Bij mij zweet de versnellingsbak een beetje langs de plastic kappen bij de aandrijf assen. Ik zit al even in de bentley te kijken maar kan zo niet vinden of ik daar een keering kan vervangen.
Is dit een klus die snel zelf te doen is (waarbij de bak onder de bus blijft) of moet de hele bak uit elkaar
gr
Marcel
versnellingsbak zweet langs aandrijf assen
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
versnellingsbak zweet langs aandrijf assen
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Busfever
- Nieuweling
- Berichten: 48
- Lid geworden op: zo okt 26, 2014 6:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Odijk
- Contacteer:
Re: versnellingsbak zweet langs aandrijf assen
Zit een special moer aan beide zijde die de diffentieel op zijn plek houd.
Op deze moer zit een oring buitenzijde en een keering op de as
Op deze moer zit een oring buitenzijde en een keering op de as
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: versnellingsbak zweet langs aandrijf assen
ik vergat nog, ik heb een 78-iger.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: versnellingsbak zweet langs aandrijf assen
Kan onder de bus als je er goed bij kan op een krik of brug, eerst de as los nemen daarna de dop in het midden eruit wippen waarna je de borgring kunt verwijderen en dan de aandrijfflens eruit trekken, daar kun je de keerring zien die gelekt heeft, dat is tenminste de grootste kans dat daar de lekkage weg komt, volgens mij moet je die er zo uit kunnen wippen, wil je ook de O ring vervangen dan moet de borgschotel eraf gehaald worden, 2 schroeven, daarna oppassen voordat je begint te draaien eerst met kraspen of doorslag de positie merken zodat hij weer precies zo terug geplaatst kan worden ook de diepte dat hij er in geschroefd zit meten met een strip en voelermaatje.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: versnellingsbak zweet langs aandrijf assen
bedankt voor je heldere uitleg, het bevestigd wat ik ook al dacht te lezen in de manuals.
samen gevat: er zijn 2 dichtingen:
1. dikke ronde rubberen die achter de aandrijf flens zit. (binnenste) deze kan ik verwijderen zonder de plastic deksel te verwijderen
2. de buitenste; daarvoor moet het deksel eraf en moet ik goed markeren hoe deze erop zat omdat deze voor afstelling zorgt. (bij niet correct terug gemonteerd kans op janken vna je versnellingsbak of erger)
Kan je bevestigen of ik het zo correct heb geinterpreteerd. En dan nog even een andere vraag. Moet ik de Torx schroeven voor de aandrijf assen vervangen als ik ze eruit heb gehad, of kan ik ze weer her gebruiken
gr
Marcel
samen gevat: er zijn 2 dichtingen:
1. dikke ronde rubberen die achter de aandrijf flens zit. (binnenste) deze kan ik verwijderen zonder de plastic deksel te verwijderen
2. de buitenste; daarvoor moet het deksel eraf en moet ik goed markeren hoe deze erop zat omdat deze voor afstelling zorgt. (bij niet correct terug gemonteerd kans op janken vna je versnellingsbak of erger)
Kan je bevestigen of ik het zo correct heb geinterpreteerd. En dan nog even een andere vraag. Moet ik de Torx schroeven voor de aandrijf assen vervangen als ik ze eruit heb gehad, of kan ik ze weer her gebruiken
gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: versnellingsbak zweet langs aandrijf assen
2. de keerring weet ik niet zeker of daarvoor de kap eraf moet, mss is dat wel het handigst maar den niet die klos gaan draaien dus even markeren omdat de keerring in die klos zit en die moet je er met een haak of schroevendraaier uit zien te wurmen
Een andere optie is 1-2 gaatjes in de keerring boren van 2mm en daar een parker in draaien dan kun je hem er ook goed mee uittrekken zonder verder iets te beschadigen.
De buitenste dat is een grote O ring en daarvoor moet je idd die hele klos eruit draaien maar omdat die vrijwel nooit gaat lekken zou ik dat laten zitten.
De middelste dop en keerring moet dus dan vv worden!
Een andere optie is 1-2 gaatjes in de keerring boren van 2mm en daar een parker in draaien dan kun je hem er ook goed mee uittrekken zonder verder iets te beschadigen.
De buitenste dat is een grote O ring en daarvoor moet je idd die hele klos eruit draaien maar omdat die vrijwel nooit gaat lekken zou ik dat laten zitten.
De middelste dop en keerring moet dus dan vv worden!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!