C&J's 1979 T2 Westfalia Berlin
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
C&J's 1979 T2 Westfalia Berlin
Na bijna 4 jaar zonder bus en flink zoeken (zie bushunting) hebben we sinds zaterdag eindelijk weer een fijne camper. Het is een oranje westy geworden. Oorspronkelijk een Duitser, nu gekocht bij Waldo (VWBusBrothers). Van Waldo begreep ik dat de bus al een aantal jaren had stilgestaan in een schuur. Hij heeft 'r naar Nederland gehaald voor het blok dat erin lag (niet origineel).
Zaterdag 24/5 bij Busbrothers op de dam
Toen we de bus de eerste keer zagen (we waren in Nijkerkerveen om een andere bus te laten keuren) zat er met name onderaan de neus en aan de achterzijde nogal wat roest. Stom genoeg heb ik die eerste keer geen foto's gemaakt (teveel teleurstelling om die groene denk ik). Het interieur was echter wel netjes en compleet. Na lang wikken en wegen toch maar contact opgenomen met Waldo om verder te praten over deze bus. Voor mij (hoewel dit onze 3e bus is zie ik me toch als leek, vooral omdat ik geen sleutelervaring (en -ruimte) heb) voelde het beter aan om een bus aan te schaffen op een betrouwbaar adres dan bij een particulier (misschien voor minder, maar wel met meer risico). De afgelopen weken is de bus dan ook verder klaar gemaakt: de ergste roest is weggewerkt en opnieuw gespoten, de bak is gecontroleerd en ingebouwd, net als de 2L motor. Verder is de bus ingevoerd en voorzien van nieuwe APK, kortom alles om nog deze zomer veilig en met veel plezier op stap te kunnen gaan!
Onderstaande foto's geven een eerste impressie.
Bestuurderszijde; met name rond de uitlaat van de koelkast is de lak verweerd
Passagierszijde; hier valt het kleurverschil tussen achterzijde en zijkant wat meer op. We hebben gekozen voor een budget spuitbeurt (alleen die delen die nu echt moesten). We gaan hard sparen om over een paar jaar de bus helemaal te laten doen, maar da's nou eenmaal niet bepaald gratis (en ook niet nodig voor vakantieplezier!)
Blokkie; lekker 2 liter blokkie (CJ 070468)
Berlin interieur; op wat kleine dingetjes na netjes (hier en daar laat het laminaat wat los en een paar sluitinkjes werken niet perfect). We waren heel specifiek op zoek naar een Berlin interieur. In onze vorige bus (Ziggy, een AmesCaDor uit '73) vonden we de vloerruimte met kamperen wat te krap. De druppel om indertijd de bus te verkopen wat een kampeerweekendje waarbij Daniel (die toen 9 maanden was) tot tweemaal toe de waterkoker (met heet water) omtrok. Gelukkig geen letsel, maar toen waren we die indeling zat. Deze ruimte lijkt ons wat dat betreft veel beter, ook met de ruime schuifdeuropening (in Ziggy werd de opening voor een groot deel belemmerd door het koelkast/gasstel blok).
Zo'n klokkie had ik altijd al willen hebben \:D/
Zomaar nog wat foto's bij ons achter
Transporters gespot
Plannen voor de toekomst:
Eerst maar es goed schoonmaken! Waldo heeft de cabine netjes opgeleverd, maar achterin is er nogal wat stof te vinden. Ook is het wel zo fris om de kussenhoezen te wassen, misschien zelfs het schuimrubber vervangen.
Iemand een idee om hier het weer uit te krijgen?
Radio inbouwen (boxen zitten er al, in de deuren en in de plafondkast; alleen ff zoeken naar de juiste draadjes)
Hemelbekleding in de cabine vastmaken. Iemand tips? Of kan ik beter op zoek naar vervanging? (zie laatste foto)
Op zoek naar een hangmatje (voor onze jongste, Ruben), een bustent en een oplossing om de fietsen mee te nemen. Ik zit te twijfelen tussen een fietsenrek op de klep (voor onze eigen fietsen) en een twinny load (voor de fiets en aanhangfiets van Daniel), of toch iets van een karretje. Beide hebben hun voors en tegens, karretje levert natuurlijk ook nog wat bergruimte op, bijvoorbeeld voor de bustent die we er ook bij willen aanschaffen.
GENIETEN VAN TRIPJES EN VAKANTIE Waarschijnlijk gaan we dit jaar verder waar we met Ziggy indertijd waren gebleven, Frankrijk. Leuk doel om uiteindelijk de hele Europese westkust te volgen
Sparen om op termijn de rest van de slechte plekken aan te pakken en de hele bus te laten spuiten.
Daniel zag het in ieder geval meteen zitten!
Zaterdag 24/5 bij Busbrothers op de dam
Toen we de bus de eerste keer zagen (we waren in Nijkerkerveen om een andere bus te laten keuren) zat er met name onderaan de neus en aan de achterzijde nogal wat roest. Stom genoeg heb ik die eerste keer geen foto's gemaakt (teveel teleurstelling om die groene denk ik). Het interieur was echter wel netjes en compleet. Na lang wikken en wegen toch maar contact opgenomen met Waldo om verder te praten over deze bus. Voor mij (hoewel dit onze 3e bus is zie ik me toch als leek, vooral omdat ik geen sleutelervaring (en -ruimte) heb) voelde het beter aan om een bus aan te schaffen op een betrouwbaar adres dan bij een particulier (misschien voor minder, maar wel met meer risico). De afgelopen weken is de bus dan ook verder klaar gemaakt: de ergste roest is weggewerkt en opnieuw gespoten, de bak is gecontroleerd en ingebouwd, net als de 2L motor. Verder is de bus ingevoerd en voorzien van nieuwe APK, kortom alles om nog deze zomer veilig en met veel plezier op stap te kunnen gaan!
Onderstaande foto's geven een eerste impressie.
Bestuurderszijde; met name rond de uitlaat van de koelkast is de lak verweerd
Passagierszijde; hier valt het kleurverschil tussen achterzijde en zijkant wat meer op. We hebben gekozen voor een budget spuitbeurt (alleen die delen die nu echt moesten). We gaan hard sparen om over een paar jaar de bus helemaal te laten doen, maar da's nou eenmaal niet bepaald gratis (en ook niet nodig voor vakantieplezier!)
Blokkie; lekker 2 liter blokkie (CJ 070468)
Berlin interieur; op wat kleine dingetjes na netjes (hier en daar laat het laminaat wat los en een paar sluitinkjes werken niet perfect). We waren heel specifiek op zoek naar een Berlin interieur. In onze vorige bus (Ziggy, een AmesCaDor uit '73) vonden we de vloerruimte met kamperen wat te krap. De druppel om indertijd de bus te verkopen wat een kampeerweekendje waarbij Daniel (die toen 9 maanden was) tot tweemaal toe de waterkoker (met heet water) omtrok. Gelukkig geen letsel, maar toen waren we die indeling zat. Deze ruimte lijkt ons wat dat betreft veel beter, ook met de ruime schuifdeuropening (in Ziggy werd de opening voor een groot deel belemmerd door het koelkast/gasstel blok).
Zo'n klokkie had ik altijd al willen hebben \:D/
Zomaar nog wat foto's bij ons achter
Transporters gespot
Plannen voor de toekomst:
Eerst maar es goed schoonmaken! Waldo heeft de cabine netjes opgeleverd, maar achterin is er nogal wat stof te vinden. Ook is het wel zo fris om de kussenhoezen te wassen, misschien zelfs het schuimrubber vervangen.
Iemand een idee om hier het weer uit te krijgen?
Radio inbouwen (boxen zitten er al, in de deuren en in de plafondkast; alleen ff zoeken naar de juiste draadjes)
Hemelbekleding in de cabine vastmaken. Iemand tips? Of kan ik beter op zoek naar vervanging? (zie laatste foto)
Op zoek naar een hangmatje (voor onze jongste, Ruben), een bustent en een oplossing om de fietsen mee te nemen. Ik zit te twijfelen tussen een fietsenrek op de klep (voor onze eigen fietsen) en een twinny load (voor de fiets en aanhangfiets van Daniel), of toch iets van een karretje. Beide hebben hun voors en tegens, karretje levert natuurlijk ook nog wat bergruimte op, bijvoorbeeld voor de bustent die we er ook bij willen aanschaffen.
GENIETEN VAN TRIPJES EN VAKANTIE Waarschijnlijk gaan we dit jaar verder waar we met Ziggy indertijd waren gebleven, Frankrijk. Leuk doel om uiteindelijk de hele Europese westkust te volgen
Sparen om op termijn de rest van de slechte plekken aan te pakken en de hele bus te laten spuiten.
Daniel zag het in ieder geval meteen zitten!
'79 VW T2 Berlin
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Ik gebuik ook over het algemeen Irfan en dat werkt best okay (ik klik altijd 2x op half).Gliset schreef:Hm, see what you mean. 'k Zal thuis de instellingen van IrfanView es controleren, misschien dat er daar nog wat verbeterd kan worden... Maak ze eigenlijk standaard zo...Lomax schreef:Mooie bus hoor
Alleen dat resize van je foto's moet beter kunnen, wat een kartels overal
Ooit wel een keer 2 foto's vergeleken eentje verkleint mbv Irfan en de ander met Photosjop en kwaliteits verschil is er zeker wel
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
M-codes
Met dank aan Zomerbloempje de M-codes en vertaling:
De stof is groen/geel, in plaats van groen/rood
De stootrubbers op de bumpers zijn verdwenen
edit (3/8/2008): stof is dus wel juist (zie verderop); codes voor EN3 toegevoegd (met dank!)
Kortom, twee foutjes om de bus origineel en in overeenstemming met de codes te laten zijn:zomerbloempje schreef: 92 087 167
184 690 731 793
9226EC EN3 Z05 073 161
05 3,7328 136 2319 31
9: modeljaar 1979
2087167: chassisnummer
9226: brilliant oranje L20B
EC: groen-rood campingstof, Westfalia campers 1979
EN3 (1979): 172 181 506 511
172: tubeless steel ply banden
181: chrome wieldoppen, koplampringen en achteruitkijkspiegel
506: rembekrachtiger
511: bekleed dashboard en klepje
Z05: De-luxe codepakket met
025: kilometerteller met dagteller en klok
162: stootrubber op de bumpers voor en achter
507: ventilatieramen in de cabine
616: achteruitrijdlampen
073: opening in het dak en voorbereidingen voor een Westfalia klappdak SO 73
161: stoelen in de cabine met aansluitingen voor hoofdsteunen
184: 3punts gordels in de cabine met oprolmechanisme en drukknopppen
690: draaistoel voor de passagier in de cabine, zonder metalen scheidingswand achter deze stoel
793: met speciale aantekening in de Duitse papieren dat een trumatic SB 2000 gaskachel is geinstaleerd
05 3: week 5 dag 3: woensdag 31 januari
136: VW-Audi distributiecentrum Nord Würtemberg, Ludwigsburg-Nord
23: kombi
1: stuur links, schuifdeur rechts
9: camper
3: type 4 2000cc motor
1: handgeschakeld 4 versnellingen
De stof is groen/geel, in plaats van groen/rood
De stootrubbers op de bumpers zijn verdwenen
edit (3/8/2008): stof is dus wel juist (zie verderop); codes voor EN3 toegevoegd (met dank!)
Laatst gewijzigd door Gliset op zo aug 03, 2008 16:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'79 VW T2 Berlin
- Gliset
- Moderator
- Berichten: 2389
- Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
- Bouwjaar Bus: 1979
- Locatie: Meppel
Gaan we zeker doen! Het was zaterdag echt een genot om weer in m'n eigen bus te rijdenklaas schreef:Mooie bus en ga eerst eens heerlijk genieten van je bus, die paar kale plekjes maken bij zo'n bus echt niet zoveel uit!
En tenzij morgen een schip met geld langszij komt zullen die plekken nog wel ff blijven hoor...
'79 VW T2 Berlin
- klaas
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2991
- Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
Ik kan je wel zeggen dat mijn kinderen na 4 jaar nog steeds praten over de vakanties met de camper, en dat was echt geen schoonheid, maar de lol was er des te meer, maar daar kom je vanzelf wel achter.
En opknappen kan altijd nog
Heel veel plezier ermee.
En opknappen kan altijd nog
Heel veel plezier ermee.
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?
Wat schaft de pot vandaag?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
mooie bus!!
van die berlin ga je echt genieten. met de doorloop en de draaistoel.
het enige nadeel is het kleine koelkastje. maar dat heb ik opgelost met een koelbox die je achter de bijrijder zet. en op de camping in de bustent.
voor een weekendje weg red je het wel met de originele.
veel plezier!!!
p.s. is die verweerde lak met een beetje commandant niet weer op te fleuren? en anders het hoort er ook wel bij als het geen roest is
van die berlin ga je echt genieten. met de doorloop en de draaistoel.
het enige nadeel is het kleine koelkastje. maar dat heb ik opgelost met een koelbox die je achter de bijrijder zet. en op de camping in de bustent.
voor een weekendje weg red je het wel met de originele.
veel plezier!!!
p.s. is die verweerde lak met een beetje commandant niet weer op te fleuren? en anders het hoort er ook wel bij als het geen roest is
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe