Onze zoektocht
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Onze zoektocht
Onze zoektocht naar een Westfalia duurt nu al bijna een jaar. Soms zie ik door de bomen het bos niet meer, aangezien het soms erg lastig is om het kaf van het koren te scheiden. Inmiddels ook met een aantal bekende handelaren in contact geweest, kieft en klok, oldvolks, coolvw en vwvakrestauratie, maar ook hier word ik niet veel wijzer van. Al deze bedrijven praten over elkaar alsof ze elkaar het daglicht niet gunnen, dus het vertrouwen word eigenlijk alleen maar minder naar mate het contact intenser word.
Ook marktplaats vind ik lastig in te schatten. Er staan soms een aantal mooie bussen op, maar met het weinige verstand dat ik momenteel van de T2 heb, vind ik het lastig om hier een goed oordeel over te kunnen vellen, laat staan een eerlijke prijs te bieden.
Ik heb al heel veel informatie opgezocht. Ben al naar meerdere bussen gaan kijken en heb er zelfs al enkele keren eentje gehuurd. Onder andere de stickys op dit forum hebben me al aan heel veel info geholpen.
Het is me bekend dat er niet gesproken mag worden over de handelaren, maar een advies om ze allen links te laten liggen of een pb waarin je goede ervaring hebt me één van bovenstaande is niet tegen de regels toch?
Mocht je dus een goede of slechte ervaring hebben zou je dit dan met mij willen delen, zodat ik weet of ik ze links moet laten liggen, of dat ik er juist wel wat meer tijd in moet steken om vertrouwen op de bouwen.
Kopen jullie over het algemeen particulier, of gaan hebben jullie ook de voorkeur voor een bus welke al (deels) is aangepakt?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik hoop dat dit me iets meer inzicht kan geven in de aanschaf van een eerlijke bus.
Ook marktplaats vind ik lastig in te schatten. Er staan soms een aantal mooie bussen op, maar met het weinige verstand dat ik momenteel van de T2 heb, vind ik het lastig om hier een goed oordeel over te kunnen vellen, laat staan een eerlijke prijs te bieden.
Ik heb al heel veel informatie opgezocht. Ben al naar meerdere bussen gaan kijken en heb er zelfs al enkele keren eentje gehuurd. Onder andere de stickys op dit forum hebben me al aan heel veel info geholpen.
Het is me bekend dat er niet gesproken mag worden over de handelaren, maar een advies om ze allen links te laten liggen of een pb waarin je goede ervaring hebt me één van bovenstaande is niet tegen de regels toch?
Mocht je dus een goede of slechte ervaring hebben zou je dit dan met mij willen delen, zodat ik weet of ik ze links moet laten liggen, of dat ik er juist wel wat meer tijd in moet steken om vertrouwen op de bouwen.
Kopen jullie over het algemeen particulier, of gaan hebben jullie ook de voorkeur voor een bus welke al (deels) is aangepakt?
Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen. Ik hoop dat dit me iets meer inzicht kan geven in de aanschaf van een eerlijke bus.
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Onze zoektocht
Ik persoonlijk geef de voorkeur aan particulier. Handelaren hebben een andere insteek dan de particulier zij moeten namelijk gewoon geld verdienen.
Kijk ook eens over de grens.
Maar ook op het forum
Een aantal weken geleden is de bus aangeboden geweest van Jansje en Lenie
Dit was een bus die bekend was in de club.
Dus blijven zoeken.
Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Kijk ook eens over de grens.
Maar ook op het forum
Een aantal weken geleden is de bus aangeboden geweest van Jansje en Lenie
Dit was een bus die bekend was in de club.
Dus blijven zoeken.
Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Onze zoektocht
Het is in de eerste plaats al belangrijk om te weten wat je eigen kapaciteiten zijn, wat kun je zoal, wat is je achtergrond, heb je nooit aan auto's gesleuteld en heb je geen idee in techniek en wil je geen vuile handen maken dan is het zaak dat je over een hele grote zak met geld beschikt en alles kunt uitbesteden en is het waarschijnlijk het verstandigst om een compleet gerestoureerde bus bij een gerenommeerd bedrijf te kopen waar je ook weer op terug kunt vallen in geval van problemen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Onze zoektocht
Bij een handelaar betaal je vaak meer, garantie is altijd (particulier/handelaar) tot aan de stoep.
Zonder reclame te willen maken, neem eens contact op met Raymond hamers van hamers Classic cars in Limburg.
Hij haalt met regelmaat wat uit de vs, vraagt niet de hoofdprijs en is naar mijn weten eerlijk. Met de beste bedoelingen is zijn planning vaak niet heel realistisch
Zonder reclame te willen maken, neem eens contact op met Raymond hamers van hamers Classic cars in Limburg.
Hij haalt met regelmaat wat uit de vs, vraagt niet de hoofdprijs en is naar mijn weten eerlijk. Met de beste bedoelingen is zijn planning vaak niet heel realistisch
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze zoektocht
Ik begrijp dat jullie niet negatief zijn over kopen via marktplaats. In eerste instantie dachten wij er over om bij een handelaar te kopen, maar naarmate de tijd vorderde zijn wij hier wat sceptisch over geworden. Hoge prijzen en inderdaad garantie tot aan de voordeur. Ook het feit dat je een hoop (negatieve) informatie krijgt over de handelaren zodra je met ze in gesprek gaat, geeft me een bittere nasmaak van deze bedrijven.
Op dit moment houd ik marktplaats goed in de gaten, er staan een aantal mooie bussen op die momenteel onze aandacht hebben. De planning is dan ook om vrij binnenkort enkele van deze te gaan bezichtigen.
Wij zijn vooral op zoek naar een harde bus. Uiteraard mogen er gebruikerssporen op zitten. Interieur moet liefst compleet, maar mag gebruikt zijn mits het er uiteraard verzorgd uit ziet.
Motorisch ben ik nog erg in dubio. Mij is aangeraden een 2.0 type 4 motor te zoeken, aangezien deze net iets meer pit heeft en vrij betrouwbaar blijkt te zijn. Nadeel is dat hij qua onderdelen vrij prijzig is, volgens mij.
Toch trekt een 1.6 motor mij ook, aangezien deze een stuk gemakkelijker en goedkoper zelf te onderhouden is. Het lijkt me erg leuk om een motor zelf te gaan leren kennen. Gezien het feit dat ik redelijk wat sleutel ervaring heb aan brommers (zundapp) en mezelf redelijk snel dingen aanleer, hoop ik dat dit ook bij deze motoren mogelijk is.
Wat kunnen jullie mij daarover vertellen?
Op dit moment houd ik marktplaats goed in de gaten, er staan een aantal mooie bussen op die momenteel onze aandacht hebben. De planning is dan ook om vrij binnenkort enkele van deze te gaan bezichtigen.
Wij zijn vooral op zoek naar een harde bus. Uiteraard mogen er gebruikerssporen op zitten. Interieur moet liefst compleet, maar mag gebruikt zijn mits het er uiteraard verzorgd uit ziet.
Motorisch ben ik nog erg in dubio. Mij is aangeraden een 2.0 type 4 motor te zoeken, aangezien deze net iets meer pit heeft en vrij betrouwbaar blijkt te zijn. Nadeel is dat hij qua onderdelen vrij prijzig is, volgens mij.
Toch trekt een 1.6 motor mij ook, aangezien deze een stuk gemakkelijker en goedkoper zelf te onderhouden is. Het lijkt me erg leuk om een motor zelf te gaan leren kennen. Gezien het feit dat ik redelijk wat sleutel ervaring heb aan brommers (zundapp) en mezelf redelijk snel dingen aanleer, hoop ik dat dit ook bij deze motoren mogelijk is.
Wat kunnen jullie mij daarover vertellen?
Re: Onze zoektocht
Op marktplaats staat een taiga groene (buurtspoor veenendaal) lijkt me om eens nader te gaan bekijken.
Je budget spreekt natuurlijk mee . Maar voor een nette orginele en technisch goede bus ben je toch al
gauw €20k kwijt.
Je budget spreekt natuurlijk mee . Maar voor een nette orginele en technisch goede bus ben je toch al
gauw €20k kwijt.
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Re: Onze zoektocht
En dan kom je erachter dat ook 'de particulier' op marktplaats een handelaar is. Serieus, vorige week bij een fietsenhandelaar die zei dat hij tegenwoordig ook fietsen verkoopt alsof hij particulier is op marktplaats. Kennelijk zijn mensen zover dat ze liever (evenveel!) betalen bij een particulier vanuit de gedachte dat dit goedkoper is, dan bij een winkel met nog in ieder geval iets van garantiemogelijkheid (bij een particulier weet je zeker dat het njet is, bij een handelaar is het iets meer).
Mijn advies: koop je bij een particulier, vraag dan of je een extra keuring mag laten uitvoeren bij één van de specialisten. Zie je een mooie bus bij een handelaar, vraag dan vriendelijk hier op het forum rond of iemand mee wil gaan (een kratje gerstenat schijnt bij velen wonderen te doen ). Dat is de enige manier om wat meer zekerheid te krijgen over de bus die je wilt kopen. En dan nog, zeker weet je het nooit. De binnenkant van de motor is niet te beoordelen zonder de motor te openen, en het roestmonster kan onzichtbaar onder deftige laklagen zijn vernietigende werk doen. Uiteindelijk gaat het erom dat je gaat genieten van een bus. En ja, dat vergt een investering, nu in de aankoop, maar ook daarna in onderhoud. En er zullen altijd verrassingen blijven, positief en negatief.
En koop John Muir
Mijn advies: koop je bij een particulier, vraag dan of je een extra keuring mag laten uitvoeren bij één van de specialisten. Zie je een mooie bus bij een handelaar, vraag dan vriendelijk hier op het forum rond of iemand mee wil gaan (een kratje gerstenat schijnt bij velen wonderen te doen ). Dat is de enige manier om wat meer zekerheid te krijgen over de bus die je wilt kopen. En dan nog, zeker weet je het nooit. De binnenkant van de motor is niet te beoordelen zonder de motor te openen, en het roestmonster kan onzichtbaar onder deftige laklagen zijn vernietigende werk doen. Uiteindelijk gaat het erom dat je gaat genieten van een bus. En ja, dat vergt een investering, nu in de aankoop, maar ook daarna in onderhoud. En er zullen altijd verrassingen blijven, positief en negatief.
En koop John Muir
'79 VW T2 Berlin
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Onze zoektocht
Sierra yellow hier op de site in te koop. Zou ik zeker gaan kijken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze zoektocht
Bedankt voor jullie reacties en jullie hulp. De groene T2 uit Veenendaal is helaas verkocht. Ik had een afspraak met de verkoper voor bezichtiging, maar was helaas niet de eerste die kwam kijken. Gisteren heb ik een mail gekregen van de verkoper dat de bus is verkocht voor de vraagprijs. Helaas voor ons.
Goede schrijver jah? Kun je iets meer vertellen? Ik ken hem niet, maar wil zeker wel iets proberen van hem. Welk boek raad je aan?
Edit: ik besef me dat het een domme vraag is die ik stel... Ik neem aan dat je bedoeld 'how to keep your vw alive'. Waar Google al niet goed voor is..
Wij denken dat we redelijk op orde hebben wat onze wensen zijn. Aanstaande zaterdag hebben we een bezichting gepland.
Vooruitlopend op de zaak wilde ik jullie opnieuw een vraag stellen, mocht er aankomend weekend geen deal gesloten worden, dan komen jullie antwoorden wellicht goed van pas bij een mogelijke andere deal.
Hoe gaan jullie om met de betaling cq koopovereenkomst, vertrouwen en een eventuele aanbetaling bij de deal?
Wat is wijsheid voor mij? Het gaat waarschijnlijk om een dermate hoog bedrag, dat zekerheid toch wel ingebouwd dient te worden vind ik. Hoe gaan jullie hiermee om als koper of verkoper? Wat adviseren jullie?
Gliset schreef:
En koop John Muir
Goede schrijver jah? Kun je iets meer vertellen? Ik ken hem niet, maar wil zeker wel iets proberen van hem. Welk boek raad je aan?
Edit: ik besef me dat het een domme vraag is die ik stel... Ik neem aan dat je bedoeld 'how to keep your vw alive'. Waar Google al niet goed voor is..
Wij denken dat we redelijk op orde hebben wat onze wensen zijn. Aanstaande zaterdag hebben we een bezichting gepland.
Vooruitlopend op de zaak wilde ik jullie opnieuw een vraag stellen, mocht er aankomend weekend geen deal gesloten worden, dan komen jullie antwoorden wellicht goed van pas bij een mogelijke andere deal.
Hoe gaan jullie om met de betaling cq koopovereenkomst, vertrouwen en een eventuele aanbetaling bij de deal?
Wat is wijsheid voor mij? Het gaat waarschijnlijk om een dermate hoog bedrag, dat zekerheid toch wel ingebouwd dient te worden vind ik. Hoe gaan jullie hiermee om als koper of verkoper? Wat adviseren jullie?
Laatst gewijzigd door Lars op ma jun 12, 2017 21:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Onze zoektocht
wij hebben nu zo`n 3 jaar geleden onze bus via mp gekocht. wist toen niets van busjes of laat staan kevers.
na een proefrit in de bus, waar ik zelf nog even om de achteruit zocht (hihi)
ben ik voor een groot deel op m`n gevoel afgegaan. goed luisteren wat de motor doet en ja wij hadden bij deze bus nog de mazel dat ze net een nieuw lak laagje had gekregen.
de verkopende partij vertelde ons ook dat dat hun werk was en ze motorisch alleen hadden laten afregelen en daar verder niks aan hadden gedaan.
ga ook je zoektocht geen zins te lang maken want dan vind je elke keer weer iets anders.
koop 1 en ga genieten en leer zelf nog elke keer bij.
en onze westy met 1600 vind ik goed genoeg, wou zonder problemen zo de grossglockner over.
hoop dat je snel 1 vind
na een proefrit in de bus, waar ik zelf nog even om de achteruit zocht (hihi)
ben ik voor een groot deel op m`n gevoel afgegaan. goed luisteren wat de motor doet en ja wij hadden bij deze bus nog de mazel dat ze net een nieuw lak laagje had gekregen.
de verkopende partij vertelde ons ook dat dat hun werk was en ze motorisch alleen hadden laten afregelen en daar verder niks aan hadden gedaan.
ga ook je zoektocht geen zins te lang maken want dan vind je elke keer weer iets anders.
koop 1 en ga genieten en leer zelf nog elke keer bij.
en onze westy met 1600 vind ik goed genoeg, wou zonder problemen zo de grossglockner over.
hoop dat je snel 1 vind
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze zoektocht
Ik hoop ook dat ik goed op mijn gevoel af kan gaan. Je hebt gelijk, we moeten er gewoon eentje kopen als die op ons oad komt, maar ik wil toch wel goed opletten.
Hebben jullie over het algemeen veel problemen met de bus? Komen jullie vaak stil te staan onderweg, of zijn dit allemaal maar spookverhalen?
Kan iemand me hier iets interessants over vertellen? Is een type 4 motor meer betrouwbaar dan een type 1 motor? Ik zou graag wat tips hebben..
Er staat nu overigens een mooie Marino gele bus op mp voor nog geen 16k. Misschien dat ik daar morgen weleens naar ga kijken, lijkt jullie dit wat, of zeggen jullie gelijk laten staan?
Hebben jullie over het algemeen veel problemen met de bus? Komen jullie vaak stil te staan onderweg, of zijn dit allemaal maar spookverhalen?
Lars schreef:Motorisch ben ik nog erg in dubio. Mij is aangeraden een 2.0 type 4 motor te zoeken, aangezien deze net iets meer pit heeft en vrij betrouwbaar blijkt te zijn. Nadeel is dat hij qua onderdelen vrij prijzig is, volgens mij.
Toch trekt een 1.6 motor mij ook, aangezien deze een stuk gemakkelijker en goedkoper zelf te onderhouden is. Het lijkt me erg leuk om een motor zelf te gaan leren kennen. Gezien het feit dat ik redelijk wat sleutel ervaring heb aan brommers (zundapp) en mezelf redelijk snel dingen aanleer, hoop ik dat dit ook bij deze motoren mogelijk is.
Wat kunnen jullie mij daarover vertellen?
Kan iemand me hier iets interessants over vertellen? Is een type 4 motor meer betrouwbaar dan een type 1 motor? Ik zou graag wat tips hebben..
Er staat nu overigens een mooie Marino gele bus op mp voor nog geen 16k. Misschien dat ik daar morgen weleens naar ga kijken, lijkt jullie dit wat, of zeggen jullie gelijk laten staan?
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Onze zoektocht
Dus.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Onze zoektocht
Lars schreef:Ik hoop ook dat ik goed op mijn gevoel af kan gaan. Je hebt gelijk, we moeten er gewoon eentje kopen als die op ons oad komt, maar ik wil toch wel goed opletten.
Hebben jullie over het algemeen veel problemen met de bus? Komen jullie vaak stil te staan onderweg, of zijn dit allemaal maar spookverhalen?Lars schreef:Motorisch ben ik nog erg in dubio. Mij is aangeraden een 2.0 type 4 motor te zoeken, aangezien deze net iets meer pit heeft en vrij betrouwbaar blijkt te zijn. Nadeel is dat hij qua onderdelen vrij prijzig is, volgens mij.
Toch trekt een 1.6 motor mij ook, aangezien deze een stuk gemakkelijker en goedkoper zelf te onderhouden is. Het lijkt me erg leuk om een motor zelf te gaan leren kennen. Gezien het feit dat ik redelijk wat sleutel ervaring heb aan brommers (zundapp) en mezelf redelijk snel dingen aanleer, hoop ik dat dit ook bij deze motoren mogelijk is.
Wat kunnen jullie mij daarover vertellen?
wij hebben wel een paar keer pech gehad, omdat wij helaas geen verleden van de bus hadden. nu na vele km`tjes en goed en regelmatig onderhoud gaat het perfect. hou er alleen rekening mee dat het wel bussen van rond de 40 jaar oud zijn. en ja dan kan er wel eens iets gebeuren. echter zien wij dit ook weer als onderdeel van het avontuur met de bus
Kan iemand me hier iets interessants over vertellen? Is een type 4 motor meer betrouwbaar dan een type 1 motor? Ik zou graag wat tips hebben..
Er staat nu overigens een mooie Marino gele bus op mp voor nog geen 16k. Misschien dat ik daar morgen weleens naar ga kijken, lijkt jullie dit wat, of zeggen jullie gelijk laten staan?
- Eppo91
- Actief Lid
- Berichten: 463
- Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Goirle
Re: Onze zoektocht
Die gele op marktplaats. In Nieuwleusden?
Ziet er op de foto's prima uit zou ik zeggen. Vaak heeft deze aanbieder bussen die er niet zo goed uitzien.
Carrosserie oke, interieur oke. Netjes met weinig gebruikssporen.
Als het technisch allemaal in orde is lijkt mij dit een hele nette bus met een prima prijs zou ik zeggen.
Misschien bij de koop keuring met NL toelating erbij bedingen, dan heb je daar geen verrassingen mee.
Ziet er op de foto's prima uit zou ik zeggen. Vaak heeft deze aanbieder bussen die er niet zo goed uitzien.
Carrosserie oke, interieur oke. Netjes met weinig gebruikssporen.
Als het technisch allemaal in orde is lijkt mij dit een hele nette bus met een prima prijs zou ik zeggen.
Misschien bij de koop keuring met NL toelating erbij bedingen, dan heb je daar geen verrassingen mee.
Waarom? Omdat het kan!
Re: Onze zoektocht
De gele op marktplaats in Nieuwleusen is al verkocht!
Deze ging wel heel snel, leek ook een redelijke voor een redelijke prijs.
Deze ging wel heel snel, leek ook een redelijke voor een redelijke prijs.