remleidingen vervangen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: remleidingen vervangen

Bericht door blokkever » di mei 02, 2017 22:09 pm

Waarvoor?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: remleidingen vervangen

Bericht door fahtal » wo mei 03, 2017 8:26 am

In dat Engelse document zeggen ze dat je voor de middelste moet gaan.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: remleidingen vervangen

Bericht door EeVeeWee » wo mei 03, 2017 9:55 am

blokkever schreef:Waarvoor?


Ik heb ooit zo remleidingen gemaakt en dat was toen prima.
Maar ik sta voor andere suggesties ook open hoor. :mrgreen:

http://www.tools.vocor.nl/index.php?action=article&aid=4504&group_id=10000027&lang=nl
Dus.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: remleidingen vervangen

Bericht door blokkever » wo mei 03, 2017 11:53 am

Voor onze busjes (en de meeste europese merken trouwens) moet je de "bubble flare" gebruiken voor de remleidingen.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: remleidingen vervangen

Bericht door EeVeeWee » wo mei 03, 2017 12:45 pm

blokkever schreef:Voor onze busjes (en de meeste europese merken trouwens) moet je de "bubble flare" gebruiken voor de remleidingen.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.


Ja klopt. Het was vroegah voor een cross-auto, maar zal me eerst in de koppelingen verdiepen voordat ik aan de slag ga. ;)
Waar bestellen jullie die?
Dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: remleidingen vervangen

Bericht door old brumax » wo mei 03, 2017 12:53 pm

EeVeeWee schreef:
blokkever schreef:Voor onze busjes (en de meeste europese merken trouwens) moet je de "bubble flare" gebruiken voor de remleidingen.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.


Ja klopt. Het was vroegah voor een cross-auto, maar zal me eerst in de koppelingen verdiepen voordat ik aan de slag ga. ;)
Waar bestellen jullie die?


Bij de flaps net zoals de leidingen, als je in de aansluiting van de hrc of rc kijkt kun je zien dat die een beetje conisch uitgeboord zijn achterin waardoor het beter is de bubbel te gebruiken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: remleidingen vervangen

Bericht door fahtal » wo mei 03, 2017 13:52 pm

hahahah lekker die babylonische spraak verwarring.

bubble dubbel double enkel.

kortom er zijn meerdere manieren van flensen maken en check dus even wat er origineel gebruikt werd voordat je het vervangt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: remleidingen vervangen

Bericht door hanhoo » wo mei 03, 2017 19:58 pm

old brumax schreef:
EeVeeWee schreef:
blokkever schreef:Voor onze busjes (en de meeste europese merken trouwens) moet je de "bubble flare" gebruiken voor de remleidingen.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.


Ja klopt. Het was vroegah voor een cross-auto, maar zal me eerst in de koppelingen verdiepen voordat ik aan de slag ga. ;)
Waar bestellen jullie die?


Bij de flaps net zoals de leidingen, als je in de aansluiting van de hrc of rc kijkt kun je zien dat die een beetje conisch uitgeboord zijn achterin waardoor het beter is de bubbel te gebruiken.


Het was bij de flaps waar ik geheel het verkeerde heb meegekregen en een stuk verder van huis was zonder de kennis van nu.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: remleidingen vervangen

Bericht door transporterT2 » vr mei 26, 2017 12:48 pm

Is het niet zo dat je koper/uniflex niet mag gebruiken?
Dacht dat ik iets had gelezen over dat koper/uniflex niet veerkrachtig is,dus het materiaal veert wel in of uit maar niet terug.
Wanneer je remt komt er druk op de leiding en zet deze een iets uit maar doordat het materiaal niet terug veert kan de leiding zich bij de wartel los gaan wrikken.
Stalen leiding heeft dus een iets veer krachtig waardoor deze beter op zijn plek blijft in het deel waarin hij geschroefd zit.
Ook heeft de enkel flair en dubbel flair met het gedeelte te maken waar je de leiding in vast schroeft met de nippel.
Er zijn dus T stukken en remcilinders waar je de leiding in vastzet waar een ander gedeelte/patroon op de bodem zit, het deel waar de leiding tegen aan gedrukt wordt dus.
Een conische deel of een vlak deel of een recht opstaand deel.waar de leiding overheen gaat.

jw

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: remleidingen vervangen

Bericht door blokkever » za mei 27, 2017 2:14 am

Uniflex ken ik niet, koper is inderdaad wel zachter, of het ook echt niet mag weet ik niet.
Cunifer remleiding (een koper nickel ijzerlegering) is juist sterker dan stalen remleiding en heeft ook nog eens het voordeel dat het niet roest.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: remleidingen vervangen

Bericht door old brumax » za mei 27, 2017 11:20 am

Koper geeft geen enkel probleem, geen idee waar dar verhaal vandaan komt, hoeveel druk denk je te genereren 200bar ofzo???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: remleidingen vervangen

Bericht door transporterT2 » ma mei 29, 2017 21:16 pm

http://www.timloto.org/download/pdf_les ... ologie.pdf

Lees hier maar eens hoe hoog de druk op kan lopen.
Het gaat hier natuurlijk wel om een nieuwe wagen met abs en remkracht hulp door sensoren geregeld.
Maar een hoop bus eigenaren maken zich zorgen om de gordels welke niet in de bus zit maar wel probleemloos en niet juist gemonteerde/gemaakte remleiding monteren.

jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: remleidingen vervangen

Bericht door old brumax » ma mei 29, 2017 23:38 pm

:mrgreen: Mooi artiker jw maar ik kan geen drukken vinden of het moet aan mij liggen, dit is een uitdaging voor diegene die precies wil weten wat de remdruk is, zet een drukmeter in de leiding en ga vol op de rem staan, met en zonder bekrachtiger dan weet je gelijk het verschil ! :(
Ken verschillende garages die de koperen leiding gebruiken , heb ik zelf ook op verschillende auto's zitten en daar is zelfs met steekproef bij apk nog nooit iets van gezegd dus waarom problemen maken die er niet zijn!
Heb trouwens ook geen gordels in mijn bus en wil ze er ook niet in , ook in mijn daily heb ik ze nooit om uit principe! :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: remleidingen vervangen

Bericht door transporterT2 » wo mei 31, 2017 21:08 pm

Pagina 8,drukken kunnen oplopen tot 200 bar.
Het valt bij onze busjes wel mee denk ik,maar mensen welke niet weten waar ze mee bezig zijn kun je beter beschermen tegen dingen.
Ik verbaas me over sommige mensen hoe makkelijk deze aan van alles en nog wat knutselen aan de bus, terwijl ze een band van hun fiets laten plakken omdat ze dat niet begrijpen.
Remmen zijn samen met het stuur de belangrijkste dingen in een bus lijkt mij.
Een forum is mooi om info te vergaren,maar denk zelf dat wanneer je niet weet waar je mee bezig bent er af moet blijven.

jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: remleidingen vervangen

Bericht door old brumax » wo mei 31, 2017 21:38 pm

Eens, ten dele dan, een mens is nooit te oud om te leren en als je nooit iets leert kun je op je 80tigste nog niet meer dan luiers volmaken zoals in de eerste week, al de rest is bijgeleerd :lol: :lol: :lol:

Maar vwb die link, hij opend bij mij maar 1 pagina met de beschrijving van de div afkortingen?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie