M-codes ontcijferd, wie volgt?

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door zomerbloempje » za nov 30, 2013 19:20 pm

KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
TMOS71
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: zo dec 08, 2013 21:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door TMOS71 » wo jan 08, 2014 10:46 am

Afbeelding

Resulteerde in het volgende:

Model

Type 2 (T2) mod. 231(2) :
- Kombi
- 8 seater (arrangement 2-3-3)
- Sliding door right
- LHD

Chassis number 2342012137
Serial number 012 137
Modelyear 1974
Planned production date Wednesday, 29 August 1973
Number for production planning (temporary serial number) 7535

Type of engine Type 1 (AS) - 1584cc, 37 kW (50 bhp DIN)
Type of transmission Manual 4-speed gearbox
Paint color L20B - Bright Orange
Interior color (doorpanels and seats) 51 - Dark Beige Leatherette
Destination *** unknown ***


248 Ignition-starter switch without steering lock

248 Fire portable self powered pump (TSF), standard equipment to specification DIN 14530 (part 15) and DIN 14502 (part 2) Concerned models: Fire-truck

500 Full width metal (half-height) partition between cabin and load compartment with 2-seater passenger seat Concerned models 211-244

506 With brake servo and dual circuit brake warning light (LHD)
Concerned models 211-271

507 Vent wings in cab doors
Concerned models 211-235 261-274

Unknown codes:
722
3 156 169

Iemand die nog iets meer kan vertellen aan de hand van de "unknown" codes? (of zijn die echt unknown?)

Gebruikersavatar
molenari
Actief Lid
Berichten: 183
Lid geworden op: vr jun 30, 2006 21:41 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Garmer-sur-le-Wold
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door molenari » wo jan 08, 2014 19:07 pm

TMOS71 schreef:(...)
Destination *** unknown ***


248 Ignition-starter switch without steering lock

248 Fire portable self powered pump (TSF), standard equipment to specification DIN 14530 (part 15) and DIN 14502 (part 2) Concerned models: Fire-truck

(...)

Unknown codes:
722
3 156 169

Iemand die nog iets meer kan vertellen aan de hand van de "unknown" codes? (of zijn die echt unknown?)


Bij M-code 248 staat iets met 'firepump', dit klopt niet, het moet de eerste optie zijn die is vermeld: dus "contactslot zonder stuurslot".

Code 722 is waarschijnlijk een speciale aanpassing die is gedaan in de productie voor Nederland begin jaren 70. Het staat op bijna alle bussen die in die tijd naar Nederland zijn geëxporteerd. Ik heb nergens kunnen vinden waar het voor staat. Ik kan ook niets vreemds ontdekken aan Nederlandse bussen uit die tijd t.o.v. die bijv in Duitsland zijn verkocht. Het kan iets heel onbenulligs zijn, misschien wel iets wat we 40 jaar na dato niet meer kunnen terugvinden zoals een accu van een specifiek merk of een speciaal soort autoband, Kortom: code onbekend.

HO is exportbestemming Nederland ('Holland').

De codes '3 156 169' zie ik niet op het M-plaatje van je bus staan, is dit een foutje van de vertaalsite?
[u]Currently starring in my fleet:[/u]
typ 21: '67, '71, '77, '79
typ 22: '78 ([color=brown][i]champagne edition II[/i][/color])
typ 23: '70, '78

'[i][color=DarkRed]...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...[/color][/i]'

Gebruikersavatar
TMOS71
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: zo dec 08, 2013 21:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door TMOS71 » wo jan 08, 2014 21:43 pm

molenari schreef:
Bij M-code 248 staat iets met 'firepump', dit klopt niet, het moet de eerste optie zijn die is vermeld: dus "contactslot zonder stuurslot".

Code 722 is waarschijnlijk een speciale aanpassing die is gedaan in de productie voor Nederland begin jaren 70. Het staat op bijna alle bussen die in die tijd naar Nederland zijn geëxporteerd. Ik heb nergens kunnen vinden waar het voor staat. Ik kan ook niets vreemds ontdekken aan Nederlandse bussen uit die tijd t.o.v. die bijv in Duitsland zijn verkocht. Het kan iets heel onbenulligs zijn, misschien wel iets wat we 40 jaar na dato niet meer kunnen terugvinden zoals een accu van een specifiek merk of een speciaal soort autoband, Kortom: code onbekend.

HO is exportbestemming Nederland ('Holland').

De codes '3 156 169' zie ik niet op het M-plaatje van je bus staan, is dit een foutje van de vertaalsite?


Dank voor de toelichting. Hier het plaatje, ik denk inderdaad dat de vertaalsite iets raars deed.

Afbeelding

Hebben 8 persoonsbusjes altijd GEEN achterklep? Of is het een "speciale" uitvoering geweest o.i.d.?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door old brumax » wo jan 08, 2014 21:55 pm

Nee het is geen speciale maar een heel speciale uitvoering, ben er nog nooit een tegen gekomen maar dat hoeft nu ook weer niet te zeggen dat er niet meer zijn, maar zeker apart!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door Sjupergrover » vr jan 10, 2014 16:28 pm

ben wel eens benieuwd hoe dat er van binnen uitziet, zie je daar ook geen naden van de achterklep zitten? Het lijkt toch het meeste op een stukje huisvlijt van iemand.
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
TMOS71
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: zo dec 08, 2013 21:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door TMOS71 » zo jan 12, 2014 20:30 pm

We gaan binnenkort nog eens heel goed kijken, ook en met name aan de binnenzijde. Aan de buitenzijde is het (als er al een klep zit) erg goed weggewerkt/gelast/geplamuurd... Gezien het feit dat het interieur ook huisvlijt is verbaast weinig ons ;-) We houden jullie op de hoogte...

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door jerupke » zo apr 27, 2014 19:38 pm

Jullie weten de spannning er wel goed in te houden.... :-)
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
TMOS71
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: zo dec 08, 2013 21:20 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door TMOS71 » zo apr 27, 2014 21:01 pm

Lol. De achterklep blijkt goed verstopt te zijn. Van binnen kun je de scharnierpunten nog zien. Van buiten moet je heel goed kijken om enige naden heel vaag te zien.... Binnenkort maar eens een busverhaal met foto's starten (we kregen nog wat foto's) van de vorige eigenaar...

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door ardeko » zo jun 15, 2014 11:39 am

Voor de liefhebbers heb ik een m-code gevonden Afbeelding
Wil iemand deze ontcijferen ?

...tapatalked

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door EeVeeWee » zo aug 17, 2014 10:17 am

Ik heb ook drie plaatjes gevonden in/op mijn bus;
Een USA plaatje:

Afbeelding

Een ID plaatje:

Afbeelding

En het M-plaatje:

Afbeelding

De code's betekenen het volgende:

09 D = Production Date: December 9, 1968

508 = Sliding window in the sliding door and in opposite side panel F 218 2000 001 --

21 = ??? misschien dit? Interior color (doorpanels and seats) 51 - Dark Beige Leatherette

426 = Specifications for the USA M020, M047, M102, sealed beem headlamps... (?)

042 = Tires approved by research and development department and free from import duty and costs

177 = Rear bench seat in passenger compartment

507 = Vent wings in cab doors

UP = USA, Portland

2310 = Cargo doors right, left hand drive (alleen wat de 0 betekent ???)

424251 = 4242.. L282 lotosweiß lotus white

9087238 = Tussen Aug 1 (21)9 000 001 Start of 1969 model year en Dec 31 (21)9 098 974, dus gebouwd in december 1968

Heeft iemand nog aanvullingen bij de vraagtekens?
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door EeVeeWee » zo aug 17, 2014 20:43 pm

ardeko schreef:Voor de liefhebbers heb ik een m-code gevonden
Spoiler:

Wil iemand deze ontcijferen ?

...tapatalked


Hier staat hij:

http://www.vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=1778
Dus.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door Tuinkabouter90 » zo aug 17, 2014 21:47 pm

de code`s die ik op m`n m-plate heb staan

72 099 849
E1E150 A25 073
06 4 7507 HO 2310 11

:-)

weet niet hoe ik foto moet doen :-P

Gebruikersavatar
ardeko
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: zo mar 02, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Amsterdam

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door ardeko » zo aug 17, 2014 22:01 pm

EeVeeWee schreef:
ardeko schreef:Voor de liefhebbers heb ik een m-code gevonden
Spoiler:

Wil iemand deze ontcijferen ?

...tapatalked


Hier staat hij:

http://www.vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=1778

Thanks !
Ik heb wel een idee wie deze foto heeft gemaakt ! Begint met een M en eindigd met ax ?

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: M-codes ontcijferd, wie volgt?

Bericht door EeVeeWee » ma aug 18, 2014 9:43 am

Tuinkabouter90 schreef:de code`s die ik op m`n m-plate heb staan

72 099 849
E1E150 A25 073
06 4 7507 HO 2310 11

:-)

weet niet hoe ik foto moet doen :-P


Hier staat ie:

http://vw-mplate.com/mcode.php?lang=EN&id=22261
Dus.

Plaats reactie