1915 loopt te koel

Plaats reactie
911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

1915 loopt te koel

Bericht door 911gt2 » wo mei 16, 2018 21:31 pm

Ik heb een 1915 welke ik nauwelijks boven de 70 graden olietemperatuur krijg.

Ik vraag me af waar het aan kan liggen.
Ik heb een full flow oliesysteem met externe koeler en fan en een extern oliefilter. De koeler zit achter een thermostaat en de koeler heeft ook nog een thermostaat op de uitgang (die zorgt ervoor of de koelfan op de externe koeler aangaat). Tevens heb ik ook nog de gewone oliekoeler zitten.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat het externe systeem alleen in nood aan zou moeten slaan.

Nou heb ik drie mogelijke opties.

1. De thermostaat is niet Zo goed als ik hoop en gaat dus te vroeg open. (Racimex)
2. Het systeem bevat zoveel olie dat de rotatiesnelheid zo laag is dat de olie te veel afkoelt (again, dat zou de thermostaat tegen moeten gaan volgens mij)
3. Mijn temperatuur sensor is niet goed. Maar die heb ik net vorig jaar gemonteerd. Iemand ervaringen met deze sensor?

Iemand een goede a-kwaliteit olie thermostaat?

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 1915 loopt te koel

Bericht door gijsv » do mei 17, 2018 7:58 am

Persoonlijk denk ik dat je op de verkeerde plek meet, je meting wordt sterk beinvloed door rij-wind, bijvoorbeeld een meter op de peilstok geeft een constanter beeld aangeizen deze midden in je blok de olie meet zonder veel beinvloeding door externe factoren. Als jij een stuk rijdt en dan stationair gaat lopen zal de gemeten temperatuur vermoedelijk stijgen, terwijl dat natuurlijk niet klopt je werkelijke temperatuur zou dan logischerwijs zakken.

Daarnaast is de vraag hoe lang je test, mijn type 4 - 2056 met externe koeler + fan en meerdere thermostaten warmt ook rustig op, de eerst 75c gaan vrij rap en daarna stijgt ie heel rustig verder naar de 90-105 afhankelijk van de inspanning, belading en buiten temperatuur.

Ik zou (nog) niet twijfelen aan de thermostaat of de hoeveelheid olie, eerst de plek van de meting aanpassen, daarna de meter eiken en dan kijken wat er gebeurt.

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 1915 loopt te koel

Bericht door Cali » vr mei 18, 2018 8:18 am

Sorry maar het is onzin dat je motor bij stationair koeler moet worden. Alle motoren zijn sterk afhankelijk van rijwind, ook de onze.
1. Die ribbels aan de onderkant van het carter zijn er om rijwind op te vangen.
2. Zonder rijwind hoopt de exit van de koellucht zich op onder de motor en dus warmt ie van onder af op.

Veel thermostaten gaan open bij 70 graden, sommige bij nog kouder. Kan het daar niet aan liggen?

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: 1915 loopt te koel

Bericht door gijsv » vr mei 18, 2018 8:38 am

Cali schreef:
vr mei 18, 2018 8:18 am
Sorry maar het is onzin dat je motor bij stationair koeler moet worden. Alle motoren zijn sterk afhankelijk van rijwind, ook de onze.
1. Die ribbels aan de onderkant van het carter zijn er om rijwind op te vangen.
2. Zonder rijwind hoopt de exit van de koellucht zich op onder de motor en dus warmt ie van onder af op.
Rijd maar eens een stukje mee,met mij mee temperatuur zakt bij mij zeker wel, dit zou eventueel door de externe koeler kunnen komen maar die heeft de poster ook. Volgens mij heeft een VW vrij veel koelcapaciteit en is de belasting bij stationair veel lager dan tijdens het rijden daarnaast wordt die lucht ook weer weggeblazen, natuurlijk heeft dat invloed maar dat is miniem. Waarom wordt er anders geadviseerd na een lange rit je auto nog even (verhoogd) stationair te laten lopen voor geleidelijke afkoeling?
Cali schreef:
vr mei 18, 2018 8:18 am
Veel thermostaten gaan open bij 70 graden, sommige bij nog kouder. Kan het daar niet aan liggen?
Eerst maar eens vaststellen dat die meting juist is, dus een ritje maken en dan meteen erna met een infrarood temperatuur meter kijken of de meting wel juist is.

Ik heb geen glazen bol, maar zou niet gek opkijken als je er 20c bij op kan tellen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1915 loopt te koel

Bericht door old brumax » vr mei 18, 2018 10:12 am

Volgens mij zijn die ribbels onder het carter in hoofdzaak bedoeld als versterking van het carter, een glad oppervlak is vele malen kwetsbaard er dan een geribbeld, dat het ook een beetje extra koeling geeft door een vergroot oppervlak is mooi mee genomen, zou het echt voor de koeling moeten zijn dan zouden de ribben veel hoger moeten zijn!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 1915 loopt te koel

Bericht door 911gt2 » di mei 22, 2018 22:56 pm

Intussen heb ik de thermostaat vervangen. Dat wilde ik toch al. Ik vind de koppelingen van die racimex thermostaat niet heel prettig ze zitten alleen vast op de klemkracht van de slangklem. Dus ik heb een mocal sandwichplate geïnstalleerd dit geeft als voordeel dat ik ook een set koppelingen minder heb. Fijn voor als ik straks alles met geknepen slangen ga doen.

De temperatuur lijk ogenschijnlijk niet veranderd. Ik moet nog een lange rit maken, maar op de eerste rit kwam ik nog steeds niet boven de 70 graden uit.
Pauzzi meld op hun site dat de CSP oplossing 10 beter is dan via een oliekanaal meten, maar mijn motorbouwer zegt dat CSP nog steeds 10 to 15 graden afwijkt.

Als het 15 graden zou zijn kom ik op 85 en dat zijn ongeveer de waarde moeten zijn dat de thermostaat opengaat. Ik zal dus een langere rit moeten rijden en dan de externe koeler moeten voelen of deze warm aanvoelt.

911gt2
Actief Lid
Berichten: 177
Lid geworden op: za apr 19, 2014 15:41 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: 1915 loopt te koel

Bericht door 911gt2 » wo jun 06, 2018 11:55 am

Intussen verschillende testritten gereden en de conclusie is dat de CSP oplossing toch nog een ruime afwijking heeft van 10 tot 15 graden tov de echte temperatuur. Beide thermostaten gaan namelijk op het juiste moment open, maar de temperatuur gemeten onderaan het carter is gewoon altijd 10 graden koeler.
Goed dan weet ik dat...

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: 1915 loopt te koel

Bericht door old brumax » wo jun 06, 2018 12:45 pm

Probeer anders een infrarood thermometer te krijgen dan kun je na een stevige rit onmiddelijk de temp meten van de verschillende delen zoals carter en koeler .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: 1915 loopt te koel

Bericht door Briebelbus » wo jun 06, 2018 13:10 pm

action €15,- ik heb er ook 1
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Plaats reactie