Gaat niet in alle versnellingen
- SwedishBlue72
- Beginner
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Mariahout
- Contacteer:
Gaat niet in alle versnellingen
Hoihoi
Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ben al heel de dag bezig om de bus rijdend te krijgen.
Ben bezig met een roestauratie en ben nu zover dat alles klaar is om te rijden.
Vanmorgen was het zover. Motor gestart en in de eerste versnelling. Ging goed, mooi naar buiten geprutteld. In zijn achteruit en na een stukje weer in zijn vooruit. Toen ging het mis. Kreeg hem niet meer in zijn achteruit of 1ste of 2de versnelling. Kon alleen nog maar schakelen van 3 en 4. Bus binnengezet in zijn 3 en pook verwijderd. Alle bussen zijn nieuw en de kruiskoppeling ook.
Wat en hoe ik het ook monteer ik krijg hem niet meer in zijn 1 en 2. Wel in zijn achteruit en 3 en 4. Als ie eenmaal in zijn achteruit heeft gezeten blokkeert de pook en krijg ik hem nergens meer in. Met de hand krijg ik de koppelingsstang die onder de bus loopt wel in zijn versnelling maar weet zo niet waar welke versnelling zit. De stang kan op 4 plaatsen erin schieten. Dit is incl de achteruit. Wie kan mij hier mee helpen. Wie weet of ik kan controleren of de versnellingsbak goed schakelt en waar alle versnellingen zitten in de bak.
Hopelijk kunnen jullie me helpen. Ben al heel de dag bezig om de bus rijdend te krijgen.
Ben bezig met een roestauratie en ben nu zover dat alles klaar is om te rijden.
Vanmorgen was het zover. Motor gestart en in de eerste versnelling. Ging goed, mooi naar buiten geprutteld. In zijn achteruit en na een stukje weer in zijn vooruit. Toen ging het mis. Kreeg hem niet meer in zijn achteruit of 1ste of 2de versnelling. Kon alleen nog maar schakelen van 3 en 4. Bus binnengezet in zijn 3 en pook verwijderd. Alle bussen zijn nieuw en de kruiskoppeling ook.
Wat en hoe ik het ook monteer ik krijg hem niet meer in zijn 1 en 2. Wel in zijn achteruit en 3 en 4. Als ie eenmaal in zijn achteruit heeft gezeten blokkeert de pook en krijg ik hem nergens meer in. Met de hand krijg ik de koppelingsstang die onder de bus loopt wel in zijn versnelling maar weet zo niet waar welke versnelling zit. De stang kan op 4 plaatsen erin schieten. Dit is incl de achteruit. Wie kan mij hier mee helpen. Wie weet of ik kan controleren of de versnellingsbak goed schakelt en waar alle versnellingen zitten in de bak.
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Als je de bak schakeld dan moet je hem naar voor en naar midden in zijn bersnelli g zetten. Dat is zijn 2 (voor rechts achteruit voor links is zijn 4)
Pook onderaan los schroeven en dan rechtop zetten en vastzetren.
Hier in de schatkamer is het nog veel beter beschreven hoe je de pook afstel!
Pook onderaan los schroeven en dan rechtop zetten en vastzetren.
Hier in de schatkamer is het nog veel beter beschreven hoe je de pook afstel!
hoe???
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Niet met een in paniek schieten, is niet goed voor je hart
Wat heb je allemaal los gehad en vernieuwd, bussen en koppelstuk heb je vernieuwd zeg je en neem aan dat hij voor die tijd goed heeft gewerk dus dan moet er daar iets mis gegaan zijn, koppelstuk aan schakelstang kontroleren, even kijken of de borgbout met die vierkante kop in de put van de stang zit, dus eruit draaien en kijken of het gat voor de uitsparing zit, dan vastdraaien, het zelfde aan de andere kant , zit dat ook goed dan met 2 waterppomptangen aan iedere kant van de koppeling vastpakken en kijken of alles echt vast zit en er niets slipt, de kooi is aan de koppeling geperst en deze kan doorslippen, in dat geval zul je de boel er weer af moeten halen en vastlassen voor je weer monteerd, nu moet hij schakelen, suc6.
Wat heb je allemaal los gehad en vernieuwd, bussen en koppelstuk heb je vernieuwd zeg je en neem aan dat hij voor die tijd goed heeft gewerk dus dan moet er daar iets mis gegaan zijn, koppelstuk aan schakelstang kontroleren, even kijken of de borgbout met die vierkante kop in de put van de stang zit, dus eruit draaien en kijken of het gat voor de uitsparing zit, dan vastdraaien, het zelfde aan de andere kant , zit dat ook goed dan met 2 waterppomptangen aan iedere kant van de koppeling vastpakken en kijken of alles echt vast zit en er niets slipt, de kooi is aan de koppeling geperst en deze kan doorslippen, in dat geval zul je de boel er weer af moeten halen en vastlassen voor je weer monteerd, nu moet hij schakelen, suc6.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- SwedishBlue72
- Beginner
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Mariahout
- Contacteer:
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Het was vandaag de eerste keer dat de bus buiten kwam sinds ik hem heb.
Alles is nieuw. Het lijkt wel of ie ook aan de bak niet in de versnelling wil.
kan het neusstuk eraf zonder de bak uot te bouwen?
Alles is nieuw. Het lijkt wel of ie ook aan de bak niet in de versnelling wil.
kan het neusstuk eraf zonder de bak uot te bouwen?
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Gaat niet in alle versnellingen
SwedishBlue72 schreef:Het was vandaag de eerste keer dat de bus buiten kwam sinds ik hem heb.
Alles is nieuw. Het lijkt wel of ie ook aan de bak niet in de versnelling wil.
kan het neusstuk eraf zonder de bak uot te bouwen?
Denk het haast wel, alleen weet ik niet hoeveel ruimte er is tussen de bak en de achteras ,wel eerst de olie aftappen en de ophangging eraf, maar heb dat zelf nog nooit gedaan dus is uitvogelen.
Als je nu eerst datkoppelstuk er tussenuit haalt maar wel dat tukje aan de bak laat ziien da kun je met een tang die as draaien voor de verschillende versnellingen en dan met een schroendraair oid de as uittrekken en indrukken,op die manier kun je alle versnellingen opzoeken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- SwedishBlue72
- Beginner
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Mariahout
- Contacteer:
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Dat heb ik net gedaan. Ik kan dan alles vinden behalve de achteruit. Maar die kan ik met de pook wel vinden. Alles zit vrij dicht op elkaar
Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Gaat niet in alle versnellingen
SwedishBlue72 schreef:Dat heb ik net gedaan. Ik kan dan alles vinden behalve de achteruit. Maar die kan ik met de pook wel vinden
Verstuurd vanaf mijn SM-T530 met Tapatalk
Daar moet je wss iets meer kracht gebruiken met draaien omdat daar een veer voor tegendruk zorgd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- SwedishBlue72
- Beginner
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Mariahout
- Contacteer:
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Alles ik alles afstel zoals in de schatkamer staat beschreven, heb ik een 3 en 4 en waar de achteruit zit, zit dan de 2. Allemaal heel raar want vanmorgen had ik nog alle versnellingen. En toen ik de pook monteerde heen maand geleden heb ik de pook in neutraal gezet en de bak ook en volia.. alle versnellingen in 1 keer. Snap niet waarom het nu zo moeilijk gaat. Ben al vanaf 12 uur aan het pielen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Gaat niet in alle versnellingen
SwedishBlue72 schreef:Alles ik alles afstel zoals in de schatkamer staat beschreven, heb ik een 3 en 4 en waar de achteruit zit, zit dan de 2. Allemaal heel raar want vanmorgen had ik nog alle versnellingen. En toen ik de pook monteerde heen maand geleden heb ik de pook in neutraal gezet en de bak ook en volia.. alle versnellingen in 1 keer. Snap niet waarom het nu zo moeilijk gaat. Ben al vanaf 12 uur aan het pielen
Druk je de pook wel diep genoeg in en daarna nog iets naar links, als je plaat onder de pook niet goed zit red je het ook niet, is moeilijk te zeggen op afstand zonder iets te zien.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de schakelstangkoppeling niet goed vast zit. Die schuift dan in en uit en heen en weer. Dat is de middelste, zeg even onder de bus tussen de stoelen in. Met een bevriende bus ook al eens gehad. Alles perfect, en dan proefrijden. 1 keer schakelen en hij ging alleen nog maar in 2 en 4 en de rest niet.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- SwedishBlue72
- Beginner
- Berichten: 71
- Lid geworden op: do okt 29, 2015 9:39 am
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Mariahout
- Contacteer:
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Wie kan mij uitleggen waar de versnellingen zitten als ik zo de neus eraf heb?
Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2642
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Bovenste is van de 1en 2, middelste van de achteruit eb onderste van de 3 en 4.
Op onderstaande foto kun je een beetje zien hoe het binnenwerk werkt:
Op onderstaande foto kun je een beetje zien hoe het binnenwerk werkt:
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Even mijn meetkundige skills op de proef stellen: Als je de koppeling op de bak beetpakt en richting de achterzijde van de bus kijkt:
- Eerst zorgen dat je vrij staat (koppeling moet vrij links/rechtsom kunnen bewegen)
- Rechtsom en induwen - eerste versnelling
- Twee klik uittrekken zonder te draaien - tweede versnelling
- Een klik in en dan linksom en induwen - derde versnelling
- Twee klik uittrekken zonder te draaien - vierde versnelling
- Vrij en helemaal rechtsom en uittrekken - achteruit (meer rechtsom dan tweede versnelling)
Volgens mij is dat hem zo.
- Eerst zorgen dat je vrij staat (koppeling moet vrij links/rechtsom kunnen bewegen)
- Rechtsom en induwen - eerste versnelling
- Twee klik uittrekken zonder te draaien - tweede versnelling
- Een klik in en dan linksom en induwen - derde versnelling
- Twee klik uittrekken zonder te draaien - vierde versnelling
- Vrij en helemaal rechtsom en uittrekken - achteruit (meer rechtsom dan tweede versnelling)
Volgens mij is dat hem zo.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6359
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Gaat niet in alle versnellingen
Nu je toch de boel los hebt kijk da gelijk naar die kogel hoeveel speling die heeft, een nieuwe kost niet zoveel en hij gaat strakker schakelen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Gaat niet in alle versnellingen
hanhoo schreef:Even mijn meetkundige skills op de proef stellen: Als je de koppeling op de bak beetpakt en richting de achterzijde van de bus kijkt:
- Eerst zorgen dat je vrij staat (koppeling moet vrij links/rechtsom kunnen bewegen)
- Rechtsom en induwen - eerste versnelling
- Twee klik uittrekken zonder te draaien - tweede versnelling
- Een klik in en dan linksom en induwen - derde versnelling
- Twee klik uittrekken zonder te draaien - vierde versnelling
- Vrij en helemaal rechtsom en uittrekken - achteruit (meer rechtsom dan tweede versnelling)
Volgens mij is dat hem zo.
Yep. Old Brumax wees dat mijn inzicht met toch in de steek laat:
- Eerst zorgen dat je vrij staat (koppeling moet vrij links/rechtsom kunnen bewegen)
- Linksom en induwen - eerste versnelling
- Twee klik uittrekken zonder te draaien - tweede versnelling
- Een klik in en dan rechtsom en induwen - derde versnelling
- Twee klik uittrekken zonder te draaien - vierde versnelling
- Vrij en helemaal linksom en uittrekken - achteruit (meer rechtsom dan tweede versnelling)
Zo dan?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"