Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma aug 03, 2015 9:11 am

Dit weekend eens gebruik gemaakt van de bus:
Afbeelding
Afbeelding

heerlijk gekampeerd. Niet erg ver weg, lekker in friesland aan een meertje. Beetje fietsen, varen en chillen.

Op de terugweg het koelsysteem eens even flink getest, in een zware file:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De temperatuur kwam omhoog, maar het ging allemaal prima. Ik weet niet zeker of de fans nou aan sloegen of niet, daarvoor moet ik echt even een controle lampje maken. Ik hoorde niets, maar goed dat zegt niks.

Ik heb nog wel een klein probleempje met olielekkage van de bak. Daar komt olie uit, via het ontluchtingskanaaltje wat bovenop de bak zit (wat nu bovenop is. Is een gaatje in de originele aftapplug).

Dit moet wel dicht voor we echt op vakantie gaan.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Briebelbus » ma aug 03, 2015 11:14 am

Altijd goed om te testen voor je op vakantie ga. Hoop dat je beetje genoten heb.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Tuinkabouter90 » ma aug 03, 2015 19:00 pm

ja het was heerlijk kampeerweer :-)

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » za aug 08, 2015 22:35 pm

Zo, vandaag even wat gedaan. Zoals gezegd had ik lekkage versnellingsbak via de ontluchting. Dit is een bekend probleem bij deze ombouw blijkt, tenminste wanneer je de ontluchting in de oorspronkelijke aftapplug maakt. Op zich is ontluchting gewoon een klein gaatje, en normaal gaat dat prima. MAar op moment dat je hem in de aftapplug maakt, zit ie recht boven kroon en pignon, daar is gewoon heel veel gespetter en dat wordt dan recht in de ontluchting gelanceerd.

Maar nu de bak er eenmaal onzerzit, is het bijna niet meer mogelijk om ergens anders een gaatje te maken, dus blijft de aftapplug in mijn geval toch de ontluchtin. Ik had echter voor zeer dunne slang gekozen en dat gaat niet goed. Dan kan een druppeltje namelijk zo de hele diameter van de slang beslaan. Dat is dan luchtdicht afgesloten, en wordt door de druk in de bak naar buiten gedrukt. En iedere kilometer zo een druppeltje geeft een behoorlijk gesmeer na 100 km.

Dus ik heb nu een dikkere slang en een afvang bakje. de dikkere slang moet ervoor zorgen dat druppeltjes tegen de zijkant van de slang neerslaan, en weer naar beneden zakken. De lucht kan er gewoon door. Het opvangbakje is gevuld met brillo. Hier blaast lucht zo doorheen, maar olie slaat hier tegen aan en drupt dan ook weer naar beneden.

plaatjes:
Afbeelding

Draad in aftapplug getapt en pijpje met daarop ook draad getapt. hier kan de dikkere slang op
Afbeelding

Afbeelding

oud benzine filter van mijn jaguar. makkelijk lost te halen, dus goed te vullen met brillo. En mooi helder zodat ik kan zien of er ook echt olie in komt1:

Afbeelding

Daarna nog ff de stuuroliepomp verwijderd. Deze draaide loos mee, omdat ik geen stuurbekrachtiging meer heb. Maar zomaar verwijderen kan niet, want de dynamo en waterpomp zitten op dezelfde riem en die moeten wel blijven draaien. Met een beetje geluk bleek dat een distributiespanrol die ik nog had liggen perfect was (spanrol ook van een 1.9 AFN tdi, had ik over van distributiewissel). deze past in het onderste bevestigingspunt van de stuuroliepomp, en met paar ringetjes erachter komt ie perfect in lijn met de rest zodat de riem keurig recht loopt. Even getest en loopt perfect en piept niet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook nog even EGR verwijderd. Dit zorgt alleen maar voor extra roet in het inlaat traject:
Afbeelding
Afbeelding

Tot slot kwam ik er nog achter dat mijn motorsteun met een punt in het carter stond te rammen! ik denk echt dat we hiermee geen 1000 km hadden kunnen rijden voor er een gat in het carter zou komen. Echt geluk dat ik het zag. Was eerst geloof ik ook niet, maar blijkbaar zijn de rubbers nog iets nagezakt:

Afbeelding
Afbeelding

en de ruimte die er nu is:
Afbeelding

(al die vettigheid is versnellingsbak olie. Ik had de ontuchting precies boven de motor laten eindigen, en die is totaal onder de smeerboel komen te zitten. Ik heb hem aan eht eind van de dag nog zover mogelijk weer schoon gemaakt.)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door erik_moust » za aug 08, 2015 22:48 pm

Bijna klaar voor de vakantie nu dus! Mooi dat je nog even de tijd had om alles te testen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door fahtal » za aug 08, 2015 23:20 pm

Je kan natuurlijk ook een kortere snaar monteren ipv die spanrol te gebruiken. Maar mooie updates!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » za aug 08, 2015 23:54 pm

fahtal schreef:Je kan natuurlijk ook een kortere snaar monteren ipv die spanrol te gebruiken. Maar mooie updates!


Dat lijkt makkelijke dan het is. Er zitten aardig wat bochten in de riem, en haal je een bocht weg, dan gaat het ergens anders mis:

dit is de situatie (ff gejat, maar exact gelijk aan mijn motor:
Afbeelding

stuuroliepomp is meest rechts onder. Als je die alleen weg haalt kan sowieso niet, dan mis je waterpomp. Waterpomp onderlangs kan niet, want dan gaat ie andersom draaien.

Ik heb echt wel wat geprobeerd, zelfs al een nieuwe kortere riem besteld op manier dat ik dacht dat kon, maar origineel is gewoon beste manier. Je wil niet een pully maar op 3 cm pakken ook. Tot slot is het natuurlijk makkelijk dat je, op moment dat je een nieuwe riem nodig hebt, gewoon een originele kan bestellen zoals die bij de motor hoort.

@eric: Ja, het is echt wel fijn dat ik wat kon rijden, voordat we echt op vakantie gaan. Rijdend is 1. puntjes op de i is nog wel een ander verhaal vind ik. Ik heb nu nog wel dingen die ik wil, maar wel steeds minder cruciale zaken.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Briebelbus » zo aug 09, 2015 0:04 am

gaaf filtertje en netjes opgelost. Goed dat je gezien heb van die motorsteun. en ce EGR is idd best smerig.

dus nu onbezorgd op weg ;)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » di aug 11, 2015 8:45 am

Gister nog even een klusje uitgevoerd. Er drupte altijd nog een heel klein beetje Koelvloeistof ergens vandaan. Op 300 km kon er weer een scheutje bij in.

Eens onder de bus gaan kijken en gevonden. Eigen dikke schuld. De aansluiting voor kvs die uit de cilinderkop komt, schuurde tegen de balk waar normaal de versnellingsbak in hangt. Ik had hiervoor een stukje uit die balk geslepen, maar net op verkeerde plek. De slang was hier gewoon lekgeprikt door het ijzer.

Foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Je ziet dat ernaast wel ruimte is, maar ik heb dit gewoon verkeerd uitgemeten.
met de dremel heb ik wat ijzer weggeslepen.

overigens, die drie dingen met draadjes die je daar ziet, dat zijn gloeipluggen om het koelwater op te warmen. Omdat de TDI zo efficient is, duurt het opwarmtraject te lang zonder extra verwarming.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » zo aug 16, 2015 14:20 pm

Gisteren heb ik de power van de TDI even overschat.

ik had vette banden gemonteerd, die veel groter waren. achter 8 cm groter in diameter, en voor 4 cm.

Stond echt kicken, heerlijk veel bodemvrijheid en omdat het banden met hoge loadindex waren, hadden ze stevige wangen. Dit merkte ik heel goed in de bochten waar die veel minder door hing. loadindex is 107 achter en 104 voor.

echter... power was totaal weg. de 5e versnelling kwam er niet meer aan te pas, en in 4 had ie gewoon moeite om vanaf 100 km per uur nog wat extra te geven.

Dus nu weer terug naar stock.

Als je een TDI koppelt aan een originele bak met een diesel koppelingshuis zou dit wel echt een goede oplossing kunnen zijn. 4 versnellingen is met deze banden maat dan genoeg, en de bak zorgt ervoor dat je blok het weet niet te zwaar krijgt. MAakt de ombouw weer makkelijker.

bandenmaat achter 205/80r16
bandenmaat voor 195/75/r16
velgen van een mercedes C klasse, et 39 steek 5*112, 6j

banden kwamen niet aan, en voor ook niet met maximale stuuruitslag.

Afbeelding
Afbeelding

Tegelijk heb ik wel weer een voordeeltje van de TDI. Lekker bij de eigen pomp tanken! kan niet makkelijker/goedkoper.
Afbeelding
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Briebelbus » zo aug 16, 2015 15:53 pm

Maar die eigen diesel is dat niet stiekem rode diesel :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » zo aug 16, 2015 16:39 pm

Dat bestaat niet meer. Is gewoon keurige witte diesel.

Boeren betalen in principe dus ook gewoon de volle prijs voor een liter diesel, maar je kan wat goedkoper inkopen omdat je bijv. 10.000 liter in 1x koopt en als ondernemer kan je altijd een deel belasting terug krijgen. Netto scheelt het dus zeker wel.

Ik zat net nog ff te kijken. De originele passat banden zijn nog kleiner dan die van de bus. Dus de grootste banden die ik erop had waren ruim 10 cm groter dan de originele passat banden. Eigenlijk ook geen wonder dat het dan niet meer zo lekker gaat. dit is zo afwijkend van de situatie zals het ontworpen is...
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Briebelbus » zo aug 16, 2015 17:37 pm

dat maakt idd een groot verschil. Maar als je een standaard velg/band monteer. (dus 185 / 70 / R14)
Wat doet je bus dan. Juist omdat je een dieselblok heb moet hij behoorlijk veel trekkracht hebben en het is zonde als hij door de verkeerde banden zijn kracht niet kan overbrengen

En waar ik ook benieuwd naar ben wat de topsnelheid wordt van je bus.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » zo aug 16, 2015 17:52 pm

Ik heb nu 185/80/r14. Dus een tikkeltje groter dan standaard, maar dat is prima. Door de te grote banden, kon inderdaad niet goed gebruik gemaakt worden van de beschikbare power, vandaar dat ik die er nu weer onder weg heb gehaald.

De banden die ik nu heb geven prima power, met name in de eerste 4 versnellingen. in de 5 rij je rustig 120 maar dan sprint ie niet meer weg als je gas intrapt. De 5 is echt voor hoge cruisesnelheid, niet om nog meer power te leveren. Je kan dan nog wel versnellen, maar met iets meer geduld.

Overigens denk ik dat er met wat verbeteringen nog wat meer uit het blok te halen valt. Niet in de zin van tunen, maar gewoon de basis beter in orde maken. Ik ben bijvoorbeeld nog niet helemaal tevreden over het inlaat traject, wat zeker met een turbo best belangrijk is.

De echte topsnelheid heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar dat zal ook met een gps meter moeten omdat de teller niet ver genoeg gaat.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Briebelbus » zo aug 16, 2015 18:04 pm

Indd tunen is niet opvoeren maar verbeteren (afstemmen) van het geheel.
Ben wel benieuwd :)

gr
marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie