Ik had al geschreven dat ook ik dit een nuttige dag vond.
Douwe heeft eerst aan de hand van Gringo (de bus van Mascha en Alexander) laten zien wat de aandachtspunten zijn en hoe een en ander eruit moet zien als het netjes is onderhouden.
Na de koffie tijd voor deel 2: Inspectie van de eigen voertuigen.
Begonnen met het rechter voorwiel te verwijderen. Geen problemen alles netjes.
Daarna linker voorwiel verwijderd. 1 van de stofhoezen van de remcilinder was beschadigd. Daardoor kregen we meteen een workshop van Douwe:
Remmenonderhoud deel 2: Remklauwrevisie

Klauw moet gesplitst worden zodat je de zuigers kan verwijderen

De zuiger rondom goed schoonmaken met remmenreiniger en papier. De zuiger mag je niet met schuurpapierbehandelen, omdat dit grote krassen maakt waardoor er weer vloeistof tussen de zuiger en het rubber door geperst kan worden en ook dat mag niet. Moet er toch wat vaste troep verwijderd worden; pak dan een scotchbrite sponsje. dit geeft geen diepe krassen.
Vervolgens ook de binnenkant van de cilinder schoongemaakt; nieuwe rubbers met remmenvet geplaatst en de cilinder kon weer terug geplaatst worden.

Klauw terugplaatsen; remblokken erin; verende plaat ervoor; pennen erdoor en hij zit weer op z'n plek.

Ondertussen dat Douwe en ik met deze klauw revisie bezig waren, werd er ritmisch gebeukt op de remtrommels van de T2a welke ook op de brug was gereden. Hier hoefde niet zoveel aan te gebeuren, enkel het schoonmaken en gangbaar maken van de bewegende delen.

Als laatste hebben we de bus op de remmenbank gezet om te kijken.

Het eindoordeel: Remmen werken prima naar behoren. Wel kreeg ik het advies van Douwe om de rechter remklauw ook binnen afzienbare tijd te gaan reviseren.
Terugkijkend op deze dag kan ik niet anders concluderen dat het zeer leerzaam was en dat ik precies op tijd het kapotte rubber ontdekte.
Ik wil Douwe graag bedanken voor zijn interessante uitleg, en zijn hulp bij het reviseren van de remklauw.
Ook wil ik graag mijn mede klussers bedanken voor het maken van al deze foto's want ik kon het zelf niet omdat ik met de remklauw bezig was.
Tijdens de terugreis heb ik de remmen even goed getest en ik ben tevreden over de werking.
groeten
Marcel