Oh, er rijden zat auto's rond met een leeg getrapte kat of een katvervanger. De ECU houdt echter rekening met de aanwezigheid van de meetwaarden van een lambdasonde, dus zonder is noodloop en permanent rijk. Dan loopt hij rot ja.Cali schreef: ↑zo jun 16, 2019 23:21 pmDe katalysator doet idd niks met de ECU, maar de lambda wel degelijk. Dat het een beperkt systeem is wil niet zeggen dat er geen effecten zijn, bij mij loopt ie beter met dan zonder, maar dat zal ook met de afstelling te maken hebben. Lambda kan verder prima geïnstalleerd worden zonder kat.
Verder ben ik ook geen voorstander van katalysator, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen uiteraard.
Als laatste, egr scheelt veel qua uitstoot en de prestaties gaan er nauwelijks op achteruit. Als het erop zit, dan zou ik niet begrijpen waarom je het los wilt koppelen.
De mapping in de ECU is gebaseerd op de aanwezigheid van een katalysator als filter en naar mijn beste weten is de lambdaregeling bedoelt om het emissiesysteem fijner te regelen en de katalysator te beschermen tegen te grote hoeveelheden onverbrande brandstof.
Hoe dan ook: mijn punt is dat het een uitgebalanceerd systeem is waarbij elk component foutloos moet werken. Doet dat het niet, dat is het hele argument van emissieverbetering teniet gedaan.