Amescador tent zonder strips in de bus te schroeven

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mikevandijk
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: do jan 28, 2016 19:50 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Amescador tent zonder strips in de bus te schroeven

Bericht door mikevandijk » wo jul 20, 2016 22:17 pm

Hallo, ik heb net een Amescador tent aan mijn T2 Westfalia 1974 Campmobile toegevoegd. Omdat ik het zonde vond (en daar zullen ongetwijfeld de meningen over verschillen :D ) de profielen/strips van de tent in de achterkant van de bus te schroeven heb ik dat proberen op te lossen met magneten. Hierbij mijn ervaringen, misschien nuttig voor anderen.

Afbeelding

Voor de strips heb ik neodymium magneten gezocht, potmodel met inwendige M4 schroefdraad en in rubber gegoten om de lak te beschermen. De houdkracht per magneet is 3,2kg. Zijn makkelijk te vinden, kosten iets van anderhalve euro per stuk. Hierboven een eerste test. De magneten blijven prima zitten, houdkracht lijkt goed maar later bleek dat er meer magneten nodig waren omdat het tentdoek van zichzelf al redelijk onder spanning staat.

Afbeelding
Binnenzijde profiel moet helemaal vrij blijven, met normale schroeven kreeg ik dit.

Ik had aluminium profielen gekregen bij de tent. Hier zaten al gaten voorgeboord. Om de magneten te bevestigen moeten er M4 shroefdraadeinde aan de achterzijde uit het profiel komen. Eerst met normale schroeven geprobeerd. Dat werkte niet omdat de schroefkoppen verzonken moeten liggen en je kunt er niet bij met een verzinkboor. Als er iets aan de binnenkant/gleuf van het profiel uitsteekt krijg je het tentdoek er niet meer ingeschoven. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op M4 imbus schroeven van 8 mm lang (deze hebben geen kop, aan de kant waar je de imbussleutel insteekt draai je later de magneet op). Van achter in het profiel schroeven door voor te boren met M3 of te tappen (bij aluminium is tappen niet strikt noodzakelijk). Op de vrije schroefdraad kun je dan je potmagneten schroeven. Voordat je magneten aanbrengt is het handig eerst even alle scherpe hoeken van de profielen af te vijlen, je gaat ze vaak plaatsen en weghalen en scherpe hoeken zijn dan niet handig.

Afbeelding
Een profiel met een aantal magneten er al opgeschroefd en hier al met de extra M4 imbus draadeinden

De eerste profielen had ik met 5 magneten voor het bovenste profiel en 3 voor het onderste profiel. De profielen beleven goed zitten maar toen ik het tentdoek er in ging schuiven kwam er toch te veel spanning op de strips. Ik heb toen meerdere magneten toegevoegd steeds met 1 cm tussenruimte. Dat gaf voldoende houdkracht.

Afbeelding
Eerste versie met 5 magneten, was onvoldoende om ook het tentdoek wat op spanning staat vast te houden.

Afbeelding
Tentdoek ingehaakt, met 13 potmagneten voor het bovenprofiel en 7 voor het onderprofiel wordt ook het tentdoek wat opgespand is goed vastgehouden.

Inmiddels zijn we er al een aantal keer mee weggeweest, ook bij harde wind en regen. Ervaring tot nu toe is dat de profielen goed blijven zitten met magneten. De ruimte tussen de magneten wil ik nog wel opvullen met een rubber of zo om regen meer buiten te houden.

Algemene tips als je het ook wil proberen: 1) de magneten verliezen heel snel trekkracht als ze iets van het metaal af staan. Zorg eerst de profielen goed meelopen met de rondingen van je bus. Plaats de magneten zo recht mogelijk op het profiel. 2) het is heel verleidelijk om de tent met profiel en al op te vouwen en op te bergen maar dan ga je je tentdoek beschadigen. Ik zou de tent steeds weer uit de profielen schuiven, moet je normaal ook doen bij Amescador. 3) doe voorzichtig, bij het opzetten kunnen de profielen los raken, let er op dat je niet met het metaal alsnog tegen je lak komt. 4) bij ons was de meegeleverde Amescador plank iets te groot voor de tent die er bij zat waardoor er veel te veel spanning op het tentdoek stond en de bovenkant van de profielen alsnog werd losgetrokken. We hebben de plank een beetje bijgezaagd en nu past het doek goed. 5) de onderste profielen steken bij ons uit onder de ligplank. Hierdoor kun je het oog om de tent onder de plank door te spannen die het dichtst bij de bus zit niet gebruiken, dat trekt dan de onderste strips opzij/scheef. Dat oog gebruiken wij dus niet. We hebben daar nog geen nadelen van kunnen vinden maar dit is wel een punt waar de magneten het minder goed doen dan de schroeven. Misschien dat ik die strips ooit wat inkort.

Tot nu toe lijkt het allemaal te werken en bevalt het goed. Ik kan natuurlijk niet beloven dat het onder alle weersomstandigheden zal werken, bij een tornado zullen de magneten het niet houden schat ik zo in dus ik geef geen garanties :P

Afbeelding

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Re: Amescador tent zonder strips in de bus te schroeven

Bericht door JackS » wo nov 16, 2016 18:45 pm

Zit er toch netjes op zo!
AMESCADOR "en daarmee uit"

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Amescador tent zonder strips in de bus te schroeven

Bericht door fahtal » wo nov 16, 2016 21:27 pm

netjes. was ook een van mijn olossingen als ik ooit eens een tentje zo nemen.

Ik zelf zou denk ik de magneten gewoon op het doek hebben geplaatst dus zonder strip. los of ingenaaid. is dat niet beter? of krijg je hem dan niet meer uit elkaar gevouwen;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie