Hele vreemde troubleshoot

Plaats reactie
AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Hele vreemde troubleshoot

Bericht door AWOL » di aug 22, 2017 20:17 pm

We zijn op vakantie met de 2.0i Westfalia. Nou reed ie prima, tot vandaag. Begon ie zomaar te bokken bij het optrekken en in een goeie bocht naar rechts gaat ie ook stotteren of bokken. Kwam erachter dat als je maar scherp rechtsom blijft rijden hij zelfs uitvalt!
Wat zou dit kunnen zijn. Leek me op een brandstof probleem. Bij een lokale garage dus het brandstof filter maar even laten vervangen. Zou kunnen, je weet het nooit. Daarna reed ie wel beter, of kwam dat doordat de motor afgekoeld was? Maar het stotteren bij een rechter bocht blijft.
Is er iemand die zo weet wat dat probleem is? Ik bedoel, kan luchtmassameter of brandstofdrukregelaar zijn. Of pomp? Maar waarom alleen of vooral in een rechter bocht? Is mij een beetje een raadsel. Hier voor dikke centen bij een garage de oorzaak laten zoeken is ook weer zo wat, want ze kennen de bussen helemaal niet. En de bus rijdt, dus kan er mee verder, maar leuk is anders.
Iemand die dit probleem bekend voor komt of weet wat het is? Hoor het graag.

Groeten.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door Cali » di aug 22, 2017 20:31 pm

Ik heb dezelfde motor, en ook bij scherpe bocht naar rechts af en toe inhouden. Naar links weer niet. Bij mij werd het minder na het vervangen van de brandstofdrukregelaar, maar soms nog steeds aanwezig dus.

Hoort het er niet gewoon bij en is je bus nu overgevoelig door iets wat hiermee niet eens te maken heeft? Ik kan me namelijk voorstellen dat de luchtmassameter ook lichtjes meebeweegt bij scherpe bochten, waardoor ie de brandstof net even verkeerd afstelt. Dat merk je natuurlijk meer als ie door een ander mankement al een verkeerd mengsel heeft.

Ik weet wel dat een kapotte brandstofdrukmeter leidt tot inhouden af en toe, vooral bij 2000 toeren was dat bij mij het geval. Hangt er natuurlijk ook vanaf of en hoever hij kapot is.
Haal zo'n drukmeter voor CV-ketel bij een bouwmarkt. Dan kan je het testen misschien? Volgens mij moet ie tot 2.5 bar komen, maar dat weten anderen waarschijnlijk beter.

Valse lucht al uitgesloten?

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door AWOL » di aug 22, 2017 21:36 pm

Hoi Cali,

Het kan alles zijn wat je noemt, maar waarom bij die rechterbocht, dat moet een heel duidelijk symptoom zijn zou je zeggen. Soms heeft ie het ook op een doorgaande weg waar hobbels in zitten.

Hoe kan de vacuüm het beïnvloeden dan in bochten?
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door fahtal » di aug 22, 2017 21:47 pm

als je geen geode benzine druk hebt dan kan ik me voorstellen dat bij injectie een bocht voor problemen zorgt. dus druk regelaar zou een goede gok zijn.

verder zou vacuum of valse lucht kunnen die meer open gaat staan als een object in de rechter bocht meer buigt?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door Cali » di aug 22, 2017 22:28 pm

Ik weet het ook niet zeker allemaal, bij injectie is het altijd gissen. Alleen uitsluiten helpt om achter het probleem te komen.
Ik had in elk geval ook inhouden bij bochten naar rechts, na een nieuwe drukregelaar is het zo goed als weg, alleen af en toe nog. Eerst zou ik wel op valse lucht checken, dat is wat makkelijker.

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door AWOL » di aug 22, 2017 22:42 pm

En waar kan die zitten, die valse lucht?

Kan het niet zijn dat het een contact is, want als ik over een hobbel rij op een snellere weg stottert ie soms ook. Kan het de aarde zijn? Dat dat contact los gaat als je een bocht maakt of over een hobbel gaat en anders wel contact maakt?

Brandstofdrukregelaar kan dan ook nog de boosdoener zijn, maar valt daarbij de motor zelfs uit als je een lange scherpe bocht maakt? Een los contact zou dan wel logisch zijn toch?

Dingen uitsluiten is beste plan, maar hoe kun je de drukregelaar testen en de luchtmassameter en valse lucht?
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door old brumax » di aug 22, 2017 23:07 pm

Valse lucht kun je opsporen met remmenreiniger, verder zou ik alle stekkers die aan het blok zitten er even afhalen en weer opschuiven om zeker te zijn dat ze goed contact maken , wie weet kom je een stekker tegen die er een beetje los aanzit en dan net in een bocht het contact verliest, dit is simpel zelf te doen en kost niets daarna kun je weer verder zoeken als het niets heeft opgeleverd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door fahtal » wo aug 23, 2017 0:08 am

Laatst was er iemand daar was plots de ecu kapot gegaan...

Als je nu eens de motor start. Dan in de motor ruimte overal aan gaat rammelen. Beetje tikken trekken duwen etc.

Niet je vingers in draaiende delen stoppen
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door AWOL » wo aug 23, 2017 5:20 am

Waar heeft het twee liter injectie blok allemaal aarde stekker of contacten? Want dan loop ik die na.

Kan het anders met de vacuumslangen op de paddestoel te maken hebben? Maar kan ie daardoor slecht gaan lopen , of zelfs afslaan, in een lange scherpe rechter bocht?
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door superkever » wo aug 23, 2017 9:01 am

Zit de connector achterop de luchtmassameter goed vast/vergrendeld? Kan mij voorstellen dat bij bocht naar rechts deze beweegt en de kabel mee beweegt. Kan ook een probleem in de bekabeling van de injectie zijn, want deze is ook ruim 40 jaar oud. In mijn injectie bus was de injectiekabelboom (isolatie) op een aantal plekken ook niet erg fris meer (verdroogd) en heb ik gerepareerd. Check vooral de isolatie van de aders op het punt waar deze de connectorbehuizing in gaan, daar wil de isolatie nog wel eens kapot zijn, met mogelijk breuk of sluiting tussen de aders onderling. Check dit vooral bij de connectoren van luchtmassameter, coldstart valve, thermo time-schakelaar, Auxilairy Air Regulator.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door RemcoD » wo aug 23, 2017 14:53 pm

Lek (in de aansluiting van) de vacuumklep van de rembekrachtiger? Die klep zit (bij mij althans) achter het linker achterwiel. kan me voorstellen dat bij een verkeerde manier van vastzetten een bocht de slang af en toe open/los trekt als die niet al te fris meer is.

AWOL
Actief Lid
Berichten: 278
Lid geworden op: za okt 11, 2008 15:31 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Noord-Holland

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door AWOL » wo aug 23, 2017 23:31 pm

Nou, het lek is boven! Ik heb er vanochtend een goeie 1,5 uur aan besteed en alles nagelopen. De stekker van de Lmm heeft geen vergrendeling en ik denk dat dat de boosdoener was. De box kan ook wat naar links bewegen en niet naar rechts. Wat overeen zou komen met een probleem in een rechter bocht en niet een linker. Dus de stekker gefixeerd.
Tevens het vacuüm systeem nagekeken en waar ik dacht dat mogelijk een lek kon zijn of wat valse lucht dit steviger vast gezet of met alu tape omwikkeld. En de kleine vacuümleiding naar de drukregelaar afgedopt.
Toen rijden. Even spannend, maar hij liep als een zonnetje! Bijna nog nooit zo goed gelopen! Vandaag er 450km mee gereden zonder een krimp. Ook rechterbocjt probleem weg!
Ik zal het vacuümslangetje weer aansluiten en dan zien wat ie doet. Maar denk zelf dat het de stekker op de Lmm was.
Bedankt voor alle reacties. Hopelijk blijft het goed gaan en hebben we een mooie rest van de vakantie met een goed rijdende bus.
T2b '77 Westy
T2a '69 panel

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door fahtal » wo aug 23, 2017 23:40 pm

Toevallig vandaag problemen met mijn injectie. Wou niet goed stationair lopen. Bleek het vacuüm slangetje van de druk regelaar los te liggen. Dus wel even aansluiten
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Hele vreemde troubleshoot

Bericht door EeVeeWee » do aug 24, 2017 11:29 am

Goed nieuws en ook netjes dat je de oplossing doorgeeft, altijd weer leerzaam voor anderen!
Dus.

Plaats reactie