Regeerakkoord 2012 oldtimers

Wil je gewoon iets kwijt ? Zeg het dan hier.
Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Rykers » di apr 16, 2013 19:38 pm

hanhoo schreef:Nou nou. Klaag klaag. Nederland is zo'n beetje het enige land waar opbrengsten vanuit motorrijtuigenbelasting daadwerkelijk ook in het wegennet worden gestoken.

Tja, laten we iedereen vrijstellen. Dan gaat er weer een andere belasting omhoog. Of wil je de Belgische wegen?


Zijn er ook nog bronnen waar dat uit blijkt? Bij mijn weten is het namelijk inmiddels al een heel aantal jaren dat de opbrengsten van de mrb de kosten voor wegonderhoud overstijgen. De mrb is ook geen 'wegenbelasting' maar 'houderschapsbelasting'.

Iedereen vrijstellen is ook wel een door de bocht opmerking :? Waar het volgens mij om gaat is dat snel wordt gekeken in waar nu elders geld opgehaald kan worden in plaats van nog eens goed te kijken of al het geld dat wordt uitgegeven wel aan de juiste dingen worden uitgegeven. Meer geld ophalen is politiek blijkbaar altijd makkelijker dan echt bezuinigen en dus snijden in uitgaven.

Daarnaast vind ik het principe wel vreemd om toch geld te gaan vragen voor auto's die vrijwel niet op de weg komen omdat de eigenaren een andere auto dagelijks gebruiken en daar gewoon belasting voor betalen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door hanhoo » di apr 16, 2013 19:44 pm

Ik wens de ministers veel wijsheid in hun keuzes. Maar het moet in de lengte of de breedte komen. Klagen hebben we nog nooit een euro mee gewonnen. Dus dat er wat gaat veranderen is duidelijk, en 'gratis' een enige auto voor de deur hebben omdat hij oud is, zal ongetwijfeld over zijn. De regeling is daar nooit voor bedoelt maar hebben velen hier wel een weg naar minder belasting betalen gevonden. Goed recht hoor, het mag immers. Maar niet mopperen als het ineens over is.

Ik geloof dat we deze week ook een 'Margriet-rel' hadden? Wat ze deden qua successierecht mocht wel, maar is nu per wet bestreden. Ook die maas in de belastingwet is verdwenen. Waarom? Omdat hij gebruikt werd waarvoor hij niet bedoelt was. Lullig als je getroffen wordt, natuurlijk. Maar terecht is het wel.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Rykers
Actief Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: vr mar 16, 2007 21:38 pm
Locatie: Zoetermeer

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Rykers » di apr 16, 2013 19:49 pm

Eens dat het 'misbruik' van de regeling best tegen gegaan mag worden, maar dat kan ook veel eenvoudiger via andere oplossingen, alleen leveren die de staatskas minder op dan de 153 miljoen die nu al is ingeboekt in het regeerakkoord. Bijvoorbeeld alleen vrijstelling als je voor een andere auto op je naam wel mrb betaald o.i.d.

Enige dat we nu kunnen doen is afwachten. Het is in iedergeval wel duidelijk dat het niet meer om het milieu gaat wat wel duidelijk in het regeerakkoord stond. Het gaat nu alleen nog om het bedrag...

JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door JDDV » di apr 16, 2013 19:54 pm

Onbetrouwbaar is de overheid wel degelijk.

Als je betrouwbaar bent hou je vast aan je beloften en je verhaal en wijzig je deze niet steeds. Dit laatste is wat die haagse rakkers continue wel doen...onbetrouwbaar dus

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Gliset » di apr 16, 2013 20:30 pm

JDDV schreef:Onbetrouwbaar is de overheid wel degelijk.

Als je betrouwbaar bent hou je vast aan je beloften en je verhaal en wijzig je deze niet steeds. Dit laatste is wat die haagse rakkers continue wel doen...onbetrouwbaar dus

Onbetrouwbaar klinkt zo negatief. Noem het liever visieloos. In 'Den Haag' weet klaarblijkelijk niemand waar we met dit land heen willen, dus waait iedereen met de wind mee. Dus lijken we het ene jaar iets te willen doen aan het milieu, maar schaffen we elke positieve regeling die succesvol wordt gelijk weer af.

Voor de motorrijtuigenbelasting is het al helemaal een zooitje. Er waren ooit plannen om het gebruik van de auto in met name de spits flink aan te gaan pakken. Zorgen dat er minder auto's op de weg komen = minder files, zonder dat er meer asfalt nodig is. Goed voor de doorstroming én het milieu. Dat plan heette iets van rekeningrijden. Houderschapsbelasting was dan min of meer overbodig, en zou worden afgeschaft. Helaas komt rekening rijden er niet (terwijl in andere landen dat prima werkt, vooral ook omdat mensen er vertrouwen in hebben dat wat ze betalen voor het rijden ook daadwerkelijk in wegen wordt gestoken, zie bijvoorbeeld de Noorse tolheffing), dus blijft de MRB. Ach, en er is een sentiment dat er veel profiteurs op de weg zijn (die met die youngtimers, zonder belasting maar wel vuile diesels). Dat die groep maar klein is deert niet echt, er is in de hele groep 153M€ te halen (en dat er dan ook kosten komen door minder restauraties en onderhoud (=belastingopbrengst!) deert ook niet, want is een ander potje...). Het gaat echt nergens anders om, al het andere is mooipraterij. Als het ging om terugdringen verbruik waren er andere middelen (zoals eerder geschreven), als het ging om het milieu werken accijns nog beter. Niets van dit alles, het gaat gewoon om geld.

We zullen zien wat de leden van de Kamer er nog van maken, want de ministers geven geen richting (ja, richting afschaffing en 153M€)...
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door mobiel70 » di apr 16, 2013 22:59 pm

Je hebt gelijk Gliset: onbetrouwbaar klinkt erg negatief. En dat terwijl politici uiterst betrouwbare lieden zijn. je weet 100% zeker dat ze altijd anders doen dan dat ze hebben beloofd.
Kijk ik heel even terug in de discussie (en dan met name het bericht dat ik eerder plaatste): internationaal is de norm fiscale vrijstelling voor auto's ouder dan dertig jaar. Maar ja, in dit land moeten we weer helemaal afwijken, want de gemiddelde burger betaalt slechts 65% belasting. Iedereen betaalt minimaal 35% loonheffing, tel daar de accijns, BTW, leges en dergelijke bij op en je komt met veel geluk tot 65%, vermoedelijk is het meer. En dan komt er dit verhaal, zogenaamd omdat rijden met een oldtimer slecht zou zijn voor het milieu. Als dat dan niet houdbaar is, komt er een ander verhaal en aan het slot wordt duidelijk wat er speelt: de Haagse roofridders willen gewoon de laatste centen ook nog uit de bevolking persen. Laten we het niet vergeten: ik krijg nog altijd een kwartje van Kok (inmiddels door de rentederving topt zeker een tientje aangegroeid :D ), en de crisis waar we nu in zouden zitten is vooral door politici en banken veroorzaakt. Maar ik moet hem gaan betalen... Ik kan me de reacties van hiervoor dan ook goed voorstellen! En de volgende stunt ligt al op de plank: het "Mondriaan-akkoord"... Ook dat verhaal gaat weer geld kosten. maar ach, als je nou veel geld uitgeeft suggereert meneer R. met een grote grijns op zijn postzegel, dan gaat dat misschien niet door. Je hebt dus gelijk: het gaat alleen om het geld. Ik verwacht dat de kamer er gewoon achteraan hobbelt, want die heeft evenmin een visie. Er is geen beleid, er is geen visie, er is slechts een ding.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door houtstoker » wo apr 17, 2013 5:15 am

Gliset schreef:
JDDV schreef:Onbetrouwbaar is de overheid wel degelijk.

Voor de motorrijtuigenbelasting is het al helemaal een zooitje. Er waren ooit plannen om het gebruik van de auto in met name de spits flink aan te gaan pakken. Zorgen dat er minder auto's op de weg komen = minder files, zonder dat er meer asfalt nodig is. Goed voor de doorstroming én het milieu. Dat plan heette iets van rekeningrijden. Houderschapsbelasting was dan min of meer overbodig, en zou worden afgeschaft. Helaas komt rekening rijden er niet (terwijl in andere landen dat prima werkt, vooral ook omdat mensen er vertrouwen in hebben dat wat ze betalen voor het rijden ook daadwerkelijk in wegen wordt gestoken, zie bijvoorbeeld de Noorse tolheffing), dus blijft de MRB.

Dit verhaal is iets te kort weergegeven. Wat ik hier mis, is dat de wegenbelasting in de aanloop naar rekening rijden fors verhoogd is! Dit zou zijn om te stimuleren dat de kastjes voor rekening rijden zo snel mogelijk ingebouwd zouden worden, maar na afschaffing van rekening rijden is deze verhoging nooit terug gedraaid.

Een ander ding wat ook speelt, en waar ik ook een probleem mee heb, is dat de wegenbelasting niet eerlijk geheven wordt. Er bestaat immers een bevolkingsgroep die veel rijdt, maar minder wegenbelasting hoeft te betalen. De korting op de wegenbelasting kan oplopen tot ca 75%, en er wordt niet gedaan aan brandstof toeslagen. Deze Bevolkingsgroep wordt ondernemer genoemd

Dan hebben we ook de BPM nog. EU heeft moeite met deze regeling, en deze belasting is al een paar keer verboden! Ipv naar de strekking van zo een verbod te luisteren is toen de naam en de heffingsgrondslag (berekening) aangepast door de NL regering. Op dit moment wordt de BPM idd afgeschaft, maar dan moet er meer wegenbelasting betaald worden. Op dit moment dus tot zo'n 900% meer (voor de vergelijking een diesel genomen) als in de ons omringende landen. Ik kan helaas niet stellen dat onze wegen 900% beter zijn!

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door houtstoker » wo apr 17, 2013 6:03 am

hanhoo schreef:Nou nou. Klaag klaag. Nederland is zo'n beetje het enige land waar opbrengsten vanuit motorrijtuigenbelasting daadwerkelijk ook in het wegennet worden gestoken.

Even de wikipedia erbij gepakt, dat werkt het makkelijkst
wikipedia schreef:De motorrijtuigenbelasting is nu geen 'doelbelasting' meer - het geïnde bedrag wordt niet meer automatisch aan de wegen of de infrastructuur besteed. De inkomsten uit de wegenbelasting overstijgen dan ook de uitgaven aan het wegenonderhoud. Het geld gaat naar de algemene middelen, dit geldt voor het Rijk en voor de provincie. Voor de provincie zijn de 'provinciale opcenten' verreweg de belangrijkste inkomstenbron.

De voornaamste bron van inkomsten vormt de gewone burger. Voor ondernemers geld een apart tarief (geen BPM, verlaagde wegenbelasting/houderschapsbelasting) waardoor het principe "de verbruiker betaald" niet van toepassing is. Deze houderschapsbelasting, en ook de BPM zijn gewoon maatregelen om de burger te melken!

Dank hierbij ook;
- kwartje van Kok
- aanpassingen (verhogingen) MRB ivm rekeningrijden
- aanpassingen (afschaffingen?) mrb vrijstellingen
- verhoging brandstofaccijnzen (In Duitsland is voor het eerst de diesel goedkoper als hier)

Ik wil hier niemand beledigen, en heb mijn vorige post daarom aangepast.

sjefke
Luchtgekoeld
Berichten: 1359
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:31 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door sjefke » wo apr 17, 2013 7:37 am

Ad, wat bedoel je met voor het eerst is de diesel goedkoper in Duitsland? Dat is al enkele jaren zo hoor?
Bloedgroep T2

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Wilfred » wo apr 17, 2013 8:10 am

De mensen op het forum, waaronder ik, klagen natuurlijk ook het hardst omdat we zelf getroffen worden (mogelijk). :-)

Wat wel echt jammer is, is dat er gewoon wordt gekeken naar direct, snel geld. Er wordt niet doorgerekend wat het verlies aan inkomsten is van handel in oldtimers, restauratie, bedrijven die producten leveren specifiek voor oldtimers, oldtimer dagen, clubactiviteiten etc, en de extra uitgaven door meer werkloosheid door banenverlies in oldtimerbranche. Ik ben oprecht benieuwd hoeveel euro's er onder de streep bij in de schatkist komen, Dat mag wel eens uitgezocht worden.

Daar komt bij dat oldtimers graag gezien zijn bij evenementen etc, maar ook daarbuiten. Ik wordt er blij van als ik me lekker weer een mooie oldtimer over de wegen zie snorren. Ik ben echt bang dat het land weer een beetje lelijker gaat worden.

(oldtimers voor dagelijks gebruik ben ik trouwens tegen. Dan vind ik volle mep belasting wel terecht.)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
houtstoker
Gevorderde
Berichten: 762
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
Locatie: Maasbree, Limburg

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door houtstoker » wo apr 17, 2013 8:41 am

sjefke schreef:Ad, wat bedoel je met voor het eerst is de diesel goedkoper in Duitsland? Dat is al enkele jaren zo hoor?

Sorry Sjef, maar dit is pas zo miv 2013, dankzij de accijns verhoging in Nederland. Benzine is idd al jaren véél goedkoper als hier. Nu zit in Duitsland een fors gedeelte van de wegenbelasting in de brandstof. In NL is de brandstof duurder als in het buitenland zónder dat de wegenbelasting hierin verwerkt zit. Sinds de laatste accijns verhoging is het voor nóg meer mensen lonend geworden om in Duitsland te tanken.

Omdat bouwmaterialen en verschillende levensmiddelen (vlees, gevogelte, drank, limonade) in Duitsland ook goedkoper zijn, zie je nu meer en meer mensen in Duitsland tanken en winkelen. Naarmate de regering NL duurder maakt, wordt de ring van Nederlanders die in Duitsland (of België) tanken en winkelen steeds groter. Er zijn zelfs al berichten van busjes die vanuit Zeeland, in Duitsland (drank)bestellingen voor anderen ophalen.

Voor 2013 zag je al rijen mensen in Duitsland tanken (je ziet er zelfs wachttijden bij grote tankstellen, vooral op zaterdag) Doordat de diesel in NL goedkoper was zag je Duitsers net over de grens in NL tanken. Dat is nu voorbij. Het zal zomaar kunnen dat tankstations dicht bij de grens zullen moeten sluiten.

Gebruikersavatar
Steelboy
Actief Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:20 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Steelboy » wo apr 17, 2013 13:21 pm

http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/17 ... zeggingen/

Kort gezegd: waarschijnlijk komen we uit op een keuze kwarttarief of 30 dagen kaart.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Gliset » wo apr 17, 2013 13:40 pm

Steelboy schreef:http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/04/17 ... zeggingen/

Kort gezegd: waarschijnlijk komen we uit op een keuze kwarttarief of 30 dagen kaart.

En volgende week meer duidelijkheid dus. Ben benieuwd... 40 jaar grens is voor onze club wel een zware, da's halverwege de bouwjaren van de T2. Wordt het pas over 6 jaar weer echt gezellig :evil:

Overigens: wat betekent een 30 dagen kaart eigenlijk voor de vakantie? Moet je dan de dagen in het buitenland wél of niet opgeven?
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door fahtal » wo apr 17, 2013 13:48 pm

ach ja. veel ophef...

maar uiteindelijk trekken we allemaal de portemonnee. doen we dat al niet jaren? benzine wordt duurder maar we rijden er niet minder om volgens mij. peuken worden duurder dat hielp ook niet dus dan maar de horeca aanpakken dat lijkt een beetje te helpen. maar uiteindelijk zodra het zo ver is gaan we toch wel betalen. en dat weten de politici ook.

en als je ineens je oldtimer niet meer kan betalen vanwege de mrb die er dan op komt. dan kun je je afvragen of je hem daarvoor eigenlijk al wel kon betalen...

en ja ik gebruik de onze dagelijks. met veel heeel veel plezier. en als ik er dan mrb voor moet gaan betalen dan moet dat maar. ik doe het liever niet maar als dat betekend dat ik lekker kan door tuffen dan is dat me meer dan waard.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Dubbel schuiver
Luchtgekoeld
Berichten: 1015
Lid geworden op: wo jun 27, 2007 19:53 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Schagen

Re: Regeerakkoord 2012 oldtimers

Bericht door Dubbel schuiver » wo apr 17, 2013 13:58 pm

Doe mij maar het kwarttarief, als er toch wat moet komen. Die 30 dagen kaart zoals ik her en der lees, lijkt me erg omslachtig. Ik vind dat je de auto gewoon moet kunnen gebruiken wanneer je wilt.

Met kwartarief komt de wegenbelasting in de buurt van dat van een Nissan Micra of iets dergelijks. Dat moet redelijk te behappen zijn.

Met vakanties lijkt me dat ook handiger. Als wij op zomervakantie gaan, dan zijn we vaak al 22 a 23 dagen weg. Blijft er weinig over van de 30 dagen kaart.

Groet Patrick

PS: Dat anti rook beleid, is misschien beter voor de mens, maar niet voor de portemonnee. De staat vangt nu veel minder belasting en zo op een pakje sigaretten. Omdat er minder mensen roken. (Bij mij in de omgeving zijn er al behoorlijk veel gestopt.) Minder verkopen is minder inkomsten voor de staat. Dat proberen ze nu weer terug te verdienen.
Je hebt geen lak problemen...........het metaal eronder heeft ietwat klimaat schade

T2B Dubbele schuifdeur en schuifdak 1975, kleur is Neptuneblau
Constructam Comet 5 1970

Dit is mijn busverhaal

Plaats reactie