Gordijnen

Plaats reactie
Janne83
Lurker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr sep 21, 2018 14:15 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Gordijnen

Bericht door Janne83 » vr sep 21, 2018 14:35 pm

Hoi allemaal.
Terwijl manlief zich bezig houdt met het opbouwen van O
“Ons” busje, mag ik me bezig gaan houden met de gordijntjes...
Nu heb ik daar 0,0 verstand van.
Weet er hier iemand hoeveel stof we daarvoor nodig hebben? We willen ze zo gaan bevestigen, zie foto.
Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Gordijnen

Bericht door old brumax » vr sep 21, 2018 15:02 pm

Dat is dan toch simpel te meten, de cm over de bovenste spiraal 2-3 cm zoom en onder hetzelfde dan nog een cm extra voor een klein zoompje tegen het rafelen dan moet het kunnen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Gordijnen

Bericht door Miranda & Marian » za sep 22, 2018 15:39 pm

Werkbeschrijving gordijnen VW t2 b

Voor enkele gordijntjes zonder voering
Houd rekening met eventuele krimp van nieuwe (katoenen) stof. Het beste is het om de stof te wassen voordat je het knipt. Als er een patroon in de stof zit, zul je soms meer stof moeten kopen om het patroon te laten aansluiten. Ik koos streepjesstof van 1.50 breed en merkte dat ik per set gordijntjes precies de breedte van de stof kon gebruiken.

Maten van de gordijnen:
(de maten die ik vond op internet – ik heb zelf iets aangepast aan mijn stofbreedte, zie onder)

Achterklep: 2 gordijnen (1 set)
knipmaat: 81,5 cm breed x 53 lang
genaaid: 76 cm breed x 40 lang

Schuifdeur: 1 gordijn
knipmaat: 137 cm breed x 61 cm lang
genaaid: 132 cm breed x 50 cm lang

De andere zijramen: 6 gordijnen (3 sets)
knipmaat: 81 cm breed x 61 cm lang
genaaid: 76 cm breed x 50 cm lang

Voorcabinegordijn (over vooruit + portierramen) 1 gordijn van 3,36 breed x 53 cm lang
(ik heb stukken stof aan elkaar genaaid op de hoeken tussen de voorruit en de portierramen, dat geeft het rustigste gezicht: 1 gordijn van 1.00 (portier) +1.36 (voorruit) +1.00 (portier) x 0.53 m (lengte))
knipmaat: 3,52 m breed x 61 cm lang = 1.00 x 61 + 1.52 x 61 + 1.00 x 61 cm
genaaide afmetingen: 3,36 breed x 53 cm lang


Totaal stof (150 breed) – 160 breed kan ook, dan vallen de gordijntjes iets ruimer.
raam achterklep
knipmaat 2x 75 x 50 1x 0.50 0.50

schuifdeurgordijn
knipmaat 1.37 x 65 1x 0.65 0.65

3 andere ramen
knipmaat
(3x) 2x 75 x 65 3x 0.65 1.95

Voorcabinegordijn:
knipmaat 3,5 m breed en 65 cm lang 3x 0.65 = 1.95
–------------------
Totaal stof voor gordijnen 5.05

Knipmaat = inclusief de zomen.

De gordijntjes van de achterklep zijn iets korter dan de gordijntjes voor de zijramen. Achter gaan de roetjes boven en onder door de gordijntjes heen, opzij stoppen we de gordijntjes onder achter de roedes. Als je ook opzij de benedenroedes door de gordijnen wilt schuiven, moeten de gordijnen iets korter worden (even opmeten).

Overige benodigdheden:
Garen
Elastiek (voorcabinegordijn): 1.37 (nameten) van 4 cm breed
Drukkers (voorcabinegordijn)
Verstevigingsband (voor onder de drukkers)

Magneetjes (om mee te naaien in de zomen van de gordijntjes): 10-12 mm rond x 2 mm dik in de zijkanten: zo’n 25 stuks (meer is gemakkelijker).

Afbeelding

Werkbeschrijving
Stap 1 Knippen
Als je een stof met een patroon hebt gekozen, bepaalt dat patroon hoe je de gordijnen uit de stof kunt knippen. Je wilt het patroon zoveel mogelijk laten doorlopen over alle gordijnen heen. Soms verlies je daardoor stoflengte / breedte.
De setjes van 2 gordijnen knip je als 1 gordijn en knip je later door; zo loopt het patroon op de stof door (niet helemaal waar: je verliest de zomen van de zijkant).
Wat je overhoudt aan stof vanwege het patroon, kun je misschien gebruiken voor gordijnophouders (als je die wilt naaien) of voor andere accessoires.
Zorg ervoor dat de stof recht van draad ligt (dat de zoom van de gordijnen exact horizontaal op de weefdraad van de stof komt te liggen). Als de gordijnen scheef op de stof geknipt zijn, zullen ze later gaan trekken.

Stap 2 Knippen
Ik deed het knippen van alle gordijnen in één keer, zodat ik het patroon van de stof goed kon laten aansluiten. Belangrijk is om de stof vlak en recht neer te leggen zodat je bij het knippen rechte snedes maakt. Zware stof sputtert tegen: het wil vanzelf scheef trekken en je kunt het niet met een strijkbout temmen zoals lichte stoffen. Strijken helpt om recht te knippen.
Als je de stof goed vlak hebt liggen, knip dan 1 lengte van 50 cm (achterklep) en verder lengtes van 61 (of 65 cm) cm over de gehele breedte van de stof. Het voorcabinegordijn is te breed om in 1x uit de stof te kunnen; dit wordt dus samengesteld uit drie stukken. In totaal krijg je 8 stukken stof: 1 voor de schuifdeur, 1 stuk voor iedere set van twee gordijntjes en 3 stukken voor het voorcabinegordijn.

Stap 3 Achterset + zijramen: Zoom spelden + naaien
Begin met de gordijntjes van de achterklep. Als eerste zoom je de onderkant. Leg de stof binnenstebuiten naar boven, strijk hem glad en speld de zoom dubbel om. Dit is een eenvoudige vijf centimeter tunnel. Vouw de stof 6 cm om, mooi recht langs de onderkant en speld. Vouw dan een centimeter daarvan extra naar binnen en speld langs de bovenkant. Voeg eventueel magneetjes in de zoom voordat je deze naait (niet nodig voor die gordijnen waar je roedes doorheen haalt). Naai de omgevouwen bovenrand een halve centimeter vanaf de rand.
Naai de zoom en strijk met de strijkbout de zoom vlak. Strijk en speld, strijk en speld totdat de zoom helemaal vlak en netjes ligt. Ik gebruikte een andere kleur naaigaren en stikte de naad op de goede kant om te zien of het vlak en recht bleef liggen. Als alles goed vlak gespeld is, laat je de spelden erin zitten totdat de gordijnen helemaal klaar zijn.

Stap 4 Zijkanten spelden + naaien
Als de zoom is genaaid, zijn de zijkanten aan de beurt. Vouw de stof 2 cm om, dan vouw daarvan een 1 cm nogmaals om en speld dat over de hele zijkant. Als je magneetjes toevoegt die 12 mm breed zijn, moeten de zijkanten iets breder zijn. Knip in de hoeken 1 cm weg in een wigvorm; dit helpt om de hoeken vlak te krijgen en voorkomt dat de naaimachine niet meer door alle lagen stof heen kan komen. Houdt de magneetjes op hun plaats in de zoom door een dwarsnaadje, zodat ze niet naar beneden glijden. Naai dan alle zijkanten om.

Stap 5 Bovenkant spelden + naaien
Als de zijkanten klaar zijn, gaan we verder met de bovenkant. Ook dit is een eenvoudige vijf centimeter tunnel. Vouw de stof 6 cm om, mooi recht langs de bovenkant en speld. Vouw dan een centimeter daarvan extra naar binnen en speld langs de bovenkant. Naai de omgevouwen onderrand een halve centimeter van de rand. Zorg ervoor dat de uiteinden van de tunneltjes stevig afgewerkt zijn, want dit slijt door het open en dichtschuiven straks.

Afbeelding

Stap 3-4-5
Herhaal stap 3-4-5 totdat je alle setjes gehad hebt van de achterkant en zijkant van de bus. Het gordijn van de schuifdeur is dus geen set, maar een enkel gordijn dat breder is dan de losse gordijntjes die je tot nu toe genaaid hebt.
Denk bij het schuifdeurgordijn ook aan magneetjes in de zoom, want hier heb je geen roetje.

Afbeelding

Stap 6 Voorcabinegordijn
Neem nu de drie stukken stof voor het voorcabinegordijn. Naai eerst de beide zijkanten (ieder 1 meter breed) aan het middenstuk vast (van 1,36 breed). Met een dubbele naad (jeansnaad) blijft het aan beide kanten er mooi uitzien.
Speld en naai dan de zoom en de zijkanten zoals bij de andere gordijntjes. In het voorcabinegordijn zijn magneten echt heel fijn: 2 in de zijkanten, 2 à 3 in de onderrand van beide portieren. Niet op het dashboard.

Stap 7 Voorcabinegordijn: bovenkant
Speld een tunnel van 5 cm zoals bij de andere gordijnen. Bepaal waar de drukkers moeten komen in het gordijn (de buitenhoeken van de portieren en de hoeken rond de voorruit). Leg hier een stukje verstevigingsband (4x4 cm) in de tunnel en naai dit alvast vast. Naai een tunnel van 5 cm. Bepaal waar het elastiek moet komen vanuit het midden (boven) van het gordijn. Meet in de bus tot hoe ver het elastiek moet komen = alleen voor de voorruit en niet op de portierraampjes. Meet aan beide kanten hoe de stof mooi vlak over de portierraampjes valt (ca. 80 cm) tot in de hoek naast de voorruit. In dit gedeelte komt geen elastiek. Meet de afstand van hoek naar hoek (van drukker naar drukker als ze er al zitten), en strek het elastiek iets uit zodat het mooi gespannen staat (ca. 3 cm korter dan de breedte van drukker naar drukker. Bij ons was deze afstand 1,35 m).
Haal het elastiek nu door de tunnel aan de bovenkant en naai het vast in het midden en op beide hoeken waar de in de bus de drukkers zitten (of gaan komen). De stof boven de voorruit gaat nu rimpelen en dat is de bedoeling.
Sla tenslotte in het gordijn drukkers op de hoeken waar in de bus ook drukkers zitten: op de beide hoeken aan weerszijden van de voorruit (waar je het elastiek hebt afgemeten) en op de uiterste twee hoeken bovenin (achter de portieren).

Afbeelding

Stap 8
Naai van een restje stof een bandje en stik dat middenvoor vast op het gordijn. Zo kun je het gordijn vaststrikken rond de achteruitkijkspiegel.
Als je een hangmatje in de voorcabine gebruikt, kan het zijn dat je de het voorcabinegordijn ergens iets moet inknippen om de ophanghaak van de hangmat vrij te maken. Hoe dat zit, weet ik niet.
Naai eventueel embrasses / gordijnophouders van restjes stof. Of wees creatief met restjes stof om andere accessoires voor de bus te naaien.


Afbeelding

Afbeelding

groet en succes,
Marian

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Gordijnen

Bericht door superkever » ma sep 24, 2018 23:06 pm

Die gordijntjes zien er fleurig en gezellig uit. Ook retro look.

Gebruikersavatar
_ferry_
Beginner
Berichten: 61
Lid geworden op: di mar 20, 2018 19:58 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Gordijnen

Bericht door _ferry_ » vr feb 08, 2019 10:20 am

Ik wil nog even inhaken op het maken van de gordijnen, want wat is de beste bevestiging?
Bij Reimo kan ik van dat (enigszins rekbare) witte snoer bestellen wat makkelijk met een oogje vast te zetten is, en je kunt gebruiken om de gordijnen netjes tegen de ramen te duwen. Dat lijkt mij wel praktisch, omdat ze ietsjes schuin staat en je anders meer licht via de onderkant binnen krijgt.

Zoiets dus;
Afbeelding

Maar is dit ook het meest geschikt om de gordijnen bovenaan er overheen te schuiven? Of neem ik daarvoor beter een aluminium strip? Die kan niet door gaan hangen tenslotte. Aan de andere kant, die meter van een zijraam is niet veel. En het achterraam is amper breder, en zou ik nog in het midden een haakje kunnen geven.

Beneden kun je hem natuurlijk ook over het snoer schuiven, in plaats van er achterlangs voeren. Maar dat draadje voor het raam lijkt mij wat makkelijker in gebruik met het openen van de gordijnen, en ik weet dat het vroeger in onze caravan ook zo zat, pakweg 10cm van de onderkant.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Gordijnen

Bericht door Cali » za feb 09, 2019 0:20 am

Wat een wetenschap voor de gordijntjes. Goed zeg

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Gordijnen

Bericht door EeVeeWee » za feb 09, 2019 8:59 am

Maar is het Janne83 al gelukt?
Dus.

Plaats reactie