Pagina 1 van 3

Afstellen versnellingspook

Geplaatst: vr mar 23, 2007 9:55 am
door Inactief Account
omdat er toch mensen zijn die schakelproblemen hebben met hun bus

en voor de mensen die geen duits kunnen
hier de uitleg
1: tweede versnelling inschakelen en de bouten onderaan bij de versnellingspook iets losdraaien

PAS OP : bij de volgende handelingen iedere keer de koppeling intrappen
om van versnelling te wisselen


2: de vernellingspook zo vast houden dat hij in een hoek van 90 graden rechtopstaat
en dat het schuine gedeelte van de pook dertig graden naar achteren helt
zie foto

3: Het schakel geleideplaatje nr 2 op tekening met een schroevendraaier zover naar links drukken tot hij tegen de versnellingspook aankomt
zie pijltje op de tekening
OPPASSEN DAT JE DE POOK NIET BEWEEGT
dan de bouten weer vastdraaien

4: koppeling intrappen en in de eerste versnelling schakelen
hierbij moet de pook RECHT naar voren worden geduwd
als dit niet wil NOGMAALS afstellen
als de versnelling in zijn "vrij"staat mag de boven kant van de pook niet meer dan 60 tot 70 en bij ingeschakelde versnelling niet meer dan 30 tot 35 mm kunnen bewegen gemeten boven aan de versnellingspook

5: alle versnellingen een paar keer proberen
de pook moet nu normaal zonder haken of andere vreemde spelingen kunnen bewegen
WEL schakelen volgens het "H" patroon
Controleer ook de werking van de achteruit


Afbeelding

Geplaatst: zo mar 25, 2007 22:07 pm
door Diederik
Bedankt Shadowman. Deze pagina heb ik ook. Geldt dit min of meer ook voor een quickshifter??

Geplaatst: zo mar 25, 2007 22:17 pm
door Inactief Account
zou ik niet weten
ik heb geen idee hoe een quickshifter werkt


maar ik houd me altijd aanbevolen voor uitleg

Geplaatst: ma mar 26, 2007 7:46 am
door Max
Lijkt mij hetzelfde maar dan met bijzonder weinig speling.

Geplaatst: ma mar 26, 2007 13:40 pm
door w3zl01d
ik heb et ook fftjes gedaan was vrij simpel en schakelt beter ik hoef geen hulk krachten meer uit te oefenen voor em in ze 2 te krijgen hah

thnx voor de uitleg

Geplaatst: ma mar 26, 2007 22:07 pm
door Briebelbus
Ik heb redelijk veel speling in mijn schakelpook. ( hij schakelt wel prima en ook in z'n achteruit )

Weten jullie misschien hoe ik die speling eruit kan krijgen?

Geplaatst: wo mar 28, 2007 0:00 am
door Briebelbus
ow ja, ik had een afgrijselijke verlengpook aan mijn schakelpook. Daarmee was het helemaal een ramp.

maar goed, ff de slijptol erin gezet ding eraf gerukt, op een beurs een origineel model knop gekocht voor een paar euro en hoppa.. schakelt wel beter.

Denk dat ik bij het helemaal kaal halen het stangen stelsel eens ga nalopen.. maar goed zover ben ik nog niet.

Geplaatst: wo apr 25, 2007 17:45 pm
door BusOK
Turbo.d schreef:ow ja, ik had een afgrijselijke verlengpook aan mijn schakelpook. Daarmee was het helemaal een ramp.
Zoiets als dit???
Afbeelding
Afbeelding


kijk voor het filmpje op http://kcm.skynetblogs.be

Geplaatst: di mei 15, 2007 22:33 pm
door daVincie
He, goede uitleg bedankt!
Kan ik na deze afstelling ook verwachten dat het irritante trillen van mijn pook bij een snelheid van rond de 90km/u, verdwijnt?

Vincent

Geplaatst: di mei 15, 2007 22:56 pm
door BusOK
Trillende pook?

Dat zou toch te maken hebben met de busjes in de schakelstang
of zoiets, of met het kniestukje?

Geplaatst: zo mei 20, 2007 9:57 am
door anja.b
het lijkt makkelijk deze uitleg, maar nu is het probleem dat ik em niet in z'n 1 en 2 krijg . hoe krijg ik em in zijn 2?????????

zoals ook boven vernoemd

Geplaatst: do mei 31, 2007 12:46 pm
door jerupke
Bovenaan zie je staan dat , als schakellen niet lukt, je opnieuw moet beginnen!!
Waarschijnlijk heb je de plaat te hard tegen de pook aan gedrukt en de pook daarmee Ășit het lood' gezet (niet meer 90 graden)

Geplaatst: ma jun 11, 2007 23:04 pm
door Thijs84
Ik heb bij mij alles even schoon gemaakt en opnieuw afgesteld. Een werkje van niks. Nu schakelt hij stukke beter maar nog niet optimaal. Nu had ik net een stukje gelezen over versnellingsbak olie verversen. Wordt hierdoor het schakellen beter? Zo ja, hoe doe ik dit en hoe weet ik of er nog genoeg inzit.

Geplaatst: di jun 12, 2007 11:59 am
door T2Bay
Denk ook aan het afstellen van de koppeling, als je niet volledig ontkoppelt gaat 'ie ook niet goed in de versnellingen.

versnellingsbakolie verversen

Geplaatst: di jun 12, 2007 18:41 pm
door jerupke
zorgen dat je bus horizontaal staat, lekbak eronder, de olie/aflaatdop eruitdraaien (midden onderin de bak), dop er terug in.

Olievuldop eruit ( imbus aan de zijkant),olie vullen tot hij gelijk staat met onderrand olievuldop, beter nog: een beetje overvullen en eruit laten lopen tot hij niet meer drupt!