Roadtrip Italië 2016
- Henk Tex
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Burg
Roadtrip Italië 2016
We gaan!
Uiteindelijk, na wel zeggen dat je in de Middellandse zee wil pootjebaden, hebben we het toch voor elkaar!
15 dagen de tijd voor een roadtrip naar Italië, via Zwitserland, en via Frankrijk terug!
Drie weken van te voren de bus nog naar de Busbrothers voor een grote beurt, de zooi ingeladen, koelkast gevuld en voldoende muziek op de Ipod.
Dinsdagochtend in de loop van de ochtend vertrokken vanaf Texel, zijn we Nederland nog niet uit of het eerste buitje hebben we al te pakken. Schiet een van de ruitenwissers los van de arm, waar ducktape al niet goed voor is, het zit er nog omheen. Verder via Bastogne (1e nacht) richting Basel. Hier kwamen we zodra we de grens passeerden in een file in de tunnel! Fijn!
Halve stad stond vast vanwege overstromingen door regenval. hier kwamen de twee problemen aan het licht die ons de hele vakantie in meer of mindere mate hebben lastig gevallen. Versnelling een en twee gaan heel moeilijk, zeker als de motor al een tijdje gedraaid heeft!? en de compressie leek wat terug te lopen. Moeilijk optrekken in de eerste versnelling, ik denk ook door de temperatuur in de motorruimte.
In diezelfde tunnel in Basel raakten we in gesprek en kregen we de tip om zo snel mogelijk proberen om te keren en de stad weer te verlaten. Uiteindelijk stonden we 2 uurtjes later in Mulhouse (2e nacht) op de camping, mooi lommerrijk en een beetje parkachtig. helaas ook een beetje regen.
De volgende dag toch maar om Basel heen, en via Bern richting Kandersteg, waar we de autotrein nemen richting Goppenstein. mooie rit. laatste stuk richting de trein in z’n 1 naar boven en na de trein in z’n 3 naar beneden… niet slim, beetje boel warm geworden! voorzichtig doorgereden om de boel wat te koelen. Het advies zelfde versnelling naar beneden als omhoog was gegeven. Een leermomentje! (Sorry Old Brumax)
Hierna zouden we de Simplonpas nemen maar door de problemen met de versnellingen en het regenachtige weer toch maar de trein genomen vanuit Brig naar Iselle, Italië. De Simplonpas hou ik tegoed.
in het zonnetje doorgereden naar het Lago Maggiore en een camping in Baveno (3e en 4e nacht) gezocht met uitzicht op het meer. Op deze camping stonden ook een paar Engelsen, die ons wat hebben geholpen de versnellingspook wat beter af te stellen, om het schakelen wat te verbeteren.
Vanuit Baveno hebben we onder andere het Palazzo Borromeo op Isola Bella bezocht.
Via de diepe binnenlanden richting het zuiden, ik denk kom, laten we nog een extra zijweggetje nemen. Op een gegeven moment zelfs geen asfalt meer, slingerend tussen de kuilen met een schuin oog op de tomtom, ging ik er vanuit dat het wel weer goed zou komen. De vering is hier in ieder geval uitvoerig getest. Novara bekeken, geluncht en weer doorrrr. Boodschappen gedaan in Valenza en een camping gezocht in de buurt (5e nacht). Als je van muggen houd is dit de place to be, we stonden langs een slootje.
Door naar Lavagna (6e en 7e nacht), tussen Genua en La Spezia.
In Lavagna vonden we deze camping via een omweg, met het idee dat we vrij hoog zaten. uiteindelijk zaten we 100 meter van het strand, met een tunneltje onder de weg door. We stonden op een soort van parkeerplaatsje, er was weinig plek voor passanten. Wel nieuw sanitair trouwens.
Vanuit hier hebben we Cinque Terre bezocht met de trein, vijf kustdorpjes tegen de bergen opgebouwd. Fantastisch. wel op tijd vertrekken als je alles wilt bekijken, zeker de moeite waard, wel heel toeristisch.
Portofino bekeken. fantastische route naar deze oude havenplaats, redelijk smal.
Daar aangekomen was voor ons de enige mogelijkheid om te parkeren in een parkeergarage. Best spannend, heel krap en vrij laag. Zeker naar beneden zat ik wel ff met samengeknepen billetjes (en we hebben geen westfaliadak).
Daarna verder langs de kust richting Pietra Ligure (8e en 9e nacht), net voorbij Savona.
We wilden graag de Grottes Pizzale bij Toirano bekijken, druipsteengrotten met prehistorische afdrukken van mensen en beren. Heel indrukwekkend.
Toch is het langs de Italiaanse kust lastig zoeken naar een leuke camping, we waren niet echt onder de indruk wat we tegen kwamen.
Op naar Frankrijk, via San Remo en Monaco, tussendoor in Menton geluncht bij de jachthaven. in Monaco stonden we natuurlijk in de file. Je moet het ook helemaal niet willen, grote steden bekijken als je weet dat je motortje die warmte niet fijn vind. Dan verrekt ie het om te schakelen en compressie verdomt ie dan ook… kwam amper weg in z’n 1e versnelling! Dus met pijn en moeite buiten de stad een parkeerplaats net voor de tolpoort kunnen bereiken. Hier wat gesleuteld aan de versnellingspook en de motor wat laten afkoelen! Wat een geklooi!
Door naar Opio (10e nacht), camping L’oree D’azur. Hele mooie 4*camping (minimaal 2 nachten), wij konden een nacht terecht, na aankomst in de regen en ons verhaal over schakelproblemen. Hier heb ik trouwens nog een oproep gedaan op het forum, bedankt voor de reacties nog trouwens.
Hier was ons startpunt voor onze versie van de route Napoleon. Via Grasse en Castellane naar
Digne-les-Bains, en vanaf hier is de RN via Sisteron naar Gap.
Wij gingen echter bij Digne-les-Bains rechtsaf richting Lac de Serre-Ponçon (in google maps is dit de D900). Geen drukke route, ook wel een deel vlak, maar ook met mooie vergezichten, stijging en daling. Mooi rijden! Uiteindelijk kom je dan bij het meer uit, daar nog voor de helft omheen gereden.
Bij Savines Le Lac (11e en 12e nacht) een camping gezocht aan het meer. Hier kwam ik er achter dat de koelkast niet meer deed wat ie moest doen. Deze er uit getrokken en een uurtje of wat onderste boven gezet. teruggezet en de volgende dag weer stroom erop. Mooi, vanavond weer koud pils! Wij hebben trouwens echt iets met water, helaas hadden we het hier van boven! Om 3 uur begon het te regenen en dat heeft tot laat in de avond aangehouden…….
Morgens bus opgeruimd, handdoeken uitgeknepen, grijns opgezet en de Tomtom ingesteld op Grenoble, met het vooruitzicht op een mooie rit via Gap om de rest van de Route Napoleon te rijden.
Dat werd iets anders, met een short-cut boven Gap langs! Geweldig! weinig verkeer, mooie bergrit via La Rochette met pittige hellingpercentages, haarspeldbochten en af en toe het verzoek tot toeteren voor de bocht. daarna wel wat vlak en landelijk. Uiteindelijk kwamen we bij weer op de Route Napoleon. De Col Bayard hebben we hierdoor dus gemist, die houden we ook te goed!
na Grenoble de tomtom op “thuis” ingesteld en de snelweg opgezocht. vanaf hier nog een dikke 1100 km te gaan in 2,5 dag, dus….!
Voorbij Lyon een camping (13e nacht) gezocht in de buurt in Tournus (camping de Tounus, afslag 27), mooie plek aan de uiterwaarden van de Saône, aanrader voor een stop onderweg.
Maandag, ruim 500 km gereden naar Houffalize (14e nacht) voor onze laatste stop.
Dinsdag, Vanaf daar is het toch nog stiekum 400 km tot de veerboot naar Texel. 16:00 uur thuis!
We hadden graag wat langer over deze trip gedaan, maar er moest weer gewerkt worden op woensdag…..!
Vier T2’s gezien waarvan 2 Hollanders, 1 daarvan op de Route Napoleon op weg naar het zuiden, een groene westfalia met wiel voorop. Er werd driftig gezwaaid, Top!
We hebben een fantastische reis gehad, de bus heeft zich op de 2 problemen na goed gehouden. Geen fratsen met allerhande ernstige problemen. Er zijn wel een aantal punten die op de onderhouds/aanpas agenda kunnen worden bijgeschreven, en dat maakt het leuk.
Groet, Henk en Anita
voor de statistieken:
afstand 3350 km
benzine 1/9 (370 ltr)
olieverbruik 1 liter (in 4 keer)
Uiteindelijk, na wel zeggen dat je in de Middellandse zee wil pootjebaden, hebben we het toch voor elkaar!
15 dagen de tijd voor een roadtrip naar Italië, via Zwitserland, en via Frankrijk terug!
Drie weken van te voren de bus nog naar de Busbrothers voor een grote beurt, de zooi ingeladen, koelkast gevuld en voldoende muziek op de Ipod.
Dinsdagochtend in de loop van de ochtend vertrokken vanaf Texel, zijn we Nederland nog niet uit of het eerste buitje hebben we al te pakken. Schiet een van de ruitenwissers los van de arm, waar ducktape al niet goed voor is, het zit er nog omheen. Verder via Bastogne (1e nacht) richting Basel. Hier kwamen we zodra we de grens passeerden in een file in de tunnel! Fijn!
Halve stad stond vast vanwege overstromingen door regenval. hier kwamen de twee problemen aan het licht die ons de hele vakantie in meer of mindere mate hebben lastig gevallen. Versnelling een en twee gaan heel moeilijk, zeker als de motor al een tijdje gedraaid heeft!? en de compressie leek wat terug te lopen. Moeilijk optrekken in de eerste versnelling, ik denk ook door de temperatuur in de motorruimte.
In diezelfde tunnel in Basel raakten we in gesprek en kregen we de tip om zo snel mogelijk proberen om te keren en de stad weer te verlaten. Uiteindelijk stonden we 2 uurtjes later in Mulhouse (2e nacht) op de camping, mooi lommerrijk en een beetje parkachtig. helaas ook een beetje regen.
De volgende dag toch maar om Basel heen, en via Bern richting Kandersteg, waar we de autotrein nemen richting Goppenstein. mooie rit. laatste stuk richting de trein in z’n 1 naar boven en na de trein in z’n 3 naar beneden… niet slim, beetje boel warm geworden! voorzichtig doorgereden om de boel wat te koelen. Het advies zelfde versnelling naar beneden als omhoog was gegeven. Een leermomentje! (Sorry Old Brumax)
Hierna zouden we de Simplonpas nemen maar door de problemen met de versnellingen en het regenachtige weer toch maar de trein genomen vanuit Brig naar Iselle, Italië. De Simplonpas hou ik tegoed.
in het zonnetje doorgereden naar het Lago Maggiore en een camping in Baveno (3e en 4e nacht) gezocht met uitzicht op het meer. Op deze camping stonden ook een paar Engelsen, die ons wat hebben geholpen de versnellingspook wat beter af te stellen, om het schakelen wat te verbeteren.
Vanuit Baveno hebben we onder andere het Palazzo Borromeo op Isola Bella bezocht.
Via de diepe binnenlanden richting het zuiden, ik denk kom, laten we nog een extra zijweggetje nemen. Op een gegeven moment zelfs geen asfalt meer, slingerend tussen de kuilen met een schuin oog op de tomtom, ging ik er vanuit dat het wel weer goed zou komen. De vering is hier in ieder geval uitvoerig getest. Novara bekeken, geluncht en weer doorrrr. Boodschappen gedaan in Valenza en een camping gezocht in de buurt (5e nacht). Als je van muggen houd is dit de place to be, we stonden langs een slootje.
Door naar Lavagna (6e en 7e nacht), tussen Genua en La Spezia.
In Lavagna vonden we deze camping via een omweg, met het idee dat we vrij hoog zaten. uiteindelijk zaten we 100 meter van het strand, met een tunneltje onder de weg door. We stonden op een soort van parkeerplaatsje, er was weinig plek voor passanten. Wel nieuw sanitair trouwens.
Vanuit hier hebben we Cinque Terre bezocht met de trein, vijf kustdorpjes tegen de bergen opgebouwd. Fantastisch. wel op tijd vertrekken als je alles wilt bekijken, zeker de moeite waard, wel heel toeristisch.
Portofino bekeken. fantastische route naar deze oude havenplaats, redelijk smal.
Daar aangekomen was voor ons de enige mogelijkheid om te parkeren in een parkeergarage. Best spannend, heel krap en vrij laag. Zeker naar beneden zat ik wel ff met samengeknepen billetjes (en we hebben geen westfaliadak).
Daarna verder langs de kust richting Pietra Ligure (8e en 9e nacht), net voorbij Savona.
We wilden graag de Grottes Pizzale bij Toirano bekijken, druipsteengrotten met prehistorische afdrukken van mensen en beren. Heel indrukwekkend.
Toch is het langs de Italiaanse kust lastig zoeken naar een leuke camping, we waren niet echt onder de indruk wat we tegen kwamen.
Op naar Frankrijk, via San Remo en Monaco, tussendoor in Menton geluncht bij de jachthaven. in Monaco stonden we natuurlijk in de file. Je moet het ook helemaal niet willen, grote steden bekijken als je weet dat je motortje die warmte niet fijn vind. Dan verrekt ie het om te schakelen en compressie verdomt ie dan ook… kwam amper weg in z’n 1e versnelling! Dus met pijn en moeite buiten de stad een parkeerplaats net voor de tolpoort kunnen bereiken. Hier wat gesleuteld aan de versnellingspook en de motor wat laten afkoelen! Wat een geklooi!
Door naar Opio (10e nacht), camping L’oree D’azur. Hele mooie 4*camping (minimaal 2 nachten), wij konden een nacht terecht, na aankomst in de regen en ons verhaal over schakelproblemen. Hier heb ik trouwens nog een oproep gedaan op het forum, bedankt voor de reacties nog trouwens.
Hier was ons startpunt voor onze versie van de route Napoleon. Via Grasse en Castellane naar
Digne-les-Bains, en vanaf hier is de RN via Sisteron naar Gap.
Wij gingen echter bij Digne-les-Bains rechtsaf richting Lac de Serre-Ponçon (in google maps is dit de D900). Geen drukke route, ook wel een deel vlak, maar ook met mooie vergezichten, stijging en daling. Mooi rijden! Uiteindelijk kom je dan bij het meer uit, daar nog voor de helft omheen gereden.
Bij Savines Le Lac (11e en 12e nacht) een camping gezocht aan het meer. Hier kwam ik er achter dat de koelkast niet meer deed wat ie moest doen. Deze er uit getrokken en een uurtje of wat onderste boven gezet. teruggezet en de volgende dag weer stroom erop. Mooi, vanavond weer koud pils! Wij hebben trouwens echt iets met water, helaas hadden we het hier van boven! Om 3 uur begon het te regenen en dat heeft tot laat in de avond aangehouden…….
Morgens bus opgeruimd, handdoeken uitgeknepen, grijns opgezet en de Tomtom ingesteld op Grenoble, met het vooruitzicht op een mooie rit via Gap om de rest van de Route Napoleon te rijden.
Dat werd iets anders, met een short-cut boven Gap langs! Geweldig! weinig verkeer, mooie bergrit via La Rochette met pittige hellingpercentages, haarspeldbochten en af en toe het verzoek tot toeteren voor de bocht. daarna wel wat vlak en landelijk. Uiteindelijk kwamen we bij weer op de Route Napoleon. De Col Bayard hebben we hierdoor dus gemist, die houden we ook te goed!
na Grenoble de tomtom op “thuis” ingesteld en de snelweg opgezocht. vanaf hier nog een dikke 1100 km te gaan in 2,5 dag, dus….!
Voorbij Lyon een camping (13e nacht) gezocht in de buurt in Tournus (camping de Tounus, afslag 27), mooie plek aan de uiterwaarden van de Saône, aanrader voor een stop onderweg.
Maandag, ruim 500 km gereden naar Houffalize (14e nacht) voor onze laatste stop.
Dinsdag, Vanaf daar is het toch nog stiekum 400 km tot de veerboot naar Texel. 16:00 uur thuis!
We hadden graag wat langer over deze trip gedaan, maar er moest weer gewerkt worden op woensdag…..!
Vier T2’s gezien waarvan 2 Hollanders, 1 daarvan op de Route Napoleon op weg naar het zuiden, een groene westfalia met wiel voorop. Er werd driftig gezwaaid, Top!
We hebben een fantastische reis gehad, de bus heeft zich op de 2 problemen na goed gehouden. Geen fratsen met allerhande ernstige problemen. Er zijn wel een aantal punten die op de onderhouds/aanpas agenda kunnen worden bijgeschreven, en dat maakt het leuk.
Groet, Henk en Anita
voor de statistieken:
afstand 3350 km
benzine 1/9 (370 ltr)
olieverbruik 1 liter (in 4 keer)
Laatst gewijzigd door Henk Tex op wo jul 06, 2016 13:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: Roadtrip Italië 2016
Ziet er gaaf uit. Zal straks het hele verhaal eens lezen
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Roadtrip Italië 2016
Zo herkenbaar voor ons.
Mooi verhaal.
Mooi verhaal.
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Roadtrip Italië 2016
Gaaf zeg!
Ik ben jaloers na ons verregende en met pech overheersende vakantie..
Ik ben jaloers na ons verregende en met pech overheersende vakantie..
Dus.
- Henk Tex
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Burg
Re: Roadtrip Italië 2016
EeVeeWee schreef:Gaaf zeg!
Ik ben jaloers na ons verregende en met pech overheersende vakantie..
Ik heb een deel van je verhaal gelezen, regen is echt waardeloos en dat soort problemen hoop ik nooit te krijgen. Zou niet weten wat ik moet doen. Ik hoop dat je dit jaar nog een mooie zorgeloze trip kan maken!
Re: Roadtrip Italië 2016
Wat een trip, mooie foto's en zeker goeie tip voor het afdalen. gr joro
-
- Nieuweling
- Berichten: 10
- Lid geworden op: do jun 23, 2016 14:45 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
Re: Roadtrip Italië 2016
Klinkt als een heerlijke vakantie! Leuke foto's ook
- Henk Tex
- Actief Lid
- Berichten: 110
- Lid geworden op: zo mar 16, 2014 22:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Den Burg
Re: Roadtrip Italië 2016
Bedankt voor de leuke reacties