Avonturen van de Briebelbus

Vertel hier iets over je bus of de status van je bus project ?
Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » di dec 03, 2019 20:11 pm

Zo, meer dan een jaar geleden dat ik wat heb gepost. Tja, echt avonturen beleven we niet met de Briebelbus, ze blijft redelijk veel in de garage staan. Vorig jaar gingen we naar Hoenderloo op vakantie, en was het niet zulk mooi weer.

dit jaar hebben we 2 puzzelritten gereden, de voorjaarsmeeting gedaan en voor de rest eigenlijk niets. Door omstandigheden niet op vakantie gegaan, dus in 2019 naar mijn idee niet eens 1000km gereden. Maar de liefde blijft.

Daarom heb ik er voor gekozen om dit jaar de versnellingsbak te laten reviseren. Dit omdat hij wat lekte langs de flensen en ik wat bijgeluid hoorde wanneer ik in z'n 2 reed.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dit zijn de onderdelen die zijn vervangen. Bak was verder nog prima in orde

Voor het verwijderen van de bak moest ook de motor eruit. (uiteraard)

Afbeelding

Afbeelding

Bij het demonteren van de motor zag ik dat deze wat zweette langs de cilinders. Dus deze ter controle aangeboden bij de motorbouwer.

Afbeelding

Afbeelding

Die heeft de motor gecontroleerd maar kwamen tot een andere conclusie dan ik. Te veel axiale speling. Daar schrok ik behoorlijk van, omdat ik sinds de bouw in 10 jaar tijd ongeveer 45k gereden heb.

De motor moest gelijnboord worden en vervolgens moeten er nieuwe lagers in. De rekening hiervan was niet mals, maar met een stukje coulance van de motorbouwer heb ik toch besloten om de revisie te laten uitvoeren.

De revisie is vandaag klaar gemeld. Motor moet ik nog wel weer ophalen en opbouwen, waarbij ik natuurlijk meteen de koppelingsplaat en drukgroep ga vervangen en de rest beetje nalopen om weer vol vertrouwen verder te rijden in 2020.

Alleen van het restaureren van de carresorrie en het vervangen van het tentdoek komt weer weinig zo.. :(

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door mobiel70 » di dec 03, 2019 22:18 pm

Marcel, alle goede dingen bestaan uit drie, die je het beste één voor één kunt aanpakken... Je kunt wel van alles roepen, maar het budget is bepalend... Dat bepaalt het restauratietempo. Dus uiteindelijk komt die bus van jou helemaal in orde!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Wilfred » wo dec 04, 2019 9:21 am

Marcel, je moet eens een lascursus gaan volgen en dan gewoon beginnen met je bus.

Niet helemaal kaal strippen, dan wordt het een jarenlang traject, maar gewoon beginnen met bijv. een achterhoek ofzo. als je het zo af en toe doet, kan je best een eind komen denk ik.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Thijs84 » wo dec 04, 2019 10:30 am

Gewoon een las apparaat kopen en gaan ;-)
Je mag ook altijd bij mij komen oefenen. Heb nog wel wat stukjes die gedaan moeten worden.. :-D

zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Wilfred » wo dec 04, 2019 10:59 am

Thijs84 schreef:
wo dec 04, 2019 10:30 am
Gewoon een las apparaat kopen en gaan ;-)
Dat is idd ook hoe ik het gedaan heb, maar misschien kan een cursus nog net dat extra setje geven.

Wat ik wel gedaan heb is dit boek kopen: https://www.bol.com/nl/p/stap-voor-stap ... gIX8_D_BwE

Ik vind het een aanrader. Niet duur, en echt lekker duidelijk. Als je nog nooit gelast hebt, geeft het aardig richting hoe het moet.

Ik vond het wel lekker om zo een oordeel te kunnen vellen over mijn eigen lassen, en als een las niet goed ging, kijken waarom dat zou kunnen zijn. Je weet beter aan welke knop je moet draaien als het misgaat.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » wo dec 04, 2019 12:40 pm

Tnx voor de bemoedigende woorden. :)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » wo apr 15, 2020 21:56 pm

Zo, ik heb alweer een tijd lang niets geschreven hier. Maar ik heb niet stil gezeten.
Diverse delen van de motor heb ik weer beetje opgeknapt, zoals de einddemper, het inlaatspruitstuk en de motorsteun. Daarnaast heb ik een RVS eindpijp gekocht, omdat ik die roestige pijp geen gezicht vond.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat de boel nu open ligt maar meteen een nieuwe koppelingsplaat, en drukgroep geplaatst. Deze was naar mijn idee nog niet aan de slijtage grens, maar dan zou mogelijk over 2 jaar de motor er weer uit moeten.

Afbeelding

Kortom de motor zit weer in elkaar, echter hij hangt nog niet in de bus. Op onderstaande foto staat cilinder 1 in ht BDP, wat klopt er niet?

Afbeelding

Verder heb ik voor de versnellingsbak en de motorsteun nieuwe ophangrubbers gekocht. Deze zitten al op hun plek.

Afbeelding

De versnellingsbak was thuis ook relatief eenvoudig weer te plaatsen met behulp van de garagekrik.

Afbeelding

De aandrijf assen kunnen er nog niet op. 1 van de homokineten is niet soepel, 3 stuks bewegen makkelijk heen en weer, 1 gaat erg stroef; alsof er zand tussen zit ofzo. Die moet ik dus laten vervangen. Omdat ik toch met de motor terug moet kunnen ze dat gelijk regelen.

1 punt wat over een jaar aan de orde is, is de veiligheid voor mijn dochter op de achterbank. Ze kan nu nog zitten in een kinderstoel die met de heupgordlel bevestigd is, maar volgend jaar is ze daar wel uitgegroeid. Daarom ga ik maar meteen van de gelegenheid gebruik maken om 3 punts gordels voor de achterbank te plaatsen. Ik heb de bevestigings punten hiervoor bij Waldo aangeschaft en aan de schuifdeurzijde zitten de bevestigingspunten al netjes zichtbaar.

Afbeelding
Afbeelding

Maar zoals jullie wel weten ben ik eigenwijs. Ik wil namelijk de gordelautomaten niet in het bed hebben. met 1,20mtr is dat al niet groot dus dan heb ik er telkens last van als ik in de bus lig. Ik heb al een en ander aan bevestigingspunten onder de bank, maar ik heb begrepen dat de gordels met een [e4] keuring niet schuin geplaatst kunnen worden, dus ik zal iets moeten maken zodat ik de automaten onder de bank heb maar dat ze wel recht op staan.

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik mij bezig gehouden met een reparatie van de achterbank bekleding:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben van plan om ook een en ander aan geluidsisolatie/demping aan te gaan brengen. Nu kan ik er nog bij. Ook moet ik rondom de motorruimte en bij de achteras de oude rommel nog verwijderen en opnieuw in bodyschutz zetten. Kortom ik heb nog meer dan genoeg te doen.

En ik heb nog meer nieuws. Dit weekend heb ik Cebora Bravo 165 mig/mag apparaat op 220V aangeschaft. Kortom ik kan mij gaan verdiepen in het bakken en braden. Al met al een periode dat ik niet kan rijden maar veel met de bus bezig ben.

Ik dit jaar nog te kunnen rijden, maar dan moet ik nog wel heel veel werk verzetten.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Wilfred » do apr 16, 2020 8:40 am

Briebelbus schreef:
wo apr 15, 2020 21:56 pm


Kortom de motor zit weer in elkaar, echter hij hangt nog niet in de bus. Op onderstaande foto staat cilinder 1 in ht BDP, wat klopt er niet?

Afbeelding

positie van de rotor?
Take the planet and make it spin your way

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door gijsv » do apr 16, 2020 8:45 am

Als je de rol-automaten lager plaatst, neemt de bruikbare lengte van de gordel af, check even of je genoeg overhoud

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » do apr 16, 2020 9:06 am

Wilfred schreef:
do apr 16, 2020 8:40 am
Briebelbus schreef:
wo apr 15, 2020 21:56 pm


Kortom de motor zit weer in elkaar, echter hij hangt nog niet in de bus. Op onderstaande foto staat cilinder 1 in ht BDP, wat klopt er niet?

Afbeelding

positie van de rotor?
Inderdaad de ontsteking staat niet op tijd. Dat scheelt wel een paar graden. Dus dat moet nog ff opgelost worden.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » do apr 16, 2020 9:11 am

gijsv schreef:
do apr 16, 2020 8:45 am
Als je de rol-automaten lager plaatst, neemt de bruikbare lengte van de gordel af, check even of je genoeg overhoud
Gijs,

Ik heb dat inderdaad in de gaten, dus ben al op zoek gegaan naar mogelijl langere gordels. Ik vond op het net gordels van 4mtr met E keuring.

Eerst kijken wat er mogelijk is en dan verder. Mogelijk moet ik een beugel lassen 8-)

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door gijsv » do apr 16, 2020 9:29 am

Je kan ze ook hoger plaatsen, wel oppassen met stoten

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door transporterT2 » do apr 16, 2020 21:37 pm

Zou ook even goed in je wielkast kijken naar de plaat waar je de bevestigings bout gordel in gaat draaien.
Ziet er een beetje rot uit op je foto.
En het zou zonde zijn dat dit deel uit je wielkast breekt met een crash.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » do apr 16, 2020 21:51 pm

Tnx voor de reminder. Ik zal er naar kijken
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Avonturen van de Briebelbus

Bericht door Briebelbus » di feb 01, 2022 21:55 pm

dan hier ook maar even de stofzuiger doorheen.
huidige status bus: niet rijdend sinds augustus 2019.
Wat is er gebeurd in de tussentijd: veel, maar toch ook weer niets.
Ben bezig met mijn accu monitor systeem icm tankniveau sensoren. Leuk project; moet ik maar eens beetje gaan uitwerken.

Heb een Webasto kit voor de koelbox gekocht.
Ben aan het kijken naar een onderbouw watertank; vandaar ook de tank niveau sensoren.

En als laatste roest behandeling: Ik heb een aantal maanden geleden een straalketeltje gekocht, maar je raadt het al.. dat werkt allemaal niet, die ga ik eerst eens aanpassen en dan kijken of het daarna wel werkt.

Kortom ik ben nog steeds druk druk druk.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie