De manier die ik hier beschrijf is de manier waarbij je de remklauw loshaalt van zijn steun.
Bij deze manier kun je makkelijker de rest van de onderdelen inspecteren.
Bij de 2e manier haal je de remblokken eruit zonder de remklauw los te halen ,
deze manier is te zien op de laatste foto.
Werk altijd maar aan 1 wiel tegelijk om te voorkomen dat je zuigers uit je remklauwen worden geperst op het moment dat je de zuigers terug moet drukken
Zorg ervoor dat je de bus op een stabiele manier opkrikt ,
het liefst ook assteunen gebruiken

Zorg ervoor dat je je gereedschap bij de hand hebt,
zeker alls je geen brug hebt voorkomt het de ergernis van telkens op te moeten staan om gereedschap te moeten pakken

Haal het wiel eraf (sleutel maat 19),
en leg het wiel half onder je bus aan de kant waar de remklauw zit
dit is handig om straks je remklauw te ondersteunen

Als het wiel eraf is zou het er ongeveer zo uit moeten zien

Waar de remleiding van rubber overgaat naar metaal hangt deze in een steuntje
en is vast gezet met een verend plaatje.
Dit plaatje kun je er met een tang zo uittrekken

zo ziet dit plaatje eruit

op deze foto kun je zien dat het plaatje enigzins bol is

Til nu voorzichtig de remleiding uit het steuntje

Draai nu de 2 Bouten los (sleutelmaat 19) waarmee de remklauw vast zit.
Deze kunnen erg vast zitten ,en als je hebt kun je ze het makkelijkste los krijgen met een luchtsleutel.

Detailfoto van de onderste bout

Zoals je ziet zijn de bouten verschillend van vorm
de bout met geheel schroefdraad hoort onder en de bout met gedeeltelijk schroefdraad hoort boven.

Pak nu de remklauw van zij steun en laat hem op het wiel rusten

Tik met een doorslag de ophangpennen van de remblokken eruit

Als je de eerste pen eruit hebt kun je het veerplaatje eruit pakken
en dan kun je de tweede pen eruit tikken

Hier kun je het verschil zien tussen een nieuw en de oud remblok,
deze had nog even mee gekunt maar de anderen waren verder versleten

Maak alles netjes schoon met remreiniger, gebruik dit rustig in een grote hoeveelheid dan kun je het makkelijkste alles schoon krijgen
Inspecteer de zuigers achter de stofrubbers
en maak ze eventueel schoon met een KOPERBORSTELTJE.
Nooit met een staalborstel dit is te hard en maakt krassen in je zuigers
waardoor er kans op lekage bestaat

Als je geen lekage hebt kun je nu gewoon verder anders moet je je remklauw (laten)reviseren
Vet de randen van de zuiger lichtjes in met remmenvet of kopervet
en plaats de stofrubbers weer terug

Pers nu met een tang heel voorzichtig je zuigers terug in de remklauw
PASOP dat je niet de ene zuiger eruit perst als je de andere terug perst
doe dit desnoods afwisselend met de ene en de andere zuiger stapje voor stapje

Ik gebruik hier altijd een carrosserie/lastang voor omdat deze presies om de klauw past, en je mooi in stapjes kunt werken

Vijl van de nieuwe remblokken rondom de randjes een heel klein beetje schuin af

Vijl de harde randen die op je schijf net boven en onder de plek waar je remblokken tegen aan komen zitten ook heel iets weg

plaats de nieuwe remblokken even in de remklauw en pas dit even over de remschijf om te kijken of je de zuigers ver genoeg terug hebt geperst

Vet deze onderdelen in met remmenvet of kopervet
PAS OP dat je geen vet op de remvoeringen smeert maar alleen op de achterkant van de remblokken

Plaats de remblokken terug in de remklauw en druk de eerste ophangpen weer op zij plaats

Vervolgens het verende plaatje achter de pen haken en naar binnen duwen zodat je de tweede pen op zijn plek kunt duwen

De kop van de pen moet gelijk komen te liggen met het oppervlak van de remklauw.
De onderste pen zit hier goed, de bovenste moet nog iets verder naar binnen

Hang de remklauw weer terug op zijn plek met de twee bouten en trek deze aan op met juiste moment .
Hang voorzichtig de remleiding weer op zijn plaats en druk het veerplaatje met de bollekant naar beneden weer terug op zijn plaats
eventueel zachtjes met een hamer op zijn plek terug tikken.

Als de remklauw weer op zijn plek hang kijk dan of je de remschijf rond kunt draaien

Breng vervolgens je remmen op druk door het pedaal een paar keer in te trappen.
Plaats het wiel terug
en kijk of het wiel niet te draaien is valt als je de rem intrapt en weer kan draaien als je de rem loslaat

als je de remklauw op zijn plek laat zitten kun je na het verwijderen van de pennen en het veertje de remblokken er zo uit pakken
de zuigers kun je met een kleine koevoet of bandenijzer terugdrukken zodat je de nieuwe blokken kunt plaatsen

Rem de eerste honderd kilometer niet voluit
dit om je remblokken te laten inlopen op je remschijf
en om te zorgen dat je de maximale remcapaciteit uit je blokken haalt
Trek na de eerste honderd kilometer ook je wielbouten nog een keer na