remleidingen vervangen
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: remleidingen vervangen
Waarvoor?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: remleidingen vervangen
In dat Engelse document zeggen ze dat je voor de middelste moet gaan.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: remleidingen vervangen
blokkever schreef:Waarvoor?
Ik heb ooit zo remleidingen gemaakt en dat was toen prima.
Maar ik sta voor andere suggesties ook open hoor.
http://www.tools.vocor.nl/index.php?action=article&aid=4504&group_id=10000027&lang=nl
Dus.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: remleidingen vervangen
Voor onze busjes (en de meeste europese merken trouwens) moet je de "bubble flare" gebruiken voor de remleidingen.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: remleidingen vervangen
blokkever schreef:Voor onze busjes (en de meeste europese merken trouwens) moet je de "bubble flare" gebruiken voor de remleidingen.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.
Ja klopt. Het was vroegah voor een cross-auto, maar zal me eerst in de koppelingen verdiepen voordat ik aan de slag ga.
Waar bestellen jullie die?
Dus.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: remleidingen vervangen
EeVeeWee schreef:blokkever schreef:Voor onze busjes (en de meeste europese merken trouwens) moet je de "bubble flare" gebruiken voor de remleidingen.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.
Ja klopt. Het was vroegah voor een cross-auto, maar zal me eerst in de koppelingen verdiepen voordat ik aan de slag ga.
Waar bestellen jullie die?
Bij de flaps net zoals de leidingen, als je in de aansluiting van de hrc of rc kijkt kun je zien dat die een beetje conisch uitgeboord zijn achterin waardoor het beter is de bubbel te gebruiken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: remleidingen vervangen
hahahah lekker die babylonische spraak verwarring.
bubble dubbel double enkel.
kortom er zijn meerdere manieren van flensen maken en check dus even wat er origineel gebruikt werd voordat je het vervangt
bubble dubbel double enkel.
kortom er zijn meerdere manieren van flensen maken en check dus even wat er origineel gebruikt werd voordat je het vervangt
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: remleidingen vervangen
old brumax schreef:EeVeeWee schreef:blokkever schreef:Voor onze busjes (en de meeste europese merken trouwens) moet je de "bubble flare" gebruiken voor de remleidingen.
Tenzij jij heel speciale remmerrij op jouw bus zet waarvan je zeker weet dat je de "double flare" moet gebruiken zou ik je keuze even heroverwegen.
Als het jou lukt om een "double flare"te maken dan kun je ook een "bubble flare" maken.
Ja klopt. Het was vroegah voor een cross-auto, maar zal me eerst in de koppelingen verdiepen voordat ik aan de slag ga.
Waar bestellen jullie die?
Bij de flaps net zoals de leidingen, als je in de aansluiting van de hrc of rc kijkt kun je zien dat die een beetje conisch uitgeboord zijn achterin waardoor het beter is de bubbel te gebruiken.
Het was bij de flaps waar ik geheel het verkeerde heb meegekregen en een stuk verder van huis was zonder de kennis van nu.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: remleidingen vervangen
Is het niet zo dat je koper/uniflex niet mag gebruiken?
Dacht dat ik iets had gelezen over dat koper/uniflex niet veerkrachtig is,dus het materiaal veert wel in of uit maar niet terug.
Wanneer je remt komt er druk op de leiding en zet deze een iets uit maar doordat het materiaal niet terug veert kan de leiding zich bij de wartel los gaan wrikken.
Stalen leiding heeft dus een iets veer krachtig waardoor deze beter op zijn plek blijft in het deel waarin hij geschroefd zit.
Ook heeft de enkel flair en dubbel flair met het gedeelte te maken waar je de leiding in vast schroeft met de nippel.
Er zijn dus T stukken en remcilinders waar je de leiding in vastzet waar een ander gedeelte/patroon op de bodem zit, het deel waar de leiding tegen aan gedrukt wordt dus.
Een conische deel of een vlak deel of een recht opstaand deel.waar de leiding overheen gaat.
jw
Dacht dat ik iets had gelezen over dat koper/uniflex niet veerkrachtig is,dus het materiaal veert wel in of uit maar niet terug.
Wanneer je remt komt er druk op de leiding en zet deze een iets uit maar doordat het materiaal niet terug veert kan de leiding zich bij de wartel los gaan wrikken.
Stalen leiding heeft dus een iets veer krachtig waardoor deze beter op zijn plek blijft in het deel waarin hij geschroefd zit.
Ook heeft de enkel flair en dubbel flair met het gedeelte te maken waar je de leiding in vast schroeft met de nippel.
Er zijn dus T stukken en remcilinders waar je de leiding in vastzet waar een ander gedeelte/patroon op de bodem zit, het deel waar de leiding tegen aan gedrukt wordt dus.
Een conische deel of een vlak deel of een recht opstaand deel.waar de leiding overheen gaat.
jw
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: remleidingen vervangen
Uniflex ken ik niet, koper is inderdaad wel zachter, of het ook echt niet mag weet ik niet.
Cunifer remleiding (een koper nickel ijzerlegering) is juist sterker dan stalen remleiding en heeft ook nog eens het voordeel dat het niet roest.
Cunifer remleiding (een koper nickel ijzerlegering) is juist sterker dan stalen remleiding en heeft ook nog eens het voordeel dat het niet roest.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: remleidingen vervangen
Koper geeft geen enkel probleem, geen idee waar dar verhaal vandaan komt, hoeveel druk denk je te genereren 200bar ofzo???
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: remleidingen vervangen
http://www.timloto.org/download/pdf_les ... ologie.pdf
Lees hier maar eens hoe hoog de druk op kan lopen.
Het gaat hier natuurlijk wel om een nieuwe wagen met abs en remkracht hulp door sensoren geregeld.
Maar een hoop bus eigenaren maken zich zorgen om de gordels welke niet in de bus zit maar wel probleemloos en niet juist gemonteerde/gemaakte remleiding monteren.
jw
Lees hier maar eens hoe hoog de druk op kan lopen.
Het gaat hier natuurlijk wel om een nieuwe wagen met abs en remkracht hulp door sensoren geregeld.
Maar een hoop bus eigenaren maken zich zorgen om de gordels welke niet in de bus zit maar wel probleemloos en niet juist gemonteerde/gemaakte remleiding monteren.
jw
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: remleidingen vervangen
Mooi artiker jw maar ik kan geen drukken vinden of het moet aan mij liggen, dit is een uitdaging voor diegene die precies wil weten wat de remdruk is, zet een drukmeter in de leiding en ga vol op de rem staan, met en zonder bekrachtiger dan weet je gelijk het verschil !
Ken verschillende garages die de koperen leiding gebruiken , heb ik zelf ook op verschillende auto's zitten en daar is zelfs met steekproef bij apk nog nooit iets van gezegd dus waarom problemen maken die er niet zijn!
Heb trouwens ook geen gordels in mijn bus en wil ze er ook niet in , ook in mijn daily heb ik ze nooit om uit principe!
Ken verschillende garages die de koperen leiding gebruiken , heb ik zelf ook op verschillende auto's zitten en daar is zelfs met steekproef bij apk nog nooit iets van gezegd dus waarom problemen maken die er niet zijn!
Heb trouwens ook geen gordels in mijn bus en wil ze er ook niet in , ook in mijn daily heb ik ze nooit om uit principe!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: remleidingen vervangen
Pagina 8,drukken kunnen oplopen tot 200 bar.
Het valt bij onze busjes wel mee denk ik,maar mensen welke niet weten waar ze mee bezig zijn kun je beter beschermen tegen dingen.
Ik verbaas me over sommige mensen hoe makkelijk deze aan van alles en nog wat knutselen aan de bus, terwijl ze een band van hun fiets laten plakken omdat ze dat niet begrijpen.
Remmen zijn samen met het stuur de belangrijkste dingen in een bus lijkt mij.
Een forum is mooi om info te vergaren,maar denk zelf dat wanneer je niet weet waar je mee bezig bent er af moet blijven.
jw
Het valt bij onze busjes wel mee denk ik,maar mensen welke niet weten waar ze mee bezig zijn kun je beter beschermen tegen dingen.
Ik verbaas me over sommige mensen hoe makkelijk deze aan van alles en nog wat knutselen aan de bus, terwijl ze een band van hun fiets laten plakken omdat ze dat niet begrijpen.
Remmen zijn samen met het stuur de belangrijkste dingen in een bus lijkt mij.
Een forum is mooi om info te vergaren,maar denk zelf dat wanneer je niet weet waar je mee bezig bent er af moet blijven.
jw
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: remleidingen vervangen
Eens, ten dele dan, een mens is nooit te oud om te leren en als je nooit iets leert kun je op je 80tigste nog niet meer dan luiers volmaken zoals in de eerste week, al de rest is bijgeleerd
Maar vwb die link, hij opend bij mij maar 1 pagina met de beschrijving van de div afkortingen?
Maar vwb die link, hij opend bij mij maar 1 pagina met de beschrijving van de div afkortingen?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!