Avonturen van de Briebelbus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » vr sep 21, 2007 10:19 am

Dat is echt een leuk hebbedingetje geworden.

Afbeelding

bono66
Actief Lid
Berichten: 228
Lid geworden op: wo mar 28, 2007 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Wognum
Contacteer:

Bericht door bono66 » vr sep 21, 2007 12:28 pm

Jullie zijn inderdaad goed bezig zeg. Dat wordt een extra verzekering voor de aanhanger zeker, zo mooi gerestaureerd. :wink:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr sep 21, 2007 12:34 pm

als hij klaar is moet hij wel dik aan de ketting als we op een camping staan en thuis zal ik hem ook goed vast zetten.

Als ik puur naar materiaal kijk ben ik nu al zo'n € 750,- verder. maar goed ik ga ervanuit dat als het klaar is ik er verder nooit meer iets aan hoef te doen op nieuwe bandjes na en misschien een frisse laklaag :)

Vandaar ook dat ik hem niet opnieuw ga popnagelen maar dat ik alles met RVS boutjes en dopmoertjes ga monteren.

Alleen de knoopjes zal ik popnagelen omdat dit met schroeven niet goed lukt.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr sep 21, 2007 12:38 pm

airhead schreef:Dat is echt een leuk hebbedingetje geworden.

Afbeelding
tja hij is helemaal te danken aan de creativiteit van mijn vriendin ( en de vorige bewoners van ons huis die een paar gaten in de muur hadden gemaakt die nu dus mooi weg gewerkt zijn )
Lomax schreef: Goed bezig jullie beide

Kunnen we ook een bestelling plaatsen voor zo'n handdoekenrek
(met natuurlijk een paar kleine aanpassingen )
Het is een gat in de bus gadget markt :)
Wat zou het mogen kosten? ( gezien de tijd die erin is gestoken)
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » vr sep 21, 2007 12:44 pm

Body off bij een aanhanger! :lol: Maar het ziet er wel goed uit! mooi werk!
Waar zijn die spatborden van gemaakt? Kunststof of metaal?

Blokje gaat ook helemaal goedkomen zo te zien. Wat zal hij straks weer lekker rijden! 8)
Easy!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr sep 21, 2007 12:45 pm

zozo druk geweest!!!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: tijd voor weer een update

Bericht door wouthwortel » vr sep 21, 2007 13:12 pm

Turbo.d schreef:De enige die deze naar mijn weten kan leveren is Fa. Wieldraaier ( de importeur van Westfalia ) Ze zijn alleen niet goedkoop. Voor 4 teflonbusjes betaal je zo'n € 60,- Ik vind voor een stukkie teflon deze genoemde prijs eigenlijk veel te hoog. Met € 5,- pst was het naar mijn idee dik betaald. Als iemand een idee heeft waar ik deze vandaan kan halen dan graag een PB ;) ( maar goed uiteindelijk is het wel zo beter duur dan niet te koop )
Voor dat geld kun je vlgs. mij ook bronzen of messing busjes laten draaien! Ben je meteen van het vetsmeerprobleem af: nylon zwelt n.l. op als het in contact komt met vet/olie!
Nylon smeer je met water!!!!

Wouth

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr sep 21, 2007 13:37 pm

Airtime schreef:Body off bij een aanhanger! :lol: Maar het ziet er wel goed uit! mooi werk!
Waar zijn die spatborden van gemaakt? Kunststof of metaal?

Blokje gaat ook helemaal goedkomen zo te zien. Wat zal hij straks weer lekker rijden! 8)
Tja ik dacht met de aanhanger dan maar in 1x goed doen, of zoals wij dat zeggen hier in west friesland:
Beter ien keer poin den allemaar jeuk.

Enne ik ben heel benieuwd naar me nieuwe blokkie :D ik zit nu al bijna een heel jaar met een kapot blok dus het mag nu toch wel gaan gebeuren...

wouthwortel schreef: Turbo.d schreef:
De enige die deze naar mijn weten kan leveren is Fa. Wieldraaier ( de importeur van Westfalia ) Ze zijn alleen niet goedkoop. Voor 4 teflonbusjes betaal je zo'n € 60,- Ik vind voor een stukkie teflon deze genoemde prijs eigenlijk veel te hoog. Met € 5,- pst was het naar mijn idee dik betaald. Als iemand een idee heeft waar ik deze vandaan kan halen dan graag een PB ( maar goed uiteindelijk is het wel zo beter duur dan niet te koop )



Voor dat geld kun je vlgs. mij ook bronzen of messing busjes laten draaien! Ben je meteen van het vetsmeerprobleem af: nylon zwelt n.l. op als het in contact komt met vet/olie!
Nylon smeer je met water!!!!

Wouth
Het lijkt me sterk dat er een smering met water bedoeld zal zijn op een metalen as en dus denk ik dat ik verkeerd geinterpreteerd had met teflon. Het zal zeer waarschijnlijk een ander soort plastic zijn.

Weet jij misschien of messing geen extra slijtage geeft op metaal? Indien dit niet het geval is heb ik hier wel intresse in.
Ik heb alleen geen idee waar ik dit kan laten maken. ( heb jij een draaibank tot je beschikking?? )
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » vr sep 21, 2007 13:58 pm

Messing is zachter dan ijzer, daardoor redelijk goed geschikt als lager.
Ik ken wel iemand die kan draaien, maar dan heb ik de exacte maten van de busjes nodig!
Ik zelf ben eerder een voorstander van het volgende: zoek (naald)lagers die i.p.v. de busjes kunnen komen, als je dan 1 vetnippel in het midden maakt, pers je het vet van binnen naar buiten, je smeert (en beschermt!) de as en je smeert deze lagers en je houdt hiermee ook eventueel vuil en water buiten!
Maak anders ff een paar detailfotos van deze as, misschien krijg ik dan een andere ingeving.

Wouth

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr sep 21, 2007 14:25 pm

ik zal morgen detailfoto's van de schommelbeugels maken en van de as zelf en deze hier plaatsen en even per PB versturen :D
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

13-10-2007 tijd voor een update

Bericht door Briebelbus » za okt 13, 2007 23:46 pm

Aloa mensen,

Het is weer tijd voor een update van de Briebelbus.
Onlangs heb ik opnieuw een primitieve spuitkabine in de garage gerealiseerd, omdat de as, de trekstang, de koppeling en de schommelbeugels van de aanhanger opnieuw gespoten moesten worden. De vorige verflagen waren niet echt bestendig tegen een stootje en dus daar lag snel het een en ander af.

Nu heb ik ze allemaal voorzien van 3 lagen Hammerite. Dit geeft in mijn ogen best een aardig resultaat. Ik heb gelijk het type plaatje op de trekstang gemonteerd met popnagels, zoals het origineel ook zat.

Afbeelding

Afgelopen donderdag had ik vrij genomen. Een perfecte keuze want het weer was prima en dus tijd om weer verder te gaan met de aanhanger. Alle onderdelen van de bak stonden al klaar, en dus kon ik beginnen om hem in elkaar te zetten.

In eerste instantie ging het hout minder makkelijk in het frame dan tijdens de montage zonder verf. Ik denk dat de 5 lagen per kant toch wel enige dikte gemaakt hadden. Maar goed hier en daar een gerichte klap met een slaghoutje en een rubber-bans hamer en alles kwam op z'n plekkie.

Alle verbindingen tussen het hout en het frame waren voorheen met popnagels gedaan.

Ik vond het mooier om dit met RVS schroefjes en RVS bolkop moertjes te doen.

Alle "knoopjes" heb ik met 5mm dikke popnagels gedaan.
Zie hieronder het resultaat.

Afbeelding

Aan de bak moeten nu nog de beugels gemonteerd worden zodat hij rechtop kan staan, de verlichting moet worden aangelegd, de scharnieren van de klep gemonteerd en de beugel voor het reserve wiel. Ik ga dat binnenkort realiseren, omdat ik een deadline heb:

27 oktober de nieuwe motor voor de bus ophalen

Ik vind het gemakkelijk en stijl hebben om de nieuwe motor te vervoeren in een originele Westfalia aanhanger :D

Over naar de werkzaamheden van vandaag. Vandaag was een belangrijke dag. We hebben de oude motor uit de bus verwijderd.

Afbeelding

Dit ging redelijk voorspoedig, afgezien van het feit dat ik nog 15 liter benzine in de tank had zitten en de tank er ook uit moest om straks de vlotters te vervangen. :D

Afbeelding

Zoals verwacht zaten er grote scheuren in de rubber aansluiting van de vulpijp. Het verloop aan de kant van de tank leek redelijk intact.

Ook is de startmotor reeds verwijderd. Zoals jullie kunnen zien heeft deze soms geen goed contact gemaakt omdat het contact behoorlijk is ingebrand.

Afbeelding

Afbeelding

Thuis gekomen ben ik direct begonnen met het afbouwen van de diverse motor onderdelen.

Afbeelding

Afbeelding

Toen het koelhuis eraf was vond ik de vermoedelijke oorzaak waardoor de motor in puin gedraaid is: Te kort koeling.

De motorvoering was bij aanschaf van de bus voor een groot gedeelte verdwenen en vergaan. Ik heb toen direct een nieuwe gemonteerd.

Wat ik echter niet wist is dat het kwaad toen al geschied was en er stukken van deze voering door de ventilator naar binnen zijn gezogen. Dit kwam tussen de koelsleuven van de cilinders terecht, is lekker gaan smelten. Hierdoor waren de koelsleuven dicht gaan zitten en kreeg het blok veel te weinig koeling.

:(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen de motor verwijderd was heb ik de prise-as van de versnellingsbak
gecontroleerd. Helaas zit er een speling in van ruim 2mm en kan je hem op en neer bewegen.

Ik heb het gevoel dat dit versnellingsbak revisie betekend. Kan iemand mij hier iets zinnigs over vertellen??

Tot zover deze update. greetz
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Airtime
Luchtgekoeld
Berichten: 5028
Lid geworden op: di mar 20, 2007 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Airtime » ma okt 15, 2007 8:22 am

Lekker bezig geweest! Het is inderdaad wel duidelijk waardoor het blok in elkaar gedraaid is... :?

Maar wat bedoel je precies met de motorvoering, waar hoort die te zitten? Ik kan hem niet helemaal plaatsen, eerlijk gezegd. :?

Oh, en een beetje speling op je prise-as is voor zover ik weet geen probleem! Als het blok gemonteerd is, wordt je prise-as ondersteund door het naaldlager in de centrale bout van het vliegwiel en is dan spelingsvrij. :wink:
Easy!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma okt 15, 2007 13:33 pm

Airtime schreef:Lekker bezig geweest! Het is inderdaad wel duidelijk waardoor het blok in elkaar gedraaid is... :?

Maar wat bedoel je precies met de motorvoering, waar hoort die te zitten? Ik kan hem niet helemaal plaatsen, eerlijk gezegd. :?
De voering is het schuimrubber rondom de motor beplating. ( of die tussen de kier moet van de motorbeplating en de bus zelf )

Bij een T2a is dit een rubberachtig iets.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma okt 15, 2007 14:56 pm

Turbo.d schreef:
Airtime schreef:Lekker bezig geweest! Het is inderdaad wel duidelijk waardoor het blok in elkaar gedraaid is... :?

Maar wat bedoel je precies met de motorvoering, waar hoort die te zitten? Ik kan hem niet helemaal plaatsen, eerlijk gezegd. :?
De voering is het schuimrubber rondom de motor beplating. ( of die tussen de kier moet van de motorbeplating en de bus zelf )

Bij een T2a is dit een rubberachtig iets.
ik heb een soort gelijk iets gehad.

er was een stuk van dat schuim rubber in mijn fan gevlogen en daardoor kreeg de bus een bepaalde vibratie die ik niet kon plaatsen. toen maar richting huis gereden. alleen hield die dat niet vol want hij koelde niet goed. bij nader inspectie thuis kwam ik hier dus achter. had gewoon ff met mijn handerachter moeten rijken en dat rubber eruit moeten trekken en voila ik had de vakantie uit kunnen rijden:(
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10113
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma okt 15, 2007 16:11 pm

In maart vorig jaar hadden we heb blok eruit gehaald en toen konden we het niet eens zien dat er mogelijk iets mis was

Ik kon het pas zien toen ik zaterdag het volledige koelhuis en de beplating van de motor af gehaald had. De troep zit overal tussen de vinnen van de cilinders :(

Reken maar dat dit mij niet nog eens overkomt.

Tip voor de bus bezitters. Als je rubber uitelkaar valt en er stukken missen, haal de motor eruit, demonteer het koelhuis en controleer dat er niet van die rommel tussen zit.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie