choke
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: choke
wat is daar aan kapot dan??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: choke
Kun je de klinknagel niet voorzichtig met een tang aanknijpen zodat hij weer vast zit?
Volgens mij zit die bij mij ook los maar werkt iig gewoon.
Volgens mij zit die bij mij ook los maar werkt iig gewoon.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: choke
Solderen?
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: choke
Ik blijf toch problemen houden met ( vermoedelijk ) de choke.
Mijn motor is van het type 4, 1700 CC dubbele carburateur.
De motor "verzuipt " regelmatig.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is en ik zet deze stil, en wil na ongeveer 15 minuten starten, dan krijg ik hem maar moeizaam aan de gang.
Het is mij opgevallen, dat bij warme motor de choke kleppen van beide carburateurs verticaal staan. En dat moet ook.
Maar, na ongeveer 15 minuten stilstand, staat de rechtse choke klep nog verticaal, maar de linkse klep ligt plat, dus horizontaal.
Dus als ik nu zou starten, krijgt de rechtse carb de juiste hoeveelheid benzine en de links veel te veel benzine (staat dus op choke) en verzuipt de motor.
Of ben ik nu verkeerd aan het denken?
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, moet hij zonder choke kunnen starten toch?
En hoe zou het komen dat de klep in de linkse carb na zo'n korte tijd stilstand, al horizontaal ligt?
Iemand een idee?
Mijn motor is van het type 4, 1700 CC dubbele carburateur.
De motor "verzuipt " regelmatig.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is en ik zet deze stil, en wil na ongeveer 15 minuten starten, dan krijg ik hem maar moeizaam aan de gang.
Het is mij opgevallen, dat bij warme motor de choke kleppen van beide carburateurs verticaal staan. En dat moet ook.
Maar, na ongeveer 15 minuten stilstand, staat de rechtse choke klep nog verticaal, maar de linkse klep ligt plat, dus horizontaal.
Dus als ik nu zou starten, krijgt de rechtse carb de juiste hoeveelheid benzine en de links veel te veel benzine (staat dus op choke) en verzuipt de motor.
Of ben ik nu verkeerd aan het denken?
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, moet hij zonder choke kunnen starten toch?
En hoe zou het komen dat de klep in de linkse carb na zo'n korte tijd stilstand, al horizontaal ligt?
Iemand een idee?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: choke
als de motor warm is dan moet je met volgas starten bij een type 4. dit is al redelijk snel.
verschillende stand choke kleppen is raar.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: choke
Er zit aan de zijkant van de carb een getrapte schijf waar de klep op blijft hangen als je gas geeft en de motor is koud zodat hij dan harder stationair draait die zelfde schijf zorgt er ook voor dat de klep open blijft staan als de motor afkoelt en dus de choke kleppen openhoud, zou het kunnen dat op die ene carb die schijf ontbreekt?? en ja dan loopt de choke ook vanzelf dicht als dat electr. element afkoelt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: choke
ja niet bij een type 4. die gaat op een bi metaaltje. inprincipe als je de sleutel op contact zet dan gaat de choke langzaam open... zonderd at de motor uberhaubt aanstaat.old brumax schreef: ↑vr okt 16, 2020 10:43 amEr zit aan de zijkant van de carb een getrapte schijf waar de klep op blijft hangen als je gas geeft en de motor is koud zodat hij dan harder stationair draait die zelfde schijf zorgt er ook voor dat de klep open blijft staan als de motor afkoelt en dus de choke kleppen openhoud, zou het kunnen dat op die ene carb die schijf ontbreekt?? en ja dan loopt de choke ook vanzelf dicht als dat electr. element afkoelt.
dus als bij jou motor als die koud is beide chokes dicht staan en je zet de sleutel op contact dan zouden ze langzaam open moeten gaan. duurtw el een paar minuten.
gaat er maar 1 open dan weet je genoeg.
dit kun je dus prima doen met het filter eraf en kijkend van boven door het inspectieluik.
ik doe dit uit mijn hoofd kan zijn dat ik het compleet mis heb...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: choke
Het bi-metaal trekt de klep idd open maar laat je het gas los dan blijft het gas op een hoger toeren draaien, daar zorgt die trapschijf voor, tijdens stationair draaien kun je dat proces mooi volgen, kost je een beetje tijd maar dan weet je hoe het werkt, koude motor zonder aan het gas te komen moeten de kleppen open staan, zodra je op het gaspedaal trapt vallen ze dicht, start de motor en laat even lopen, hij loopt nu snel, even gas geven nu een korte tijd en de kleppen vallen iets terug en de motor loopt nu ook langzamer omdat de klep op een ander tandje rust. enz enz
Volgens mij hebben alle carbs dat zelfde systeem, je kunt ze aan de zijkant zien zitten en ze zijn gekoppeld aan het verwarmingselement en de choke klep, het asje loopt er dwars door heen.
Volgens mij hebben alle carbs dat zelfde systeem, je kunt ze aan de zijkant zien zitten en ze zijn gekoppeld aan het verwarmingselement en de choke klep, het asje loopt er dwars door heen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: choke
Die trapschijf zit er echt niet op bij de beide carburateurs. Voor zo ver kan ik met Fahtal meegaan, ik hoef het contact maar aan te zetten, dan staat er spanning op de chokes en gaan de kleppen ( na verloop van tijd ) verticaal staan. Het vreemde is, zoals gezegd, na een 15 tal minuten , valt de klep in de linkse klep vanzelf dicht ( dus horizontaal)
En jammer Fahtal, ik heb geen inspectieluik. ik moet een en ander controleren met een spiegeltje.
En jammer Fahtal, ik heb geen inspectieluik. ik moet een en ander controleren met een spiegeltje.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: choke
Bij type 1gaat het op motor warmte. Bij type4 op electra warmte
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige