Afstellen versnellingspook
Forumregels
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Het is alleen mogelijk om in de schatkamer te lezen.
Mocht je een artikel hebben dat in de schatkamer thuis hoort, dan zijn deze natuurlijk van harte welkom.
Dit artikel kun je aan een van de mods sturen via PB.
Klik voor de Mods
Er zal nog het eea aan topics verplaatst worden.
Afstellen versnellingspook
omdat er toch mensen zijn die schakelproblemen hebben met hun bus
en voor de mensen die geen duits kunnen
hier de uitleg
1: tweede versnelling inschakelen en de bouten onderaan bij de versnellingspook iets losdraaien
PAS OP : bij de volgende handelingen iedere keer de koppeling intrappen
om van versnelling te wisselen
2: de vernellingspook zo vast houden dat hij in een hoek van 90 graden rechtopstaat
en dat het schuine gedeelte van de pook dertig graden naar achteren helt
zie foto
3: Het schakel geleideplaatje nr 2 op tekening met een schroevendraaier zover naar links drukken tot hij tegen de versnellingspook aankomt
zie pijltje op de tekening
OPPASSEN DAT JE DE POOK NIET BEWEEGT
dan de bouten weer vastdraaien
4: koppeling intrappen en in de eerste versnelling schakelen
hierbij moet de pook RECHT naar voren worden geduwd
als dit niet wil NOGMAALS afstellen
als de versnelling in zijn "vrij"staat mag de boven kant van de pook niet meer dan 60 tot 70 en bij ingeschakelde versnelling niet meer dan 30 tot 35 mm kunnen bewegen gemeten boven aan de versnellingspook
5: alle versnellingen een paar keer proberen
de pook moet nu normaal zonder haken of andere vreemde spelingen kunnen bewegen
WEL schakelen volgens het "H" patroon
Controleer ook de werking van de achteruit
en voor de mensen die geen duits kunnen
hier de uitleg
1: tweede versnelling inschakelen en de bouten onderaan bij de versnellingspook iets losdraaien
PAS OP : bij de volgende handelingen iedere keer de koppeling intrappen
om van versnelling te wisselen
2: de vernellingspook zo vast houden dat hij in een hoek van 90 graden rechtopstaat
en dat het schuine gedeelte van de pook dertig graden naar achteren helt
zie foto
3: Het schakel geleideplaatje nr 2 op tekening met een schroevendraaier zover naar links drukken tot hij tegen de versnellingspook aankomt
zie pijltje op de tekening
OPPASSEN DAT JE DE POOK NIET BEWEEGT
dan de bouten weer vastdraaien
4: koppeling intrappen en in de eerste versnelling schakelen
hierbij moet de pook RECHT naar voren worden geduwd
als dit niet wil NOGMAALS afstellen
als de versnelling in zijn "vrij"staat mag de boven kant van de pook niet meer dan 60 tot 70 en bij ingeschakelde versnelling niet meer dan 30 tot 35 mm kunnen bewegen gemeten boven aan de versnellingspook
5: alle versnellingen een paar keer proberen
de pook moet nu normaal zonder haken of andere vreemde spelingen kunnen bewegen
WEL schakelen volgens het "H" patroon
Controleer ook de werking van de achteruit
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10134
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10134
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
ow ja, ik had een afgrijselijke verlengpook aan mijn schakelpook. Daarmee was het helemaal een ramp.
maar goed, ff de slijptol erin gezet ding eraf gerukt, op een beurs een origineel model knop gekocht voor een paar euro en hoppa.. schakelt wel beter.
Denk dat ik bij het helemaal kaal halen het stangen stelsel eens ga nalopen.. maar goed zover ben ik nog niet.
maar goed, ff de slijptol erin gezet ding eraf gerukt, op een beurs een origineel model knop gekocht voor een paar euro en hoppa.. schakelt wel beter.
Denk dat ik bij het helemaal kaal halen het stangen stelsel eens ga nalopen.. maar goed zover ben ik nog niet.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3858
- Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Heerlen
Zoiets als dit???Turbo.d schreef:ow ja, ik had een afgrijselijke verlengpook aan mijn schakelpook. Daarmee was het helemaal een ramp.
kijk voor het filmpje op http://kcm.skynetblogs.be
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
zoals ook boven vernoemd
Bovenaan zie je staan dat , als schakellen niet lukt, je opnieuw moet beginnen!!
Waarschijnlijk heb je de plaat te hard tegen de pook aan gedrukt en de pook daarmee úit het lood' gezet (niet meer 90 graden)
Waarschijnlijk heb je de plaat te hard tegen de pook aan gedrukt en de pook daarmee úit het lood' gezet (niet meer 90 graden)
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4867
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Ik heb bij mij alles even schoon gemaakt en opnieuw afgesteld. Een werkje van niks. Nu schakelt hij stukke beter maar nog niet optimaal. Nu had ik net een stukje gelezen over versnellingsbak olie verversen. Wordt hierdoor het schakellen beter? Zo ja, hoe doe ik dit en hoe weet ik of er nog genoeg inzit.
zij die vielen zijn gevallen
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
versnellingsbakolie verversen
zorgen dat je bus horizontaal staat, lekbak eronder, de olie/aflaatdop eruitdraaien (midden onderin de bak), dop er terug in.
Olievuldop eruit ( imbus aan de zijkant),olie vullen tot hij gelijk staat met onderrand olievuldop, beter nog: een beetje overvullen en eruit laten lopen tot hij niet meer drupt!
Olievuldop eruit ( imbus aan de zijkant),olie vullen tot hij gelijk staat met onderrand olievuldop, beter nog: een beetje overvullen en eruit laten lopen tot hij niet meer drupt!
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl