Tankhals Rubber

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Tankhals Rubber

Bericht door Tuinkabouter90 » zo feb 18, 2018 21:25 pm

deze foto`s heb ik gemaakt tijdens het vervangen

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

misschien heb je er wat aan

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Tankhals Rubber

Bericht door Cali » zo feb 18, 2018 21:33 pm

Die zwarte buis zie ik niet als ik langs de benzineklep naar binnen kijk, ik kijk op een zwarte eendenbek die opengaat als de benzineslang erin wordt geschoven. Het lijkt erop dat daar omheen wel die zwarte 90graden buis zit, moet ook eigenlijk wel. Jullie ooit zo'n eendenbek tegengekomen?
Ik zal binnenkort de ecu er eens uithalen, dan kan ik het helemaal inspecteren.

Toobster
Nieuweling
Berichten: 20
Lid geworden op: vr jan 01, 2016 19:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Tankhals Rubber

Bericht door Toobster » ma feb 19, 2018 19:52 pm

Ik had hetzelfde probleem, maar via dit filmpje was het gelukt:

En de tips hier: viewtopic.php?f=26&t=18020&start=15

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Tankhals Rubber

Bericht door Cali » ma feb 19, 2018 21:14 pm

Thanks! Goed om te zien ja.
ECU eruit gehaald vandaag, met een spiegeltje kunnen zien dat er geen slangenklem om het bovenste rubber zit. Daar drupt ie ook langs als ik er benzine ingooi met een jerrycan. Nooit gemerkt overigens, maar het is ook minimaal. Ik denk dat mijn vorige eigenaar alles langs het trommelgat geprobeerd heeft en dat lukte blijkbaar half.

Alles inmiddels nieuw besteld (bovenste en onderste rubber), niet goedkoop maar wel één van de belangrijkste delen. Van het weekend alles maar eens loshalen en erin zetten. Het is niet zo heel moeilijk als ik dat allemaal zo zie en ik kan er nu al goed bij, zonder iets van de motor los te halen. Het brandschot zal wellicht niet vanzelf gaan.
Als je geen inspectieluik en trommel hebt is het wel vrij onmogelijk schat ik zo in.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Tankhals Rubber

Bericht door Tuinkabouter90 » ma feb 19, 2018 21:30 pm

ja dat filmpje had ik ook gezien, echter liep bij mij de buis van boven tot bijna aan de tank. en kon alleen bij het andere rubber komen als het brandschot er uit was. zoals te zien op de 3e foto die ik geplaatst heb :-)
succes met het leuke klusje :-)

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Tankhals Rubber

Bericht door old brumax » ma feb 19, 2018 21:58 pm

Pas op dat je het rubber bij de tankdop eerst erdoor haalt en vastzet en als laatste de klem om de slang doen en aandraaien anders bestaat de kans dat er spanning op die bocht komt te staan waardoor de levensduur ernstig bekort kan worden!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Tankhals Rubber

Bericht door mobiel70 » ma feb 19, 2018 22:40 pm

Dat filmpje is leuk, maar mijn tankbuis is heel wat langer. Die krijg je door dat gat niet naar buiten als je de firewall er in laat zitten. Je kunt dan namelijk het verbindingsrubber p de tank niet lossen. Dus precies hetzelfde probleempje dat Richard ook had...
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Lars
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di nov 15, 2016 13:14 pm
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hoogerheide

Re: Tankhals Rubber

Bericht door Lars » di feb 20, 2018 9:11 am

Ik heb het een half jaar geleden gedaan. Ik heb toen de volgende beschrijving gepost. Ik heb hem voor het gemak even gekopieerd en geplakt, maar met de zoekfunctie had je hem ook gevonden.

Het is niet gemakkelijk, maar het is te doen.

Begin met het loshalen van je luchtfilter.
Nu kun je bij het koekblik, rechtsachterin de motorruimte. Wip deze er af en je kunt met je arm in de ruimte daarachter.
Best ver naar boven zit het tankhalsrubber, zoek de slangenklem en haal deze los. Dit is echt lastig, want je kunt er heel slecht bij!
Als het je eindelijk gelukt is om de slangenklem los te maken, kun je langs de tankdop de 4 schroefjes los schroeven, zodat het tankvulhalsrubber nergens meer vastzit. Nu kun je het er langs de binnenkant afwippen.

Het nieuwe vulhalsrubber plaats je langs de binnenkant eerst over de pijp heen, nadat je uiteraard de slangenklem er overheen hebt geschoven. Zet deze met de slangenklem terug vast zodra je hem op z'n plek hebt.
Vervolgens is het zaak om de mond van het tankvulhalsrubber door de tank opening te krijgen. Mij lukte dit door met een schroevendraaier iedere keer stukje bij beetje er doorheen te halen. Doe dit voorzichtig, want je wilt er geen gat in prikken.
Hierna het schroef je de ronde tankdophouder er weer terug op, waarmee je de vulmond van het vulhalsrubber ook definitief vastzet.

Koekblik en luchtfilter er weer terug op en je bent weer wat benzinelucht kwijt in je bus.

Het is echt geen hogere wiskunde, maar het is gewoon echt een vervelende klus om overal bij te kunnen. Ik heb mijn lichaam voor twee derde in de motorruimte moeten proppen voordat ik er bij kon komen. Enige behendigheid en een niet te groot lichaam is dus wel handig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groet,
Lars

Volg ons via onze blog:
https://vanlifetrip.com

Gebruikersavatar
mobiel70
Luchtgekoeld
Berichten: 3401
Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
Contacteer:

Re: Tankhals Rubber

Bericht door mobiel70 » di feb 20, 2018 18:10 pm

In de negen dagen dat we hier over schrijven had die motor wel even naar beneden gekund om die tankhals te wisselen... Maar ik snap dat je daar tegen op ziet! Ik ben dus benieuwd hoe het je dit weekend vergaat!
hartelijke groet!
Johan.


Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Tankhals Rubber

Bericht door Cali » di feb 27, 2018 11:13 am

Het is gelukt!
Het loshalen van de firewall ging vrij makkelijk, daarna ging de vulhals er ook gemakkelijk vanaf. Op de helft denk je dan, maar dan is het aansluiten van de nieuwe rubbers best behelpen. Uiteindelijk toch gelukt, zowel het rubber direct op de tank als bij de vulkant.
De vulkant was nog redelijk goed, maar de tankkant was op een milimeter na doorgerot. Net op tijd erbij geweest dus!

Gelijk een tip voor iedereen, controleer ook het rubber aan de tankzijde, die begeeft het na 40 jaar.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Tankhals Rubber

Bericht door hanhoo » di feb 27, 2018 11:43 am

Topper! Op naar de volgende klus!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie