Revisie GE motor

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Revisie GE motor

Bericht door Miranda & Marian » di jun 11, 2019 23:20 pm

Heeft iemand ervaring met het achteraf inbouwen van een kat bij een injectiemotor?

Mijn '78 GE motor heeft california specs, maar op dit moment nog geen (werkende) katalisator, alleen een leeg omhulsel. De injectie wordt geregeld met een Federal ECU (022-906-021AG), maar ik heb ook een California ECU (022-906-021AE) klaarliggen.

Nu heb ik een katalysator op de kop getikt waarmee ik hoop wat schoner te kunnen rijden. :-)
De kat wil ik niet onbewust vernaggelen door bijvoorbeeld iets in de verkeerde volgorde te doen.

De CO meting bij de laatste APK in okt 2018 was voor de APK ok (foto).
Vraag 1: is het verstandig/nodig om voor/tijdens/na de inbouw van een kat de motor opnieuw te laten tunen?
Wat is de goede volgorde? Katalysator inbouwen en dan laten tunen of andersom?

Vraag 2: De California ECU wil ik uitproberen om te testen of hij werkt. Kan ik de twee ECU's zonder probleem uitwisselen en ook gewoon blijven rijden met de California ECU ? Of ook pas doen bij het tunen?

Misschien relevant:
Het motorblok is in juni 2018 gereviseerd met behoud van krukas, een nieuwe nokkenas, hydraulische klepstoters. Daarna heb ik zelf (met goede hulp) het geheel weer opgebouwd met nieuwe koppen zuigers en cylinders en de motor weer opgetuigd met injectie. Daarna bij BusBrothers gebracht om in te laten lopen en CO in spec te laten afstellen, met gebruik van de federal ECU. De lucht massameter bleek niet goed ingesteld te zijn en is daarom bij het afstellen door BB open gemaakt om de CO waarde in spec te kunnen krijgen.

Afbeelding

Plaats reactie