Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ik zeg ook niet dat je het negatief bedoeld, ik vind het alleen een beetje een achterhaalde denkwijze. Er zijn genoeg voorbeelden die het tegendeel van jou ervaring bewijzen.
Plus, zeker niet onbelangrijk, ik ben het absoluut niet met je ervaring eens. Mijn ervaring is nu al anders. Laat staan over 10 jaar.
Als er mensen zijn die vragen hebben of tips willen, vraag maar raak hoor!
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Plus, zeker niet onbelangrijk, ik ben het absoluut niet met je ervaring eens. Mijn ervaring is nu al anders. Laat staan over 10 jaar.
Als er mensen zijn die vragen hebben of tips willen, vraag maar raak hoor!
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Overigens rijden ze in Portugal ook graag met bulli's.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Dat was weer een mooi avontuur.
En ook mooi dat mensen verschillende ervaringen kunnen hebben als ze met hun kinderen op reis zijn.
Doe vooral daar waar je je goed bij voelt.
We zullen uitkijken naar jullie volgende avontuur.
En ook mooi dat mensen verschillende ervaringen kunnen hebben als ze met hun kinderen op reis zijn.
Doe vooral daar waar je je goed bij voelt.
We zullen uitkijken naar jullie volgende avontuur.
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Helaas had onze bus inmiddels ook een aantal ouderdoms tekenen, welke de afgelopen jaren toch best flink zijn uitgebreid. Het stond al een tijdje in de planning om de achterklep te vervangen, maar aangezien er inmiddels ook wat andere punten nodig zijn die aandacht verdienen nemen we die ook maar gelijk mee.
Wat staat er allemaal in de planning voor dit najaar;
- Rotte achterklep vervangen voor een nieuwe.
- Accubak rechts achter vervangen.
- Volledige hoek rechts achter vervangen.
- Regengoot herstellen zodat er een Fiamma cassette luifel geplaatst kan worden.
- Adapters Fiamma cassette luifel op maat maken én meespuiten in kleur.
- Instap bijrijder vervangen.
Uiteraard word alles strak gezet en gespoten in de originele kleur marino geel.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Wat staat er allemaal in de planning voor dit najaar;
- Rotte achterklep vervangen voor een nieuwe.
- Accubak rechts achter vervangen.
- Volledige hoek rechts achter vervangen.
- Regengoot herstellen zodat er een Fiamma cassette luifel geplaatst kan worden.
- Adapters Fiamma cassette luifel op maat maken én meespuiten in kleur.
- Instap bijrijder vervangen.
Uiteraard word alles strak gezet en gespoten in de originele kleur marino geel.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Ah, het bijna-nummerbord-broertje (of zusje??)! Marino geel blijft een mooie kleur . Ga je de bus weer helemaal (laten) spuiten? Dit ziet er in ieder geval al goed uit allemaal!
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Onze bus is weer klaar!
Achterklep is volledig in orde. Nu kunnen de fietsen weer mee gelukkig. Accubak en rechter achterkant zijn vervangen. Gaatjes in de dakgoot zijn dichtgelast én de nieuwe adapters voor de cassetteluifel zijn marinogeel meegespoten.
Als laatste is de bijrijdersinstap terug in orde gemaakt.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Achterklep is volledig in orde. Nu kunnen de fietsen weer mee gelukkig. Accubak en rechter achterkant zijn vervangen. Gaatjes in de dakgoot zijn dichtgelast én de nieuwe adapters voor de cassetteluifel zijn marinogeel meegespoten.
Als laatste is de bijrijdersinstap terug in orde gemaakt.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Mooi zeg! Ik neem aan dat de bus gedeeltelijk is gespoten. Op de foto's zie je de overgang niet, maar hoe is dat in het echt? Geel schijnt namelijk een lastige kleur te zijn om te matchen met eerder spuitwerk heb ik me laten vertellen.
If it ain't broke, you haven't tried to fix it yet!
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Dank je wel voor je reactie. De bus is gedeeltelijk overspoten. Ook ik had gehoord dat geel erg lastig te matchen is, maar bij onze bus is absoluut geen overgang te zien. Heel professioneel gedaan, we zijn er erg tevreden over!fleetwood schreef:Mooi zeg! Ik neem aan dat de bus gedeeltelijk is gespoten. Op de foto's zie je de overgang niet, maar hoe is dat in het echt? Geel schijnt namelijk een lastige kleur te zijn om te matchen met eerder spuitwerk heb ik me laten vertellen.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- Lars
- Actief Lid
- Berichten: 377
- Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Hoogerheide
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Enige tijd geleden hebben mijn vrouw en ik getwijfeld om te gaan investeren in een zonnepaneel voor op ons dak. Wij hebben besloten dit niet te gaan doen. Aanschaf tweede accu, ombouwen koelkast, aanschaf zonnepaneel en benodigdheden etc etc. Reden, de kosten worden te hoog voor datgene wat het ons gaat opleveren vinden wij. Wij kamperen ook niet vaak meer dan één nacht wild en pakken daarna toch vaak weer een keer een camping oid.
Wij hebben nog de oude originele Electrolux koelkast. Afgelopen jaar midden in de zomer één keer vergeten om te zetten van 12v naar 220v, maar na één nacht per ongeluk de koelkast aan te laten, startte de motor nog prima.
Toch denk ik wel na over een manier om langer met de accu te kunnen doen. Ik wil deze vraag dus graag hier wegleggen. Onze bus heeft maar één accu, maar we denken na om deze te vervangen voor een groter/zwaarder model zodat we hier zonder zorgen een nacht de koelkast op kunnen laten draaien en toch ook gewoon weg kunnen rijden de volgende dag.
Wat is jullie ervaring hiermee?
Wij hebben nog de oude originele Electrolux koelkast. Afgelopen jaar midden in de zomer één keer vergeten om te zetten van 12v naar 220v, maar na één nacht per ongeluk de koelkast aan te laten, startte de motor nog prima.
Toch denk ik wel na over een manier om langer met de accu te kunnen doen. Ik wil deze vraag dus graag hier wegleggen. Onze bus heeft maar één accu, maar we denken na om deze te vervangen voor een groter/zwaarder model zodat we hier zonder zorgen een nacht de koelkast op kunnen laten draaien en toch ook gewoon weg kunnen rijden de volgende dag.
Wat is jullie ervaring hiermee?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Kijk eerst eens hoe groot de accubak is en ga die maten vergelijken met verkrijgbare accu's, of kijken of een yellow top een mogelijkheid is, er zijn veel meer mogelijkheden dan je zo weet maar aan alles hangt een prijskaart!
Of een goede starthulp kopen, die is niet al te groot en kan dus makkelijk meegenomen worden en je hoeft niet bang te zijn dat de accu te ver leeggetrokken word, kwestie van die starthulp eraan en gaan met die banaan.
wat voor dynamo heb je erin zitten , een gelijkstroom of wisselstroom, van een gelijkstroom weet ik dat die er slecht tegen
kunnen als ze een lege accu weer helemaal vol moeten draaien, dan worden ze loeiheet, er is mij al ooit een uitgebrand en toen kreeg ik op mijn lazer bij het revisiebedrijf dat ik met een lege accu was gaan rijden, die zou je eerst moeten opladen.
Of een goede starthulp kopen, die is niet al te groot en kan dus makkelijk meegenomen worden en je hoeft niet bang te zijn dat de accu te ver leeggetrokken word, kwestie van die starthulp eraan en gaan met die banaan.
wat voor dynamo heb je erin zitten , een gelijkstroom of wisselstroom, van een gelijkstroom weet ik dat die er slecht tegen
kunnen als ze een lege accu weer helemaal vol moeten draaien, dan worden ze loeiheet, er is mij al ooit een uitgebrand en toen kreeg ik op mijn lazer bij het revisiebedrijf dat ik met een lege accu was gaan rijden, die zou je eerst moeten opladen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
En een tractie batterij is niet ontworpen om langdurig te worden leeg getrokken.
Ik zou er dan minimaal een battery cut-off tussen zetten om te diepe ontladig tegen te gaan.
Ik heb/had dezelfde wens, ben mu 15 jaar verder en van een simpel relais gekomen tot een hele uitgebreide setup. En nog steeds is alles nog niet naar mijn zin.
Gr
Marcel
Ik zou er dan minimaal een battery cut-off tussen zetten om te diepe ontladig tegen te gaan.
Ik heb/had dezelfde wens, ben mu 15 jaar verder en van een simpel relais gekomen tot een hele uitgebreide setup. En nog steeds is alles nog niet naar mijn zin.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Waarom plaats je geen tweede accu met een cytrex relais er tussen.. alleen daarmee hebben wij vaker 3 dagen achter elkaar wild gekampeerd. Koellast op 12v wil niet echt koelen.. maar dat moet je dan maar voor lief nemen
zij die vielen zijn gevallen
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Of een koelkast op 12V niet echt wil koelen hangt af van het systeem. Een absorptiekast (ksn op 12V, 240V of gas) koelt een aantal graden (meestal zo'n 20 graden) beneden de ongevingstemperatuur (en lijkt het tijdens warm weer dus niet goed te doen). Een compressorkast koelt tot een ingestelde temperatuur. In onze boot staat zo'n compressording, ik moet vaak het ijs van de levensmiddelen verwijderen... Het voordeel van dit type koeling is een fors rendement tegen een relatief gering verbruik, het nadeel is de prijs: een absorptiekast is heel wat goedkoper.
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
De koelbox in mijn Berlin trekt zo’n 5A op 12V dus dan is mijn accu met een paar uurtjes wel uitgeput.
Ik denk er dan ook over deze om te bouwen naar compressor koeling.
Ik denk er dan ook over deze om te bouwen naar compressor koeling.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: Onze Marinogele 76' T2b Westfalia berlin
Heb ik gedaanBriebelbus schreef:De koelbox in mijn Berlin trekt zo’n 5A op 12V dus dan is mijn accu met een paar uurtjes wel uitgeput.
Ik denk er dan ook over deze om te bouwen naar compressor koeling.
Bevalt prima
Heb je een boel keuzes om alles koel te houden.
Op naar een lang en heet bus seizoen.