CU en CK bak?

Plaats reactie
Yannvanh
Actief Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: do apr 24, 2014 20:02 pm
Bouwjaar Bus: 1972

CU en CK bak?

Bericht door Yannvanh » ma mar 30, 2020 17:16 pm

Hallo,
Even mijn verhaal: toen ik mijn t2 project kocht zat hier een CK versnellingsbak onder omdat er origineel een 1700 in zat.. nu heb ik een CU bak gekocht met een 1600 motor en deze erin geplaatst
Tijdje zo gereden en nu is de motor eruit voor revisie.
Ik heb opgezocht dat met een beetje aanpassen de CK bak ook op mijn 1600 motor past. Nu wil ik gewoon weten welke bak de langste verhouding heeft? De CU (1600) of de CK (1700)

Dit is wat ik heb gevonden:

Afbeelding

Hieruit maak ik dat de 1,2 en 3e versnelling hetzelfde is en het verschil ligt in de 4e?

Bij een 1600 is dit 0.81:1
Bij een 1700 is dit 0.89:1
Welke is nu de langste verhouding? Dus minder toeren bij dezelfde snelheid?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: CU en CK bak?

Bericht door Briebelbus » ma mar 30, 2020 20:03 pm

Waarom wil je die amdere bak gaan plaatsen :?: is ds CU stuk.

Bij minder toeren maken zal je motor minder gekoeld worden. Wat niet aan te raden is.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Yannvanh
Actief Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: do apr 24, 2014 20:02 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: CU en CK bak?

Bericht door Yannvanh » di mar 31, 2020 14:02 pm

Nee de CU is niet stuk.. het rijdt gewoon aangenamer op de autosnelweg met een langere 4de?

Gr

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: CU en CK bak?

Bericht door old brumax » di mar 31, 2020 17:28 pm

Dat is een loos idee, in feite is het zo maar door de lagere toeren van de motor terwijl hij door zijn lagere toeren meer vormogen moet leveren gaat ie (te) heet lopen, er worden zelfs speciale fans gemaakt als je dat toch zou willen die een hogere luchtopbrengst hebben maar die mogen maar een beperkt toeren draaien dus dan zou je er een toerenteller op moeten maken en ervoor waken dat die niet te hoog oploopt, al met al geen aanrader!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Yannvanh
Actief Lid
Berichten: 165
Lid geworden op: do apr 24, 2014 20:02 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: CU en CK bak?

Bericht door Yannvanh » di mar 31, 2020 17:33 pm

Oké dus beter de CU bak behouden dan volgens jullie?
Das alweer minder werk voor mij want deze hangt er dus al onder 😂

Plaats reactie