'75 FI One Year Only Luchtfilterbox

Plaats reactie
superkever
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

'75 FI One Year Only Luchtfilterbox

Bericht door superkever » di jan 03, 2017 23:06 pm

Mijn Fuel Injectie Systeem (ECU, luchtfilterbox, luchtmassa meter etc) is destijds bij plaatsen van de revisie motor (onderblok) overgezet van de oude FI motor uit 1975. Deze blijkt een One Year Only Luchtfilterbox te hebben, die iets afwijkt van de bouwjaren 76-79. In de aanzuigbuis zit een thermostaat, met een klepje die deze opent en sluit. Bij koude motor zuigt deze warme lucht via de kartonnen slang onderaf de motorbeplating. Bij warme motor sluit het klepje en zuigt de lucht via de pijp in de motorruimte aan.
Zie hieronder de foto van deze One Year Only aanzuigbuis met thermostaat en aansluiting voor de slang.
Afbeelding

Nu is mijn luchtfilterbox met deze aanzuigbuis bij de vorige eignaar beschadigd door een beginnend motorbrandje. Deze 1 jarige versie is moeilijk te vinden. Ik heb wel een andere FI luchtfilterbox zonder thermostaat en voorverwarming van de FI versies daarna, 76-79. Zie foto hieronder.
Afbeelding
Ik vraag mij af of dit latere type zondermeer te gebruiken is?

Mijn luchtmassameter heeft zoals gebruikelijk in '75 geen Tempsensor (6 polige connector). Ik denk dat dat dit in de latere bouwjaren de thermostaat in de aanzuigbuis is vervallen omdat het elektronisch word geregeld bij opwarming van de motor. Is dat denken jullie juist?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2650
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: '75 FI One Year Only Luchtfilterbox

Bericht door blokkever » wo jan 04, 2017 10:40 am

Zou heel goed kunnen, ik denk dat de latere luchtfilter ook wel werkt.
Maar beter kun je dat zelf gewoon gaan proberen, pas dan weet je het zeker.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: '75 FI One Year Only Luchtfilterbox

Bericht door RemcoD » wo jan 04, 2017 17:27 pm

Die eerste foto lijkt wel verdacht veel op de asnzuigbuis van onze 74-er 1800 dubbelcarb. Ook daar zit een thermostaat in de aanvoerbuis. Bij ons permanent buiten werking omdat de klep in een vorig leven ooit gebroken is en in "warme" stand is vastgezet... Misschien kun je er wat mee.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

superkever
Actief Lid
Berichten: 378
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: '75 FI One Year Only Luchtfilterbox

Bericht door superkever » do jan 05, 2017 20:27 pm

Heeft die van de 74-er 1800 dubbel carb, niet een voorverwarmingsklep die door het vacuumslangetje wordt bediend?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: '75 FI One Year Only Luchtfilterbox

Bericht door RemcoD » vr jan 06, 2017 22:09 pm

Er gebeurt wel iets met een vacuümslang, maar weet even niet precies wat. Heb de bus hier ook niet staan dus kan het niet checken. Maar het vacuüm zegt niets over de temperatuur van de inlaat lucht. Bij mijn weten zit er ook een thermostaat, of in ieder geval een temperatuurgevoelig element, in dat circuit, maar ik zou dieper moeten kijken om het weer boven water te halen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Plaats reactie