Vulhalsrubber afmeting wijkt af

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door superkever » ma mei 18, 2020 16:57 pm

Ik moest de benzineslang die tussen de tank en de metalen vulbuis zit vervangen en had voor de zekerheid ook het vulhalsrubber mee besteld.
Ik had bij 1 van de VCT2 sponsors een reproductie vulhalsrubber voor de T2b gekocht. Dit is het bovenste rubber dat door het plaatwerk achter de metalen ring van de benzinedop geschroefd zit. Nu blijkt dat de diameter van het buitenste deel dat achter de metalen ring zit, kleiner is dan het oude originele VW exemplaar. Daardoor past het rubber niet goed onder de metalen ring. De gaatjes voor de schroefjes in het rubber komen niet overeen met die van de metalen ring. Als ik de schroefjes vastdraai, komen deze niet door het rubber. Daarvoor zou ik dan andere gaatjes in de metalen ring en plaatwerk bus moeten boren. Dat heb ik maar niet gedaan, want het originele vulhalsrubber zag er nog goed uit.

Maar het verbaasde mij wel.
Heeft iemand gelijke ervaring, zijn alle reproductie exemplaren zo, of zijn er ook gelijk aan het origineel?

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door Tuinkabouter90 » ma mei 18, 2020 19:05 pm

Gaatje in rubber maken is makkelijker :-)
Had daar geen problemen mee

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door mobiel70 » ma mei 18, 2020 19:41 pm

Ik heb destijds ook de gaatjes in het rubber wat aangepast. Gaat prima.
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door superkever » ma mei 18, 2020 22:18 pm

Maar bij dat nieuwe rubber van mij gaat dat niet want alle schroefjes rondom komen hoe dan ook naast het rubber uit. De diameter van het rubber is veel kleiner dan de diameter van de ring. Of ik moet het rubber uitrekken. Die van mij is misschien exemplarisch mislukt of slechte reproductie.
Gooi het de prullebak in, want het origineel bleek toch nog goed. De grote vulslang was wel slecht en die heb ik vervangen en gelijk alle kleine stukjes slang van de tankontluchting achter de firewall.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door Tuinkabouter90 » ma mei 18, 2020 22:42 pm

Rubber paste bij ons wel goed achter de ring. Alleen schroef gaatjes wat aangepast.
Mag je inderdaad wel een misdruk of hele slechte repro gehad hebben.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door blokkever » di mei 19, 2020 8:33 am

Ik heb ook zo'n exemplaar in mijn garage liggen, ik heb deze al wel geprobeerd te monteren door hem eerst een poosje in kokend water te leggen, het rubber wordt dan lekker zacht en kun je de "flens" uitrekken tot de gaatjes op de goede plek komen.
Deze heb ik daarna gelijk in de bus gemonteerd (nog zonder de vulbuis er aan) en zo een poosje laten zitten (in mijn geval een paar maanden).
Nu is hij er weer even uit omdat de bus momenteel wordt gespoten, het is nog even afwachten hoe hij straks nog past maar anders gaat hij eerst weer even in kokend water om hem weer in model te kunnen rekken.

Laatst gewijzigd door blokkever op di mei 19, 2020 8:33 am, 2 keer totaal gewijzigd.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door superkever » di mei 19, 2020 10:08 am

blokkever schreef:
di mei 19, 2020 8:33 am
Ik heb ook zo'n exemplaar in mijn garage liggen, ik heb deze al wel geprobeerd te monteren door hem eerst een poosje in kokend water te leggen, het rubber wordt dan lekker zacht en kun je de "flens" uitrekken tot de gaatjes op de goede plek komen.
Deze heb ik daarna gelijk in de bus gemonteerd (nog zonder de vulbuis er aan) en zo een poosje (in mijn geval een paar maanden).
Nu is hij er weer even uit omdat de bus momenteel wordt gespoten, het is nog even afwachten hoe hij straks nog past maar anders gaat hij eerst weer even in kokend water om hem weer in model te kunnen rekken.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Wat een rommel toch sommige reproductie onderdelen. Het rubber is ook erg stug.
Verwarmen is een goede truc, alleen in mijn geval wilde ik het rubber direct monteren aan de vulbuis. Als je de flens eerst vastschroeft, zie dan maar eens hoe je de vulbuis op het rubber krijgt en de slangklem vastzet.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door blokkever » di mei 19, 2020 10:25 am

Hoe krijg je het rubber dan in het gat als de vulbuis er al aan zit?
Het is inderdaad een rot hoekje maar met het juiste gereedschap en de slangklem juist georiënteerd lukt het wel.

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door superkever » di mei 19, 2020 11:38 am

blokkever schreef:
di mei 19, 2020 10:25 am
Hoe krijg je het rubber dan in het gat als de vulbuis er al aan zit?
Het is inderdaad een rot hoekje maar met het juiste gereedschap en de slangklem juist georiënteerd lukt het wel.
Zoals deze gast in het filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=MDLoOyVX9BA

Alleen niet zo ruw te werk met een schroevendraaier. :)
Als je het langere type vulpijp hebt, dan zit de andere slangklem waarschijnlijk niet zo mooi achter het koektrommelgat.
Ik heb het korte type vulpijp zoals in het filmpje.
Hoe je het ook doet het blijft een K-klusje.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door old brumax » di mei 19, 2020 15:54 pm

:mrgreen: Hij doet het in 5 min. ik begrijp echt niet waar iedereen zo moeilijk over doet. :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door superkever » di mei 19, 2020 18:01 pm

old brumax schreef:
di mei 19, 2020 15:54 pm
:mrgreen: Hij doet het in 5 min. ik begrijp echt niet waar iedereen zo moeilijk over doet. :mrgreen:
Ja knap he binnen 5 minuten, wat zijn wij toch een amateurs :mrgreen:
Ik denk ook dat hij een Slangemens is (leuke woordspeling trouwens in dit geval) :mrgreen:, met elastische armen.
Ik heb zelf er ook nog wat schrammen, blauwe plekken en spierpijn aan overgehouden. Maar die gast niet, hij staat erbij te lachen of dat het een peuleschilletje is. :o

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door Tuinkabouter90 » di mei 19, 2020 20:38 pm

Had dit filmpje ook eerst bekeken voor ik het deed.
Echter kwam er toen achter dat ik achter het koekblik deksel niet zo een slang klem met rubber had zitten :D :D
Dus was ff wat meer prutsen. Maar rubber viel wel goed achter de ring alleen gaatjes moest ik even naast de voorgedrukte uitsparing zetten :mrgreen:

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door superkever » wo mei 20, 2020 10:19 am

@Tuinkabouter: Was die van jou van de leverancier met die Palmboom?

Die van mij kwam daar niet vandaan maar bij een ander bij ons allen ook welbekend bedrijf.

In ieder geval ben ik vorig weekend goed bezig geweest. Na de firewall te hebben gedemonteerd, dikke vulslang op de tankhals en alle kleine stukjes slang van tankontluchting vervangen. Firewall eruit en erin was een uitdaging, want die zat bij mijn bus bovenaan net iets anders dan in sommige filmpjes en foto’s. Het schijnt dat VW toch nog wat kleine variaties heeft gehad voor de firewall en bevestiging bovenaan bij T2b.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door Tuinkabouter90 » wo mei 20, 2020 19:30 pm

superkever schreef:
wo mei 20, 2020 10:19 am
@Tuinkabouter: Was die van jou van de leverancier met die Palmboom?

Die van mij kwam daar niet vandaan maar bij een ander bij ons allen ook welbekend bedrijf.

In ieder geval ben ik vorig weekend goed bezig geweest. Na de firewall te hebben gedemonteerd, dikke vulslang op de tankhals en alle kleine stukjes slang van tankontluchting vervangen. Firewall eruit en erin was een uitdaging, want die zat bij mijn bus bovenaan net iets anders dan in sommige filmpjes en foto’s. Het schijnt dat VW toch nog wat kleine variaties heeft gehad voor de firewall en bevestiging bovenaan bij T2b.
Weet niet zeker maar denk het niet. Als ik me niet vergis had ik hem toen bij b-oké gekocht

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Vulhalsrubber afmeting wijkt af

Bericht door mobiel70 » wo mei 20, 2020 19:48 pm

Die van mij komt bij de palmboom vandaan...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Plaats reactie