091 versnellingsbak verhaal

Plaats reactie
JDDV
Actief Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: zo sep 18, 2011 22:37 pm
Bouwjaar Bus: 1978

091 versnellingsbak verhaal

Bericht door JDDV » zo nov 04, 2018 22:43 pm

Ik ben bezig met een CP/091/6ribs bak te plaatsen op een 1700 type 4 motor.
Eigenlijk zit hij er al in...

Nu heeft deze cp bak altijd op een type 1 motor gezeten in onze andere bus. Vanwege motorproblemen is deze bak+motorset op zolder terechtgekomen.
Op thesamba, maar ook hier; http://www.partsemporium.co.uk/GUIDE%20 ... ratios.htm
lees is het een over dat een cp bak enkel op een type 1 past met een andere verwisselde ingaande as.
Type 1 motoren vereisen bakken met ingaande assen die korter uitsteken dan de type 4 bakken
Op dezelfde website schrijft men ook dat omgekeerd geen probleem is; type 4 gaat zonder problemen op een 1600 bak.

Mijn vermoeden is dat de CP bak die ik heb geplaatst dus een verkorte ingaande as heeft. Deze ingaande as is origineel gezien dus te kort voor een type 4 motor. Kan dit kwaad?

Volgens de eerdere link kan dit zonder problemen...maar is dit zo?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: 091 versnellingsbak verhaal

Bericht door blokkever » ma nov 05, 2018 16:02 pm

Die informatie lijkt mij niet correct, een te korte prise-as krijgt niet of onvoldoende steun van het toplager.
De lange variant zou kunnen werken in combinatie met een type 1 mits er voldoende ruimte in de krukas aanwezig (diepte van het draadgat voor de centrale bout van het vliegwiel).
Bij een kameraad van pastte dat zonder problemen maar het is wel raadzaam om dit van tevoren goed na te meten.
Een type 4 op een versnellingsbak bouten met een korte prise-as zou ik nooit doen.

Plaats reactie