oude auto, buitenland en het milieu

Voor alle uw kampeer gerelateerde zaken. Tips, truuks, mooie plekken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door wouthwortel » ma mei 29, 2017 21:09 pm

Ik zag op deze site interessante info:

https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/

Vooral dit was interessant:


Staat je kampeerauto-oldtimer in Nederland geregistreerd met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en is het voorzien van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen), dan is er geen Umweltplakette nodig. Als je de oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar plaatsen.

Hoe doe ik dat met mijn busje uit 1973, met grijs kenteken (=bedrijfswagen), kampeerinrichting en de onmogelijkheid om hiervoor een blauwe kentekenplaat te krijgen?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door mobiel70 » ma mei 29, 2017 23:04 pm

Hallo Wouth,

Wat vreemd, ook mijn bus uit 1977 heeft een grijs kenteken, maar zonder enig probleem blauwe platen... Ik dacht dat blauwe platen alleen aan een jaartal (1977 of eerder) gekoppeld waren!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door zomerbloempje » wo jun 07, 2017 16:07 pm

Wouth jij kunt zonder problemen inmiddels blauwe platen aan vragen.
Neem even contact op met de RDW als je bus klaar is ;)
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door fahtal » wo jun 07, 2017 17:56 pm

Heb jij en t2 dan wouth??
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door freddeblok » wo jun 07, 2017 22:37 pm

Heb wel eens wat gezien in een ver ver verleden geloof ik


Blijf luchtgekoeld rijden Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door mobiel70 » do jun 08, 2017 14:52 pm

Het vervelende is dat Wouth's kenteken niet aan de eisen voldoet: je moet 4 cijfers en 2 letters hebben wil je blauwe platen mogen voeren. Het kenteken van Wouth's bus heeft 2 cijfers en 4 letters... Ik denk niet dat er een kenteken-fabrikant is die het risico wil lopen zijn erkenning kwijt te raken door toch die platen te verstrekken... Ik had er tenminste al forse discussies over toen ik ze vier jaar geleden in Almere bestelde. En mijn bus voldoet aan alle "kenteken-eisen": datum eerste toelating voor 1 januari 1978 èn 2 letters-4 cijfers.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door zomerbloempje » do jun 08, 2017 16:26 pm

mobiel70 schreef:Het vervelende is dat Wouth's kenteken niet aan de eisen voldoet: je moet 4 cijfers en 2 letters hebben wil je blauwe platen mogen voeren. Het kenteken van Wouth's bus heeft 2 cijfers en 4 letters... Ik denk niet dat er een kenteken-fabrikant is die het risico wil lopen zijn erkenning kwijt te raken door toch die platen te verstrekken... Ik had er tenminste al forse discussies over toen ik ze vier jaar geleden in Almere bestelde. En mijn bus voldoet aan alle "kenteken-eisen": datum eerste toelating voor 1 januari 1978 èn 2 letters-4 cijfers.


Voorheen kon je alleen geen historisch kenteken aan vragen voor een bedrijfsbus als de datum eertste toelating na januari 72 was.
Inmiddels is dat aangepast en gelijkgetrokken met personenbussen datum januari 1978.

Hij kan dus een nieuw kenteken aan vragen wat wel aan de eisen voldoet.
Voor onze pickup kan dat ook nu.
Voorheen niet.
Vandaar dat hij ook contact moet opnemen met de RDW en niet met een platenboer ;)
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door zomerbloempje » do jun 08, 2017 16:36 pm

wouthwortel schreef:Ik zag op deze site interessante info:

https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/

Vooral dit was interessant:


Staat je kampeerauto-oldtimer in Nederland geregistreerd met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en is het voorzien van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen), dan is er geen Umweltplakette nodig. Als je de oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar plaatsen.

Hoe doe ik dat met mijn busje uit 1973, met grijs kenteken (=bedrijfswagen), kampeerinrichting en de onmogelijkheid om hiervoor een blauwe kentekenplaat te krijgen?


Volgens Gliset met een bus uit 1978 en de gele platen
mag je zelfs met gele platen en een zichtbaar kopie kenteken voor de voorruit
in een umweltzone komen
Je voldoet daarmee namelijk aan de Duitse eisen voor een historisch voertuig ivm datum eerste toelating.
Je kopie van je kentekenbewijs is dan lijdend en niet de blauwe of gele kentekenplaten
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: oude auto, buitenland en het milieu

Bericht door Gliset » vr jun 09, 2017 16:25 pm

zomerbloempje schreef:
wouthwortel schreef:Ik zag op deze site interessante info:

https://www.nkc.nl/advies/wetgeving/milieu/

Vooral dit was interessant:


Staat je kampeerauto-oldtimer in Nederland geregistreerd met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en is het voorzien van Nederlandse historische kentekenplaten (de blauwe platen), dan is er geen Umweltplakette nodig. Als je de oldtimer binnen de Umweltzone parkeert, moet een kopie van het Nederlandse kentekenbewijs of de FIVA Identity Card duidelijk zichtbaar plaatsen.

Hoe doe ik dat met mijn busje uit 1973, met grijs kenteken (=bedrijfswagen), kampeerinrichting en de onmogelijkheid om hiervoor een blauwe kentekenplaat te krijgen?


Volgens Gliset met een bus uit 1978 en de gele platen
mag je zelfs met gele platen en een zichtbaar kopie kenteken voor de voorruit
in een umweltzone komen
Je voldoet daarmee namelijk aan de Duitse eisen voor een historisch voertuig ivm datum eerste toelating.
Je kopie van je kentekenbewijs is dan lijdend en niet de blauwe of gele kentekenplaten


Ik heb dat niet zelf bedacht natuurlijk :mrgreen:
tuv-nord schreef: M, J <xxx@tuv-nord.nl>
Tue 11/10/2009, 11:14 AMYou
Geachte heer Jacobs,

Een kentekenbewijs met daaropvermeld datum eerste toelating is voldoende.
U komt niet in aanmerking voor een sticker. Maar indien uit datum eerste toelating blijkt dat het voertuig >30jaar is dan krijgt u op basis hiervan ontheffing daarvoor.

Zorg dat de datum 1e toelating goed leesbaar onder de voorruit ligt..




Met vriendelijke groet,

TÜV NORD NEDERLAND B.V.
'79 VW T2 Berlin

Plaats reactie