t2a patina deluxe
- crwbus
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Stekene (B)
- Contacteer:
t2a patina deluxe
Hoi,
Aangezien ook mijn verhaal is verdwenen, plaats ik dit even terug, in vogelvlucht.
Bij aankoop:
Het is een zelfbouw camper. Het dak is niet zoals het hoort. Dit zou nog veranderen:
Na oppoetsen van het interieur. Alleen moeten de panelen nog vervangen worden:
Het eerste wat moest veranderen waren de wielen en de kleur van het hefdak met dit als resultaat:
Daarna verlagen dmv verstelbare vooras:
Daarna de grotere werken. Het hefdak gaat eraf, het dak wordt toegelast met een stuk van een donorbus. En in het wit gespoten:
Een mooi wit dak in combinatie met het parelmoer lijkt nergens op. Daarom krijgt de bus een andere kleur. Omdat het seizoen voor de deur stond, zou ik het vervangen van de stukken (instappen, onderkant neus, dorpel onder schuifdeur en wielkasten. De gekende plekken dus...) uitstellen tot de winter. Dus die plekken heb ik voorlopig met plamuur weggewerkt en de bus geschuurd, ontvet en in het azuurblauw gerold:
Ondertussen is het eind mei. Het lentefeest (tegenganger van de communie) van mijn 6-jarig zoontje komt eraan. Voor de kaartjes enz wordt de bus gebruikt als thema. Enkele foto's:
Het "uitdeelkaartje":
Nog een andere uitlaat gestoken :
Ondertussen reeds veel plezier aan de bus beleefd. Ook een week naar de Moezel geweest. Toen ik pas was vertrokken schoot het me te binnen dat ik het oliepeil had vergeten te controleren. Ik terug aan de kant, een paar minuten wachten, peil checken en wat bijgieten.
In Luik even aan de kant om wat te eten en meteen even de motor laten afkoelen. Maar toen ik de motorklep opende, zat de hele ruimte onder de olie. Had ik er iets teveel olie op gedaan?? Zoja:
Enfin, de rest van de rit en de week geen enkel probleem meer gehad. Maar op de terugweg begon de bus te sputteren en verloor hij steeds meer vermogen. Ik aan de kant en terug laten afkoelen. Na een tijdje konden we terug verder. Maar na een km of 100, we waren net de grens over terug in België, begon het terug. Dus terug aan de kant en laten afkoelen. Uiteindelijk zijn we weer de baan op gegaan en zij we thuis geraakt. De weken erna geen problemen meer gehad.
Tot zondag laatstleden. Op weg naar een meeting aan de kust, kreeg degene die achter mij aan reed zwarte spetters op zijn voorruit. "Is hier ergens een olieramp in de buurt?", dacht hij bij zichzelf. Jawel! Die reed voor hem!! Ik dus.
Daar aangekomen bleek dat alweer de hele motorruimte en achterkant van de bus onder de olie zat.
Nuja, op dat moment kon ik er niets aan doen. Een paar uurtjes later met een bang hart naar huis gereden, 125km daarvandaan. Ondanks dat de bus steeds meer aan vermogen verloor, ben ik er toch geraakt, zonder verdere olieverlies. Vlak voor ik thuis kwam, begon ze alweer te sputteren. Ik kon ze nog net op de oprit krijgen. Toen ik de bus een half uur later wou starten om in de garage te rijden, deed ze niets meer. De startmotor deed het nog wel, maar de motor sloeg niet aan. Dan maar binnen duwen.
De volgende dag nog eens proberen starten. Toen sloeg de motor wel aan, maar viel direct terug uit. Bleek dat de contactpunten tegen elkaar zaten, ondaks dat de ontsteking 2 weken ervoor nog was afgesteld. Goed, terug wat bijgeregeld. Nu draaide de motor wel. Maar... WAT EEN KABAAL!! Kwam van de linkerzijde van het blok. Net of iemand met een hamer op het blok zat te kloppen. Nou, toen wist ik hoe ver het was. Motor kapot.
Tot dusver...
Aangezien ook mijn verhaal is verdwenen, plaats ik dit even terug, in vogelvlucht.
Bij aankoop:
Het is een zelfbouw camper. Het dak is niet zoals het hoort. Dit zou nog veranderen:
Na oppoetsen van het interieur. Alleen moeten de panelen nog vervangen worden:
Het eerste wat moest veranderen waren de wielen en de kleur van het hefdak met dit als resultaat:
Daarna verlagen dmv verstelbare vooras:
Daarna de grotere werken. Het hefdak gaat eraf, het dak wordt toegelast met een stuk van een donorbus. En in het wit gespoten:
Een mooi wit dak in combinatie met het parelmoer lijkt nergens op. Daarom krijgt de bus een andere kleur. Omdat het seizoen voor de deur stond, zou ik het vervangen van de stukken (instappen, onderkant neus, dorpel onder schuifdeur en wielkasten. De gekende plekken dus...) uitstellen tot de winter. Dus die plekken heb ik voorlopig met plamuur weggewerkt en de bus geschuurd, ontvet en in het azuurblauw gerold:
Ondertussen is het eind mei. Het lentefeest (tegenganger van de communie) van mijn 6-jarig zoontje komt eraan. Voor de kaartjes enz wordt de bus gebruikt als thema. Enkele foto's:
Het "uitdeelkaartje":
Nog een andere uitlaat gestoken :
Ondertussen reeds veel plezier aan de bus beleefd. Ook een week naar de Moezel geweest. Toen ik pas was vertrokken schoot het me te binnen dat ik het oliepeil had vergeten te controleren. Ik terug aan de kant, een paar minuten wachten, peil checken en wat bijgieten.
In Luik even aan de kant om wat te eten en meteen even de motor laten afkoelen. Maar toen ik de motorklep opende, zat de hele ruimte onder de olie. Had ik er iets teveel olie op gedaan?? Zoja:
Enfin, de rest van de rit en de week geen enkel probleem meer gehad. Maar op de terugweg begon de bus te sputteren en verloor hij steeds meer vermogen. Ik aan de kant en terug laten afkoelen. Na een tijdje konden we terug verder. Maar na een km of 100, we waren net de grens over terug in België, begon het terug. Dus terug aan de kant en laten afkoelen. Uiteindelijk zijn we weer de baan op gegaan en zij we thuis geraakt. De weken erna geen problemen meer gehad.
Tot zondag laatstleden. Op weg naar een meeting aan de kust, kreeg degene die achter mij aan reed zwarte spetters op zijn voorruit. "Is hier ergens een olieramp in de buurt?", dacht hij bij zichzelf. Jawel! Die reed voor hem!! Ik dus.
Daar aangekomen bleek dat alweer de hele motorruimte en achterkant van de bus onder de olie zat.
Nuja, op dat moment kon ik er niets aan doen. Een paar uurtjes later met een bang hart naar huis gereden, 125km daarvandaan. Ondanks dat de bus steeds meer aan vermogen verloor, ben ik er toch geraakt, zonder verdere olieverlies. Vlak voor ik thuis kwam, begon ze alweer te sputteren. Ik kon ze nog net op de oprit krijgen. Toen ik de bus een half uur later wou starten om in de garage te rijden, deed ze niets meer. De startmotor deed het nog wel, maar de motor sloeg niet aan. Dan maar binnen duwen.
De volgende dag nog eens proberen starten. Toen sloeg de motor wel aan, maar viel direct terug uit. Bleek dat de contactpunten tegen elkaar zaten, ondaks dat de ontsteking 2 weken ervoor nog was afgesteld. Goed, terug wat bijgeregeld. Nu draaide de motor wel. Maar... WAT EEN KABAAL!! Kwam van de linkerzijde van het blok. Net of iemand met een hamer op het blok zat te kloppen. Nou, toen wist ik hoe ver het was. Motor kapot.
Tot dusver...
Laatst gewijzigd door crwbus op ma mei 07, 2012 13:06 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...
Groeten,
Helmuth
Groeten,
Helmuth
- KataSchu
- Gevorderde
- Berichten: 908
- Lid geworden op: do apr 17, 2008 17:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Leeuwarden (or wherever I park it)
- Contacteer:
Re: splitt's t2a
splitt schreef:Motor kapot.
Matig, man Wel een vette bus, hé
"that rug really tied the room together...and this guy peed on it"
Picasa-Pics
Picasa-Pics
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: splitt's t2a
drijfstanglagers
de omschrijving van het geluid klinkt bekend.
Sterkte ermee..
de omschrijving van het geluid klinkt bekend.
Sterkte ermee..
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- crwbus
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Stekene (B)
- Contacteer:
Re: splitt's t2a
Bedankt.
Ik heb alsnog besloten om uit te kijken naar een (tweedehands) blok als voorlopige oplossing. De bus MOET terug rijden over een 3 weken. En het oude blok zal ik wel eens opengooien om te zien wat het probleem precies is, al zal het niets meer uithalen. Er zit namelijk ook al serieus wat krukasspeling op.
Ik heb alsnog besloten om uit te kijken naar een (tweedehands) blok als voorlopige oplossing. De bus MOET terug rijden over een 3 weken. En het oude blok zal ik wel eens opengooien om te zien wat het probleem precies is, al zal het niets meer uithalen. Er zit namelijk ook al serieus wat krukasspeling op.
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...
Groeten,
Helmuth
Groeten,
Helmuth
- crwbus
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Stekene (B)
- Contacteer:
Re: splitt's t2a
Gisteren een tweedehands motor gevonden voor een goeie prijs. Alles zit er nog op, dus plug and play. Donderdag gaan we wisselen. Normaal gezien zal ik tegen het weekend terug rijden.
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...
Groeten,
Helmuth
Groeten,
Helmuth
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: splitt's t2a
plug and pray....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- crwbus
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Stekene (B)
- Contacteer:
Re: splitt's t2a
fahtal schreef:plug and pray....
Het is een goed draaiend 1600 AD-blok. Geen krukasspeling, compressie is ok, alle beplating, kachelpotten en uitlaat zijn er bij...
Ik heb er met verschillende mensen over gehad wat ik zou doen. Sommigen zeggen dat je beter bent met een nieuw/gereviseerd blok. Maar dan betaal je er natuurlijk ook voor. Anderen zeggen dan weer dat ik de gok maar moet wagen.
Ik moest eens de knoop doorhakken en heb gekozen om er een gebruikte motor in te steken.
Desalniettemin ben ik me er zeer zeker van bewust dat het een gok blijft. Rij ik er nog enkele jaren mee verder, des te beter. Draai ik 'm om de hoek de soep in, pech.
Dus, inderdaad, plug and pray...
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...
Groeten,
Helmuth
Groeten,
Helmuth
- crwbus
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Stekene (B)
- Contacteer:
Re: splitt's t2a
Ondertussen al een tijd aan het rijden met de "nieuwe" motor. En hij houdt stand.
Gisteren trouwens een groot King-Pin dakrek kunnen scoren voor 50 euro. Je bent er voor of niet, maar ik vind het wel cool :
En het hoeft er niet meer af, want nu kan ik in de garage, al scheelt het maar een paar cm
Gisteren trouwens een groot King-Pin dakrek kunnen scoren voor 50 euro. Je bent er voor of niet, maar ik vind het wel cool :
En het hoeft er niet meer af, want nu kan ik in de garage, al scheelt het maar een paar cm
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...
Groeten,
Helmuth
Groeten,
Helmuth
- Remon T2A
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2446
- Lid geworden op: wo jun 09, 2010 19:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Apeldoorn
Re: splitt's t2a
splitt schreef:Ondertussen al een tijd aan het rijden met de "nieuwe" motor. En hij houdt stand.
Gisteren trouwens een groot King-Pin dakrek kunnen scoren voor 50 euro. Je bent er voor of niet, maar ik vind het wel cool :
En het hoeft er niet meer af, want nu kan ik in de garage, al scheelt het maar een paar cm
Echt een gave bus zeg,persoonlijk zie ik liever het kleine dagrek maar als hij met de grote wel naar binnen kan dan is die in dit geval mooier. Btw voor die 50euro is dat dekrek niet mooi maar ontiegelijk mooi...
Groeten, Remon.
-
- Actief Lid
- Berichten: 267
- Lid geworden op: ma okt 11, 2010 16:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Almelo
Re: splitt's t2a
Erg mooie bus. Dakrekje is niet helemaal mijn ding, maar wel handig voor de vakantie's
Heb zelf een range rover gehad, ook met dakrek
gr
leon
Heb zelf een range rover gehad, ook met dakrek
gr
leon
VW T2A Panel
Re: splitt's t2a
toffe bus !
vette kleure combo
vette kleure combo
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: splitt's t2a
En hoe staat het met de nieuwe motor.
Zit ie er al in en loopt naar behoren of is ie meteen de soep ingedraaid
Mooi kleurtje en vind het wel een mooi rek.
Fred
Zit ie er al in en loopt naar behoren of is ie meteen de soep ingedraaid
Mooi kleurtje en vind het wel een mooi rek.
Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- crwbus
- Actief Lid
- Berichten: 378
- Lid geworden op: vr okt 02, 2009 19:23 pm
- Bouwjaar Bus: 1970
- Locatie: Stekene (B)
- Contacteer:
Re: splitt's t2a
Thanks!
Ja hoor, de motor zit er al een tijdje in (sinds september). Het enige "probleem" is het stilvallen wanneer ik iets bruusker rem. Ik denk de carburator ofzo?? Daar moet ik eens naar kijken, maar het komt er maar niet van . En de kachelpotten moeten vervangen worden. Maar voor de rest rijdt ie lekker hoor! Lekt geen olie, geen krukasspeling, ...
Ja hoor, de motor zit er al een tijdje in (sinds september). Het enige "probleem" is het stilvallen wanneer ik iets bruusker rem. Ik denk de carburator ofzo?? Daar moet ik eens naar kijken, maar het komt er maar niet van . En de kachelpotten moeten vervangen worden. Maar voor de rest rijdt ie lekker hoor! Lekt geen olie, geen krukasspeling, ...
Goed rollen is beter dan slecht spuiten...
Groeten,
Helmuth
Groeten,
Helmuth
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: splitt's t2a
splitt schreef:Thanks!
Ja hoor, de motor zit er al een tijdje in (sinds september). Het enige "probleem" is het stilvallen wanneer ik iets bruusker rem. Ik denk de carburator ofzo?? Daar moet ik eens naar kijken, maar het komt er maar niet van . En de kachelpotten moeten vervangen worden. Maar voor de rest rijdt ie lekker hoor! Lekt geen olie, geen krukasspeling, ...
Dat is goed om te horen en ach de kachel potten die zijn straks ook niet meer nodig gaan naar de zomer toe
En de carburator is ook geen probleem lijkt mij gewoon niet te bruuks remmen
Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.