Katalysator inbouwen

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Katalysator inbouwen

Bericht door hanhoo » zo jun 16, 2019 23:26 pm

Cali schreef:
zo jun 16, 2019 23:21 pm
De katalysator doet idd niks met de ECU, maar de lambda wel degelijk. Dat het een beperkt systeem is wil niet zeggen dat er geen effecten zijn, bij mij loopt ie beter met dan zonder, maar dat zal ook met de afstelling te maken hebben. Lambda kan verder prima geïnstalleerd worden zonder kat.
Verder ben ik ook geen voorstander van katalysator, maar dat moet iedereen voor zichzelf bepalen uiteraard.
Als laatste, egr scheelt veel qua uitstoot en de prestaties gaan er nauwelijks op achteruit. Als het erop zit, dan zou ik niet begrijpen waarom je het los wilt koppelen.
Oh, er rijden zat auto's rond met een leeg getrapte kat of een katvervanger. De ECU houdt echter rekening met de aanwezigheid van de meetwaarden van een lambdasonde, dus zonder is noodloop en permanent rijk. Dan loopt hij rot ja.

De mapping in de ECU is gebaseerd op de aanwezigheid van een katalysator als filter en naar mijn beste weten is de lambdaregeling bedoelt om het emissiesysteem fijner te regelen en de katalysator te beschermen tegen te grote hoeveelheden onverbrande brandstof.

Hoe dan ook: mijn punt is dat het een uitgebalanceerd systeem is waarbij elk component foutloos moet werken. Doet dat het niet, dat is het hele argument van emissieverbetering teniet gedaan.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Katalysator inbouwen

Bericht door Cali » ma jun 17, 2019 8:37 am

Ja dat klopt zeker. Het luistert nauw allemaal en oorzaken van slecht functioneren zijn moeilijk te achterhalen. Dat is inherent aan injectie. Wel moet ik zeggen, dat als het werkt, het ook echt goed is en langer blijft functioneren zonder afstellen dan enig ander systeem. Het kost meer moeite om goed te krijgen, maar dan heb je wel wat. Geldt zowel voor functioneren als emissies.

Gebruikersavatar
Miranda & Marian
Nieuweling
Berichten: 36
Lid geworden op: do jul 31, 2014 12:59 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Katalysator inbouwen

Bericht door Miranda & Marian » ma jun 17, 2019 10:20 am

Dank voor deze bijdrage! Het perspectief wat VW in die tijd beoogde maakt het interessant.
hanhoo schreef:
zo jun 16, 2019 23:10 pm
want tijdelijk met te hoog CH rijden en de katalysator is onherroepelijk defect.
zoiets wil ik idd graag vermijden.
hanhoo schreef:
zo jun 16, 2019 23:10 pm
Het punt wat ik probeer te maken is dat de K-Jetronic en oude Motronic systemen redelijk 'barndoor engineering' waren.
hanhoo schreef:
zo jun 16, 2019 23:26 pm
De ECU houdt echter rekening met de aanwezigheid van de meetwaarden van een lambdasonde, dus zonder is noodloop en permanent rijk. Dan loopt hij rot ja.
hanhoo schreef:
zo jun 16, 2019 23:10 pm
De geregelde katalysator, oftewel een katalysator met een lambdaregeling, is uitgerust met tenminste een lambdasonde na de katalysator. Deze meet de hoeveelheid rest zuurstof in de uitlaatgassen om daar het inspuitmengsel op aan te passen.
Is jouw argument ook geldig voor de L-Jetronic van usa T2b's, denk je? Ik heb het idee dat de ECU's van deze generatie toch wel wat slimmer zijn en niet alleen maar rijk of arm kunnen aansturen bij afwezigheid van een lambda sonde. Als ik het goed heb begrepen is er tot en met 1978 in de T2 bij L-jet trouwens nog geen rechtstreekse terugkoppeling met lambda aan de ECU. Het 1978-systeem regelt zichzelf dus rijdend niet bij. Pas in 1979 heeft de ECU een aansluitmogelijkheid voor een lambda sonde (en de kat is ook wat dichter bij de motor geplaatst om de werking te verbeteren, lees: heter te laten worden). Dit zullen ze in '79 bij VW niet voor niets gedaan hebben.
Ik ben wel benieuwd of je (met moderne middelen) een 1978 systeem kunt uitbreiden met terugkoppeling?

Een geregelde katalysator heeft een sonde na de de kat, zeg je. Wat doet een sonde die vóór het filter op de kat is geplaatst dan precies?
Afbeelding

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Katalysator inbouwen

Bericht door blokkever » ma jun 17, 2019 13:09 pm

Miranda & Marian schreef:....Ik ben wel benieuwd of je (met moderne middelen) een 1978 systeem kunt uitbreiden met terugkoppeling?
Dat kan als je een nieuwe, aftermarket, ECU monteerd.
De bestaande ECU is een analoog systeem en valt dus niet te herprogrammeren.
Miranda & Marian schreef:Een geregelde katalysator heeft een sonde na de de kat, zeg je. Wat doet een sonde die vóór het filter op de kat is geplaatst dan precies?
Afbeelding
deze stelling klopt niet, een geregelde katalysator heeft de sonde altijd voor de katalysotor
Die meet de samenstelling van de uitlaatgassen voordat deze door de katalysator zijn bewerkt. Dit is de input voor de ECU om het mengsel optimaal te kunnen regelen.
Een eventuele lambdasonde na de katalysator geeft alleen informatie over de werking van de katalysator en doet verder niks aan het motor management.
Afbeelding

Plaats reactie