Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Heeft er iemand de gouden tip hoe ik het afvoerkanaaltje in de vooras open kan krijgen?
Het omgezette randje zit in de weg om hem door te prikken en wil hem toch wel graag open hebben.
Er zat al aardig wat rommel in (ook doordat de vooras is gestraald), gelukkig kon ik dat via de kanaaltjes aan de bovenkant er wel uit krijgen.
Het omgezette randje zit in de weg om hem door te prikken en wil hem toch wel graag open hebben.
Er zat al aardig wat rommel in (ook doordat de vooras is gestraald), gelukkig kon ik dat via de kanaaltjes aan de bovenkant er wel uit krijgen.
Laatst gewijzigd door blokkever op di jul 02, 2019 23:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
randje iets terug beugen en dan met een dunne schroevendraaier open porren, na het spuiten lekker in een of andere prut spuiten zodat roest geen kans krijgt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
perslucht slangetje?
Take the planet and make it spin your way
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Dat doe ik liever niet, alleen als niets anders werkt.old brumax schreef:randje iets terug beugen en dan met een dunne schroevendraaier open porren, na het spuiten lekker in een of andere prut spuiten zodat roest geen kans krijgt.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Met perslucht heb ik al geprobeerd, maar komt niks door.Wilfred schreef:perslucht slangetje?
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Dunne schroevendraaier of een grote spijker erdoor slaan, of met een boormaschine er door boren, vergeet niet dat roest hard is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Dat kan alleen als je recht voor het kanaaltje kan komen, die rand zit in de weg.
Ik heb net even geprobeerd het randje plaatselijk open te buigen maar dat valt niet mee, het is behoorlijk dik staal en er is slechts grip op te krijgen.
Ga straks nog even verder proberen, eerst even wat grover gereedschap zoeken.
Ik heb net even geprobeerd het randje plaatselijk open te buigen maar dat valt niet mee, het is behoorlijk dik staal en er is slechts grip op te krijgen.
Ga straks nog even verder proberen, eerst even wat grover gereedschap zoeken.
Laatst gewijzigd door blokkever op wo jul 03, 2019 18:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Succes, met een oud stukje bowdenkabel in de boormachine is het gelukt het kanaaltje open te krijgen.
Het uiteinde heb ik een beetje omgebogen om de omtrek schoon te kunnen " borstelen"
De andere kant heb ik ook even bewerkt om zeker te zijn dat deze goed open is.
Het uiteinde heb ik een beetje omgebogen om de omtrek schoon te kunnen " borstelen"
De andere kant heb ik ook even bewerkt om zeker te zijn dat deze goed open is.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Kijk je hebt het flexibele boortje uitgevonden
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Blokkever, ik snap dat je dat randje wilt laten zitten, maar geloof me......de stabiliteit en de sterkte van jouw vooras wordt echt niet drastisch verminderd, als je dat randje ter plaatse van het gaatje wegbuigt of zelfs weg-flext(zoals ik heb gedaan)!
Om het nog gekker te maken: nadat ik het randje heb weggehaald, heb ik niet alleen dat gaatje groter geboord, maar ook die aan de bovenzijde!
Daarna met water (ja, ja !!) die holle wangen van binnen schoon gespoeld, zodat ik het meeste straalgrid kwijt was.
Af en toe je vinger op het onderste gaatje houden, zodat die wangen lekker vol water komen te staan.
Toen heb ik het lasapparaat ter hand genomen en aan de onderzijde een koppelmoer gelast, waar ik later een bout in heb gedraaid.
Ik weet niet meer of ik M4 of M5 heb gebruikt.
Toen vanaf het gaatje aan de bovenkant de boel vol gegooid met afgewerkte motorolie en dit een dagje zo laten staan.
De as dus neerzetten zoals hij straks ook onder jouw bus zit.
Dankzij de natuurkundeles weet ik dat olie op water drijft en zodoende dus de laatste restjes water naar onderen wegdrukt....en je raadt het al: een dag later het gaatje aan onderzijde openschroeven en al het water stroomt er als eerste uit.
Je kunt, als je wilt, die wangen weer vol met olie zetten en je as op die wijze onder de bus monteren....waar olie zit, komt geen water en dus ook geen roest!!
Om de piepers voor te zijn: ja, aan deze wangen mag je lassen! De wangen vormen namelijk een subframe!
Het zijn de draagarmen waar je volgens de APK niet aan mag lassen!!
Om het nog gekker te maken: nadat ik het randje heb weggehaald, heb ik niet alleen dat gaatje groter geboord, maar ook die aan de bovenzijde!
Daarna met water (ja, ja !!) die holle wangen van binnen schoon gespoeld, zodat ik het meeste straalgrid kwijt was.
Af en toe je vinger op het onderste gaatje houden, zodat die wangen lekker vol water komen te staan.
Toen heb ik het lasapparaat ter hand genomen en aan de onderzijde een koppelmoer gelast, waar ik later een bout in heb gedraaid.
Ik weet niet meer of ik M4 of M5 heb gebruikt.
Toen vanaf het gaatje aan de bovenkant de boel vol gegooid met afgewerkte motorolie en dit een dagje zo laten staan.
De as dus neerzetten zoals hij straks ook onder jouw bus zit.
Dankzij de natuurkundeles weet ik dat olie op water drijft en zodoende dus de laatste restjes water naar onderen wegdrukt....en je raadt het al: een dag later het gaatje aan onderzijde openschroeven en al het water stroomt er als eerste uit.
Je kunt, als je wilt, die wangen weer vol met olie zetten en je as op die wijze onder de bus monteren....waar olie zit, komt geen water en dus ook geen roest!!
Om de piepers voor te zijn: ja, aan deze wangen mag je lassen! De wangen vormen namelijk een subframe!
Het zijn de draagarmen waar je volgens de APK niet aan mag lassen!!
I am Wouth and I approve this message.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Olie erin laten staan lijkt mij geen goed idee, water is zwaarder zoals je zelf al hebt opgemerkt en als en water in komt en dat het doet bewijst de roest, dan gaat dat onderin staan rotten!
Desnoods een paar weken mee rijden is OK maar daarna wel het stopje eruit!
Desnoods een paar weken mee rijden is OK maar daarna wel het stopje eruit!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Ik ga hem volspuiten met ML of RX5 en RX7, de onderkant ga ik even tijdelijk dicht maken met wat speelklei maar na een inwerkperiode moet het gaatje weer open en ook open blijven om condenswater af te kunnen voeren.
Om daarvoor aan de vooras te gaan buigen, slijpen en lassen vind ik zonde, dit is nog originele harde en ongelaste vooras en dat wil ik graag zo houden.
Spoelen met water is ook niet nodig, alle straalgrit is er al uit, het meeste gewoon door de zwaartekracht en het laatste stof met hulp van de compressor.
Wat er nu eventueel nog zit wordt wel opgenomen in de ML of RX.
Om daarvoor aan de vooras te gaan buigen, slijpen en lassen vind ik zonde, dit is nog originele harde en ongelaste vooras en dat wil ik graag zo houden.
Spoelen met water is ook niet nodig, alle straalgrit is er al uit, het meeste gewoon door de zwaartekracht en het laatste stof met hulp van de compressor.
Wat er nu eventueel nog zit wordt wel opgenomen in de ML of RX.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Lees nu dat je de oplossing al hebt. Dit had ook mijn suggestie geweest. Gebruik ik ook voor de voorverwarmingsbuis vrij te maken van een type 1 blok. Wel de goede kant op draaien, lol.blokkever schreef:Succes, met een oud stukje bowdenkabel in de boormachine is het gelukt het kanaaltje open te krijgen.
Het uiteinde heb ik een beetje omgebogen om de omtrek schoon te kunnen " borstelen"
De andere kant heb ik ook even bewerkt om zeker te zijn dat deze goed open is.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Openmaken afvoerkanaaltjes vooras
Wellicht eerst inspuiten met een roestomzetter. Daarna pas afdekken met bv RX7.blokkever schreef:Ik ga hem volspuiten met ML of RX5 en RX7, de onderkant ga ik even tijdelijk dicht maken met wat speelklei maar na een inwerkperiode moet het gaatje weer open en ook open blijven om condenswater af te kunnen voeren.
Om daarvoor aan de vooras te gaan buigen, slijpen en lassen vind ik zonde, dit is nog originele harde en ongelaste vooras en dat wil ik graag zo houden.
Spoelen met water is ook niet nodig, alle straalgrit is er al uit, het meeste gewoon door de zwaartekracht en het laatste stof met hulp van de compressor.
Wat er nu eventueel nog zit wordt wel opgenomen in de ML of RX.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"