Avonturen van de Briebelbus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
erik-69
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 15:38 pm
Locatie: andijk

Bericht door erik-69 » di apr 03, 2007 21:04 pm

Turbo.d schreef:klopt idd. :D was in W'hoof city.. Ik ben pas in februari verhuist.

Erik 69. Is die grijze T2A die op het WFO terrein staat van jou?
Yes dat is mijn dailydriver.
Bouwjaar febr. 1969 en sinds 2002 in NL [imAfbeelding
g]
Groet Erik[/img][imAfbeelding
g]P.s met mooi weer wordt de bus afgelost door deze Guzzi[/img]

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » di apr 03, 2007 22:46 pm

humor :) heb je bus regelmatig zien staan daar :) en wij vroegen ons af van wie die zou zijn :)

beetje nieuwsgierig zijn we allemaal wel toch?


ow ja, er is weer nieuws: a.s vrijdag gaan we weer te keuren. ik moet niet vergeten ff me gele platen weer op de bus te zetten.

tja ik zit zo'n 17 dagen na de blauw/geel grens. die grens is getrokken op 1 januari 1978, en ons busje is van 17 januari 1978.. :( drama....... :(
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

erik-69
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 15:38 pm
Locatie: andijk

Bericht door erik-69 » zo apr 08, 2007 14:23 pm

En hoe is de keuring afgelopen?

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » ma apr 09, 2007 15:59 pm

hmm,. keuring.. tja.. afgekeurd op ..... gaten in de vooras.

De flenzen aan weerszijden geven problemen, als die gelast zijn dan wordt de bus goedgekeurd. Het garage bedrijf zei dat de rest prima in orde is.

werkzaamheden tijdens het paas-weekend:

Het kozijn dat midden in de garage stond is eruit gehaald, ingekort en op de juiste plaats neer gezet.



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

binnenkort de vooras repareren en de APK opnieuw laten uitvoeren.
Ook de garage vloer egaliseren, daarna kan de motor aangepakt worden.
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » zo apr 22, 2007 23:10 pm

Zo, het 60 jaar transporter evenement was vroeg afgelopen. dus we waren rond 14.30 thuis. snel de spullen opgeruimd en weer aan de gang.

Tijdens het evenement had in van Globus een paar veerelementen gekocht voor mijn Westfalia aanhangertje.
Ook had ik een sticker gekocht die straks op de achterkant moet komen.

Ik wist al dat er een paar dingen niet echt geweldig waren, de bodem bleek bij nader inspectie behoorlijk verrot. Ook de veerelementjes zijn echt aan vervanging toe.

De aanhanger is nu voor het grootste gedeelte gedemonteerd. Nu zoeken de juiste bouten, een knap likkie verf en een nieuw stuk plaat materiaal voor de bodem.

Denk dat foto's meer zeggen dan woorden:

Afbeelding
nieuw vs oud ( de nieuwe lijken langer dan de oude, maar dat komt doordat ik de oude kapot gezaagd heb.. :) ze zijn exact gelijk aan elkaar.

Afbeelding

Afbeelding
de as

Afbeelding
de hele bodemplaat is krokant.

Afbeelding
Door het zonlicht is de afdruk van de sticker in het hout gekomen


te doen aan de aanhanger:

1. nieuwe bodemplaat halen
2. nieuwe bouten en moeren halen
3. de rest as + wielen schuren en een knap kleurtje geven
4. de rest van de bak ook heftig schuren en een kleurtje geven dat bij de nieuwe bodemplaat past.
5. het electrisch nalopen en waar nodig vervangen.
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » do apr 26, 2007 13:38 pm

ben nog steeds lekker bezig met de aanhanger. Ik heb maandag en dinsdag de rest uitelkaar gehaald en kwam tot de conclusie dat het eigenlijk verstandiger is om al het hout te vervangen.

Dus bij doeland het juiste hout gehaald en op maat laten zagen. Meranti multiplex; watervast.

Ook heb ik de juiste beits en lak gekocht ( met dank aan de verhalen van max)

Ik heb ook het ijzeren frame reeds geschuurd met de lamellen schijf, dus die staat al te wachten.

Dit weekend gaan we het ijzeren frame in de zinkspray zetten en daarna een mooie zilveren kleur verf erop doen.

Het houtwerk beitsen en lakken; Daarna kan de bak weer in elkaar.

Daarna is de beurt aan de as; de wielen en het electrisch.

ow ja, het over je longen roken van een aanhanger is niet gezond ;)
( ik had tijdens het schuren een veiligheidsbril op en een mondkapje; echter mijn bril besloeg telkens doordat mijn adem langs het mondkapje onder de bril lekte. Dus uiteindelijk heb ik het mondkapje maar weg gelegd.

Koppijn en zwart slijm was mijn deel. :shock: :shock:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » za mei 12, 2007 0:01 am

Zo... na lange tijd weer een update.. ( en wat voor 1 :) )

Vorige week dinsdag ( 1 mei een echt dag van de arbeid) heb ik samen met mijn schoonvader de vooras van de bus weer gerepareerd. De slechte delen zijn eruit geslepen, nieuwe delen ingelast, dikke laag tectyl erover heen en voila. Voor de eventuele afvoer van water hebben we onder in de flenzen een afwaterings gaatje geboord

Afbeelding
Afbeelding

Woensdag gelijk een afspraak voor de keuring gemaakt bij mijn vaste garage in Grootebroek en daar trof ik een groen T2B busje en nog een beige 1303 Kever. Mijn Bus bevond zich in goed gezelschap en bracht de keuring tot een goed eind.
Afbeelding

Vrijdag kon ik haar weer ophalen met een frisse van de APK.

Zaterdag was ik verder gegaan met de aanhanger. Eerst even een professorische spuitkabine gemaakt met dat hele goedkope plastic zeil van de action ( 0,50ct per stuk)
Afbeelding

Daarna heb ik het frame frame zilver gespoten in ongeveer 3 lagen.
Nu moet ik hem licht schuren en weer opnieuw zilverspuiten om de juiste kleur te krijgen.

Tijdens het wachten tussen de spuitbeurten heb ik de knoppen van het oude hout afgehaald en geschuurd, deze heb ik ook zilver gespoten. Het resultaat was mij mooi genoeg.

Morgen ga ik verder met het opknappen van het frame. Dus schuren en zilver spuiten. Als de kleur het gewenste resultaat heeft, dan gaan er nog een paar lagen blanke lak overheen. Het resultaat van mijn spuitwerk valt me niet tegen, ik heb geen druipers gezien :)

Vandaag heb ik contact opgenomen met de Hotrod in Doesburg en een nieuwe stripmotor besteld. Helaas vanwege de deadline gaat dat niet voor Budel gebeuren, maar daarna kan ik op mijn gemak het nieuwe blok opbouwen en erin hijsen.

Ik krijg een blok met de volgende specificaties:

Uitgeliterde cilinderinhoud van 1648cc,
geslepen en geharde klepzittingen
Uitgebalanceerde krukas
Uitgebalanceerde drijfstanglagers
Stevigere lagerschalen
Extra verstevigingspennen in het blok
Afgedraaid en uitgebalanceerd vliegwiel en koppelingsplaten
Behandelde cilinderkoppen
Nieuwe spoel voor de luchtstroomklep
Nieuwe uitlaat.
Nieuwe oliekoeler
Extra 1,7L onderbouw carter
Nieuwe bobine (als het goed is ivm leveringsproblemen Bosch bobine)
Krukaspoelie met gradenboog

Van mijn oude motor gebruik ik:
- het plaatwerk
- de koeltunnel met ventilator
- de dynamo
- De carburateur
- de VDO-olietemperatuur peilstok
- de kachelpotten die ik vorig jaar nieuw had gekocht
- De inlaatspruitstukken

Het plaatwerk en de koeltunnel zal ik ook nog opknappen en spuiten of poedercoaten. Ook zal ik de dynamo van nieuwe koolborstels gaan voorzien en zal ik een nieuwe accu monteren.

Als de motor er toch uit is ga ik gelijk met de benzine tank aan de gang want daar moet ook nog een paar dingen aan gebeuren:
- vulslang en ontluchting vervangen
- tankvlotter vervangen
- inspectie aan de binnenkant van de tank, eventueel reinigen en sealen.

Dus de bonus die ik nog mag ontvangen heb ik al uitgegeven.
Maar goed dan kan ik wel 30 jaar probleemloos rijden.
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:26 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

erik-69
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 15:38 pm
Locatie: andijk

Bericht door erik-69 » za mei 12, 2007 23:01 pm

Ha ik zie dat je ook vaste klant bent bij Ben Dekker,ik kom
er ook al jaren :wink:
ps koop maar veel bij Action, het kost jou niet veel en
het houd mij aan het werk :!: :!:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » zo mei 13, 2007 0:16 am

Werk jij ook bij de action? mijn vriendin ook ( orderpick )
Grappig dat jij ook bij Ben Dekker kom, ik ben daar al klant sinds 1999. Met me normale auto en ook voor de bus. Alhoewel ik daar het meeste zelf aan doe, samen met mijn schoonvader,
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

erik-69
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 15:38 pm
Locatie: andijk

Bericht door erik-69 » zo mei 13, 2007 12:15 pm

Turbo.d schreef:Werk jij ook bij de action? mijn vriendin ook ( orderpick )
Grappig dat jij ook bij Ben Dekker kom, ik ben daar al klant sinds 1999. Met me normale auto en ook voor de bus. Alhoewel ik daar het meeste zelf aan doe, samen met mijn schoonvader,
Wat jou vriendin klaar zet breng ik naar de winkels :)

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

update 20-06

Bericht door Briebelbus » wo jun 20, 2007 0:57 am

Een update kon niet uitblijven, want ook ik zit natuurlijk niet stil.

De meeting in Purmerend heb ik overgeslagen omdat ik deze tijd wilde gebruiken om de Westfalia aanhanger af te krijgen voor we naar Budel gingen... Het is me helaas niet gelukt, mede door de 2x 5 lagen verf die op het hout moeten.

Ook hebben we nog wat aandacht aan de bus besteed voordat we naar Budel konden gaan. We hebben haar schoongemaakt, en met een polijstmachine zo goed en zo kwaad gepoetst. In iedergeval zijn alle roestige tranen weer verdwenen en het dak is weer wit ipv groen/zwart.


Hieronder een overzicht van de werkzaamheden aan de aanhanger. Ik dacht dat we nu redelijk onderweg zijn:


Zo goed als al het ijzerwerk is geschuurd en gespoten in de primer, zilver verf en blanke lak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De beugels om de wielbakken van de as zijn gepolijst; de as zelf is kaal geschuurd, in de primer en zilver verf gezet.


Afbeelding


Afbeelding

De wielbakken zelf heb ik nog niet kunnen aanpakken. Ze zijn nog een beetje lelijk en vol met krasen en in 1 beide zit een scheur.. Hoe los ik dat op? Glasvezel mat aan de achterkant en Polyester verf waarschijnlijk?? Wie geeft mij het verlossende antwoord??

Bij het demonteren van de velgen bleek dat deze enorm verroest waren, zo erg dat de binnenbanden eraan vast waren gerot.


Afbeelding

Dit wilde ik controleren omdat ik de lagers wilde vervangen.
Helaas blijk je op die manier niet bij de lagers te kunnen, maar goed, met wat geweld zijn die er ook uitgeslagen... Ze waren in slechte staat. Dus 6 nieuwe SKF lagers gehaald a € 15,- per stuk.... :(

De banden waren ook nog verkrijgbaar, Binnen en buitenbanden bij elkaar zo'n € 200,-.. slik...
De velgen kaal gehaald en Hamerite zilver gespoten...


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor en na. Het polijsten van alle velgen kostte mij een hele dag en heel wat staalborstel en lamellen schijven.


Daarna heb ik het hout precies op maat gemaakt. De zijwanden en de vloer passen nu precies in het frama. De gaatjes voor de schroeven heb ik ook afgetekend.


Afbeelding

Afbeelding



Nu moet ik eigenlijk alleen nog opbouwen:

1. gaatjes boren in het hout
2. Hout beitsen en lakken
3. Bakje weer opbouwen
4. De koppeling weer op de as zetten
5. de wielen weer in elkaar zetten en de banden monteren
6. verlichting na lopen en nieuwe kabelboom maken
7. Bakje op de as plaatsen.

Zoals het er nu staat lijkt het snel klaar, maar ik denk toch dat er nog genoeg tijd overheen gaat voordat hij eindelijk achter de bus kan en dan moet ik ook nog een trekhaak monteren...... :D

Als laatste even terugkomen op het verhaal Olietemperatuur meter inbouwen in het dashboard. Ik heb een foto van mijn dashboard gemaakt, omdat ik er nu een VDO klokje gemonteerd heb:

Afbeelding


Afbeelding
[links = Toerenteller; midden = Olie temperatuur meter ; rechts = oliedruk meter]

het hele verhaal over olietemperatuur meter/sensor is hier te vinden:
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=1226
Laatst gewijzigd door Briebelbus op di apr 01, 2008 12:28 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

BusOK
Luchtgekoeld
Berichten: 3858
Lid geworden op: za dec 02, 2006 17:14 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Heerlen

Bericht door BusOK » wo jun 20, 2007 8:25 am

Hoi
goed bezig zo te zien.
Leuk man!

Vraagje : kun je me een paar fotos bezorgen van
je 27mc en dan met name hoe je hem gemonteerd hebt,
heb er zelf ook nog een. Maar ben me nog aan t bedenken waar ik 'm
ga plaatsen.
onderdelen nodig? PB maar!

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » wo jun 20, 2007 8:28 am

Boel klokjes :lol:
En ik snap nu wel waarom Vlinder een radio wil met een oude look :wink:

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 20, 2007 22:31 pm

tja al die klokjes in de bus.. de meesten zijn toch wel erg handig :D

Ik vind die toerenteller en temperatuur meter echt onmisbaar, de olie drukmeter maak ik me meestal niet zoveel zorgen om. Zodra die tijdens het rijden ineens naar 0 valt. tja dan is het tijd om te stoppen.

Onder het handschoenen kastje hebben we een ouderwetse binnentemperatuur meter zitten. Dit is doormiddel van een magneet bevestigd aan het metalen dashboard. Daarnaast zit een "geheugensteuntje" Eigenlijk een soort van dag teller, je stelt hem in op het aantal km waarbij je moet tanken.

Eigenlijk is die overbodig, omdat we een kilometer teller met dagteller op de kop hebben getikt vorig jaar.



Dan nog het antwoord op de vraag voor de Hilfiger:

Bij mijn bakkie kreeg ik een beugeltje geleverd waarmee ik hem ergens onder kon schroeven.

Afbeelding

Onder het handschoenen vakje zit een dashboard strip die ongeveer 2cm naar binnen loopt.

Afbeelding
Afbeelding

Daar heb ik 2 gaatjes in geboord. Vervolgens het beugeltje met 2 schroeven vast gezet en het was klaar.
De bedrading heb ik weggestopt achter het kickpanel.

Simpel en doeltreffend :)
Op dit moment heb ik de stroomvoorziening nog lopen via de sigarettenplug, maar ik zal bij het veranderen van het dashboard er een aansluiting voor maken.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » wo jun 20, 2007 23:49 pm

ow ja, ik heb een "bakkie-luidspreker"gemonteerd in het dashboard op de plek waar origineel de mono speaker hoorde te zitten. Boven de radio was genoeg ruimte om deze speaker te monteren

Van buitenaf zie je alleen 2 zwarte schroefjes door de "speaker gaatjes"

Ik wil deze speaker ook gebruiken voor de GSM carkit. Maar zover ben ik nog niet.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie