Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Karoshi
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: ma jul 23, 2018 14:55 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door Karoshi » ma jul 23, 2018 16:42 pm

Hoi Allen,

Een langetermijn lezer die toch besloten heeft om ook zijn verhaal ff te doen... Eerste post!

Wat achtergrond...
Na tijdens mijn jeugd altijd op te kijken naar mijn opa die de ene VW kever na de andere versleet, een fastback had en dergelijke alles lang in de koelkast laten liggen...
Tot een jaar of 9 geleden het bloed kroop waar het niet kruipen kan en mijn eerste stapjes in de VW aircooled wereld gezet.
Een Kever uit 1972 op de kop kunnen tikken.
Een Belgische kever in een (naar mijn mening) fantastisch blauwe kleur gemini blauw die maar 2 modeljaren van fabriek af werd geleverd.
Afbeelding
Veel plezier met kevertje gehad (en hebben we nog steeds) maar na een tijdje werd de "klaagzang" van de achterbank en bijrijderstoel als maar groter.
De kever was klaarblijkelijk niet meer aangepast aan het uit zijn voegen barstende gezin van 2 niet zo kleine kinderen.
Tijd om eens rond te gaan kijken voor een bus. Budget is natuurlijk niet eindig en toch op een gegeven moment al redelijk teleurgesteld in aanbod vs staat van de bussen en de daarvoor gevraagde prijs.
Idee in de koelkast gestoken wegens andere prioriteiten omtrent huis en dergelijke.
Begin van dit jaar toch maar eens terug beginnen kijken en met het idee aan het spelen om eentje uit US te laten overkomen. Veel gekeken op US fora en af en toe marktplaats en 2dehands.be
Toen... Kwam eerst een groene bus voorbij. 2 uurtjes rijden van Antwerpen. Vol goede moed er naartoe maar vanop 3 meter perfect. Hoe dichter je kwam hoe meer laswerk / slechte reparaties dus je zag de rekening al oplopen. Verstand het gewonnen van het hart en terug huiswaarts... Teleurgestelde kids bij aankomst maar de zoektocht ging / gaat verder.
Weekje later opeens... Daar stond ze... Een Marinogle T2b op uurtje rijden van Rotterdam. Foto's zien er goed uit. Beschrijving lijkt me correct.
Maar ff bellen en terug de auto in.

Aangekomen bij deze bus:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Motor 7000km oud. Wel wat afstelprobleempjes maar die zijn te verhelpen.
Afbeelding
2* nieuwe batterij
Afbeelding
25jaar in bezit gehad door zelfde eigenaar. Een origineel in NL geleverde bus met 271000km en nieuwe motor sinds 7000km met externe oliekoeler. Facturen ter inzage.
In 2012 mooi opgelast en terug gespoten, dak nog goed, interieur niet meer origineel maar zeker bruikbaar, paar kleine dingen hier en daar maar niets wat zelf niet op te lossen valt.
Er zat zelfs ook nog een originele westfalia voortent bij :)
Testritje gedaan, ff samengezeten met de vorige eigenaar en gelijk beslist. We wagen het er op we hebben een BUS.
Dit is nu zo'n 2 maanden geleden.
RDW afgemeld => naar België => Paar kleine dingen aan stuurinrichting opgelost => keuring en rijden.
Zo stond ie op de oprit:
Afbeelding
Afbeelding
Heleboel onderdelen ook nog bij de koop zoals thermomatten, 2 maal volledige koppelingkit, allerhanden afstel benodigdheden,...

Ondertussen al gedaan:
*Handvat hefdak vervangen
*motor afgesteld
*blindeer folie verwijderd
*nieuwe verlichting geplaatst
* Gordijnrails + gordijnen gemaakt
*horgordijn terug geïnstalleerd
*vast tapijt gelegd


Foto's zeggen meer dan 1000 woorden:
Westfalia tent ff opgezet om te kijken. Buiten 1 ritssluiting die vastzit eigenlijk meer dan perfect:
Afbeelding
Afbeelding
Drukknoppen vervangen en gaas maar weer ff gemonteerd:
Afbeelding
Westfalia stickers op hefdak toch altijd mooi detail:
Afbeelding
Effe op reis op eigen oprit na het installeren van de gordijnen (de gordijnroede is nu al wat rechter gezet)
Afbeelding
Nog eentje van het interieur. Gelijk maar ff aan elke kant 2 lampjes bij gehangen en het paneel voorzien van witte kleur:
Afbeelding
Interieur by night. De stoelhoezen gaan we nog vervangen in iets meer effen oranje. De traanplaat komt nog mooi vast tapijtje op.
Afbeelding
Kickpanelen terug zwart gemaakt:
Afbeelding

Afgelopen weekend er een eerste keer op uit met de familie. 250km voornamelijk snelweg gereden zonder problemen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dingen die we nog op korte termijn gaan doen:
*Achteruitrijlichten monteren
*Olie verversen
*Gaatje tentdoek repareren
*Wat meer opbergruimte maken in interieur

Midden augustus eerste kampeertripje gepland :)

Alle reacties suggesties welkom uiteraard. Ik verwacht dat er van mijn kant hier en daar ook nog wel wat vragen gaan komen.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door freddeblok » ma jul 23, 2018 17:17 pm

Mooie bus.
Kunnen we dat moois op de najaarsmeeting irl zien?
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door Tuinkabouter90 » ma jul 23, 2018 19:53 pm

leuke bus, veel plezier er meer. en maak er lekker je eigen ding van.
zullen uitkijken naar meer verhalen en foto`s :-)

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door EeVeeWee » ma jul 23, 2018 20:39 pm

Gefeliciteerd en welkom!
Hopelijk heb je niet te veel onaangename verrassingen en kun je lang van de bus genieten.
Dus.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door fahtal » di jul 24, 2018 6:07 am

Welkom ziet eruit als een goede deal!!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door mobiel70 » di jul 24, 2018 9:03 am

Hier past maar een woord: Gaaf!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

PeterV
Nieuweling
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 24, 2017 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Harelbeke
Contacteer:

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door PeterV » di jul 24, 2018 18:31 pm

Wauw!!! Echt een mooie bus!
Geniet er maar van :-)

Karoshi
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: ma jul 23, 2018 14:55 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door Karoshi » vr jul 27, 2018 13:41 pm

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!
Deze week niet stil gezeten en maar eens begonnen aan het interieur wat naar onze smaak maken.
Vast tapijt gekocht en aan de slag.
Zo zag het er uit:
Bekleed met traanplaat. Netjes en praktisch maar niet echt gezellig naar onze smaak. Perfecte basis uiteraard om iets anders op te leggen.
Afbeelding
Afbeelding
In plaats van de achterplank op te schuren en te verven gekozen om hier gelijk vast tapijt door te trekken:
Afbeelding
Na zorgvuldig snijden en meten de nodige stukken uitgesneden en ff passen:
Afbeelding
Resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gelijk ook maar rubber over de schuifdeur getrokken en een 2de handvat bijgeplaatst om de deur makkelijker te sluiten:
Afbeelding
Afbeelding

Heb nu ook alle strips binnen voor verwarming netjes af te werken + drempel. Enige wat misschien nog wel eens kan gaan parten spelen is de dikte van de traanplaat icm tapijt voor de standaard westfalia afwerklat die ik besteld heb... Ff kijken hoe wat dat gaan kunnen oplossen...

Kitje voor achteruitrijlichten te maken is ook onderweg. Wel zo handig om achterwaarts een garage in te rijden zeg maar.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door fahtal » za jul 28, 2018 8:41 am

Geinig die hoedenplank. Maar waarom?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Karoshi
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: ma jul 23, 2018 14:55 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door Karoshi » za jul 28, 2018 11:12 am

Die hoedenplank maakt deel uit van het uitklapbare bed in het zelfbouw interieur.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door Tuinkabouter90 » zo jul 29, 2018 22:56 pm

vind het tapijtje ook een stuk leuker staan dan het traan plaat :-)
maak er lekker je eigen ding van

Karoshi
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: ma jul 23, 2018 14:55 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978 ***FRED***

Bericht door Karoshi » vr nov 30, 2018 16:49 pm

Na een tijdje stilte maar weer eens tijd voor een kleine update over onze Fred (yep uiteindelijk is het een Fred geworden).
Na vorige update al veel plezier gehad met de bus.. Verschillende kampeertripjes gedaan richting Zeeland en toch al een paar duizend zorgeloze kilometers op de teller gezet.
Ok ze lekte nog aan de motor en versnellingsbak maar vloeistoffen bijgehouden qua peil en geen problemen daar.
Af en toe eens een uitje met het gezin:
Afbeelding
En de familiefoto mag natuurlijk ook niet ontbreken:
Afbeelding
Ondertussen nog verder wat onderdelen gescored:
Een compleet louvreraam voor de schuifdeur:
Afbeelding
Zeer netjes maar maar gelijk helemaal uit elkaar gehaald, gepolijst en alle rubbers vervangen.
Beschermende plaatjes voor de zijkanten zitten er ook bij. Best wel duur als je deze moet aanschaffen...
Afbeelding
Afbeelding

Via via ook een bijpassende hor in de fantastische bruine kleur gespot dus maar gelijk deze ook meegenomen:
Afbeelding
Afbeelding
Ergens in september begon er toch een onheilspellend geluid te komen van bij de koppeling ergens in de transmissie.
Toch maar aan de kant gezet en even gekeken met een bevriend monteur.
Na eerste diagnose besloten om er toch niet meer naartoe te rijden dus de trailer op richting werkplaats.
Afbeelding
Daar aangekomen een dagje later het verdict
Vliegwiel losgekomen van krukas en de tapeinden uitgesleten
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ondertussen opgelost met nieuwe oversize bussen en de nodige loctite om alles muurvast terug te bevestigen.
Nu ook geen speling meer op de krukas dus blij dat we er op tijd bij waren of alles had in de soep kunnen lopen.
Dan gelijk ook maar de bus laten "nalopen"
Zaken die er nog gebeurt zijn:
Benzineleiding volledig hernieuwt en filter uit de motorruimte gehaald
alle keerringen uit versnellingsbak vervangen
Afbeelding
olie ververst versnellingsbak
schakelstang ook terug afgesteld
voor: (geen rubber meer te bespeuren)
Afbeelding
na: (dag en nacht verschil met schakelen :shock: )
Afbeelding
Nieuwe olie
nieuwe koppeling
nieuwe drukgroep
thermostaat verwijderd + kleppen open
motor afgesteld (draait nu veel rustiger en koeler)
Afbeelding
Schuifdeur afgesteld en gesmeerd
Louvre raam gemonteerd
Afbeelding
De kachelpotten afgesteld zoals het hoort ipv met Type4 aanjager op een T1 motor: Blijkbaar vind aanjager zoveel warme lucht niet echt leuk :shock:
Afbeelding
Achteruitrijlichten (eindelijk :) )

Zaken die deze winter nog op het programma staan:
* Bovenkant dashboard terug zwart zetten (is nu wit)
* bumpers + velgen wit laten coaten
* eventueel trekhaak
* eventueel nog wat interieur zaken

Tot slot nog ff vredig naast het broertje:
Afbeelding

riekelt
Nieuweling
Berichten: 19
Lid geworden op: zo sep 20, 2015 19:20 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: urk

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door riekelt » di dec 04, 2018 11:52 am

mooi setje zo bij elkaar 8-)

Karoshi
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: ma jul 23, 2018 14:55 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door Karoshi » wo apr 29, 2020 16:16 pm

Ondertussen weer ff stil rond hier maar dat wil niet zeggen dat we stil gezeten hebben :)
Vorige winter 2019 en deze winter 2020 weer stapsgewijs verder gewerkt aan de bus.
Na onze motorproblemen van 2019 nog een paar keer gereden alvorens de bus terug in de winterslaap te dompelen.
Tijdens de feestdagen op een onbewaakt moment eens gekeken op marktplaats en deze Pekawee safari T400 op de kop getikt. Nieuwe as eronder laten monteren en die kan er weer ff tegen.
Afbeelding
Afbeelding

Natuurlijk moesten we dan op zoek naar een trekhaak voor de bus. Deze werd uiteindelijk 2dehands gevonden in Nederland samen met nog een bikerek voor bovenop de aanhanger en een paar in perfecte staat verkerende deurbekledingen.
Afbeelding
Een origineel exemplaar met de nodige verflagen maar roestvrij en recht. Dus gelijk maar ff terug in zwarte verf gezet en de electra ook maar verwijderd.
Afbeelding
Een ander klusje dat zich opdrong was de bovenkant van het dashboard terug zwart maken zoals origineel. Tijdens het rijden toch redelijk veel reflectie in de voorruit dus met terug zwart te maken opgelost. ook maar gelijk de randen terug roestvrij gemaakt en de raamrand aan de binnenkant ook behandeld nu alles er toch uit was:
Afbeelding
Afbeelding
en ready voor opnieuw geplaatst te worden:
Afbeelding

Volgend klusje was de bumpers die in koetswerkkleur waren meegespoten toch terug wit maken. Eerst ff demonteren, schuren, strak zetten en in de lak:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bumper gemonteerd, trekhaak gemonteerd en elektriciteit aangesloten
Afbeelding

Karoshi
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: ma jul 23, 2018 14:55 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Onze Marinogele T2B Westfalia 1978

Bericht door Karoshi » wo apr 29, 2020 16:54 pm

Volgende werkje op de lijst was het fatsoeneren van de witte bovenkant.
Blijkbaar had de vorige eigenaar een aantal roestplekken + beschadigingen willen herstellen en een verkeerde keuze gemaakt van lagen. Een grijze donkere onderlaag die nooit echt hard is geworden met een witte toplaag die kleverig bleef waardoor er veel vuil in was komen te zitten. De volgende foto's maken duidelijk wat ik bedoel :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na wat testen bleek het beste proces om eerst alles af te nemen met Aceton om de vorige laag te verwijderen, daarna terug een nieuwe onderlaag en verschillende bovenlagen. Het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Klaar voor de eerste ritjes van het jaar 2019 met de aanhangwagen :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Effe genieten van de bus mag natuurlijk ook
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie