vervorming plaatwerk

Plaats reactie
loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

vervorming plaatwerk

Bericht door loekie61 » wo sep 06, 2017 16:52 pm

Ik heb een nieuwe plaat ingelast aan de zijkant van mijn bus.
Ondanks dat ik voorzichtig ben geweest, heb ik toch vervorming gekregen door de hitte van het lassen. ( voornamelijk in de rode cirkel )
Kan ik hier nog wat aan doen? En zoja, wat is de oplossing?

Groeten Loek



Afbeelding

Gebruikersavatar
Busfever
Nieuweling
Berichten: 48
Lid geworden op: zo okt 26, 2014 6:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Odijk
Contacteer:

Re: vervorming plaatwerk

Bericht door Busfever » wo sep 06, 2017 17:19 pm


loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: vervorming plaatwerk

Bericht door loekie61 » wo sep 06, 2017 22:10 pm

Dank voor de tip.
Ik heb maar meteen een krimpschijf aangeschaft!

Gebruikersavatar
Busfever
Nieuweling
Berichten: 48
Lid geworden op: zo okt 26, 2014 6:39 am
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Odijk
Contacteer:

Re: vervorming plaatwerk

Bericht door Busfever » do sep 07, 2017 15:51 pm

Welke en waar en laat eens zien hoe het gaat

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: vervorming plaatwerk

Bericht door loekie61 » do sep 07, 2017 16:11 pm

VI-SD125 Krimpschijf / shrinking disk 125mm............ Firma VOCOR tools Geldermalsen.

Is te zie op you-tube onder shrinking disk

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: vervorming plaatwerk

Bericht door mobiel70 » do sep 07, 2017 21:24 pm

Ik had hetzelfde probleem en heb dat kunnen oplossen met een apparaat voor spot-reparaties: met stroom de "bubbel" eruit krimpen. Kijk eens op mijn blog: http://beereboot.blogspot.nl/p/de-oude-dame-krijgt-een-tweede-jeugd.html, in februari van dit jaar. Overigens denk ik dat de suggestie dat je het helemaal zonder plamuur kunt oplossen onjuist is.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: vervorming plaatwerk

Bericht door loekie61 » do sep 07, 2017 22:25 pm

Er zijn verschillende manieren om de vervormingen eruit te halen. Ik wil het op deze manier gaan proberen. Overigens heb ik niet gesuggereerd, dat het zonder plamuren gaat lukken.
Wel wil ik het plamuren zoveel mogelijk beperken. Het kan er alleen maar op voorruit gaan als je bedenkt, dat daar voorheen een deuk zat die was " weggewerkt " met 3/4 cm plamuur!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: vervorming plaatwerk

Bericht door EeVeeWee » vr sep 08, 2017 11:43 am

Ik heb precies hetzelfde gehad, op dezelfde plek.
Samen met de hulp die ik had met het plamuren zijn we heel lang bezig geweest met krimpen, ter plaatse weer lassen en slijpen om de boel weer vlak te krijgen.
Uiteindelijk lijkt er veel plamuur op te zitten, maar het is alleen een dun laagje om de laatste oneffenheden vlak te maken.

Afbeelding

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: vervorming plaatwerk

Bericht door mobiel70 » vr sep 08, 2017 23:22 pm

Wat ik geleerd heb tijdens mijn project is dat je niet te voorzichtig moet zijn met plamuur. Het meeste schuur je toch weer weg en als je te weinig opbrengt, krijg je het plaatwerk niet strak. Je blijft het dan altijd zien, ook als je het mooi gespoten hebt. Dus ruim opzetten en vervolgens met de hand (lange plank) kruislings schuren. Het plaatje van EeVeWe is voor mij dus heel erg herkenbaar... Nogmaals: kijk maar eens op mijn blog. Overigens vond ik de deuren het lastigst, hoewel de neus ook niet gemakkelijk gaat! Je moet namelijk de bolling weer terug krijgen en dat valt lang niet mee.
Dat ik schreef dat er een suggestie was, komt door het filmpje waarop de krimpschijf gedemonstreerd wordt.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie