T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Zeker
Inmiddels loopt de bus ook weer op LPG.
Ging niet in één keer goed, de verdamper zat intern vast gekoekt waardoor de uitgangsdruk veel te hoog was.
Daarom heb ik de verdamper maar even open geschroefd en het binnenwerk goed schoon gemaakt.
Daarna liep de motor weer op LPG maar wel erg beroerd, achteraf bleek de motor veel te rijk te lopen.
De LPG injectoren kunnen individueel afgeregeld worden, om dit goed te kunnen doen heb ik even een probe in elkaar geknutseld waar de wide band lambda sensor in geschroefd kan worden. Op deze manier kon ik per cilinder de injectoren goed afregelen.
Motor loopt nu weer prima op LPG, in ieder geval onbelast.
Waarschijnlijk moet ik de ECU ook nog wel een beetje herprogrammeren, maar dat kan pas als ik weer kan rijden.
Volgende stap is de uitlaat, daar ontdekte ik nog een gat in, daar moet ik even een nieuw stukje plaat in lassen.
Inmiddels loopt de bus ook weer op LPG.
Ging niet in één keer goed, de verdamper zat intern vast gekoekt waardoor de uitgangsdruk veel te hoog was.
Daarom heb ik de verdamper maar even open geschroefd en het binnenwerk goed schoon gemaakt.
Daarna liep de motor weer op LPG maar wel erg beroerd, achteraf bleek de motor veel te rijk te lopen.
De LPG injectoren kunnen individueel afgeregeld worden, om dit goed te kunnen doen heb ik even een probe in elkaar geknutseld waar de wide band lambda sensor in geschroefd kan worden. Op deze manier kon ik per cilinder de injectoren goed afregelen.
Motor loopt nu weer prima op LPG, in ieder geval onbelast.
Waarschijnlijk moet ik de ECU ook nog wel een beetje herprogrammeren, maar dat kan pas als ik weer kan rijden.
Volgende stap is de uitlaat, daar ontdekte ik nog een gat in, daar moet ik even een nieuw stukje plaat in lassen.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
De bus kan bijna naar de APK, nog wel zonder hefdak en interieur, maar omdat de schorsing per 1 september verloopt breng ik hem zo naar de keuring.
De uitlaat had nog een lek onder het versteviging plaatje, dat heb ik gerepareerd met een kleine transplantatie.
Voor de koellucht geleidingsplaatjes aan de onderkant had ik een paar jaar geleden andere via marktplaats gekocht.
Dit zou het Europees model moeten zijn, helaas passen deze toch niet.
Deze blijken achteraf voor een 411 of 412 te zijn, deze zijn net iets kleiner vanwege de kleinere kachelpotten van een 411/412.
Als er hier nog iemand is die hier belangstelling voor heeft, laat maar het mij even weten, ik heb een dubbele set (tweede set was bestemd voor mijn andere type 4 project motor).
Dus nu heb ik het Amerikaanse plaatwerk maar weer gemonteerd, wel heb ik eerst de gaten even gedicht die niet meer gebruikt worden.
.
Verder was ik nog vergeten de pijpjes op de kachelpotten te monteren waar de slangen vanaf de elektrische fan op moeten komen.
Aan de rechterkant kon ik deze er zo tussen krijgen, helaas lukte dit aan de linkerkant niet, er is te weinig ruimte tussen de kachelpot en de oliekoeler.
Dus moest de uitlaat er weer af en de kachelpot een stukje zakken om hem er tussendoor te krijgen.
De motor hangt een beetje scheef doordat de achterste motorsteun nog maar aan één kant vast zit.
De bumper ligt ook al klaar voor montage, aan de voorkant zit hij er al op.
De uitlaat had nog een lek onder het versteviging plaatje, dat heb ik gerepareerd met een kleine transplantatie.
Voor de koellucht geleidingsplaatjes aan de onderkant had ik een paar jaar geleden andere via marktplaats gekocht.
Dit zou het Europees model moeten zijn, helaas passen deze toch niet.
Deze blijken achteraf voor een 411 of 412 te zijn, deze zijn net iets kleiner vanwege de kleinere kachelpotten van een 411/412.
Als er hier nog iemand is die hier belangstelling voor heeft, laat maar het mij even weten, ik heb een dubbele set (tweede set was bestemd voor mijn andere type 4 project motor).
Dus nu heb ik het Amerikaanse plaatwerk maar weer gemonteerd, wel heb ik eerst de gaten even gedicht die niet meer gebruikt worden.
.
Verder was ik nog vergeten de pijpjes op de kachelpotten te monteren waar de slangen vanaf de elektrische fan op moeten komen.
Aan de rechterkant kon ik deze er zo tussen krijgen, helaas lukte dit aan de linkerkant niet, er is te weinig ruimte tussen de kachelpot en de oliekoeler.
Dus moest de uitlaat er weer af en de kachelpot een stukje zakken om hem er tussendoor te krijgen.
De motor hangt een beetje scheef doordat de achterste motorsteun nog maar aan één kant vast zit.
De bumper ligt ook al klaar voor montage, aan de voorkant zit hij er al op.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Ik mag weer legaal de weg op
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Gefeliciteerd, mooi dat je weer mag rijden.
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Mooi man. Misschien kun je nog een paar weekendjes mee pakken dit jaar
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: T2b Westfalia camper
Top man. Kun je weer genieten
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Ik ben nog wel afhankelijk van het weer, de bus is namelijk nog dakloos.
Ook moet het interieur nog ingebouwd worden.
Maar het ritje naar de garage was al genieten.
Ook moet het interieur nog ingebouwd worden.
Maar het ritje naar de garage was al genieten.
Re: T2b Westfalia camper
Gefeliciteerd, loon naar werken!!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: T2b Westfalia camper
Even met een stuk plastic en plakband een zonnedak erin maken!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Even een vraag aan de genen die mijn bus misschien nog kennen van de vorige eigenaar (Ferdinand)
Ik sta op het punt om nieuw hefdakdoek te bestellen voor mijn bus.
Nu zat er bij aanschaf van mijn bus oranje tentdoek op, maar op oudere foto's meen ik gezien te hebben dat er een beige tentdoek op zat.
Als dit klopt dan wil ik er nu ook graag weer een beige hefdakdoek op maken.
Graag hoor of lees ik of dit klopt?
Ik sta op het punt om nieuw hefdakdoek te bestellen voor mijn bus.
Nu zat er bij aanschaf van mijn bus oranje tentdoek op, maar op oudere foto's meen ik gezien te hebben dat er een beige tentdoek op zat.
Als dit klopt dan wil ik er nu ook graag weer een beige hefdakdoek op maken.
Graag hoor of lees ik of dit klopt?
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
De laatste grote klus die nog moet gebeuren is het verder restaureren van het hefdak.
Het hefdak sloot niet mooi tegen het dak van de bus en dat had meerdere oorzaken.
1. Één van de scharnieren was krom en een van de glijbusjes ontbrak, dit heb ik inmiddels opgelost door met brute kracht de boel weer recht te buigen en nieuwe glijbusjes gemonteerd.
2. Het hefdak is was vervormd, waarschijnlijk omdat deze lange tijd onder spanning heeft gestaan door het kromme scharnier.
De vervorming is ook aanwezig in het hout waar het tentdoek aanvast geniet moet worden.
Ik ben nu bezig om het hout van de zijkant los te zagen en probeer dan de zijkant in model te forceren en weer aan het hout vast te lijmen.
Ik twijfel alleen of het niet verstandiger is om het hout ook meteen te vervangen, heeft er iemand ervaring met een dergelijke klus?
Ook het uitzetmechanisme heb ik uitelkaar gehaald, de verbindingsbuis tussen beide kanten is behoorlijk ingesleten, ik moet daar een nieuwe voor maken, of deze weer oplassen.
Het verbaast mij ook dat er geen lagerbus in zit die de kracht verdeeld over een groter oppervlak, dat ga ik er nu wel in maken.
Misschien dat er oorspronkelijk wel iets in heeft gezeten want het gat in het deel wat om de buis draait is zeker 5 mm groter dan de diameter van de buis.
Het hefdak sloot niet mooi tegen het dak van de bus en dat had meerdere oorzaken.
1. Één van de scharnieren was krom en een van de glijbusjes ontbrak, dit heb ik inmiddels opgelost door met brute kracht de boel weer recht te buigen en nieuwe glijbusjes gemonteerd.
2. Het hefdak is was vervormd, waarschijnlijk omdat deze lange tijd onder spanning heeft gestaan door het kromme scharnier.
De vervorming is ook aanwezig in het hout waar het tentdoek aanvast geniet moet worden.
Ik ben nu bezig om het hout van de zijkant los te zagen en probeer dan de zijkant in model te forceren en weer aan het hout vast te lijmen.
Ik twijfel alleen of het niet verstandiger is om het hout ook meteen te vervangen, heeft er iemand ervaring met een dergelijke klus?
Ook het uitzetmechanisme heb ik uitelkaar gehaald, de verbindingsbuis tussen beide kanten is behoorlijk ingesleten, ik moet daar een nieuwe voor maken, of deze weer oplassen.
Het verbaast mij ook dat er geen lagerbus in zit die de kracht verdeeld over een groter oppervlak, dat ga ik er nu wel in maken.
Misschien dat er oorspronkelijk wel iets in heeft gezeten want het gat in het deel wat om de buis draait is zeker 5 mm groter dan de diameter van de buis.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: T2b Westfalia camper
Ben geneigd om te denken dat er een nylon bis in gezeten heeft , mede gezien de slijtage vd stangen, dat is vrij breed.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Is een uitgelubberd gat. En is normaal metaal op metaal. R.. west.. heeft deze wel nieuw.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
De diameter van het gat is daar veel te groot voor, en de buis zou dan ook al door gesleten moeten zijn.
Ik denk net als Old brumax, dat er ooit een kunstof bus in heeft gezeten.
Ik denk net als Old brumax, dat er ooit een kunstof bus in heeft gezeten.
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
T2b Westfalia camper
Heb die van mij gerepareerd door er een nieuw stuk in te lassen.
Geen restanten van kunstof of iets dergelijks in gevonden.
Denk dat er nooit iets in heeft gezeten.
Fred
Geen restanten van kunstof of iets dergelijks in gevonden.
Denk dat er nooit iets in heeft gezeten.
Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.