Kapotte kop, tips voor heropbouw

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door _ferry_ » di sep 03, 2019 10:20 am

Tijdens de vakantie had ik wat problemen met de motor, verloor veel vermogen, kruipend de bergen op. Bleek dat de contactpunten niet ver meer open gingen. Op de camping bijgesteld en ik kwam er achter dat 1 van de 2 carburateurs een schroefje mistte die de Venturi vast moest houden.
Ging daarna al beter maar op het rechte stuk wel wat misfire achtige bokjes en niet het volle vermogen. Zal wel aan de carburatie liggen dacht ik.

Anyway, bij thuiskomst de contactpuntjes vervangen door e-spark, strakke timing, daarna door met de kleppen, stonden allemaal goed. Tot ik (uiteraard als laatste) bij cilinder 3 aan kwam. Uitlaatklep is diep ingeslagen en na het verwijderen van de tuimelaaras stak hij bijna een centimeter uit :(

Wou de motor er van de winter toch al uit halen vanwege wat lekkages, roestig plaatwerk, slijtage bekijken etc. want na de start kwam er ook vrij veel rook, dus ik dacht aan versleten zuigerveren/klepgeleiders. Maar dat gaat dus wat eerder worden ;)

Maargoed, nu nieuw spul uitzoeken, en ik dacht als ik er nou een topic voor maak komen er wellicht nog wat ideeën uit voort of hulp voor andere die in hetzelfde schuitje mochten belanden.

Plan voor nu is:
De boel demonteren en inspecteren.
Kan ik zonder te splitsen de krukas en nokkenas goed inspecteren? Ik heb wat speling op de krukas, maar lang niet zoveel als in het oude blok van m'n kever. Zou dus het liefste geld in m'n zak houden en de core laten voor wat het is. Anders ligt een 2L ombouw op de loer ;) Maar dat kost toch wel erg veel geld. Onderstaande kost ongeveer 2k:

- Nieuwe koppen. Upgrade naar 1800 model, want kosten zijn vrijwel hetzelfde ten opzichte van 1700.
Bij Ahnendorp kost de standaard AMC kop 400€, gemodificeerd 500€. Nog kiezen welke...
- 1800cc cilinder/zuiger set. 1911 kan ook,maar lijkt mij niet gunstig qua warmte/duurzaamheid.
- Nieuwe uitlaat. De vintage speed modellen vind ik lekker onopvallend. CSP en Ahnendorp zijn erg zichtbaar, en komen wellicht tegen de trekhaak aan.
- Carbuateurs voorlopig laten voor wat het is (Pdsit). Geloof dat ik al gauw >1000€ kwijt ben voor een nieuwe set. En een nieuwe verdeler nodig heb. Terwijl ik bij de PDSIT zelf al nieuwe busjes heb geplaatst om speling van de gasklep vrijwel weg te krijgen.
- Lambda sonde plaatsen om storingen met de ontsteking/carburatie beter te constateren. De uitlaat heeft aan beide kanten een aansluiting, hoop dat 1 meting volstaat.
- Misschien nog een koptemperatuur sensor. Al heb ik daarvoor geen input meer vrij op de huidige "boordcomputer" (reveltronic ut-comp)

Tips/suggesties welkom, en verder zal ik proberen wat foto's te posten voor lering ende vermaek ;)

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door wouthwortel » wo sep 04, 2019 10:01 am

Je hebt, neem ik aan, een type-4-motor?

Wil je er een krachtpatser van maken of moet hij degelijk zijn en lang mee gaan?

Ik was onlangs op bezoek bij
http://www.keizermotorenrevisie.nl/
en die kunnen CU-koppen voor een schappelijke prijs kant-en-klaar leveren
Je zou eens kunnen navragen bij hen hoe dat is voor jouw koppen.
Je krijgt dan wel standaard spul.

een advies: zoek goed op internet naar ervaringen met Ahnendorp, ik hoor nogal wat tegenstrijdige berichten namelijk.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door _ferry_ » wo sep 04, 2019 13:27 pm

Type 4 inderdaad. En standaard is okee, kleine upgrade ook prima.
Een krachtpatser (2.0 of meer, met Webers etc) hoeft niet, per se. Ik heb geen haast op vakantie en als ik niet kruipend een helling op hoef is het prima. (Sprak pas nog een kennis, met z'n t2a, volgens mij een 1500, de Tour de France heeft gevolgd, en daarna nog Italië ingegaan.)

Gisteren het blok er uit gehaald, ging best snel.
Veel vuil wat de koeling van cilinders en oliekoeler niet ten goede kwam. Uitlaat is van binnen stuk, verklaarde het blikkerige geluid wat ik al hoorde.
En 0.3mm speling op de krukas. Weet niet zo goed wat ik daarmee aan moet. Revisie van het draaiende deel is vrij kostbaar, vooral omdat het dan wel lokt om een 71mm slag krukas te nemen, andere nokkenas etc.
Maarja, nokkenas+geleiders van type 4 schijnen wel veel te slijten. Kans is groot dat ik dat dus ook ga constateren zodra ik de binnenkant kan bekijken. En dan moet ik wel...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
PS: Mijn kever carter heb ik bij Ahnendorp laten doen qua bewerkingen en diverse onderdelen en dat ging op zich prima. Soms iets wat onduidelijk in communicatie, maar zou er wel weer bestellen. Alternatieven zijn natuurlijk welkom, helemaal als ze in de buurt zitten (Zuid Holland).

Een 2.0 materiaalkit incl. Bewerken/reviseren is 2900€, 4200€ met IDF40's.
Dan nog een uitlaat en wat aanpassingen/meerprijzen erbij en dan loopt het aardig in de papieren. Type 1 was een stuk voordeliger : :lol: :cry:

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door blokkever » wo sep 04, 2019 15:26 pm

Je wilt het misschien niet horen maar ik zou door de zure appel heen bijten en voor volledige revisie gaan.
0.3 mm speling is al ver over de slijtgrens, dus je lagers moeten sowieso al vervangen worden.
Je nokkenas is vrijwel zeker ook versleten, het is zeer aan te raden een upgrade van de nokvolgers te doen naar type 1 stijl, de standaard type 4 nokvolgers zijn een zwak punt.
Is je krukas ook ingesleten? Dan is dit een goed moment om een 71mm slag krukas er in te zetten, maar dat betekent ook andere drijfstangen en zuiger/cilinder set (dat laatste moet waarschijnlijk toch al)
Je kunt ook op zoek gaan naar een andere (gebruikte) motor en deze oplappen en een andere kop.
Ik heb evt. nog wel een oude 1700 kop liggen, niet in nieuwstaat maar nog goed genoeg om nog een poosje te rijden, dan kun je in de tussentijd rustig op zoek naar en sparen voor) een vervangende motor.

Misschien kun je even bij Volksrepairs gaan kijken volgende week.
Ik lees net, vers van de pers, dat ze gaan stoppen en alles in de opheffingsuitverkoop gaat met fikse kortingen.


Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door _ferry_ » wo sep 04, 2019 17:11 pm

Ik las het ook net. Wellicht kan ik daar nog wat delen scoren. Scheelt toch weer!

Idd een zure appel, en het geld hou je het liefste in je zak, maar daardoor is het ook de moeite om er eens goed in te duiken wat goed is en wat niet. Krukas nieuw of revisie, welke nokkenas, welke modificaties etc. Om in ieder geval voor het gevoel de beste keuze te hebben gemaakt. Lekker Excel sheet maken met de opzet.

De motor is er uit, de vakantie is voorbij, dus alhoewel ik er nog wat meetings mee had kunnen/willen doen is het goed zo. Doorrijden was ook geen optie. Zolang ik er volgend voorjaar weer mee kan rijden. Pak ook meteen de motorruimte aan met een likje verf.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door old brumax » wo sep 04, 2019 19:45 pm

Als je wat anders zoekt, Ahnendorp heeft een heleboel motoren welke hij jarenlang opgekocht en bewaard heeft in de aanbieding, kennelijk loopt de vraag terug en wil hij er vanaf.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door fahtal » do sep 05, 2019 8:58 am

Ik(zei de gek) zou de kop van blokkever erop flikkeren en verder rijden en opzoek gaan naar een mooi blokje dat goed loopt voor een zacht prijsje.

oude blokje kan je van de hand doen of als reserve neer leggen als de nieuwe de geest gaat geven.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door _ferry_ » do sep 05, 2019 10:22 am

fahtal schreef:
do sep 05, 2019 8:58 am
Ik(zei de gek) zou de kop van blokkever erop flikkeren en verder rijden en opzoek gaan naar een mooi blokje dat goed loopt voor een zacht prijsje.

oude blokje kan je van de hand doen of als reserve neer leggen als de nieuwe de geest gaat geven.
Maar als ik op zoek ga naar een ander blok, dan heb ik grote kans op dezelfde slijtage als dat ik nu heb. Tenzij ik iets koop wat al een carter revisie achter de hand heeft, dan ben ik misschien iets goedkoper uit, maar heb ik geen enkele garantie. Enig voordeel is het kunnen rijden terwijl ik het ander blok reviseer.

Zag iig dat de nokkenas in is gesleten, dus binnenwerk moet ik ook wel meenemen in de revisie, maar als ik dat doe heb ik wel een volledig gereviseerd blok, zonder schades, spelingsvrij, en compleet.
Ik ga dan niet voor de luxe, want duurzame type 1 nokvolgers +carter bewerking daarvoor zijn leuk, maar dit blok heeft waarschijnlijk al 1 of 2 ton achter de rug met gewone nokvolgers. Ik denk niet dat ik dat in mijn leven ga halen met vakanties en meetings. Sterker nog, als deze kop niet stuk was gegaan, had ik waarschijnlijk nog lang rondgereden in de huidige staat. Dat lokt dan dus ook naar een simpele kop+cilinder wissel.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door blokkever » do sep 05, 2019 17:30 pm

Vergeet ook niet de de huidige "standaard" kwaliteit olie niet meer te vergelijken is met de olie van vroeger.
Lees je goed in over wat zddp in olie doet (waarvan er vroeger veel meer in de olie zat dan tegenwoordig).
Juist zddp is voor type 4 nokvolgers erg belangrijk en met een upgrade naar grotere type 1 stijl nokvolgers ben je wat minder gevoelig hiervoor.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door wouthwortel » vr sep 06, 2019 13:34 pm

blokkever schreef:
do sep 05, 2019 17:30 pm

Juist zddp is voor type 4 nokvolgers erg belangrijk en met een upgrade naar grotere type 1 stijl nokvolgers ben je wat minder gevoelig hiervoor.
En maakt het dan nog uit of je vaste of hydraulische(=zelfstellende) nokvolgers hebt?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door blokkever » vr sep 06, 2019 16:20 pm

Ik denk het niet, voor zover ik weet bestaan er echter geen hydraulische orginele nokvolgers in type1 stijl (met schotel).
Aftermarket zijn ze er wel:https://www.mofoco.com/item/Mofoco_Type ... _/3156/m40
Maar heeft niet mijn voorkeur.

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door _ferry_ » di sep 10, 2019 9:05 am

Zijn er hier nog meningen/ervaringen qua cilinders. In de Ahnendorp ombouwkit (inclusief die aanpassing naar type 1 volgers) kan ik kiezen voor 94mm (stock 1800) of 96mm (1910).
Je kan stellen dat een dunnere wand zwakker is, maar als ik het goed begrijp is die diameter hetzelfde als de 2 liter. En het is toch weer 110cc extra :) en 210 ten opzichte van wat ik nu had.

Qua nokkenas zou het dan de Schleicher 296 graden worden. Daar staat bij dat hij voor dubbele carburateurs is. Ik ben niet zo heel erg thuis in cam curves, en die schijnen bij Schleicher ook weer anders gemeten te worden, maar ik zoek natuurlijk iets wat goed past in een bus. Met power in de gebruikelijke band van 2-5k rpm. Zonder enorme carburateurs, hoog verbruik of HD veren.


Verder komt er nog een cilinderkop sensor, dat schijnt toch wel vrij goede monitoring te geven van de warmte, in tegenstelling tot olietemperatuur die altijd tussen de 90 en 110 zat.
Gemengde gevoelens over de vintage speed uitlaten, zonder bewezen performance en duidelijk beeld van hoe hij in elkaar zit. Dus wil zelf aan de slag met het Ahnendorp spaghetti stuk en zelf de demper maken. Bijbehorende demper is prijzig en vrij zichtbaar. Plan is daar zelf iets voor te lassen.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door blokkever » di sep 10, 2019 14:32 pm

De cilinders van een 2 liter zijn ook 94mm, verschil tussen een 1800 zit hem in de slag.
Ik denk dat 96mm cilinders nog prima werken zonder heel veel aan betrouwbaarheid inleveren.

De nokkenas lijkt mij een goede keus, ik heb dezelfde nokkenas in de kast liggen voor mijn motor project (2.2 liter).
In mijn huidige busblok heb ik een Webcam #73, die is ietsje milder en bevalt prima in combinatie met de originele L-jetronic.

Interessant dat je zelf een demper wilt gaan maken voor de uitlaat, ik speel zelf ook nog met die gedachte voor mijn motor project.

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door _ferry_ » wo sep 11, 2019 7:41 am

Oja ik zie t, 96mm komt ook voor in de 2056 met de lange slag. Daar worden er volgens mij ook best wat van opgebouwd, en dan hebben we het over nog weer wat meer vermogen en warmte wat er dan loskomt op die dunnere wand.
Die 73 en 86cam van webcam zag ik ook, maar die hebben ze niet bij Ahnendorp. Dus dan houden we het bij de Schleicher.
Idle zal wat onrustiger zijn, iets hoger stationair afstellen en dan zien we wel. Mocht er nog eens een geldboom gekapt worden dan kan ik upgraden met andere carburateurs+123 verdeler.

Qua dempers kwam ik dit tegen;
https://www.csp-shop.de/auspuff-heizung ... ldaempfer/
De demper voor de Ahnendorp spaghetti is iets van 400€. Zelf maken kost ook tijd en geld, maar ik hoop met 2 kleinere dempers in serie een redelijk onopvallend iets te kunnen bouwen voor minder geld. Welke wellicht deels wegvalt in die ruimte onder de accu. En anders is de CSP python compleet voordeliger, maar die demper aan de zijkant vind ik niet zo mooi.

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Kapotte kop, tips voor heropbouw

Bericht door _ferry_ » ma sep 16, 2019 9:19 am

Inmiddels een 2e blok op de kop getikt. Van de week eens kijken hoe die qua staat is, en technisch nalopen. En dan kan die er hopelijk in.
Dan even kijken wat ik met de 1e doe.... Voor reserve opbouwen, of verkoop.

Plaats reactie