Olie bij aandrijfas

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Olie bij aandrijfas

Bericht door Thijs84 » za apr 23, 2016 17:04 pm

Zojuist mijn aandrijfas er vanaf gehaald en nu zat er tussen de homokeneet en bak olie... iets wat naar mijn idee daar niet hoort.. Iemand enig idee?
Was bak olie, geen homokeneet vet
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » za apr 23, 2016 17:47 pm

Bak naar beneden wel droog???
Kijk voor de zekerheid het peil vd versnellingbak na.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door Thijs84 » za apr 23, 2016 19:08 pm

Heb ik gecheckt.. was wel goed.. Misschien de vorige keer over gevuld.. (stond toe achter op de krik)..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » za apr 23, 2016 22:14 pm

zit die rubber/staal combinatie dop wel in de schotel waar je de kineet op schroeft, anders zou de olie daar door kunnen komen als de bak droog is rond de as.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door EeVeeWee » za apr 23, 2016 22:23 pm

Het groene deel in de flens moet inderdaad afdichten.

Afbeelding
Dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » za apr 23, 2016 22:25 pm

Heb meegemaakt dat die er spontaan uitvielen , goede antiroest behandeling onder de bus :lol: :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door Thijs84 » zo apr 24, 2016 16:40 pm

Zie toch dat het nat is naast mn bak..
Is het dan verholpen als ik die O ring vervang? En hoe zit die dop afgesloten?
Moeilijke klus of goed te doen?
Kan mn motor dromen maar heb nog nooit gerommeld aan mn bak. Haha..
Leuk klusje voor morgen..
zij die vielen zijn gevallen

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door transporterT2 » zo apr 24, 2016 18:08 pm

Is wel te doen,wanneer je die groene dop welke in het midden van de flens eruit wipt zit geklemd.
Dan zie je een gekartelde as zitten hier zit weer een Borgveer omheen.
Wanneer je deze weggehaald hebt kun je de flens eraf schuiven.
Wel de wagen schuin zetten des te minder olie lekt eruit.
Je ziet dan een keering zitten welke je eruit kunt halen en vernieuwen.
Wanneer je de 2 kruiskop schroeven loshaalt kun je die kuntstof borging weg nemen.
Je ziet dan een aluminium bus zitten met vertanding aan de binnenzijde.
Hier zit een deel van je lager mee onder voorspannend in je versnellingsbak gemonteerd.
Als je nu deze ring merkt op je huis van je bak met een kraspen dan kun je deze eruit draaien.
Je moet daar wel een speciaal stuk gereedschap voor hebben.
Neem een breede metalen strip van bv 5 of 6 mm dik en 40mm breed welke precies in de uitsparing van de moer past even meten van links naar rechts in de moer met schuifmaat.
Haal in de midden van die strip met een slijper een hap eruit net zo breed als de as dik is waar de flens overheen zit geschoven.
Wanneer je deze dan in de moer schuift kun je met een bahco over de strip heen de moer losdraaien.
Wanneer je dat gedaan hebt kun je de O ring vernieuwen.
Dan alles weer omgekeerde volgorde monteren de moer weer op het merkteken vastzetten keering erin en de flens weer met borg ring op zijn plek.
De plastic borging met de 2 schroeven de metalen afsluitdop met een beetje vloeibare pakking op de rand weer in de flens en je bent klaar.
Denk een half uurtje werk.

Jw

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » zo apr 24, 2016 18:30 pm

Netjens omschreven janwillem, alleen kan de plastic borgring ook van staal zijn, is afhankelijk van de leeftijd.
Heb je een oude bak liggen dan zou je zo'n stalen borgplaat kunnen gebruiken om een sleutel van te maken simpel door er een strip overheen te lassen en je special tool is ready.
Als je in Arnhem komt kun je die van mij lenen!! :lol:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door Thijs84 » zo apr 24, 2016 18:32 pm

Klink waarschijnlijk spannender als het is.. :-)
Top uitleg.. ga er morgen mee aan de slag..

Nu zie ik op een webshop met een palmboom een o ring a 7 euro per stuk. In de complete pakking set a 24 euro zitten 4 o ringen (neem aan 2 voor elke kant)
Uit je verhaal lees ik dat er 2 o ringen zijn die vervangen moeten worden. 1 op het begin en 1 als je nog meer heb gedemonteerd.
Klopt dat? Dan is het Veel voordeliger om de complete pakking set te nemen.. (Wil de andere kant ook gelijk beet pakken als ik er toch onder lig)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » zo apr 24, 2016 18:37 pm

Niet onbelangrijk , let goed op dat je die alu klos er exact op dezelfde diepte weer indraait , met alleen een merk zou het mogelijk zijn dat je een slag te weinig aangedraait hebt omdat er een voorspanning op staat en er een fijne schroefdraad op zit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door Thijs84 » zo apr 24, 2016 19:38 pm

Dus de slagen tellen die je los draait en deze slagen ook weer indraaien of de diepte meten.. Of beide?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door old brumax » zo apr 24, 2016 19:53 pm

Diepte meten volstaat, en dan het liefst op de plaats die je ook hebt gemerkt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door EeVeeWee » zo apr 24, 2016 20:14 pm

Maak meteen een fotoverslag ervan, dan heeft de volgende het nog makkelijker. ;)
Dus.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie bij aandrijfas

Bericht door transporterT2 » zo apr 24, 2016 20:22 pm

Op het deel wat je los haalt uit je huis zit 1 O ring aan de buitenzijde en de binnenzijde heeft een keering met een lip aan de binnenzijde.Vergelijkbaar met de vliegwiel keering van de type 1 motor.
Probeer ook eerst je vulplug los te halen in je versnellingsbak,mocht deze niet los gaan dan kun je wanneer je de flens uit je versnellingsbak heb liggen hem door het openstaande gat vullen.
Het is een nood oplossing maar wanneer je plug slecht is scheelt het een versnellingsbak uitbouwen.

Jw

Plaats reactie