Avonturen van de Briebelbus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » zo apr 01, 2007 22:52 pm

Hallo allemaal,

Ik zit hier nu een klein tijdje rond te snuffelen en alle onderwerpen te lezen.

Is er animo als ik ook mijn (ons) busverhaal hier neer zet?

greetz
Turbo.d
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di okt 29, 2013 15:59 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

sjefke
Luchtgekoeld
Berichten: 1359
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:31 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door sjefke » zo apr 01, 2007 22:56 pm

doe maar dan weten we gelijk waar briebelbus voor staat ? :lol:
Leuke verhalen zijn altijd welkom :P

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » zo apr 01, 2007 23:00 pm

Okay dan zal ik eens voorzichtig aftrappen.

Briebelbus.... Ik heb het opgezocht in het woordenboek.. Briebelen , pruttelen, hoesten.

Dus eigenlijk "hoestbus" Ik heb haar zo genoemd omdat ze als ze koud is nogal onregelmatig loopt. dus een beetje hoestend ;)

dat mistery is opgelost
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » zo apr 01, 2007 23:09 pm

Mijn busverhaal begint zo'n 20 jaar geleden. Ik was een jochie van 10 jaar en ik mocht op mijn vrije middag mee naar "de bouw"ofwel het land waar de tulpen op verbouwt werden.

Deze eerste baas van mij had een T2b busje. Het kenteken LX-31-RN. Het was een ex-leger busje die in de kleuren lichtblauw-donkerblauw gespoten was.

In het interieur waren 2 banken in coupe opstelling. De zittingen konden worden opgeklapt zodat er een laadruimte kon worden gecreerd..
In de meeste busjes konden 8 personen. Deze niet. Hier gingen met gemak 15 kinderen in mee :D lekker proppen.
De naam van dit gevaarte was : Het Bussie

Afbeelding

Deze baas had ook elk jaar een sleep T2 busje mee naar de bouw, waar ik algauw achter het stuur kroop en alle handels en pedalen en dingen uitprobeerde.

Helaas zijn daar geen foto's van. Ik kan me herrineren dat er een keer een Taiga groene bij was en een oranje, maar dat weet ik voor de rest niet meer.

Ik kon niet wachten tot ik me rijbewijs had.. maar dat mocht niet zo zijn. voordat ik me rijbewijs had heeft hij het busje verkocht. Voor zover ik weet is hij naar Nigeria gegaan...

Er verstreken zo'n 10 jaar en het werd 2003. In dat jaar had mijn buurman besloten dat hij een oude VW bus wilde kopen.
Iedereen verklaarde hem voor gek, maar ik niet. Ik wist precies wat hij daarmee bedoelde en was enorm enthousiast. Zijn keuze was gevallen op een T2A uit 1968. Ik vond het hele maal geweldig, maar het was niet exact zo als ik mij die bus van vroeger in gedachten had. Mijn buurman vertelde mij dat er een aanpassing geweest was en dat ik over het type T2B sprak.

Ik ging in die tijd altijd met de tent op vakantie en had daarbij eigenlijk altijd goed weer. behalve het jaar 2004. Toen had ik met mijn vriendin zulk slecht weer dat we bijna uit de tent vandaan stroomde. We zaten wat te praten en toen kwamen we op het idee om een camper te zoeken in de vorm van zo'n oude T2B bus.

Na veel busjes bekeken te hebben en lang nadenken over de indelen, wisten wij dat het een Berlin type moest worden, vanwege het keukenblok dat dan achter de bestuurder zit en je een vrije vierkante meter heb voor de deur. En zo gebeurde het dat wij in oktober 2005 de eigenaar werden van ons Westfalia campertje.

Hierbij de foto van de T2A van mijn buurman en onze T2B.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » zo apr 01, 2007 23:37 pm

De 2b bus hebben we gevonden bij een particulier en het is een originele Nederlander met een 1600AS blok. Gelukkig heeft de bus standaard al schijfremmen voor en een rembekrachtiger. ( veiligheid voor alles )

Ons busje heeft bij een dealer in Den Haag gestaan van 1978 tot 1982 in de zelfde witte kleur als dat hij nu (nog) is. De eerste eigenaar heeft hem gekocht en de onderkant bruin laten spuiten. Tevens is toen het camper interieur er ingekomen, de bus op camper kenteken gezet. En dus heeft onze een cijfer-letter-cijfer kenteken met een Z gekregen.. ( speciale reeks )

Afbeelding

De bus is door de vorige eigenaar weer terug geverfd naar zijn oorspronkelijke witte kleur.

De eerste week nadat wij hem gekocht hadden was er niets aan de hand en liep hij prima. We zijn het eerste weekend gelijk 200km gaan rijden om hem eens uit te testen.

Er was niets aan de hand. Maandag's na het weekend zou ik even naar het benzine station gaan om te tanken en toen begon ons busje Herbie neigingen te krijgen.

Pruttelen hoesten, niet starten afslaan e.d.

En dus het 2e weekend kon ik gaan beginnen. Eerst de carburateur eraf gehaald, uitelkaar genomen, schoon gemaakt.

Nieuwe bougies geplaatst, nieuwe kabels, verdeelkap, rotor, contact punten. En hoera ze startte weer, maar het motorblokkie liep niet lekker.

Er viel veel te doen. Bij een controle bij een garage bleek dat het blok olie lekte via de krukas keering, een lek olievulpotje en we hebben een nieuwe voering geplaatst rondom de bus.

Afbeelding

De krukas keerring heb ik samen met mijn broer vorig jaar februari vervangen tijdens de brabantse sleuteldagen van de keverclub.
Heb toen gelijk nieuwe kopplingsplaten, drukgroep en kachelpotten gemonteerd.
Afbeelding
(intelligente blik :) )

Afbeelding

Wij wonen 2 uur rijden bij Den Bosch vandaan, maar we gingen met het busje rijdend heen en rijdend weer terug :)
alleen hadden we een aansluit fout gemaakt bij de bediening van de kachelpotten. dus.... het was stervenskoud :( Dus thuis ff 2 tieraps om de armpjes gezet en het werd weer warm.

Een maand later heb ik tijdens een sleuteldag de hoofdremcilinder vervangen omdat hij een stuk vrije slag in het rempedaal had (heeft).

In april vorig jaar heb ik een paar dingen in het interieur gedaan: 2 halogeen spots opgehangen, LED verlichting met schakelaar in de dakkast gemonteerd ( ideaal als je in bed lig) en een radio ingebouwd met een versterkertje en speakers.

Bij het inbouwen van speakers in de deuren. ( ik heb moderne speakers achter ouderwetse grillen gemonteerd) zag ik dat er in de wielkast van het linkervoorwiel een stuk plaatwerk miste.

Dit heeft mijn schoonvader even vakkunding hersteld door een plaatje er in te lassen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen dit allemaal gedaan was hebben wij even de tijd genomen om vakantie te vieren.
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:19 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Vakantie 2006

Bericht door Briebelbus » ma apr 02, 2007 0:40 am

Omdat we nu niet meer met de tent weg hoefden zijn we eerst tijdens de pinkster lekker wezen camperen op de veluwe, hebben we gelijk de voortent uit getest en gekookt. ging allemaal prima.

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens onze vakantie hebben wij rustig nagedacht over wat we met de bus willen doen:

Wij willen er diverse moderne technieken in verwerken, zoals computer en TFT om films te kijken, met een goede geluids installatie, maar het mag tijdens het normale gebruik van de bus niet te zien zijn.

Dus uiterlijk is het een klassieke VW bus, maar in gebruik krijgt hij wat aanpassingen.

Het verlagen, dikke velgen e.d. vind ik niet intressant. Ik koop zelf liever een trekhaak en een 70ties Westfalia aanhanger.


Misschien werden we wat overmoedig doordat het busje zo goed werkte, dus besloten we om tijdens de zomer vakantie een uitgebreide trip naar Auswitz en Polen te maken, en daarna terug te rijden naar Berlijn, de Harz gebergte en Wolfsburg.

We hebben wel wat kleine problemen gehad, maar over het algemeen viel het mee.

1. Weigering van het startrelais door de hitte. ( motor temp 140graden) dus even de spoel onder de 3e cilinder losgemaakt en de klep open gezet.
2. te kort vermogen in de accu door de koelboxen, dus met hulp van de camping accu gestart 2x ( de camping accu zit nog niet goed aangesloten in het circuit)

Tijdens deze vakantie hebben we zo'n 3500km gereden, waarbij we ongeveer 380 liter brandstof hebben verbruik. Voor een gemiddelde van €1,47 per liter. De totale brandstofkosten waren ongeveer €562,- het gemiddeld verbruik lag ongeveer op 1:9,2

Ow ja als er iemand ooit in Duitsland een raamslinger nodig heeft. Scheibekurbel.. Tja ik stond bij VW classicparts in Wolfsburg en kon het de mannen bijna niet wijs maken :D
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma apr 02, 2007 1:39 am

Na de vakantie hebben wij een kleine Westfalia aanhanger gekocht. Type Essen met afsluitbare klep.

Deze moeten we nog opknappen, maar als we naar Budel gaan in 2007 gaat hij gezellig mee achter de nieuwe trekhaak :)

Toen ik thuis kwam van het ophalen van de blauwe kentekenplaat voor mijn aanhanger. Begon de motor van de bus een zwaar stampend geluid te maken.

Dit voorspelde niet veel goeds. En nadat we hem door de mannen van Hotrod in Doesburg hebben laten controleren is het oordeel: Drijfstanglagers stuk.. Oefff. dit wordt een serieuze grap.

Omdat ik van plan ben om deze bus de komende 30 jaar niet weg te doen ga ik een goed blok kopen. Ik laat het drijfwerk door de jongens van Hotrod opbouwen en uitbalanceren, daarna ga ik zelf de carburateur, inlaat poorten dynamo, koeling en kachelpotten weer monteren.
Dit grapje gaat zeker E 2000,- kosten, maar goed..

Wij zijn in februari verhuist naar een huis met garage.... nou ja. er zit een kanteldeur in, maar ook een kozijn halverwege. Daar ik graag mijn busje binnen wil laten slapen gaan we dat kozijn eruit halen en deze verplaatsen.

Ik heb dit weekend de bevestiging van het kozijn aan de muur eruit gejekkerd. Zie de foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hier zie je goed dat er een heuveltje ligt. die moet er uitgeschept worden.

Afbeelding
Dit is het kozijn dat eruit moet

Afbeelding
hier ben ik hard aan het werk, maar ik moet wel voorzichtig doen, want ik wil het kozijn nog gebruiken om de zijkant van de garage dicht te maken.


Het is buswerk, maar niet op zo'n manier als dat je zou verwachten. ;)

Zodra dat kozijn eruit is moet de vloer afgegraven worden en gegaliseerd. Daarna kan de bus erin.. ( past precies qua hoogte )

Daarna kunnen we beginnen met het blok te verwijderen, afbouwen en wegbrengen.

Dan moet ook gelijk de tankflotters worden nagekeken, de benzine vulslangen, het electrisch van de campingcircuits aangesloten, de 2e accu op z'n plek.
De motor beplating gestraald en gepoedercoat. de kachelbedienings kabels vervangen..

dus.. voorlopig genoeg te doen.
[/img]
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » ma apr 02, 2007 9:55 am

Mooi verhaal.
Grappig dat je bijna om de hoek bij mijn schoonmoeder woont.
(nou ja bijna :roll: )

Waarom ga je overigens zo ver weg voor je reparaties e.d.?
Doesburg en Den Bosch zijn nu niet bepaald West Friesland :shock:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma apr 02, 2007 17:57 pm

Neej idd. maar ik lees de keverwereld en kwam toen uit bij een cursus motorrevisie bij Hotrod in Doesburg. ( ik was van plan blok helemaal uitelkaar te trekken )
Dat plan is nu gewijzigd en laat ik Hotrod het draaiende gedeelte bouwen.

Ook stonden de brabantse sleuteldagen in de keverwereld. Daar ik toen snel die krukaskeering wilde vervangen was dat voor mij de snelste optie. Anders was ik E 200,- kwijt om het door een garage laten doen.. Nu dus
E 20,- ( 5 voor de keering en 15 voor de sleuteldag )

En het waren hele leuke leerzame en gezellige dagen :D
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » ma apr 02, 2007 19:02 pm

Leuk verhaal zeg,
kblijf het zeker volgen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma apr 02, 2007 22:06 pm

ff een korte tussentijdse update wat we afgelopen jaar gedaan hebben naast de eerder genoemde werkzaamheden:

1. oliedruk sensor ingebouwd
2. olie temp peilstok ingebouwd
3. oliedruk meter in dashboard geplaatst
4. olietemp meter in dashboard geplaatst
5. toerenteller in dashboard geplaatst
6. "de luxe" klokje ingebouwd
7. luchtroostertjes vervangen
8. 3 punts gordel voor bijrijder gemonteerd
9. frame van de koelbox geverfd
10. nieuwe gasslang gemonteerd
11. gasstel doorgeblazen.
12. blauwe kentekenplaten gemonteerd
13. lichtverklikker ingebouwd
14. deurcontact binnen verlichting aan passagierskant geinstalleerd en aangesloten
15. pakkingen van de benzinepomp vervangen
16. nieuwe buitenspiegels gemonteerd
17. koplampwimpers gemonteerd
18. H4 lampunits gemonteerd
19. nieuwe richting aanwijzer lenzen

de rest kan ik me zo snel ff niet herinneren
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma apr 02, 2007 22:09 pm

Leuk verhaal zeg,
kblijf het zeker volgen!
er komt zeker meer nieuws, eerst dit weekend de garage verbouwen.. en dat is niet mijn werk.. ben niet zo van het type bouwvakker zeg maar.
:D
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

erik-69
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 15:38 pm
Locatie: andijk

Bericht door erik-69 » di apr 03, 2007 11:30 am

Turbo.d schreef:Mijn busverhaal begint zo'n 20 jaar geleden. Ik was een jochie van 10 jaar en ik mocht op mijn vrije middag mee naar "de bouw"ofwel het land waar de tulpen op verbouwt werden.

Deze eerste baas van mij had een T2b busje. Het kenteken LX-31-RN. Het was een ex-leger busje die in de kleuren lichtblauw-donkerblauw gespoten was.

In het interieur waren 2 banken in coupe opstelling. De zittingen konden worden opgeklapt zodat er een laadruimte kon worden gecreerd..
In de meeste busjes konden 8 personen. Deze niet. Hier gingen met gemak 15 kinderen in mee :D lekker proppen.
De naam van dit gevaarte was : Het Bussie

Afbeelding

Deze baas had ook elk jaar een sleep T2 busje mee naar de bouw, waar ik algauw achter het stuur kroop en alle handels en pedalen en dingen uitprobeerde.

Helaas zijn daar geen foto's van. Ik kan me herrineren dat er een keer een Taiga groene bij was en een oranje, maar dat weet ik voor de rest niet meer.

Ik kon niet wachten tot ik me rijbewijs had.. maar dat mocht niet zo zijn. voordat ik me rijbewijs had heeft hij het busje verkocht. Voor zover ik weet is hij naar Nigeria gegaan...

Er verstreken zo'n 10 jaar en het werd 2003. In dat jaar had mijn buurman besloten dat hij een oude VW bus wilde kopen.
Iedereen verklaarde hem voor gek, maar ik niet. Ik wist precies wat hij daarmee bedoelde en was enorm enthousiast. Zijn keuze was gevallen op een T2A uit 1968. Ik vond het hele maal geweldig, maar het was niet exact zo als ik mij die bus van vroeger in gedachten had. Mijn buurman vertelde mij dat er een aanpassing geweest was en dat ik over het type T2B sprak.

Ik ging in die tijd altijd met de tent op vakantie en had daarbij eigenlijk altijd goed weer. behalve het jaar 2004. Toen had ik met mijn vriendin zulk slecht weer dat we bijna uit de tent vandaan stroomde. We zaten wat te praten en toen kwamen we op het idee om een camper te zoeken in de vorm van zo'n oude T2B bus.

Na veel busjes bekeken te hebben en lang nadenken over de indelen, wisten wij dat het een Berlin type moest worden, vanwege het keukenblok dat dan achter de bestuurder zit en je een vrije vierkante meter heb voor de deur. En zo gebeurde het dat wij in oktober 2005 de eigenaar werden van ons Westfalia campertje.

Hierbij de foto van de T2A van mijn buurman en onze T2B.
Afbeelding
Hoi Turbo.d,de tweede foto is genomen in wervershoof klopt dat?
Groet uit Andijk

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » di apr 03, 2007 11:53 am

erik-69 schreef: Hoi Turbo.d,de tweede foto is genomen in wervershoof klopt dat?
Groet uit Andijk
Ja, volgens mij wel.
Dat was nl zijn vorige woonplaats als ik het goed begrepen heb :wink:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » di apr 03, 2007 13:14 pm

klopt idd. :D was in W'hoof city.. Ik ben pas in februari verhuist.

Erik 69. Is die grijze T2A die op het WFO terrein staat van jou?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie