T2b Westfalia camper [Reserve motorblok]
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Montage van de nieuwe rubbers is relatief eenvoudig, je kunt ze gewoon in een sleuf schuiven.
Het lastigste is het verwijderen van de oude rubbers, deze zitten geborgd door het lokaal vervormen van het aluminium met een centerpunt, die moet je voorzichtig weer open buigen/wrikken.
Voor het rubber aan de bovenkant van het bovenste ruitje moet je het raam verwijderen, dat gaat relatief eenvoudig de ramen zitten aan beide kanten op de scharnieren geschroefd met twee schroefjes aan elke kant.
Voor de verticale rubbers moet je één van de lange kanten van het grote frame verwijderen.
Dat is op zich ook niet zo moeilijk, maar het ongedaan maken van de borging is wel wat lastiger omdat je er moeilijk bij kunt.
Deze rubbers heb ik voorlopig even laten zitten, ze waren nog in goede conditie.
Het lastigste is het verwijderen van de oude rubbers, deze zitten geborgd door het lokaal vervormen van het aluminium met een centerpunt, die moet je voorzichtig weer open buigen/wrikken.
Voor het rubber aan de bovenkant van het bovenste ruitje moet je het raam verwijderen, dat gaat relatief eenvoudig de ramen zitten aan beide kanten op de scharnieren geschroefd met twee schroefjes aan elke kant.
Voor de verticale rubbers moet je één van de lange kanten van het grote frame verwijderen.
Dat is op zich ook niet zo moeilijk, maar het ongedaan maken van de borging is wel wat lastiger omdat je er moeilijk bij kunt.
Deze rubbers heb ik voorlopig even laten zitten, ze waren nog in goede conditie.
- DOKA '73
- Gevorderde
- Berichten: 875
- Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Vijfhuizen (N-H)
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Altijd mooi, een goed opgeknapte bus in de lak! Veel plezier met het opbouwen,
grt Richard
grt Richard
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""
http://www.a-leebel.nl/
http://www.a-leebel.nl/
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Komt goed.
De achterruit zit er ook in.
Alleen jammer dat de aansluitpunten lager zitten dan bij de originele ruit, nu passen de originele aansluitdraden er niet op
De aansluitingen op de originele ruit zitten bijna bovenin de hoeken.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
De achterruit zit er ook in.
Alleen jammer dat de aansluitpunten lager zitten dan bij de originele ruit, nu passen de originele aansluitdraden er niet op
De aansluitingen op de originele ruit zitten bijna bovenin de hoeken.
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: T2b Westfalia camper
Dan heb je de ruit er op z'n kop in zitten!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Dat was ook mijn gedachte! De aansluitpunten moeten vlak bij de scharnierbeugels zitten, anders heb je wel erg lange kabels nodig! Bovendien heb je dan een vreselijk kwetsbare verbinding!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Dat begint er steeds beter uit te zien. Mooie vorderingen. Blijven benieuwd naar het eind resultaat
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Nee, dat past niet eens en de aansluiting zou nog verder naar beneden komen te zitten.
Laatst gewijzigd door blokkever op zo jun 21, 2020 22:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Afgelopen week heb alle elektra weer aangesloten en getest.
Het groot licht relais heb ik vervangen door een Europees model zodat ik nu ook kan signaleren wanneer het licht niet aan staat en ook als de bus niet op contact staat.
Daarvoor moest ik wel een extra plusdraad naar het relais trekken.
Alles werkt nu zoals bedoeld.
Mijn bus is ook uitgerust met een " buzzer" die gaat zoemen wanneer de contactsleutel nog in het contactslot zit en je de bestuurdersdeur open doet, ik vind dat behoorlijk irritant en had het
"buzzer" relais daarom er uit getrokken voorheen.
Nu wil ik dit relais gaan gebruiken als waarschuwing dat wanneer de lichten nog branden wanneer je uitstapt, dus daar moet ik nog even een draadje voor trekken en de draad die vanaf het contactslot komt verwijderen.
Bij het tevoorschijn halen van de achterlichten werd ik weer herinnerd aan de slechte toestand van de behuizingen, het plastic aan de randen is behoorlijk bros geworden in de loop der jaren en dat past niet echt op een pas gespoten bus vind ik.
Daarom maar een paar nieuwe lamphouders besteld en tegelijk ook maar één nieuw bumper rubber mee besteld voor de achterbumper.
Het oude rubber zat geplakt, wat volgens mij niet origineel is (ik denk dat het een rubber van een T3 was).
Het groot licht relais heb ik vervangen door een Europees model zodat ik nu ook kan signaleren wanneer het licht niet aan staat en ook als de bus niet op contact staat.
Daarvoor moest ik wel een extra plusdraad naar het relais trekken.
Alles werkt nu zoals bedoeld.
Mijn bus is ook uitgerust met een " buzzer" die gaat zoemen wanneer de contactsleutel nog in het contactslot zit en je de bestuurdersdeur open doet, ik vind dat behoorlijk irritant en had het
"buzzer" relais daarom er uit getrokken voorheen.
Nu wil ik dit relais gaan gebruiken als waarschuwing dat wanneer de lichten nog branden wanneer je uitstapt, dus daar moet ik nog even een draadje voor trekken en de draad die vanaf het contactslot komt verwijderen.
Bij het tevoorschijn halen van de achterlichten werd ik weer herinnerd aan de slechte toestand van de behuizingen, het plastic aan de randen is behoorlijk bros geworden in de loop der jaren en dat past niet echt op een pas gespoten bus vind ik.
Daarom maar een paar nieuwe lamphouders besteld en tegelijk ook maar één nieuw bumper rubber mee besteld voor de achterbumper.
Het oude rubber zat geplakt, wat volgens mij niet origineel is (ik denk dat het een rubber van een T3 was).
Laatst gewijzigd door blokkever op do jun 25, 2020 13:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Dat brokkelen herken ik; heeft de mijne ook last van.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Tja, slechte kwaliteit hè, is na 50 jaar al versleten
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Ze worden niet meer gemaakt zoals vroeger.
Ondanks dat het origineel VW onderdelen zijn heb ik toch het metalen deel waar de fittingen in zitten overgezet van de oude naar de nieuwe units.
De contacten van de oude zijn gemaakt van beryllium-koper en de nieuwe zijn gewoon verzinkt staal en ziet er goedkoop uit.
Bovendien verschilt de afmeting van de aansluiting van de achterlicht / remlicht fitting, bij de oude zijn deze verschillend zodat je het niet fout kunt aansluiten.
Ondanks dat het origineel VW onderdelen zijn heb ik toch het metalen deel waar de fittingen in zitten overgezet van de oude naar de nieuwe units.
De contacten van de oude zijn gemaakt van beryllium-koper en de nieuwe zijn gewoon verzinkt staal en ziet er goedkoop uit.
Bovendien verschilt de afmeting van de aansluiting van de achterlicht / remlicht fitting, bij de oude zijn deze verschillend zodat je het niet fout kunt aansluiten.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Achterlicht units vallen nog mee. Die van ons waren verder vergaan rond de randen
Maar ja op zo’n nette bus wil je dat ook weer netjes hebben
Maar ja op zo’n nette bus wil je dat ook weer netjes hebben
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Ik heb al een poosje geen update geplaatst, wat niet betekent dat ik niks heb gedaan de afgelopen weken.
Inmiddels staat de bus weer op zijn wielen en heb ik de de laatste nieuwe remleidingen gemaakt en gemonteerd.
Ik heb het remsysteem afgevuld met dot 5 siliconen remvloeistof, ik gebruik dit in mijn kever ook al 12 jaar en ben daar erg tevreden over.
Verder ben ik bezig de motor weer klaar te maken voor montage, daar moest nog een andere kop op omdat er een scheur bij de uitlaatpoort van cilinder 1 zat.
Deze kop is bewerkt zodat deze dezelfde afmetingen heeft als de ander kop en ik ben nog bezig om de klepgeleiders te vervangen, vooral die van de uitlaat zat behoorlijk speling op.
De komende weken ga ik de leidingen en elektra voor het LPG systeem er weer in leggen, deze keer op een nettere manier dan de vorige keer door een erkend inbouwstation is gedaan.
Inmiddels staat de bus weer op zijn wielen en heb ik de de laatste nieuwe remleidingen gemaakt en gemonteerd.
Ik heb het remsysteem afgevuld met dot 5 siliconen remvloeistof, ik gebruik dit in mijn kever ook al 12 jaar en ben daar erg tevreden over.
Verder ben ik bezig de motor weer klaar te maken voor montage, daar moest nog een andere kop op omdat er een scheur bij de uitlaatpoort van cilinder 1 zat.
Deze kop is bewerkt zodat deze dezelfde afmetingen heeft als de ander kop en ik ben nog bezig om de klepgeleiders te vervangen, vooral die van de uitlaat zat behoorlijk speling op.
De komende weken ga ik de leidingen en elektra voor het LPG systeem er weer in leggen, deze keer op een nettere manier dan de vorige keer door een erkend inbouwstation is gedaan.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: T2b Westfalia camper
Na het vervangen van de klepgeleiders moesten de klepzittingen opnieuw worden gefreesd, dit heb ik laten doen bij een ander "air cooled" liefhebber
Tijdens het frezen bleek dat er behoorlijk wat materiaal weggehaald moest worden om dit weer goed te krijgen waardoor de kleppen behoorlijk dieper zouden komen te liggen ( te diep naar mijn smaak).
Uiteindelijk heb ik de andere kop er ook af gehaald om te kijken wat daar de staat van is, daarvan waren de klepzittingen ook al aardig ingeslagen, deze hebben we ook lichtjes bewerkt om de hoeken en raakvlak op de klepzittingen weer netjes te krijgen.
En ik ben voor montage van een maatje grotere uitlaatkleppen gegaan 34 i.p.v. 33 mm, dit is ook een standaard maat, o.a. gebruikt voor de 1800 koppen en na wat onderzoek blijkt dat de afmetingen van de klepzittingen wel gelijk is aan die voor de 33mm kleppen.
Door het gebruik van de 34 mm kleppen liggen deze weer mooi op de gewenste hoogte in de koppen en kunnen ze er weer een poosje tegenaan.
Daarna de motor weer opgebouwd en een koude compressie test gedaan, op cilinder 3 ruim 9 bar en de andere cilinders net onder de 9 bar gemeten.
Wel bijzonder dat juist cilinder 3 de hoogste compressie heeft, maar dit is wel bij koude motor, dus zegt nog niet zoveel.
Ik ontdekte ook nog een kleine lekkage aan de versnellingsbak bij het neusstuk, dus die heb ook nog even los gehad en voorzien van nieuwe pakking.
Daarna motor weer opgebouwd met de benzine en LPG injectie delen en weer in de bus gebouwd, dat voelt echt lekker na al die jaren geen motor in de bus te hebben gehad.
Na alles aangesloten te hebben, benzine in de tank gedaan om hem te kunnen starten.
Helaas ging dat niet door, de benzinepomp lekte.
Ik had nog een reserve benzinepomp liggen uit een Porsche 914, deze is een maatje groter en de uitstroom aansluiting is anders, dus de montage beugels aangepast en een verloop van M12 schroefdraad naar 8 mm slangpilaar gehaald om de pomp te kunnen aansluiten.
Daarna eerste startpoging, de motor sloeg direct aan alleen ging daarna vrij snel op 3 cilinders lopen.
Na wat troubleshooting tot de conclusie gekomen dat de injector van cilinder 4 niet goed meedoet.
Gelukkig was er een andere bus liefhebber bereid om even langs te komen met zijn injectie onderdelen zodat we tijdelijk even de injectoren konden wisselen om zeker te zijn dat daar de oorzaak lag.
Het resultaat is een heel mooi lopende motor, wel lawaaierig, want er is nog geen demper gemonteerd.
Filmpje
Tijdens het frezen bleek dat er behoorlijk wat materiaal weggehaald moest worden om dit weer goed te krijgen waardoor de kleppen behoorlijk dieper zouden komen te liggen ( te diep naar mijn smaak).
Uiteindelijk heb ik de andere kop er ook af gehaald om te kijken wat daar de staat van is, daarvan waren de klepzittingen ook al aardig ingeslagen, deze hebben we ook lichtjes bewerkt om de hoeken en raakvlak op de klepzittingen weer netjes te krijgen.
En ik ben voor montage van een maatje grotere uitlaatkleppen gegaan 34 i.p.v. 33 mm, dit is ook een standaard maat, o.a. gebruikt voor de 1800 koppen en na wat onderzoek blijkt dat de afmetingen van de klepzittingen wel gelijk is aan die voor de 33mm kleppen.
Door het gebruik van de 34 mm kleppen liggen deze weer mooi op de gewenste hoogte in de koppen en kunnen ze er weer een poosje tegenaan.
Daarna de motor weer opgebouwd en een koude compressie test gedaan, op cilinder 3 ruim 9 bar en de andere cilinders net onder de 9 bar gemeten.
Wel bijzonder dat juist cilinder 3 de hoogste compressie heeft, maar dit is wel bij koude motor, dus zegt nog niet zoveel.
Ik ontdekte ook nog een kleine lekkage aan de versnellingsbak bij het neusstuk, dus die heb ook nog even los gehad en voorzien van nieuwe pakking.
Daarna motor weer opgebouwd met de benzine en LPG injectie delen en weer in de bus gebouwd, dat voelt echt lekker na al die jaren geen motor in de bus te hebben gehad.
Na alles aangesloten te hebben, benzine in de tank gedaan om hem te kunnen starten.
Helaas ging dat niet door, de benzinepomp lekte.
Ik had nog een reserve benzinepomp liggen uit een Porsche 914, deze is een maatje groter en de uitstroom aansluiting is anders, dus de montage beugels aangepast en een verloop van M12 schroefdraad naar 8 mm slangpilaar gehaald om de pomp te kunnen aansluiten.
Daarna eerste startpoging, de motor sloeg direct aan alleen ging daarna vrij snel op 3 cilinders lopen.
Na wat troubleshooting tot de conclusie gekomen dat de injector van cilinder 4 niet goed meedoet.
Gelukkig was er een andere bus liefhebber bereid om even langs te komen met zijn injectie onderdelen zodat we tijdelijk even de injectoren konden wisselen om zeker te zijn dat daar de oorzaak lag.
Het resultaat is een heel mooi lopende motor, wel lawaaierig, want er is nog geen demper gemonteerd.
Filmpje
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: T2b Westfalia camper
Mooi is dat hè, na zoveel tijd weer een lopende motor in het achteronder! Heel herkenbaar!
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/