220V aansluiting

Plaats reactie
vintage_point
Lurker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo aug 16, 2015 11:58 am
Bouwjaar Bus: 1979

220V aansluiting

Bericht door vintage_point » wo aug 19, 2015 16:02 pm

Nog even een vraagje over de aansluiting op het lichtnet van mijn campertje (sorry voor de vele vragen maar het is allemaal nogal nieuw, dat camper gebeuren :-) )

Ik heb normaal gezien een huishoudaccu, deze zit momenteel wel niet in de bus aangesloten (afgekoppeld want is defect)
Als de motor niet draait werken de interieurlampjes, frigo en waterkraantje niet. Met draaiende motor allemaal wel.
Als ik echter de buitenstekker verbind aan het lichtnet zou ik verwachten dat deze voorzieningen wel werken zonder dat de motor draait... wat dus niet het geval is...

Is dit normaal? Want ik zou graag de frigo laten werken alsook de interieur verlichting en het kraantje zonder dat de motor moet draaien. Zit er standaard ergens een zekeringskastje dat ik eens moet nakijken of iets in die aard?

Betreft een t2b 1979 Helsinki bus...

groetjes en alvast allemaal erg bedankt!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: 220V aansluiting

Bericht door Briebelbus » wo aug 19, 2015 17:15 pm

Hallo,

Ik snap niet wat je bedoel maar 220V verbinden met de interieur lampjes lijkt mij geen goed idd ivm verschil tussen 12V (boordspanning) en 220V buitenspanning.

Kan je uitleggen wat je precies bedoel?
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Raeceron
Actief Lid
Berichten: 146
Lid geworden op: za jun 21, 2014 12:58 pm
Bouwjaar Bus: 1979

Re: 220V aansluiting

Bericht door Raeceron » wo aug 19, 2015 19:46 pm

Ehhh dat staat er toch niet? TS bedoelt waarschijnlijk een buitenstekker op de auto, die zijn voor 220 V. Kan me voorstellen dat ie dan verwacht dat via een trafo de 12 V binnen ook werkt....
Cruizin' California sunshine ...

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: 220V aansluiting

Bericht door dirkinbrabant » wo aug 19, 2015 20:13 pm

Ik weet niet wat voor systeem je in je bus hebt, maar het is redelijk normaal dat lampjes, koelkast en waterpompje niet werken op 230V zonder huishoudaccu. Een eventuele acculader in je systeem is meestal niet geschikt om zonder accu als trafo te fungeren. Op je koelkast zit waarschijnlijk een schakelaar om deze op 230V te schakelen als het tenminste een absorptiekoelkast is. Kenmerk van de gemiddelde absorptiekoelkast is dat deze geen geluid maakt, en meestal ook op gas kan koelen. Een compressorkoelkast in de bus (met een pomp die wel geluid maakt, net als in de keuken thuis) werkt meestal alleen op 12V. Voor je lampjes en pompje moet je wat anders verzinnen, b.v. aansluiten op je startaccu. Je loopt dan wel het risico dat deze leeg kan zijn als je wilt starten. Daarom nooit de koelkast hierop aansluiten als je niet rijdt, want dan is je accu op zeker snel leeg. Of, het meest eenvoudige, op zoek gaan naar een huishoudaccu....

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: 220V aansluiting

Bericht door Tuinkabouter90 » wo aug 19, 2015 21:01 pm

gewoon nieuwe huishoud accu er in doen

vintage_point
Lurker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo aug 16, 2015 11:58 am
Bouwjaar Bus: 1979

Re: 220V aansluiting

Bericht door vintage_point » wo aug 26, 2015 13:15 pm

HoiHoi,

Er steekt inderdaad een absorbtie koelkastje in, voor zover ik kan zien nog de originele zelfs. Deze is onderaan voorzien van gas/12V/220V en maakt inderdaad geen enkel geluid, vandaar de vraag of deze uberhaubt wel werkte.

Bedankt allemaal voor de antwoordjes en het meedenken, ik ga een huishoudaccu plaatsen zoals aangegeven en dan zou in theorie volgens jullie de interieurverlichting het wel moeten doen. Komt helemaal goed :-)

groetjes

Houseonwheels
Nieuweling
Berichten: 10
Lid geworden op: ma jul 18, 2016 22:03 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: 220V aansluiting

Bericht door Houseonwheels » wo dec 21, 2016 22:07 pm

Zijn er ook nog onderdelen voor zo´n koelkastje te krijgen? mijn deur paneel is gescheurd en rubber is uitgedroogd
Camp more, work less.

Plaats reactie