Amescador ligplank deels opvouwbaar maken

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikevandijk
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: do jan 28, 2016 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Amescador ligplank deels opvouwbaar maken

Bericht door mikevandijk » wo jul 20, 2016 22:55 pm

Hallo,
ik heb net een Amescador tent toegevoegd aan onze T2 Westfalia Campmobile. Bij deze tent zit een plank die vrij groot is. Omdat onze bus in de achterbak een kast heeft kan de plank daar niet opgeborgen worden (is te breed). Het advies was om de plank onder het hefdak te bewaren. Dat hebben we geprobeerd maar de plank daar uithalen en inleggen is toch een beetje onhandig. Ik heb gekeken of ik de plank zo kon aanpassen dat hij toch in de achterbak past. Hierbij wat foto's misschien nog nuttig ooit voor iemand anders.

Afbeelding
Indeling van mijn achterbak. In de kast links zit het reservewiel waardoor de plank niet meer past omdat de achterruimte steeds smaller wordt. Op het breedste punt in de achterbak past de plank wel, dat is de reden dat de verstevigingsbuis tegen de opklapbank aan ligt op het breedste punt. Om de plank passend te krijgen wilde ik eerst de vorm heel precies uitzagen maar ik kwam er niet uit hoe ik dat weer stevig kon krijgen. Uiteindelijk gekozen om een driehoek uit te zagen zodat ik met een scharnier kon werken. Ik heb eerst geoefend met een stuk karton om te kijken of het echt passend was en of je de plank ook door de opening naar binnen krijgt.

Afbeelding
Door de driehoek weg te zagen loopt de plank goed langs de carrosserie

Afbeelding
Aan de onderzijde van de plank het losse driehoekje weer vastzetten met een pianoscharnier. Zorg dat beide delen zo strak mogelijk tegen elkaar liggen (geen naad), dat zorgt voor stevigheid. Bij mij was er op de plank een strip geplakt (op de foto aan de bovenzijde te zien), die heb ik op sommige stukken weg moeten halen om te zorgen dat het driehoekje zo plat mogelijk inklapt.

Afbeelding
Eindresultaat, de driekhoek is "van onder uit" uitgeklapt (pianoscharnier zit aan de onderzijde). Omdat het driehoekje ook gewoon op de bus af steunt en er nauwelijks een spleet is is dit stevig genoeg om op te kunnen liggen. Het is niet zo goed te zien op de foto maar het zijn dus 2 losse delen.

Afbeelding

Ik schat in dat iedere bus weer anders zal zijn maar het is dus goed te doen om een ligplank deels opklapbaar te maken en toch stevig te houden. Wat ik achteraf liever anders had gedaan is dat de plank die ik heb gekregen al voorgeboorde gaten had op de plek waar je de plank in de bus verankert (met losse bouten). Die gaten bleken niet op de goede plek te zitten in het hout. Ik heb die gaten wel gebruikt om in de bus te boren. Het is beter zelf de plek van de gaten te bepalen.

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Amescador ligplank deels opvouwbaar maken

Bericht door JackS » ma aug 22, 2016 22:29 pm

Supermooie oplossing!
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
Eppo91
Actief Lid
Berichten: 463
Lid geworden op: wo feb 26, 2014 23:18 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Goirle

Re: Amescador ligplank deels opvouwbaar maken

Bericht door Eppo91 » ma aug 22, 2016 23:59 pm

Slim uitgedacht en super netjes uitgevoerd!
Dank voor de uitvoerige beschrijving en foto's!
Waarom? Omdat het kan!

Plaats reactie