Van fietskamperen naar Buskamperen.

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door RemcoD » wo nov 27, 2013 11:40 am

Na jaren fietskamperen hebben we besloten dat we toe waren aan een ander avontuur. Aangezien er toch al latent een busvirus aanwezig was gingen we een keer een bus huren en dat hadden we dus niet moeten doen :D . Het latente virus incubeerde en een uiterst besmettelijke uitbarsting volgde. Het gevolg was dat er nu een eigen bus is. Onze Oranje 1974 Westfalia Dallas.

Afbeelding

Afbeelding


Op dit moment wordt de bus technisch in orde gemaakt voor de RDW om een NL kenteken te krijgen. Ook wordt er laswerk aan de rechterachterhoek en de accubak uitgevoerd. Dat wordt vervolgens op kleur gebracht en over een paar jaar gaan we de bus helemaal overspuiten. De lak is nu nog goed genoeg.

Zelf gaan we vooral aan de slag met het interieur, vervangen van gordijnen en bekleding etc. Ook zullen in de nabije toekomst de panelen vervangen worden. en wordt er een gasstel en een koelkast, met tweede accu ingebouwd omdat het nu nog een weekender uitvoering betreft.

Hieronder nog een aantal foto’s van hoe de bus er nu bijstaat. Ik zal proberen om een regelmatige update te geven.

Groet Remco.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edit:foto's teruggezet
Laatst gewijzigd door RemcoD op do jun 26, 2014 21:41 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door Type3 Tommy » wo nov 27, 2013 12:36 pm

Hallo Remco,

Gefeliciteerd met je aankoop! Leuke bus, zo te zien gekocht in Zijderveld?

Ga je topic volgen, ben benieuwd wat je er voor moois van gaat maken.

Groet Tom

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door freddeblok » wo nov 27, 2013 12:49 pm

Wees welkom hier.
En mocht je nog geen lid zijn, geen probleem dat kan morgen ook ;-)
Zonder gekheid het is een mooie bus.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door RemcoD » wo nov 27, 2013 13:01 pm

Klopt, gekocht in Zijderveld. Wel knap dat je dat uit een zijdelingse foto van het huis kan afleiden. Ik ben al lid, maar zit nog op de administratieve afhandeling te wachten.

Groet Remco

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door Type3 Tommy » wo nov 27, 2013 13:20 pm

Klopt, gekocht in Zijderveld. Wel knap dat je dat uit een zijdelingse foto van het huis kan afleiden.


...ik speel een beetje vals. :D

Ik kom wekelijks bij Barry klussen, dus zag het aan de foto's.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door RemcoD » wo nov 27, 2013 13:25 pm

Aha, jij was verantwoordelijk voor de facelift van de spijlbus :mrgreen:

Ik twijfelde ook over die foto's. Barry heeft ze namelijk genomen en ik niet. Maar ik kon geen privacygevoelige info op de foto's ontdekken dus toch maar plaatsen. Vervolgens is de eerste die reageert een bekende :evil:

Groet Remco

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door Type3 Tommy » wo nov 27, 2013 13:44 pm

Ja, die facelift staat deels op mijn naam :D

Ach, zo lang het dezelfde foto's zijn als op site zal het wel goed komen.

Groet Tom

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door Wilfred » wo nov 27, 2013 13:48 pm

Leuke bus! ik heb niets met witte koplampringen...maar verder ziet ie er goed uit. Ook motor/motorruim komt netjes over!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door JORO » wo nov 27, 2013 19:25 pm

Hey Remco, welkom bij de club en succes met opknappen. Een mooie oranje erbij is goed voor de statistieken.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door RemcoD » wo dec 18, 2013 15:07 pm

Even een update.

Afgelopen weken niet stilgezeten. Terwijl de bus technisch klaargemaakt wordt voor de RDW en APK hebben wij de matrassen van het bovenbed, boven het motorruim en de slaapbank meegenomen. Ook de armsteunen liggen nu thuis De bedoeling is om de bekleding te vervangen, en de vulling ook maar te verversen.

Bij nadere beschouwing bleek de bekleding van het bovenbed nog heel erg netjes te zijn. Die hebben we dus eerst maar een rondje in de Bosch laten doen. Daar kwam het al een stuk frisser uit, dus die kunnen nog een hele poos mee. Wel was de vulling aan het desintegreren dus die wordt wel vervangen. Bij de matrassenboer een stapel SG 50 HR koudschuim besteld. Alleen de armleuningen worden nog uitgevoerd in normaal polyether, en wel een extra stevige (in de praktijk is ie keihard) SG 45 variant.

In de tussentijd de oude, wel reddeloos verloren, bekleding van de andere matras, banken en leuningen verwijderd en veiliggesteld om straks het patroon voor de nieuwe bekleding te hebben. Dus in totaal 73546 nietjes uit banken en leuningen verwijderd, het houtwerk geschuurd, 147092 gaatjes van nietjes gevuld met kneedbaar hout (aka Guppa), weer geschuurd en voorzien van een verse laklaag. Daarna weer geschuurd en weer een laklaag. Het begint er al weer aardig uit te zien.

De matrassen zijn allemaal overtrokken met een tricot kous. De matrassen voor het bovendek weer in de hoezen, ritsen dicht en….. ritsen kapot. Dus nog even nieuwe ritsen bestellen en inzetten. De kussens voor bank en armleuningen zijn met spuitlijm vastgelijmd. Voor de grijpgaten in de zitting van de achterbank nog wel even twee reststukjes gepakt en vast geniet aan de binnenkant. Vervolgens moet de bekleding er over heen en op de originele manier vastnieten. De nieuwe bekleding voor bank en matras is al binnen en de gordijnset is, samen met stof voor de armleuningen, onderweg.

De meeste bekleding is rechttoe rechtaan naaiwerk. De bekleding voor zitting, rugleuning en armleuningen bestaan allemaal uit 1 grote rechthoekige lap met op alle vier de hoeken een hap eruit. Even nauwkeurig knippen en spelden en 10 minuten later ligt er een kussen klaar. Het kussen boven het motorruim zit wel iets complexer in elkaar omdat daar een vreemde zijkant inzit, maar is goed te doen.

Gisteren de banken en kussens weer teruggebracht naar de bus. Volgende keer een update van het laswerk.


Hieronder een foto impressie. En nee, van sommige vormen wil ik NIET weten waar ze vandaan komen. Ik ben visueel genoeg ingesteld om een idee te hebben.

Groet Remco

Zo zag het eruit.
Afbeelding

Afbeelding

Dit waren de oude vullingen.
Afbeelding

Nee, niets zeggen.
Afbeelding

Schuren, lakken, schuren, lakken, schuren en lakken levert dit resultaat op
Afbeelding

Afbeelding

De matrassenboer is geweest.
Afbeelding

En zo is het geworden
Afbeelding

Nieuw beklede armsteunen.
Afbeelding

edit:foto's teruggezet
Laatst gewijzigd door RemcoD op di jul 15, 2014 22:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Steelboy
Actief Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:20 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door Steelboy » wo dec 18, 2013 15:54 pm

Nice! Waar heb je dat schuim vandaan?

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door RemcoD » wo dec 18, 2013 16:54 pm

Schuimrubber gevonden door te zoeken op internet. Een gigantische zaak uit purmerend kwam er voor ons als beste uit. Er zitten enorme prijsverschillen in dus een avondje achter het scherm loont de moeite.

We zitten nog wel op de vullingen en nieuwe bekleding van de voorstoelen te wachten, maar die komen weer ergens anders vandaan.

Groet Remco

golfclassic
Actief Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: za sep 15, 2012 3:44 am
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door golfclassic » wo dec 18, 2013 19:49 pm

knappe bus en mooie werken al

dit komt helemaal goed zie ik

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door Type3 Tommy » do dec 19, 2013 13:06 pm

Ziet er netjes uit! Januari op vakantie ;)

Groet Tom

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Van fietskamperen naar Buskamperen.

Bericht door Briebelbus » do dec 19, 2013 13:46 pm

Volgens mij sliep de vorige eigenaar op z'n buik.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie