Helsinki Koelkast - vervangen

Plaats reactie
gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door gijsv » za feb 10, 2018 11:54 am

Hi,

Na jaren van gemak en ongemak met mijn originele koelkast overweeg ik deze nu echt te vervangen, de motor is nog prima, maar wat stoort is:
- de deur sluit niet goed (ja is op te lossen)
- erg klein
- absorptie koelt langzaam en niet goed in hoge buitentemperaturen

Wat zou ik wensen: (niet alle wensen moeten vervult, mag wel)
- meer ruimte (gebruik van de extra diepte)
- vriesvakje
- Grotere flessen kwijt kunnen (limonade, liter jus, flesje wijn?)
- moet ook koelen als ik niet waterpas sta

Verder wat is relevant:
- Huidige koelkastje zit in een vak van B/H/D 427/590/520 waarvan nu denk ik 420 diepte benut wordt ivm watertank welke ik niet meer heb
- Liever verbreed ik het kastje niet, kan evt. wel
- geen bezwaar als het huidige mooie westfalia frontje niet terugkomt.
- 230v en 12v zijn een must (evt. met omvormer) gas is een extra maar geen eis
- vrijwel stil, (maar ik heb begrepen dat de nieuwst compressor koelkasten weinig geluid maken)

Ik heb ook de vraag gemaild naar de wit, maar ben erg benieuwd naar jullie oplossingen/ideeën.

Budget is niet heel relevant, maar goedkoper is beter, 4 cijfer voor de komma is zeker geen optie.

DANK!

Voor de purist: binnenkort komt een goedwerkende originele electrolux koelkast vrij, enkele jaren geleden gereviseerd door electrolux.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door mobiel70 » za feb 10, 2018 20:50 pm

Kijk eens bij www.auerhaan.nl in Lelystad. Die verkopen allerlei koel-oplossingen voor mobiele voorzieningen. Goed spul!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door gijsv » ma feb 12, 2018 16:58 pm

DAnk!

Na zelf wat zoekwerk overweeg ik ik de dometic CRX 50 te bestellen, dit is een compressor koelkast die past,hoef ik enkel een sierlijstje te maken tegen de kier aan de zijkant. Dit is een 12v koelkast.

Nu wil ik deze gezekerd op de accu aansluiten (optima yellowtop) en als ik op de camping sta, wil ik de accu aan de lader hangen, zou goed moeten gaan. (er komt ooit nog wel een huishoud accu)

Nu is mijn lader een ctek mxs 5.0
de crx 50 gebruikt Opgenomen vermogen DC (p/u): ± 40 watt
accu: YTS 5.5 Optima Yellow Top Accu

1) levert mijn lader genoeg om de accu bij te laden en de koelkast van prik te voorzien?
2) hoeveel uur zou ik theoretisch zonder laden kunnen

en is het slim om er z'n ding tussen te plaatsen?
https://www.distrelec.nl/nl/battery-mon ... gL7qvD_BwE

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door Briebelbus » ma feb 12, 2018 17:39 pm

die laatste is absoluut ana te raden. ik heb ook zoiets. komt de stroom benedne bepaald voltage gaan alle verbruikers uit. zodra de spanning hoog genoeg is schakelt het weer in.

jouw lader is een druppel lader max 5A. heb ik ook gehad en heel snel van terug gekomen, omdat hij absoluut niet geschikt was om de boel optijd bij te laden. (misschien ook doordat mijn laad circuit tijdens het rijden niet toereikend was)

nu heb ik een Cirix scheider ertussen zitten HH accu is yellowtop , ene battprotect erop en ene MXS25 (25a lader) erop.
Daarmee ben ik tevreden. Maar ik heb dan ook een koelbox die 6A trekt.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door old brumax » ma feb 12, 2018 17:43 pm

Verbruik is dan nog geen 4 amp, ctec levert 5 amp. Dus je houd ruim 1 amp over voor laden of andere gebruikers!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door gijsv » ma feb 12, 2018 17:55 pm

Dank,

Mooie lader die mxs25, maar wel een dure, aangezien ik idd 3,5 ampere pak houd ik genoeg over, enkel de radio loopt over de 12v. verder heb ik dan ook walstroom (hoe laad anders de accu). Maar gezien de relatief kleine marge is z'n accu bewaker wel een zekerheidje, rond welke waarde stel je die in?

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door Tuinkabouter90 » ma feb 12, 2018 18:42 pm

Hallo gijs,
zelf heb ik de voorloper van deze koelkast er in staan.
heb hier nog wel een omvormer tussen van 220v naar 12/24 want
heb je betere koel capaciteit
en bij camping bezoek ontzie je dan de accu

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door gijsv » ma feb 12, 2018 19:09 pm

Welke omvormer heb jij gekozen?

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door Tuinkabouter90 » ma feb 12, 2018 21:30 pm

gijsv schreef:
ma feb 12, 2018 19:09 pm
Welke omvormer heb jij gekozen?
deze hing nog in de bus, zal volgende keer als ik in de buurt ben ff kijke foto maken

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door mobiel70 » di feb 13, 2018 0:05 am

Gijs,
Ik zou wel even nagaan welke omvormer je moet gebruiken. Ik heb m.n. bij Dometic koelapparatuur gezien dat daar omvormers gebruikt moeten worden met een zuivere sinus. Ik gaf je eerder een link van een bedrijf in Lelystad, die daar meer info over hebben. 't Zou zonde zijn als je de verkeerde omvormer aanschaft...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door gijsv » di feb 13, 2018 8:37 am

Hi Johan,

Ga dat zeker even uitzoeken, maar dat verhaal van een zuivere sinus speelt toch juist bij 12v-->230v?
Idealiter wil ik er een die zelf schakelt tussen accu en netstroom, met een voorrang voor netstroom en dan een bewaker op de accu, is het redelijk fool-proof.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door Briebelbus » di feb 13, 2018 9:54 am

gijsv schreef:
ma feb 12, 2018 17:55 pm
Dank,

Mooie lader die mxs25, maar wel een dure, aangezien ik idd 3,5 ampere pak houd ik genoeg over, enkel de radio loopt over de 12v. verder heb ik dan ook walstroom (hoe laad anders de accu). Maar gezien de relatief kleine marge is z'n accu bewaker wel een zekerheidje, rond welke waarde stel je die in?
Die lader is idd niet goedkoop, maar hij kan ook in supply modus fungeren. Dan is het gewoon 25a omvormer naar 12V.
Ik vond het de moeite waard om deze aan te schaffen omdat ik een jaar of 5 met hobby-en en houtje/touwtje oplossingen de boel draaiende probeerde te houden. Nu heb ik geen last meer.

Mijn lader kan ook diep ontladen accu's weer tot leven wekken. Overigens met een 5 a lader duurt het super lang om je accu vol te laden. Dat is mij in een nacht niet gelukt.

De batt protect staat bij mij op 10.7v.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door Tuinkabouter90 » zo feb 25, 2018 20:33 pm

hallo gijs,

heb even foto van de omvormer gemaakt.
Afbeelding

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door gijsv » ma feb 26, 2018 10:41 am

Dank!

Ga als het niet te koud is deze week e.e.a. inbouwen, anders wordt het het de eerste warme zaterdag

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Helsinki Koelkast - vervangen

Bericht door hanhoo » ma feb 26, 2018 19:45 pm

gijsv schreef:
di feb 13, 2018 8:37 am
Hi Johan,

Ga dat zeker even uitzoeken, maar dat verhaal van een zuivere sinus speelt toch juist bij 12v-->230v?
Idealiter wil ik er een die zelf schakelt tussen accu en netstroom, met een voorrang voor netstroom en dan een bewaker op de accu, is het redelijk fool-proof.
De zuivere sinus is van toepassing indien je omvormt van gelijkspanning naar wisselspanning. Praktisch gesproken: van 12 volt (gelijkspanning, accu) naar 230volt (wisselspanning, lichtnet). Een sinusgolf bij wisselspanning is een mooi rond lopende parabolische golf met betrouwbare, vaste, frequentie van 50Hz (50x op+neer per seconde). Gelijkspanning daarentegen, gaat niet op en neer maar blijft 1 lijn.

Wat bij slechtere omvormers vaak gebeurd is dat de sinusgolf uit meerdere blokgolven wordt opgebouwd tijdens de omzetting. Niet zuiver rond dus. Het resultaat voor 'domme' elektra apparaten zoals een koffiezetapparaat of waterkoker is globaal hetzelfde. Echter zodra je elektronica gebruikt met een geschakelde voeding, kan dit onherstelbare schade opleveren. Te meer omdat in deze voedingen juist deze wisselspanning weer moet worden omgezet naar gelijkspanning. Dit veroorzaakt pieken bij grove blokgolven en kunnen de voeding en achterliggende elektronica onherstelbare beschadigen.

Afbeelding

TIP 1: omvormer van 12v naar 230v? Bedenk wat je wilt aansluiten. Als het aan te sluiten apparaat op zichzelf ook op 230v wisselspanning volledig werkt (waterkoker, tafelbbq, koffiezetapparaat, stofzuiger), dan is een omvormer met zuivere sinus niet nodig. Echter zodra je een elektronica apparaat aansluit waar weer een voeding naar een lagere (gelijk)spanning in of bij zit (laptop, televisie, telefoonlader, transistorradio, etc): dan altijd een omvormer met zuivere sinus uitgang gebruiken.

Andersom? Van wisselspanning naar gelijkspanning is een stuk eenvoudiger. Je hoeft immers maar op een vaste spanning gelijk te richten en klaar. Dat kijkt niet zo nauw, als de spanning maar gelijk blijft.

TIP 2: Is er voor jouw apparaat een voeding beschikbaar die ook op 11-13,5 volt functioneert (laptop of telefoonvoeding op 12v sigarettenaanstekeraansluitingsstekker (3x woordwaarde), of geleverd kan worden voor 11-13,5 volt toepassing)? Dan heeft dit veruit de voorkeur. Als je mag kiezen voor een apparaat die zelf al 12volt mogelijk heeft: TOP!. Niet alleen scheelt het energie omzetting, maar het is bovendien nog veiliger en goedkoper.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie