Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Binnenkort wil ik een paar klussen aan mijn motorblokje doen.
1. Carburateur vervangen voor een gereviseerd exemplaar (30pict3 ipv huidige 30pict2)
2. Spruitstuk laten reviseren
3. Startmotor of solenoid controleren/vervangen (weigert nu af en toe dienst na lange warme ritten)
4. Als motor eruit is, even naar benzinevulslangrubber kijken
Plan is om dit met z'n tweeën of drieën te gaan doen.
Wat heb ik nodig om bovengenoemde werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren?
- gereedschap
- hulpmiddelen
- etc
Welke tips & tricks hebben jullie waar ik nog op moet/kan letten?
Het plan is om het in twee weekenden op te splitsen:
- weekend I: motorblok verwijderen, spullen demonteren, spruitstuk wegbrengen, startmotor/solenoid vervangen en benzinevulslang controleren
- weekend II: gereviseerd spruitstuk en gereviseerde carburateur plaatsen, motor terugplaatsen en boel netjes afstellen.
1. Carburateur vervangen voor een gereviseerd exemplaar (30pict3 ipv huidige 30pict2)
2. Spruitstuk laten reviseren
3. Startmotor of solenoid controleren/vervangen (weigert nu af en toe dienst na lange warme ritten)
4. Als motor eruit is, even naar benzinevulslangrubber kijken
Plan is om dit met z'n tweeën of drieën te gaan doen.
Wat heb ik nodig om bovengenoemde werkzaamheden goed te kunnen uitvoeren?
- gereedschap
- hulpmiddelen
- etc
Welke tips & tricks hebben jullie waar ik nog op moet/kan letten?
Het plan is om het in twee weekenden op te splitsen:
- weekend I: motorblok verwijderen, spullen demonteren, spruitstuk wegbrengen, startmotor/solenoid vervangen en benzinevulslang controleren
- weekend II: gereviseerd spruitstuk en gereviseerde carburateur plaatsen, motor terugplaatsen en boel netjes afstellen.
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Twee flinke assteunen en een stevige krik (eventueel met een vulblokje om het carter niet te beschadigen)
Blokjes om de voorwielen te blokkeren
Steek/ringsleutel en doppen: 8, 10, 13, 17 en 19 (zorg voor een voldoende lang verlengstuk op een 1/2 duims ratel)
Een griptang (voor schroeven die niet los willen)
Waterpomptang of combinatietang (om de gaskabel vast te houden terwijl je het boutje losdraait)
Algemene schroevendraaierset
Een slangenklem om de benzineleiding af te klemmen
Spanband / ketting of bok om de versnellingsbak omhoog te houden
Schilderstape en een stift om bedrading te merken
Een pot lagervet
Stukje schuurpapier
Remmenreiniger
Bij geen vlakke vloer? Een flinke plaat hout zodat de krik erop heen-en-weer kan rijden.
Verwijderen:
- Verwijder de achterbumper, het motorruimte rubber en het achtersteven van de bus
- Span of ondersteun de versnellingsbak op de huidige hoogte (bij een t2a)
- Bekijk de BugMe DVD of het filmpje bij Justkampers van het verwijderen van een blok uit een Kever. Procedure is identiek, dus dat scheelt mij een hoop typen.
Terugplaatsen is het bovenstaande maar dan in omgekeerde volgorde met echter een paar belangrijke tips:
- Maak het vliegwielhuis bij de versnellingsbak goed schoon zodat je bij een volgende keer weet of het bakolie of motorolie lekt
- Maak de priseas van de bak vetvrij en schoon. Schuur de vertanding iets op dat deze mooi schoon is. Smeer hem vervolgens in met een klein beetje lagervet. Hetzelfde doe je met het toplager (waar de priseas het blok in glijd). Even schoonmaken met een doekje en een goeie vinger vet in doen. Dit maakt het een HEEEL stuk makkelijke om het blok straks weer in te bouwen.
- Zorg dat de bus bij het terugplaatsen in zijn vrij staat met de handrem eraf.
- Glijd je blok er niet makkelijk in? Niet blijven klooien omdat je het "bijna hebt" maar gewoon weer eruit en opnieuw proberen.
Met z'n tweeen erg goed te doen. En als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het de volgende keer in een half uurtje alleen.
Blokjes om de voorwielen te blokkeren
Steek/ringsleutel en doppen: 8, 10, 13, 17 en 19 (zorg voor een voldoende lang verlengstuk op een 1/2 duims ratel)
Een griptang (voor schroeven die niet los willen)
Waterpomptang of combinatietang (om de gaskabel vast te houden terwijl je het boutje losdraait)
Algemene schroevendraaierset
Een slangenklem om de benzineleiding af te klemmen
Spanband / ketting of bok om de versnellingsbak omhoog te houden
Schilderstape en een stift om bedrading te merken
Een pot lagervet
Stukje schuurpapier
Remmenreiniger
Bij geen vlakke vloer? Een flinke plaat hout zodat de krik erop heen-en-weer kan rijden.
Verwijderen:
- Verwijder de achterbumper, het motorruimte rubber en het achtersteven van de bus
- Span of ondersteun de versnellingsbak op de huidige hoogte (bij een t2a)
- Bekijk de BugMe DVD of het filmpje bij Justkampers van het verwijderen van een blok uit een Kever. Procedure is identiek, dus dat scheelt mij een hoop typen.
Terugplaatsen is het bovenstaande maar dan in omgekeerde volgorde met echter een paar belangrijke tips:
- Maak het vliegwielhuis bij de versnellingsbak goed schoon zodat je bij een volgende keer weet of het bakolie of motorolie lekt
- Maak de priseas van de bak vetvrij en schoon. Schuur de vertanding iets op dat deze mooi schoon is. Smeer hem vervolgens in met een klein beetje lagervet. Hetzelfde doe je met het toplager (waar de priseas het blok in glijd). Even schoonmaken met een doekje en een goeie vinger vet in doen. Dit maakt het een HEEEL stuk makkelijke om het blok straks weer in te bouwen.
- Zorg dat de bus bij het terugplaatsen in zijn vrij staat met de handrem eraf.
- Glijd je blok er niet makkelijk in? Niet blijven klooien omdat je het "bijna hebt" maar gewoon weer eruit en opnieuw proberen.
Met z'n tweeen erg goed te doen. En als je het 1 keer gedaan hebt, kun je het de volgende keer in een half uurtje alleen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Super, Hans! Daar kan ik wat mee! Meeste van de spullen heb ik. Niet alles, dus dat zal ik moeten kopen/lenen/huren.
BTW: heb je een strobo nodig voor het correct afstellen van een gereviseerde carb bij na plaatsing? (mss domme vraag, maar ik kan het even niet beredeneren...)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
CO-meter is meer in de lijn der verwachtingen, anders komt dat bij de APK wel boven water.
Stroboscoop is voor afstellen ontsteking, en eigenlijk onmisbaar daarvoor. En voor het goed afstellen van een carburateur, dan moet je eerst kleppen, ontsteking en bougies stellen. Als je blok eruit ligt, is kleppen stellen ook een stuk gemakkelijker.
Ik zou vóór de uitbouw de onsteking afstellen met een stroboscoop (dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt als de motor niet wil starten) en als het blok eruit ligt de kleppen en bougies. Vergeet de pakkingen daarvoor niet!
Hoef je je na inbouw alleen op de carb te richten.
Stroboscoop is voor afstellen ontsteking, en eigenlijk onmisbaar daarvoor. En voor het goed afstellen van een carburateur, dan moet je eerst kleppen, ontsteking en bougies stellen. Als je blok eruit ligt, is kleppen stellen ook een stuk gemakkelijker.
Ik zou vóór de uitbouw de onsteking afstellen met een stroboscoop (dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt als de motor niet wil starten) en als het blok eruit ligt de kleppen en bougies. Vergeet de pakkingen daarvoor niet!
Hoef je je na inbouw alleen op de carb te richten.
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Ontsteking hoeft niet, is Pertronix
Bedankt voor de andere tips!!!!
Bedankt voor de andere tips!!!!
dirkinbrabant schreef:CO-meter is meer in de lijn der verwachtingen, anders komt dat bij de APK wel boven water.
Stroboscoop is voor afstellen ontsteking, en eigenlijk onmisbaar daarvoor. En voor het goed afstellen van een carburateur, dan moet je eerst kleppen, ontsteking en bougies stellen. Als je blok eruit ligt, is kleppen stellen ook een stuk gemakkelijker.
Ik zou vóór de uitbouw de onsteking afstellen met een stroboscoop (dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt als de motor niet wil starten) en als het blok eruit ligt de kleppen en bougies. Vergeet de pakkingen daarvoor niet!
Hoef je je na inbouw alleen op de carb te richten.
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
als de motor er toch uit is, loop gelijk je koppeling na:
-de platen,
-de drukgroep en het lager.
Het beste is deze meteen te vervangen.
En als je de motor er dan toch uit heb, kijk dan ook naar de krukas keering.
Maar goed, ik verwacht dat je er deskundige hulp bij krijg
-de platen,
-de drukgroep en het lager.
Het beste is deze meteen te vervangen.
En als je de motor er dan toch uit heb, kijk dan ook naar de krukas keering.
Maar goed, ik verwacht dat je er deskundige hulp bij krijg
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Panel Bas
- Gevorderde
- Berichten: 642
- Lid geworden op: zo apr 27, 2008 12:49 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Vleuten
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Turbo.d schreef:als de motor er toch uit is, loop gelijk je koppeling na:
-de platen,
-de drukgroep en het lager.
Het beste is deze meteen te vervangen.
En als je de motor er dan toch uit heb, kijk dan ook naar de krukas keering.
Maar goed, ik verwacht dat je er deskundige hulp bij krijg
en als je dan toch bezig bent: schroef even je firewall los en isoleer deze aan de binnenzijde.... heb ik ook gedaan- scheelt echt enorm!
bus-loos.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Panel Bas schreef:Turbo.d schreef:als de motor er toch uit is, loop gelijk je koppeling na:
-de platen,
-de drukgroep en het lager.
Het beste is deze meteen te vervangen.
En als je de motor er dan toch uit heb, kijk dan ook naar de krukas keering.
Maar goed, ik verwacht dat je er deskundige hulp bij krijg
en als je dan toch bezig bent: schroef even je firewall los en isoleer deze aan de binnenzijde.... heb ik ook gedaan- scheelt echt enorm!
en kijk je tankvlotter, de ontluchtingsslangetjes en de vulhals na
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Robin J.
- Actief Lid
- Berichten: 403
- Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Kockengen
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Panel Bas schreef:
en als je dan toch bezig bent: schroef even je firewall los en isoleer deze aan de binnenzijde.... heb ik ook gedaan- scheelt echt enorm!
voor mijn herfst-motoruitplaatsing: wat is de firewall? en in welk opzicht scheelt dat?
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Robin J. schreef:Panel Bas schreef:
en als je dan toch bezig bent: schroef even je firewall los en isoleer deze aan de binnenzijde.... heb ik ook gedaan- scheelt echt enorm!
voor mijn herfst-motoruitplaatsing: wat is de firewall? en in welk opzicht scheelt dat?
firewall: beplating tussen de motor en de tank
scheelt in: herrie in de cabine
wel isoleren met brandvertragend isomateriaal!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
in de motorruimte achter de motor zit een schot. Daarachter ligt de benzine tank. Dit schot noemt men de firewall.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
Let op: dit schot zit ook aan de onderzijde vast met (onzichtbare ) schroefjes!!
I am Wouth and I approve this message.
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
@Wouthwortel: hoe weet je dan waar die schroefjes zitten als ze onzichtbaar zijn
@Panel Bas: goeie tip, die isolatie! Waarmee heb jij dat gedaan?
@Turbo.d: koppeling is in 2006 vernieuwd (als het goed is)
@Turbo.d: Wel even het hele topic lezen he!
@Panel Bas: goeie tip, die isolatie! Waarmee heb jij dat gedaan?
@Turbo.d: koppeling is in 2006 vernieuwd (als het goed is)
@Turbo.d: Wel even het hele topic lezen he!
Bas_T2a schreef:4. Als motor eruit is, even naar benzinevulslangrubber kijken
Turbo.d schreef:en kijk je tankvlotter, de ontluchtingsslangetjes en de vulhals na
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Motorblok in- en uitbouwen: tips & tricks?
bas_T2a schreef:@Wouthwortel: hoe weet je dan waar die schroefjes zitten als ze onzichtbaar zijn
@Panel Bas: goeie tip, die isolatie! Waarmee heb jij dat gedaan?
@Turbo.d: koppeling is in 2006 vernieuwd (als het goed is)
@Turbo.d: Wel even het hele topic lezen he!Bas_T2a schreef:4. Als motor eruit is, even naar benzinevulslangrubber kijkenTurbo.d schreef:en kijk je tankvlotter, de ontluchtingsslangetjes en de vulhals na
had het wel gelezen, doch net overheen gekeken
Die schroeven zitten van de onderkant van het paneel recht omhoog tussen de rand..
En meestal als je ze allemaal los heb moet je alsnog flink trekken en duwen om het paneel los te krijgen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |