De 2b bus hebben we gevonden bij een particulier en het is een originele Nederlander met een 1600AS blok. Gelukkig heeft de bus standaard al schijfremmen voor en een rembekrachtiger. ( veiligheid voor alles )
Ons busje heeft bij een dealer in Den Haag gestaan van 1978 tot 1982 in de zelfde witte kleur als dat hij nu (nog) is. De eerste eigenaar heeft hem gekocht en de onderkant bruin laten spuiten. Tevens is toen het camper interieur er ingekomen, de bus op camper kenteken gezet. En dus heeft onze een cijfer-letter-cijfer kenteken met een Z gekregen.. ( speciale reeks )
De bus is door de vorige eigenaar weer terug geverfd naar zijn oorspronkelijke witte kleur.
De eerste week nadat wij hem gekocht hadden was er niets aan de hand en liep hij prima. We zijn het eerste weekend gelijk 200km gaan rijden om hem eens uit te testen.
Er was niets aan de hand. Maandag's na het weekend zou ik even naar het benzine station gaan om te tanken en toen begon ons busje Herbie neigingen te krijgen.
Pruttelen hoesten, niet starten afslaan e.d.
En dus het 2e weekend kon ik gaan beginnen. Eerst de carburateur eraf gehaald, uitelkaar genomen, schoon gemaakt.
Nieuwe bougies geplaatst, nieuwe kabels, verdeelkap, rotor, contact punten. En hoera ze startte weer, maar het motorblokkie liep niet lekker.
Er viel veel te doen. Bij een controle bij een garage bleek dat het blok olie lekte via de krukas keering, een lek olievulpotje en we hebben een nieuwe voering geplaatst rondom de bus.
De krukas keerring heb ik samen met mijn broer vorig jaar februari vervangen tijdens de brabantse sleuteldagen van de keverclub.
Heb toen gelijk nieuwe kopplingsplaten, drukgroep en kachelpotten gemonteerd.
(intelligente blik
)
Wij wonen 2 uur rijden bij Den Bosch vandaan, maar we gingen met het busje rijdend heen en rijdend weer terug
alleen hadden we een aansluit fout gemaakt bij de bediening van de kachelpotten. dus.... het was stervenskoud
Dus thuis ff 2 tieraps om de armpjes gezet en het werd weer warm.
Een maand later heb ik tijdens een sleuteldag de hoofdremcilinder vervangen omdat hij een stuk vrije slag in het rempedaal had (heeft).
In april vorig jaar heb ik een paar dingen in het interieur gedaan: 2 halogeen spots opgehangen, LED verlichting met schakelaar in de dakkast gemonteerd ( ideaal als je in bed lig) en een radio ingebouwd met een versterkertje en speakers.
Bij het inbouwen van speakers in de deuren. ( ik heb moderne speakers achter ouderwetse grillen gemonteerd) zag ik dat er in de wielkast van het linkervoorwiel een stuk plaatwerk miste.
Dit heeft mijn schoonvader even vakkunding hersteld door een plaatje er in te lassen.
Toen dit allemaal gedaan was hebben wij even de tijd genomen om vakantie te vieren.