Remblokken vervangen T2b

Verzamelforum voor alle Sticky's.
Heb je een vraag of probleem, zoek dan eerst eens hier!
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods

Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Gesloten
Gebruikersavatar
shadowman
Luchtgekoeld
Berichten: 4924
Lid geworden op: di mei 16, 2006 15:55 pm
Locatie: Naast de buurman

Remblokken vervangen T2b

Bericht door shadowman » ma mei 23, 2011 12:41 pm

Er bestaan 2 manieren om je remblokken te vervangen.
De manier die ik hier beschrijf is de manier waarbij je de remklauw loshaalt van zijn steun.
Bij deze manier kun je makkelijker de rest van de onderdelen inspecteren.

Bij de 2e manier haal je de remblokken eruit zonder de remklauw los te halen ,
deze manier is te zien op de laatste foto.

Werk altijd maar aan 1 wiel tegelijk om te voorkomen dat je zuigers uit je remklauwen worden geperst op het moment dat je de zuigers terug moet drukken

Zorg ervoor dat je de bus op een stabiele manier opkrikt ,
het liefst ook assteunen gebruiken
Afbeelding

Zorg ervoor dat je je gereedschap bij de hand hebt,
zeker alls je geen brug hebt voorkomt het de ergernis van telkens op te moeten staan om gereedschap te moeten pakken
Afbeelding

Haal het wiel eraf (sleutel maat 19),
en leg het wiel half onder je bus aan de kant waar de remklauw zit
dit is handig om straks je remklauw te ondersteunen
Afbeelding

Als het wiel eraf is zou het er ongeveer zo uit moeten zien
Afbeelding

Waar de remleiding van rubber overgaat naar metaal hangt deze in een steuntje
en is vast gezet met een verend plaatje.
Dit plaatje kun je er met een tang zo uittrekken
Afbeelding

zo ziet dit plaatje eruit
Afbeelding

op deze foto kun je zien dat het plaatje enigzins bol is
Afbeelding

Til nu voorzichtig de remleiding uit het steuntje
Afbeelding

Draai nu de 2 Bouten los (sleutelmaat 19) waarmee de remklauw vast zit.
Deze kunnen erg vast zitten ,en als je hebt kun je ze het makkelijkste los krijgen met een luchtsleutel.
Afbeelding

Detailfoto van de onderste bout
Afbeelding

Zoals je ziet zijn de bouten verschillend van vorm
de bout met geheel schroefdraad hoort onder en de bout met gedeeltelijk schroefdraad hoort boven.
Afbeelding

Pak nu de remklauw van zij steun en laat hem op het wiel rusten
Afbeelding

Tik met een doorslag de ophangpennen van de remblokken eruit
Afbeelding

Als je de eerste pen eruit hebt kun je het veerplaatje eruit pakken
en dan kun je de tweede pen eruit tikken
Afbeelding

Hier kun je het verschil zien tussen een nieuw en de oud remblok,
deze had nog even mee gekunt maar de anderen waren verder versleten
Afbeelding

Maak alles netjes schoon met remreiniger, gebruik dit rustig in een grote hoeveelheid dan kun je het makkelijkste alles schoon krijgen
Inspecteer de zuigers achter de stofrubbers
en maak ze eventueel schoon met een KOPERBORSTELTJE.
Nooit met een staalborstel dit is te hard en maakt krassen in je zuigers
waardoor er kans op lekage bestaat
Afbeelding

Als je geen lekage hebt kun je nu gewoon verder anders moet je je remklauw (laten)reviseren
Vet de randen van de zuiger lichtjes in met remmenvet of kopervet
en plaats de stofrubbers weer terug
Afbeelding

Pers nu met een tang heel voorzichtig je zuigers terug in de remklauw
PASOP dat je niet de ene zuiger eruit perst als je de andere terug perst
doe dit desnoods afwisselend met de ene en de andere zuiger stapje voor stapje
Afbeelding

Ik gebruik hier altijd een carrosserie/lastang voor omdat deze presies om de klauw past, en je mooi in stapjes kunt werken
Afbeelding

Vijl van de nieuwe remblokken rondom de randjes een heel klein beetje schuin af
Afbeelding

Vijl de harde randen die op je schijf net boven en onder de plek waar je remblokken tegen aan komen zitten ook heel iets weg
Afbeelding

plaats de nieuwe remblokken even in de remklauw en pas dit even over de remschijf om te kijken of je de zuigers ver genoeg terug hebt geperst
Afbeelding

Vet deze onderdelen in met remmenvet of kopervet
PAS OP dat je geen vet op de remvoeringen smeert maar alleen op de achterkant van de remblokken
Afbeelding

Plaats de remblokken terug in de remklauw en druk de eerste ophangpen weer op zij plaats
Afbeelding

Vervolgens het verende plaatje achter de pen haken en naar binnen duwen zodat je de tweede pen op zijn plek kunt duwen
Afbeelding

De kop van de pen moet gelijk komen te liggen met het oppervlak van de remklauw.
De onderste pen zit hier goed, de bovenste moet nog iets verder naar binnen
Afbeelding

Hang de remklauw weer terug op zijn plek met de twee bouten en trek deze aan op met juiste moment .
Hang voorzichtig de remleiding weer op zijn plaats en druk het veerplaatje met de bollekant naar beneden weer terug op zijn plaats
eventueel zachtjes met een hamer op zijn plek terug tikken.
Afbeelding

Als de remklauw weer op zijn plek hang kijk dan of je de remschijf rond kunt draaien
Afbeelding

Breng vervolgens je remmen op druk door het pedaal een paar keer in te trappen.
Plaats het wiel terug
en kijk of het wiel niet te draaien is valt als je de rem intrapt en weer kan draaien als je de rem loslaat
Afbeelding

als je de remklauw op zijn plek laat zitten kun je na het verwijderen van de pennen en het veertje de remblokken er zo uit pakken
de zuigers kun je met een kleine koevoet of bandenijzer terugdrukken zodat je de nieuwe blokken kunt plaatsen
Afbeelding

Rem de eerste honderd kilometer niet voluit
dit om je remblokken te laten inlopen op je remschijf
en om te zorgen dat je de maximale remcapaciteit uit je blokken haalt

Trek na de eerste honderd kilometer ook je wielbouten nog een keer na
Laatst gewijzigd door Westy op wo okt 12, 2011 19:23 pm, 13 keer totaal gewijzigd.
Reden: Tijdens een bewerking van dit bericht zijn helaas de reacties per ongeluk verwijderd, De tips uit de reacties zijn wel in het verhaal opgenomen

Gesloten