Diederik&Eveline's Dormobile '71

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Died

Bericht door gruns.lex » ma mar 04, 2013 15:44 pm

Wilfred schreef:
gruns.lex schreef:Op de laatste foto zie ik twee rode draden.
een is de stroom naar de seloniode maar de andere lijkt de directe plus vanaf de accu.
die lijkt op de foto veel te dun, of is dat toch een dikke draad?


volgens mij zie je het niet goed. De dikke plus zit onder de moer, en ziet er aardig dik uit wat mij betreft. Dik genoeg in ieder geval ;)


Okidoki!

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Diederik » ma mar 04, 2013 21:33 pm

gruns.lex schreef:Massakabel van de versnellingsbak aan chassis goed verbonden?
Accupolen goed schoon en vast.
massakabel van accu aan carrosserie goed schoon en vast?



Ik zal dit nog eens nalopen!
Waar kan ik de accupolen het beste mee schoon maken?

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Diederik » ma mar 04, 2013 21:35 pm

Turbo.d schreef:Eens met een multimeter kijken hoeveel spanning er op de accu staat tijdens het starten.

Als je die dan zie vallen naar heel diep, dan weet je genoeg.



Zoals ik zei, wil de accu nog laten controleren.. Ben meestal alleen aan het sleutelen dus jouw oplossing gaat me niet snel lukken.. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Briebelbus » ma mar 04, 2013 21:51 pm

Of een grote helper vragen; of... Lange draden aan de multimeter ;)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Died

Bericht door Dubbel schuiver » ma mar 04, 2013 21:56 pm

Als je een sigarette aansteker/12 volt stopcontact voorin hebt, kun je daar ook meten tijdens het starten.

Ook als je alleen bent, moet je het kunnen. :D

Sucses Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Diederik » ma mar 04, 2013 21:58 pm

Dubbel schuiver schreef:Als je een sigarette aansteker/12 volt stopcontact voorin hebt, kun je daar ook meten tijdens het starten.

Ook als je alleen bent, moet je het kunnen. :D

Sucses Groet Patrick



Dat is toch geen accu?
Nogmaals, ik laat de accu controleren! 8-)

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Died

Bericht door Dubbel schuiver » ma mar 04, 2013 22:04 pm

Bedoelde dat je dan kan zien hoever de accu terugvalt tijdens het starten, kun je al behoorlijk wat uit opmaken. Als de spanning heel snel terugvalt naar 10,5 volt, is de accu conditie niet al te best.

Laten doormeten bij een specialist is natuurlijk zekerheid ;)

Groet Patrick
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Diederik » wo mar 06, 2013 11:38 am

gruns.lex schreef:Massakabel van de versnellingsbak aan chassis goed verbonden? Ja
Accupolen goed schoon en vast. Ja
massakabel van accu aan carrosserie goed schoon en vast? Ja


Vandaag weer bezig geweest, zie boven.
2 accu's bleken overleden. Met nieuwe accu lukte het starten ook niet. Op het moment van starten is er een harde klik bij de startmotor te horen is..
Startmotor is in 2006 gereviseerd en vorige week het startrelais vervangen. Ik heb bij m'n garage nagevraagd of het iets is met het contactslot. Vanwege de klik dacht men toch aan de startmotor zelf.
Dus toch de startmotor er weer afgehaald.

Als dat het allemaal niet is , toch een universeel relais proberen.

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Died

Bericht door zomerbloempje » wo mar 06, 2013 12:07 pm

Ongeveer hetzelfde verhaal bij onze brandweer gehad
Startte vaak wel, maar ook regelmatig niet.

Accu vervangen, startmotor vervangen, contactblokje (electrablokje onder het contactslot) vervangen
Alles nagelopen
Kostte een paar euro maar ja je moet wat

Resultaat: meestal starten maar ook regelmatig niet

Extra startrelais bij de startmotor en alle problemen waren voor 6 euro opgelost
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Died

Bericht door wouthwortel » wo mar 06, 2013 14:27 pm

zomerbloempje schreef:Extra startrelais bij de startmotor en alle problemen waren voor 6 euro opgelost


Goed isoleren zodat opspattend regenwater geen spontaan ronddraaiende startmotor veroorzaakt!!
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Died

Bericht door jerupke » wo mar 06, 2013 15:04 pm

Best onder de slaapbank monteren.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Diederik » wo mar 06, 2013 21:00 pm

zomerbloempje schreef:Ongeveer hetzelfde verhaal bij onze brandweer gehad
Startte vaak wel, maar ook regelmatig niet.

Accu vervangen, startmotor vervangen, contactblokje (electrablokje onder het contactslot) vervangen
Alles nagelopen
Kostte een paar euro maar ja je moet wat

Resultaat: meestal starten maar ook regelmatig niet

Extra startrelais bij de startmotor en alle problemen waren voor 6 euro opgelost


Het gekke is dat de bus de hele zomer goed heeft gestart. Ergens eind november ging ik naar de bus en toen lukte het starten niet meer. Ik koppel in de winter altijd de accu los.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Diederik » wo mar 06, 2013 21:02 pm

Bus doet het weer. Vanmorgen startmotor nog een keer laten controleren, die was in orde.
Ik heb 2 startaccu's staan en heb die ook laten controleren. Allebei kapot/stuk! Dus nieuwe accu.
Startpoging gedaan met kabel aangesloten op plek startrelais startmotor en dan op de + van de accu.
De startmotor en motor draaide mooi rond.
Toevallig 1 zekering onder dashboard losgehaald, leek stuk.
Toen massakabel en startrelais kabel bij de startmotor geen contact laten maken.. :oops:
Bus starte daarna als een zonnetje. Stukje rijden en ff tanken..toen ik kneep ik 'em even. Gelukkig starte de bus prima!!
Iedereen bedankt voor het meedenken en de tips!

Er komt nog een extra relais en die komt (zoals Jeroen tipt) onderin de slaapbank aan de kant van de startmotor.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Diederik » zo mar 17, 2013 16:54 pm

Vanmiddag met een nieuwe busklus gestart. De vullingen van de slaapbank zijn heel erg aan vervanging toe.
Dus begonnen met nietjes lostrekken.

Afbeelding

Ik heb de bekleding net ver genoeg losgehaald om de vullingen er uit te kunnen halen.
De bekleding gaan we nog stoom reinigen.

Afbeelding

Afbeelding

Tevens krijgt het motorkussen een nieuwe vulling.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Died

Bericht door Briebelbus » zo mar 17, 2013 17:52 pm

Wat voor schuim ga je hiervoor gebruiken Died :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie