Ral 1007 kleurige bus met 2 liter subie en t3 5-bak. ooit met Dormobile dak

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma feb 26, 2018 8:13 am

van 't weekend nog maar eens een donor wagen opgehaald. Een audi A4 dit keer. deze heeft een versnellingsbak met betere verhoudingen. en maar meteen een complete auto omdat ik dan lekker weer wat heb om mee te klooien :-)

eerst de bak maar eens prepareren om in de bus te gaan. Kzal proberen wat plaatjes te posten gedurende het proces.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door hanhoo » ma feb 26, 2018 20:01 pm

Ben benieuwd, ik post niet veel, maar lees wel mee :D
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma mei 07, 2018 11:29 am

Hmm, geen plaatjes maar gisteren het blok en bak uit de donor wagen gehaald.

nu prepareren en dan de bak in de bus zetten.

Gisteren ook voor het eerst dit jaar gereden in de bus. Letterlijk met 1 tik lopen. Heerlijk! Ik wilde hem alleen even buiten zetten, maar kon het niet laten en heb meteen even een rondje gemaakt. Het weer vraagt er ook om.

Helaas zitten we nog volop in de verbouwing van onze woning, waardoor tijd zeer beperkt is, maar plan is wel om toch af en toe een avondje busklustijd vrij te spelen. En ik ga vanmiddag eens een foto maken. :-)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma mei 14, 2018 22:59 pm

Zie post hieronder, fotos waren niet goed.

niet echt een update, maar een sfeerimpressie :D
Laatst gewijzigd door Wilfred op di mei 15, 2018 7:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » di mei 15, 2018 7:51 am

Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » di jun 05, 2018 10:03 am

Zo, de bak zit er weer in. Een heikel punt bij het omkeren van de TDI bak is de ontluchting. Velen maken de originele ontluchting dicht, die komt immers onderaan te hangen, en maken een nieuw punt in de aftapplug, die nu bovenop zit. Dit is echter een superslechte plek, want zit direct boven het diff, en er blijft olie uit slingeren. Zelfs als je er een slang aanmaakt en die een meter omhoog laat lopen. Helaas heb ik dit zelf ook ervaren... er lekte zelfs zoveel olie, van boven uit de bak, dat de koppelingsplaat nat geworden is van de bakolie, en zodanig slipte dat ik in de 1e versnelling gas kon gaan geven, met de voorwielen tegen een opstaand randje van 4 cm (losse stoeptegel) en de bus kwam er niet tegenop, maar draaide volledig door de natte koppeling heen.

Ik heb dus iets anders geprobeerd. Onderstaande fotos maken dat duidelijk .

Afbeeldingbak breather by Wilfred Roo, on Flickr

Afbeeldingbak breather 2 by Wilfred Roo, on Flickr

en ik heb de motor laten draaien zonder uitlaat. Omdat er een turbo opzit, maakt dat bijzonder weining lawaai. De tubro 'vreet' het meeste geluid op.

Omdat ik de demper erg slecht kwijt kon heb ik besloten gewoon en open rechte pijp direct achteruit te maken, zonder demper. Die moet ik vanavond even lassen en dan zal ik eens een filmpje maken voor het geluid.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma jun 11, 2018 13:54 pm

afgelopen weekend zijn we wezen kamperen. Voor het eerst dit jaar, en met nieuwe bak. Ik moet de pook nog beter afstellen. de tweede is nog wat lastig te vinden.

Verder rijdt het erg goed, en de verhoudingen van de nieuwe bak zijn ook beter. Ik rij nu 110 in de 5e, en kan dan het gas intrappen en hij pakt erg vlot op zodat ik voor inhalen niet hoef te schakelen en zo door kan trappen. Bij de vorige bak was dit niet mogelijk ivm andere verhoudinge.

vrijdag hebben mijn vrouw in ik na het avondeten binnen een uur nog een hangmat in elkaar moeten klooien, omdat we er nog steeds niet aan toe gekomen worden en ons zoontje ging voor het eerst mee in de bus en moest toch wel een eigen plek hebben. Dit is het geworden:

AfbeeldingIMG_20180610_145346609 by Wilfred Roo, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180610_145318221 by Wilfred Roo, on Flickr

en even een korte uitleg over hoe het gedaan is;

ik heb 4 van deze op de a en b stijl gemonteerd, ter hoogte van de bovenkant rugleuning van de voorstoelen.

AfbeeldingIMG_20180611_121923128 by Wilfred Roo, on Flickr

toen heb ik 15 mm cv buis gepakt, die ik nog had staan. 2 stukken van ongeveer 140 cm. aan bijrijderskant schuif je die op de pennetjes op de a en b stijl.
aan bestuurderskant heb ik 16mm draad getapt op de buis.

Daar heb ik een koppelmoer op gedraaid. Je kunt dus aan 1 kant de buis op de pen drukken, dan tegenover de pen aan andere kant zetten en de koppelmoer uitdraaien. Die valt dan ook over de pen, en het hangmatje hangt.

AfbeeldingIMG_20180610_145337088 by Wilfred Roo, on Flickr

Ik heb een oude racefietsband opgeknipt en een stukje om de koppelmoer geschoven. Hierdoor is heb je veel meer grip op de koppelmoer, en kun je hem veel makkelijker vast draaien.

Mijn vrouw had ondertussen een stuk heel stevige doek omgezoomd en voorzien van 2 tunnels waar de 15mm buizen precies doorheen steken.

Nu was er alleen aan de achterkant (dus richting keukentje in de bus) kans dat de kleine eraf zou kunnen vallen. hij kan kruipen, en kan dus richting de rand kruipen en eraf vallen. Hiervor heeft mijn vrouw een stukje doorzichtig gaas bij aan de hangmat genaaid, met daar ook bovenaan een tunnel in.

toen was het al tijd om naar de camping te gaan, en heb ik snel nog een stuk cv buis en een pijpensnijder meegenomen, zodat ik op de camping nog een bevestiging voor het gaas kon bedenken en maken. Dit is even zo opgelost;

Bius door de bovenste tunnel van het gaast. 2 dikke tiewraps door het gaas gedruk om er een oog aan te kunnen meken. En toen twee van die elastiekjes met bolletjes eraan genomen. Deze lagen nog in de bus voorbij de luifel. Deze door de ogen van het hefdakje en door de tiewrap oog. hangt super vast. De tiewraps worden nog vervangen door iets anders, maar verder zijn we heel tevreden en onze zoon heeft zijn goedkeuring laten blijken door heerlijk te gaan slapen!
AfbeeldingIMG_20180610_145318221 by Wilfred Roo, on Flickr


Ik kreeg nog een pb over de bevestiging van mijn gordijnen. Ik deel dit even opnieuw. alle foto's van langere tijd terug zijn namelijk weg.

Dat ziet er zo uit:

een aluminium hoekstrip van 1cmx1cm opgeslepen in allemaal stukjes van 1cm breed. 2 gaatjes erin, 1 zijde aan de bus vast met popnagels en de andere zit een gordijn spiraal koord doorheen:

AfbeeldingIMG_20180610_145140937 by Wilfred Roo, on Flickr

aan 1 kant is het hoekje ingeslepen zodat je het spiraalkoord kan demonteren en de gordijnen kan wassen. aan andere kant is het alleen een gaatje en zit het koord er doorheen.
AfbeeldingIMG_20180610_145112639_HDR by Wilfred Roo, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180610_145121750 by Wilfred Roo, on Flickr

dit hebben we al jaren, en we zijn er zeer tevreden over. Zit superstrak op de ramen dus heerlijk donker en wappert niet.

alle gordijnen hebben zowel boven als onder een spiraalkoord.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
broadspeed1
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: zo apr 29, 2018 16:04 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: zeeland

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door broadspeed1 » ma jun 11, 2018 18:21 pm

geweldig idee, die ga ik pikken voor mijn bus , , :-)

Gebruikersavatar
rduisters
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: vr feb 02, 2018 19:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door rduisters » di jun 12, 2018 12:41 pm

Bedankt voor de duidelijke fotos Wilfred! :mrgreen: Ziet er goed uit!

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma aug 27, 2018 14:27 pm

we zijn al een tijdje aan het klussen in ons huis, maar de grote dingen zijn af. Dus er is af en toe weer een moment om de bus te verbeteren.

ik was nooit tevreden over het inlaat traject. De buizen tussen turbo en inlaat was allemaal te ingewikkeld. Oorzaak hiervoor was dat het inlaat spruitstuk van de TDI erg slecht uitkomt, wanneer deze in een bus gemonteerd wordt. Per toeval kwam ik er achter dat de inlaat van verschillende TDI's nogal verschillen. Zo is de orientatie van een Passat ten opzicht van een Caddy heel anders. Zie onderstaande foto.

AfbeeldingIMG_20180822_222938 by Wilfred Roo, on Flickr

dit gaf mij veel meer mogelijkheid het inlaat traject te verbeteren, dus dat heb ik gedaan.

Daarnaast had ik nog wat sensoren zo maar los ingebouwd, terwijl hier meer mee gedaan kan worden. Op het koppelingspedaal van een TDI zit een sensor. Wanneer de koppeling ingetrapt wordt, wordt het toerental verhoogd. dit is handig, want je kan zo alleen op de koppeling makkelijk wegrijden zonder gas te hoeven geven. deze heb ik een plek gegeven onder de bus:

AfbeeldingIMG_20180822_211458 by Wilfred Roo, on Flickr

op dezelfde manier zitten er twee op het rempedaal. Ook deze zijn nu eindelijk gemonteerd:

AfbeeldingIMG_20180822_211557 by Wilfred Roo, on Flickr

verder heb ik weer een demper geplaatst. De TDI zonder enige demper is net wat te luid. Het valt best mee, je verwacht erger zonder enige vorm van uitlaat, maar het is niet zo'n mooi geluid, dus toch maar weer een demper.

Nu ben ik nog bezig met de pook te verbeteren. De achteruit is normal ' beveiligd' . Dat wil zeggen dat je een extra handeling moet doen om de pook in de achteruit te krijgen. Bijvoorbeeld de knop optrekken of de pook indrukken. Ik had dit niet, maar ga dit nu toch maken.

Daar komen later foto's van.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door jerupke » ma aug 27, 2018 15:14 pm

Mooie upgrades weer, nu nog het gaspedaal ombouwen naar electrisch ombouwen en je hebt gelijk cruisecontrol

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door Wilfred » ma aug 27, 2018 15:38 pm

het gaspedaal is al elektronisch.

de donor had echter geen cruisecontrol. Ik heb onlangs een wagen gekocht, die dat wel had. (ook voor onderdelen.) dus idd, cruise control inbouwen is een volgende, kleine stap.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> 1.9 TDI - Dormobile

Bericht door jerupke » ma aug 27, 2018 17:07 pm

Wilfred schreef:het gaspedaal is al elektronisch.

de donor had echter geen cruisecontrol. Ik heb onlangs een wagen gekocht, die dat wel had. (ook voor onderdelen.) dus idd, cruise control inbouwen is een volgende, kleine stap.
Goed bezig

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Wilfred » ma sep 10, 2018 11:16 am

Zo, weer terug uit Italie. Een heel leuke, helaas ingekorte vakantie gehad.

we zijn vertrokken richting zwitserland. We hadden als concreet doel Cinque Terre in Italie, maar geen plan gemaakt over hoe daar te komen, en wanneer. goed, dus eerst via zwitserland gegaan, en daar op een heel leuke camping bij de boer gestaan. Ferienhof Ruti in Morschach. heerlijk gewandeld in de bergen. daarna hebben we nog aan het luganomeer gestaan, wat ook erg gaaf was. Heerlijk weer ook daar.

hiervoor moesten we door de Gotthardtunnel. dat ging allemaal prima.

we zijn na het luganomeer via Milaan naar weer een camping bij de boer gereden, vlakbij Framura. dat was echt in de middle of nowhere. We slingerden eerst 13 km met haarspeldbochten omhoog. Toen van de weg af en via een hobbeleweg weer afdalen naar de boerderij. Toen ik met 4 geblokkeerde wielen nog steeds doorgleed naar beneden, had ik moeten weten dat dit misschien te veel was voor de bus :D

De boer was echter super aardig, en de plek ronduit fantastisch. Echt paradijselijk. in de typische geur van zwaar gebruikte remmen zetten we kamp op. :D

natuurlijk kwamen we daar niet meer weg. De bus trok het domweg niet om de weg weer op te gaan, en een aanloop nemen zat er niet in, want de weg zat zo vol gaten dat je niet hard kon gaan zonder iets anders stuk te rijden. Toch proberen natuurlijk, met als gevolg en enorme dikke rookwolk van de slippende koppeling, om toch maar toeren te houden. Zodra ik koppeling losliet smoorde de motor gewoon.

uiteindelijk heeft de boer een trekker opgehaal en ons naar boven gesleept. Helaas is hier wel iets mis gegaan met de koppeling/versnelling, want na dit avontuur was schakelen ineens een stuk lastiger.

goed, toch weer verder richting Cinque terre. Dat is echt mooi om te zien. Je kan er niet met de auto komen, dus kamperen in de buurt en dan met de trein verder.

helaas was ons zoontje inmiddels goed ziek geworden. Zwaar verkouden, overgeven. Echt hopeloos. En dan is een busje in eens heel klein als je 's nachts wakker gehouden wordt. Na 2 slapeloze nachten met huilend kind besloten we dan ook om maar terug te gaan naar huis, helaas. Een paar dagen eerder dan gepland. de eerste dag weer tot aan meer van lugano gereden. de tweede terugreis dag maar liefst 1100 kilometer gereden vanuit zuid zwitserland naar ons huis in het hoge noorden van het land.

nu eerst maar eens de bak erachter weg trekken en koppeling vervangen, want ik vermoed dat die stuk/versleten is geraakt. hij stuitert ook wat.

ff wat foto's:

AfbeeldingIMG_20180904_120608 by Wilfred Roo, on Flickr

AfbeeldingIMG_20180904_145520 by Wilfred Roo, on Flickr

AfbeeldingDSC03749 by Wilfred Roo, on Flickr

AfbeeldingDSC03801 by Wilfred Roo, on Flickr

AfbeeldingDSC03803 by Wilfred Roo, on Flickr



Toch twijfel ik of ik de huidige aandrijflijn wil houden. Ik ben nog niet blij met de opstelling van de versnellingsbak, in combinatie met de hoek van de aandrijfassen en de heeel grote banden die ik nu achterop heb om alles werkend te krijgen. dit ziet er niet uit. En ik wil niet verlagen, want zoals je leest ga ik nogal graag off road :D

ik weet echt even niet wat ik nu wil. Twijfel over subaru, icm subarugears bak maar dat is best prijzig. Of een TDI, icm een aangepaste originele bak. Standaard 1600 wordt het niet weer, dat is echt te weinig power. De power en betrouwbaarheid van de TDI vind ik heerlijk. die snort altijd door. Altijd starten en lopen, best zuinig (gisteren bijna 900 km op een tank gereden).

Iemand nog suggesties voor leuke aandrijflijnen?

Kheb ook al eens lopen zoeken naar een Tesla wrak, maar dat is ook veel te duur nog. Ik heb nog wel radicalere plannen, maar daarvoor zou ik het liefst een andere bus hebben, en dat uitvoeren zodat we ondertussen de huidige bus kunnen blijven gebruiken. Maar ja, zie tegenwoordig maar eens goedkoop aan een oude T2 te komen, zonder dat je eerst een hele winter moet lassen...
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Paarse VW t2 camper --> Vakantie Update

Bericht door Tuinkabouter90 » wo sep 12, 2018 17:01 pm

Balen dat je de heuvel niet meer op kwam en dat je weer mag verder knutselen.
Hoop dat jullie zoontje snel weer opknapt en je straks ook weer met je bussie kan rijden

Plaats reactie