blauwe damp cabine
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
blauwe damp cabine
Hoi,
Ik ben, na de restauratie, aan het proefrijden met mijn bus ( 1700 type 4 )
Ik heb het al verschillende keren mee gemaakt dat er, bij warme motor, blauwe damp uit de verwarming- sleuven onderaan de voorruit komt.
De kachelpotten/warmte wisselaars, heb ik destijds niet vervangen. Deze waren, op het eerste oog, nog in goede staat en niet kapot.
Er lekt geen olie uit de kleppendeksels op de kachelpotten en de rode knoppen op het dashboard heb ik omhoog staan, dus dicht.
Toch komt er rook ( naar mijn mening uitlaatgassen ) de cabine binnen als ik stop en de motor uitzet.
Toch een probleem met de kachelpotten? En zoja, hoe kan ik een en ander controleren?
Ik ben, na de restauratie, aan het proefrijden met mijn bus ( 1700 type 4 )
Ik heb het al verschillende keren mee gemaakt dat er, bij warme motor, blauwe damp uit de verwarming- sleuven onderaan de voorruit komt.
De kachelpotten/warmte wisselaars, heb ik destijds niet vervangen. Deze waren, op het eerste oog, nog in goede staat en niet kapot.
Er lekt geen olie uit de kleppendeksels op de kachelpotten en de rode knoppen op het dashboard heb ik omhoog staan, dus dicht.
Toch komt er rook ( naar mijn mening uitlaatgassen ) de cabine binnen als ik stop en de motor uitzet.
Toch een probleem met de kachelpotten? En zoja, hoe kan ik een en ander controleren?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: blauwe damp cabine
Kijk alle aansluitingen eens na, ben niet zo goed met een typ 4 op de hoogte maar een lekke pakking van de uitlaat kan uitlaatgassen in het systeem brengen, koellucht en warme lucht komen allemaal uit de motorruimte!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: blauwe damp cabine
Als ik de uitlaat afsluit als de motor loopt, valt deze uit.
Je zou dan zeggen, hij lekt nergens toch?
Zal de bouten van de knalpijp eens controleren en eventueel aandraaien , deze heb ik er een tijdje geleden vanaf gehad.
Je zou dan zeggen, hij lekt nergens toch?
Zal de bouten van de knalpijp eens controleren en eventueel aandraaien , deze heb ik er een tijdje geleden vanaf gehad.
- Kebdorst
- Moderator
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: vr okt 22, 2010 13:06 pm
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: rijk van nijmegen :)
Re: blauwe damp cabine
Ik heb dat ook gehad, waren volgens mij gaten in mijn kachelpotten. Waardoor er dus uitlaatgassen in de cabine kwamen
If you take a lowroof I take a highroof! ohnee dat liedje ging anders
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: blauwe damp cabine
Dat moet dan ergens inwendig zijn. Aan de buitenkant van de warmtewisselaars is nergens een gat te zien.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: blauwe damp cabine
Er hoeft geen gat te zijn , het is vaak op de verbindingen, overal waar pakkingen tussen zitten kan het dus gaan lekken en dat zijn er een heleboel.
Uitlaten aan de koppen , uitlaatbochten en de aansluitingen aan de verwarmingspotten.
Uitlaten aan de koppen , uitlaatbochten en de aansluitingen aan de verwarmingspotten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: blauwe damp cabine
Maar dan moet het van binnen naar buiten lekken, er staat overdruk op de kachelpijpen door de koelfan en evt. de extra elektrische fan.
Enige mogelijkheid is, volgens mij l, dat de door de koelfan en/of elektrische fan aangezogen lucht al rook moet bevatten.
Dus vanuit de motorruimte, check dus ook even de motorruimte als je weer rook ziet.
Enige mogelijkheid is, volgens mij l, dat de door de koelfan en/of elektrische fan aangezogen lucht al rook moet bevatten.
Dus vanuit de motorruimte, check dus ook even de motorruimte als je weer rook ziet.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: blauwe damp cabine
Lekken van de klepdeksels op de potten geeft ook lekkere luchtjes
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: blauwe damp cabine
Ik had al verteld dat er niks lekt vanuit de kleppendeksel. ( zojuist nog gecontroleerd voor de zekerheid)
In de motorruimte is geen blauwe damp/stank of enig vieze lucht waar te nemen.
In de motorruimte is geen blauwe damp/stank of enig vieze lucht waar te nemen.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: blauwe damp cabine
Misschien nieuwigheden van de kachelpotten die erafbranden
Misschien even goed warm draaien en vol open zetten
Misschien even goed warm draaien en vol open zetten
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: blauwe damp cabine
Ik heb al verteld dat ik de kachelpotten niet heb vervangen.
Misschien dat ik de " harmonica " slangen onder de bus verwijder en de buizen afdicht. Geen kachel dus, maar ook geen stank. ( geen verwarming nodig in de zomer )
Misschien dat ik de " harmonica " slangen onder de bus verwijder en de buizen afdicht. Geen kachel dus, maar ook geen stank. ( geen verwarming nodig in de zomer )
- jerupke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4637
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Elsloo Lb
- Contacteer:
Re: blauwe damp cabine
Dan zou het dus olie kunnen zijn die in het verleden onder de klepdeksels vandaan is gekomen, tóch?loekie61 schreef:Ik heb al verteld dat ik de kachelpotten niet heb vervangen.
Misschien dat ik de " harmonica " slangen onder de bus verwijder en de buizen afdicht. Geen kachel dus, maar ook geen stank. ( geen verwarming nodig in de zomer )
Ik zou de harmonica buizen inderdaad eens een tijdje er tussenuit halen, buizen (chassiskant) zijn gemakkelijk af te dichten met de dop van een spuitbus.
Tijdje mee rijden en dan terugzetten, kijken of het dan verholpen is, zou ik doen.
Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.
(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl
www.oldtimerstallinglimburg.nl
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: blauwe damp cabine
Hoeveel tectyl of bodembescherming heb je gebruikt bij de restauratie? Misschien in de kachelbuis terecht gekomen?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"